Mobiliteitsbeleid Rutte I

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Wouter N14 » ma 23 apr 2012, 13:36

Ja hoor, daar gaan we...
[url=http://www.omroepwest.nl/nieuws/aanleg-blankenburgtunnel-voorlopig-uitgesteld]www.westonline.nl[/url] (23-4-2012) schreef: Aanleg Blankenburgtunnel voorlopig uitgesteld

DEN HAAG - De aanleg van de omstreden Blankenburgtunnel gaat door de politieke crisis voorlopig niet door. De SP en andere oppositiepartijen in de Kamer willen het project deze week nog controversieel laten verklaren. Er kan dan pas na verkiezingen over gesproken worden. De aanleg van de Blankenburgtunnel, onder de Nieuwe Waterweg bij Midden-Delfland, is in de Kamer en onder de bevolking zeer omstreden. Het debat erover met minister Schultz van Haegen was nog niet afgerond. Volgens SP-Kamerlid Bashir wordt het megaproject nu ook inzet van de verkiezingsstrijd. Hij ziet nieuwe kansen voor het alternatief, de Oranjetunnel bij Hoek van Holland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door nederland24 » ma 23 apr 2012, 17:07

Er moet bezuinigd worden. De kans is dus groot dat er ook bezuinigd gaat worden op infrastructuur.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Chris » ma 23 apr 2012, 17:23

Dat was ook gepland in het Catshuis. Het infrafonds zou verlaagd worden en voor 2 jaar bevroren worden. Dit zou € 1.200 miljoen hebben opgeleverd.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door kees » ma 23 apr 2012, 17:29

Precies, ik wilde net een reactie plaatsen dat zoiets losstaat van de val van het kabinet.
De gewone burger verliest 2 tot 4 procent aan koopkracht, dan is het moeilijk te verkopen dat alle geplande infrastructurele projecten wel gewoon zouden zijn doorgegaan.
Dat de SP dan zijn kans schoon ziet om toch voor de eigen voorkeur op te komen, is hun goed recht. Ik vraag me alleen af of je er landelijk veel stemmen mee wint, want er zijn wel belangrijker onderwerpen die om aandacht vragen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door sanderl » ma 23 apr 2012, 17:47

Wat de SP wilt is an sich ook niet zo heel relevant, dat is het pas als ze een meerderheid weten te halen. Ik kan me ook niet voorstellen dat 'pro-weg' partijen als de VVD, CDA, PVV, SGP nu opeens tegen die weg zullen zijn. Zal wel gek zijn als ze dan meestemmen en het project zo controversieel laten verklaren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Kaaiman » ma 23 apr 2012, 18:02

^^ Zo enthousiast was het CDA nou ook weer niet. Het kan dus nog best kritiek worden op dat punt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door mavas » ma 23 apr 2012, 19:21

Kaaiman schreef:Hetzelfde voor hoofdpijndossier A10-zuid,
Gelukkig wel! Goed dat dat project wordt uitgesteld. Even opnieuw naar de tekentafel voor dit project aub :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Kaaiman » ma 23 apr 2012, 19:30

^^ Ik deed alleen maar wat aannames. Of heb je een bron die definitiever is?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Alfa » ma 23 apr 2012, 19:34

En de A4 Midden-Delfland? Bestaat er kans dat ook deze in de koelkast komt?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door mavas » ma 23 apr 2012, 19:39

Kaaiman schreef:^^ Ik deed alleen maar wat aannames. Of heb je een bron die definitiever is?
Hm, was ik iets te enthousiast. Paar dagen wachten dan maar.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door hoevenpe » ma 23 apr 2012, 19:39

Alfa schreef:En de A4 Midden-Delfland? Bestaat er kans dat ook deze in de koelkast komt?
Die is in uitvoering, lijkt me dat dat gewoon doorgaat. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat dit traject tijdens de uitvoering stilgelegd wordt...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door waldo79 » di 24 apr 2012, 9:58

Tracébesluit voor de A4 MD is onherroepelijk. Gaat er hoe dan ook komen :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Chris » vr 04 mei 2012, 17:27

Zijn er nou eigenlijk wegenprojecten controversieel verklaard?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Peter » vr 04 mei 2012, 17:57

waldo79 schreef:Tracébesluit voor de A4 MD is onherroepelijk. Gaat er hoe dan ook komen :top:
Dit is geen garantie dat de uitvoering niet vertraagd wordt om budgettaire redenen. Projecten die bijna (>50%) af zijn zoals de wegbredingen op de A28 (Utrecht-Afoort), A4 (Leiden), A12 (Utrecht-Ede) of A5 (naar Coentunnel) zullen niet snel vertraagd worden, omdat dit meestal alleen maar geld kost.

Het Prins Clausplein heeft ook ooit bijna 10 jaar half af (op flyovers na) liggen wachten op geld....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Pino » ma 07 mei 2012, 14:52

Chris schreef:Zijn er nou eigenlijk wegenprojecten controversieel verklaard?
Ik heb niets gelezen dat partijen in de Kamer erop uit zouden zijn om bepaalde projecten controversieel te verklaren. Maar het proces hierover loopt nog. Uiterlijk 24 mei moet iedere vaste kamercommissie een lijst aandragen met onderwerpen die binnen die kamercommissie controversieel worden geacht. Op 29 mei wordt vervolgens in de Tweede Kamer plenair gestemd over de complete lijst. Pas nadat die lijst door de Kamer is vastgesteld weten we wat controversieel is (en zelfs dan kunnen er nadien nog onderwerpen worden toegevoegd of afgevoerd).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rene » ma 07 mei 2012, 20:15

Pas op 29 mei stemt de kamer over alles wat eventueel controversieel is. Op dit moment is de kamer namelijk met een van de vele lange recessen...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Kaaiman » ma 21 mei 2012, 12:43

[url=http://www.bouwendnederland.nl/artikelen/Pages/Stoppen_met_wegenprojecten_oliedom_6837.aspx]Bouwend Nederland[/url], 16 mei 2012 schreef:‘Stoppen met wegenprojecten oliedom’

De aanbestedingskosten voor de aanleg van wegen zijn zelden zo laag geweest. Het kost bovendien tienduizenden banen als de Tweede Kamer nu besluit om veel asfaltprojecten op de lange baan te schuiven. Stoppen met de aanleg zou dan ook oliedom zijn.

Dat zegt het CDA na navraag bij de vereniging Bouwend Nederland en Transport en Logistiek Nederland (TLN), zo meldde de Telegraaf op maandag 14 mei.

De brancheorganisaties hebben een lijst opgesteld van wegprojecten die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) in de planning had, maar die door de val van het kabinet in de ijskast dreigen te belanden. Op de lijst staan meer dan dertig trajecten waar nieuwe asfaltstroken zouden worden aangelegd. Volgens Bouwend Nederland staat de achterban te schreeuwen om opdrachten. “Dat is goed voor de belastingbetaler, want de bouw schrijft momenteel laag in op aanbestedingsopdrachten”, aldus woordvoerder Theo Scholte. “Het gaat in de wegenbouw sneller en goedkoper dan ooit tevoren.”

Bouwend Nederland wijst erop dat het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid heeft voorspeld dat het snelwegverkeer tot en met 2015 nog met minstens 9 procent zal groeien. “Dat zijn ruim negen miljard extra voertuigkilometers. Er mag nu niet op de rem worden gestapt. Dat zou tot monsterfiles leiden.”
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Chris » vr 25 mei 2012, 14:31

Infrastructuur
Het Infrastructuurfonds wordt verlaagd met 200 mln. Er wordt niet gekort op het spoor en het Deltafonds. Daarenboven vindt er een kasschuif van 230 mln. in 2013 naar 2014 en 2015 plaats. Hiervan wordt ten minste 200 mln. gevonden op wegen en hoofdvaarwegen.
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -2012.html

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rogier » vr 25 mei 2012, 14:54

^^
De structurele bezuiniging kan ik als een politieke beslissing begrijpen, hoewel ik deze niet goedkeur.

De kasschuif voor 2013 naar 2014 en 2015 vind ik een zeer domme beslissing.
De bezuiniging voor 2013 is dan voor 1 jaar 430 miljoen euro, maar in 2014 en 2013 wordt het budget eenmalig met 230 miljoen euro verhoogd.
De totale bezuiniging tot en met 2020 bedraagt dan 200 * 8 = 1.600 miljoen euro.

De files zullen hierdoor jammergenoeg meer dan noodzakelijk toenemen.
Misschien moeten de pensioenfondsen dan maar in het gat springen.
De investeringen kunnen dan via een tijdelijk tolheffing terugverdiend.

Ik begrijp dat dit laatste op veel verzet stuit, maar hoe wil je anders het probleem aanpakken, als de politiek niet de bijbehorende financien wil geven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Kaaiman » vr 25 mei 2012, 16:55

Het is toch nog altijd meer dan voor het kabinet Rutte? Ik meen dat het fonds toen met 500 mln was verhoogd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rogier » vr 25 mei 2012, 17:25

Kaaiman schreef:Het is toch nog altijd meer dan voor het kabinet Rutte? Ik meen dat het fonds toen met 500 mln was verhoogd.
Dat is niet waar. Per saldo is er door Rutte niks bezuinigd, maar het budget is ook niet verhoogd.
Men heeft namelijk het FES fonds opgeheven en daardoor was de dekking van het infrafonds weggevallen.
Daarom heeft men het budget met 500 miljoen euro verhoogd.

Wel heeft men het onderhoudsniveau verlaagd, omdat het budget voor het vereiste onderhoudsniveau te klein is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rene » vr 25 mei 2012, 18:15

Wat mij betreft had ook gewoon op het spoor gekort mogen worden.
Zet de exploitatie van de betuweroute maar stop of zo, scheelt heel wat onderhoud.
De maatschappelijke baten van die paar goederentreintjes daar wegen niet op tegen de kosten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door mavas » vr 25 mei 2012, 19:54

Het infrafonds wordt verlaagd met 200 miljoen. Maar om toch efficient infrastructuur aan te kunnen leggen, moeten we naar goedkopere wegen. Dat zou men kunnen doen door de Wet Geluidhinder aan te passen en de tunnelwet aan te passen, zodat niet voor elke weg astronomische bedragen nodig zijn. Liever gaat men daar eens werk van maken om die wetten aan te passen en dus te versoepelen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Chris » vr 25 mei 2012, 19:56

Een deel van die € 200 miljoen is ook wel op onderhoud te besparen denk ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door mavas » vr 25 mei 2012, 20:06

^^ Je bedoelt dan DAB aanleggen ipv overal ZOAB? Of andere voorbeelden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rene » vr 25 mei 2012, 20:07

Chris schreef:Een deel van die € 200 miljoen is ook wel op onderhoud te besparen denk ik.
Ja. Binnenkort gaat de verlichting gewoon helemaal uit. Verkeerssignalering wordt op diverse trajecten uitgeschakeld. Er gaat overdag gewerkt worden op drukke trajecten. Noem maar op. Mogelijkheden te over om de wegbeheerder te laten besparen. De extra maatschappelijke schade in de vorm van extra verkeersdoden en extra filekosten moeten daarbij uiteraard wel voor lief worden genomen. Maar: het kan. Inderdaad...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Vinny » za 26 mei 2012, 9:18

Verlichting eens uitzetten kan ik alleen maar toejuichen. Tussen 0.00 en 6.00 is die niet nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Via » za 26 mei 2012, 20:44

Rene schreef:
Chris schreef:Een deel van die € 200 miljoen is ook wel op onderhoud te besparen denk ik.
Ja. Binnenkort gaat de verlichting gewoon helemaal uit. Verkeerssignalering wordt op diverse trajecten uitgeschakeld. Er gaat overdag gewerkt worden op drukke trajecten. Noem maar op. Mogelijkheden te over om de wegbeheerder te laten besparen. De extra maatschappelijke schade in de vorm van extra verkeersdoden en extra filekosten moeten daarbij uiteraard wel voor lief worden genomen. Maar: het kan. Inderdaad...
Bron?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door Rene » za 26 mei 2012, 23:08

Het cynische droop er nog niet duidelijk genoeg af ?

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte-Verhagen

Bericht door kees » zo 27 mei 2012, 1:19

Er is hier een topic met een lange poll geweest welke keuzes er moeten worden gemaakt als er drastisch bezuinigd zou moeten worden. Bestaat dat topic nog?

Gesloten