Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Bericht door nederland24 » wo 23 feb 2011, 21:47

Nu de verkiezingen er weer aankomen, wordt je weer doodgegooid met folders, campagneleuzen en nog meer van dat soort dingen. Vandaag lag er een folder van GroenLinks in de bus. :mrgreen: Volgens hun wil de provincie Overijssel maar 30 miljoen euro aan het OV uitgeven en maar liefst 489 miljoen euro aan het wegennet. Het bekende Groenlinks verhaaltje hoef ik hier niet meer te herhalen. Maar n.a.v. deze folder had ik toch een paar vragen. Op welke partij kan je het best stemmen als het gaat om de mobiliteit in de provincie Overijssel. Naar mijn mening moet er namelijk behoorlijk wat dingen gebeuren in Overijssel. De N340, de N48 en de N35 upgraden en het spoor verdubbelen met een intercity tussen Zwolle en de drie grootste twentse steden.

In dit topic kunnen jullie je vragen en adviezen kwijt over de mobiliteit per provincie.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door jan » wo 23 feb 2011, 22:31

Hier in Gelderland gaat het eigenlijk alleen om het doortrekken van de A15 (waar het overgrote deel van de partijen het wel mee eens is) en de aanleg van een tramlijn tussen Arnhem en Nijmegen (stokpaardje van links ;) ).
Verder pleiten de Gelderse Centrum Democraten als enige voor een verhoging van de maximumsnelheid op de provinciale wegen. De VVD en PVV zijn hierover neutraal volgens het Kieskompas, wat ik wel vreemd vind eigenlijk, neem dan gewoon een standpunt in..

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door captain007 » wo 23 feb 2011, 22:38

^^ Die tramlijn is complete onzin, aangezien we er al een spoorverbinding hebben liggen. Trams moet je als je ze al zou willen alleen in de stad willen en niet buiten de stad. Moet overigens nog zien dat die doortrekking van de A15 er nog gaat komen als NIET tolweg. Als tolweg is het een compleet faalproject, aangezien ik je dan al op een briefje kan geven dat er hetzelfde mee zal gebeuren als destijds met de PWA brug als tolbrug, namelijk dat deze niet gebruikt gaat worden. Nederlanders gaan nog liever in de file staan dan extra betalen. Qua financiën zou het de provincie overigens nog moeten lukken zonder tolgeld en zonder bijdrage van het rijk, omdat er door de verkoop van de aandelen van Nuon een zeer gevulde bankrekening is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » wo 23 feb 2011, 23:12

Je moet in ieder geval een tramverbinding niet NAAST een spoorlijn bouwen :facepalm:

Een regionale tram kan best succesvol zijn trouwens, in Zürich heb je de Forch-bahn:
http://de.wikipedia.org/wiki/Forchbahn

Maar dat ding beconcurreert geen treinverbinding ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door mavas » do 24 feb 2011, 9:26

De PVV in Zuid-Holland wil de A3 graag aanleggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » do 24 feb 2011, 18:12

Lijkt me populisme ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door jan » do 24 feb 2011, 19:20

mavas schreef:De PVV in Zuid-Holland wil de A3 graag aanleggen.
Daar was gisteren ook een item over in "Eenvandaag". Ik viel er echter midden in, het was mij dan ook niet duidelijk welk tracé zij voor ogen hebben. Wel werd er gesproken over de 'doorsnijding' van het Groene Hart door de tegenstanders.
Laatst gewijzigd door jan op do 24 feb 2011, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door boe! » do 24 feb 2011, 20:18

In Utrecht kwam de N230 in een aantal lijstjes voor: wel of niet ongelijkvloers?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » do 24 feb 2011, 20:56

jan schreef:
mavas schreef:De PVV in Zuid-Holland wil de A3 graag aanleggen.
Daar was gisteren ook een item over in "Eenvandaag". Ik viel er echter midden in, het was mij dan ook niet duidelijk welk tracé zij voor ogen hebben. Wel werd er gesproken over de 'doorsnijding' van het Groen Hart door de tegenstanders.
Het klassieke tracé lijkt me dan ook volstrekt onhaalbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Ernst » vr 25 feb 2011, 13:58

Naar mijn idee had een snelwegverbinding tussen de A2 bij Breukelen en de A12 bij pakweg Harmelen (A21?) voor een mooie verbinding A'dam-R'dam kunnen zorgen. Geen doorsnijding van het Groene Hart, ontsluiting voor Leidsche Rijn en niet zoveel geld uitgeven als voor een A3. Maar de kans is daar gemist.
Verbreding van bestaande tracés lijkt me veel beter dan de aanleg van nieuwe tracés. Minder barrièrewerking.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door nederland24 » vr 25 feb 2011, 14:21

^^ Ik snap ook niet waarom, dat idee nooit aan de orde is geweest. Als er op de A2 dan ongelukken gebeuren, heb je in ieder geval een uitwijkroute.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » vr 25 feb 2011, 16:15

Men heeft dat serieus overwogen. De A2x of de A2a was dat geloof ik. Weg zou langs het spoor Breukelen-Harmelen getraceerd worden (daar wordt het landschap immers al doorsneden door een spoorlijn). Ik geloof dat het plan geheel is afgebrand... (moet wel met de zoekfunctie op het forum nog wel boven tafel te krijgen zijn)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Kaaiman » za 26 feb 2011, 1:02

^^ Dat was de A2,5.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » za 26 feb 2011, 10:45

Dat was een proefballonnetje dat gelukkig op tijd is doorgeprikt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Chris » za 26 feb 2011, 11:08

In Overijssel leeft er niet echt veel qua grote projecten. Er wordt wel gesproken over het verdubbelen van de N35 naar 2x2 maar volgens mij wordt dat plan vrij breed gedragen door de partijen. Ik heb niet het idee dat de nieuwe N340 onderwerp is van verkiezingen.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » za 26 feb 2011, 11:27

De uitzending waar Jan over sprak heb ik hier http://verkiezingen.eenvandaag.nl/uitze ... d_holland_ maar even neergezet.

Vind overigens wel dat de A3 er moet komen.
Laatst gewijzigd door Naturist op za 05 mar 2011, 0:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » za 26 feb 2011, 11:56

De A4 heeft tussen Clausplein en Hoofddorp voldoende uitbreidingsruimte. Met A4-Midden-Delfland (eventueel tot 2x3 uit te breiden tot aan Den Haag) is er meer dan voldoende capaciteit. Een A3 is wat mij betreft dan ook aperte onzin.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 13:07

Naturist schreef:De uitzending waar Jan over sprak heb ik hier http://verkiezingen.eenvandaag.nl/uitze ... d_holland_ maar even neergezet.

Vind zelf overigens wel dat de A3 er moet komen. :top:
Een sluipweggetje door de polder een "provinciale weg" noemen..., ze hebben wel humor :mrgreen:

Overigens is het Groene Hart op sommige punten echt wel mooi, ik mag er graag een road-trip doen :) (gemiddelde snelheid is wel erg laag, de vorige keer had ik 90 kilometer in 3 uur afgelegd... :nothanks: )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » za 26 feb 2011, 15:46

Vinny schreef:Overigens is het Groene Hart op sommige punten echt wel mooi, ik mag er graag een road-trip doen :) (gemiddelde snelheid is wel erg laag, de vorige keer had ik 90 kilometer in 3 uur afgelegd... :nothanks: )
Ah, je bent dus een liefhebber van fietstrips ;)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door nederland24 » za 26 feb 2011, 16:31

Chris schreef:In Overijssel leeft er niet echt veel qua grote projecten. Er wordt wel gesproken over het verdubbelen van de N35 naar 2x2 maar volgens mij wordt dat plan vrij breed gedragen door de partijen. Ik heb niet het idee dat de nieuwe N340 onderwerp is van verkiezingen.
Ik twijfel nog een beetje tussen twee partijen. D66 en de SP. Zitten er tussen deze twee partijen nog wezenlijke verschillen als het gaat over het verbreden en verbeteren van belangrijke verkeersaders in Overijssel?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door sirdanilot » za 26 feb 2011, 22:42

Aangezien ik nu studeer sta ik (helaas) officieel ingeschreven in Zuid-Holland, en moet dus ook voor de provincie Zuid Holland stemmen. Nu heb ik helaas geen enkel flauw benul wat er in deze provincie allemaal speelt, en aangezien dit het Wegenforum is zou ik graag willen weten welke zaken er momenteel spelen omtrent infrastructuur. In deze provincie zijn bijna alle belangrijke wegen rijkswegen, dus met zaken als de A4 Hoekse Waard, oeververbinding van de Rotterdamse Haven, de A11 rond Leiden etc. hoef ik toch geen rekening te houden? Welke provinciale projecten spelen nu?

Uiteraard stem ik niet alleen over infrastructuur maar voor andere zaken ga ik waarschijnlijk kijken naar wat ik landelijk zou stemmen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » za 26 feb 2011, 23:33

De Rijn-Gouwe metro... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rein » zo 27 feb 2011, 19:21

In ieder geval de verbinding N206 - N205 en de verbreding van de N207 en N209 lijkt me zo. Verder heeft de provincie ook wel invloed op planvorming rond Rijkswegen lijkt me.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door orionpax » do 31 mar 2011, 23:21

Rene schreef:Dat was een proefballonnetje dat gelukkig op tijd is doorgeprikt.
Wat is er dan volgens jou zo erg aan een verbinding tussen Breukelen en Harmelen. Het is een kortere, snellere en bovendien voor de Utrechtste wijken een betere verbinding tussen A'dam en R'Dam.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Chris » vr 15 apr 2011, 9:36

Overijssel krijgt een rechtse coalitie van CDA+VVD+CU+SGP. En dat is ook te zien in de investeringen in het wegennet, die vrij fors zijn voor overijsselse begrippen; de komende 4 jaar gaat het om € 414 miljoen. Bovendien gaan geen provinciale wegen meer afgewaardeerd worden naar 60 km/h (waar in de vorige coalitie vrij sterk op ingezet werd).

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Groningen » vr 15 apr 2011, 19:17

^^ Maar nu wordt er meer geld uitgegeven aan doorgetrokken strepen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Chris » vr 15 apr 2011, 19:22

Overal zijn al doorgetrokken strepen helaas.

Het meeste geld zal wel naar de N340 gaan denk ik.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Groningen » vr 15 apr 2011, 19:39

In Groningen wil men de N33 verder verdubbelen tussen Zuidbroek en Appingedam, met een klaverblad bij Zuidbroek (en dat met GroenLinks in het college!). Onder voorwaarden wil men de N33 zelfs overnemen van het rijk.

Daarnaast is het de bedoeling dat er een spoorlijn komt tussen Groningen en Heerenveen en ook mogelijk een verlenging van het passagiersvervoer per spoor tussen Veendam en Stadskanaal.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door nederland24 » vr 15 apr 2011, 22:36

Groningen schreef:In Groningen wil men de N33 verder verdubbelen tussen Zuidbroek en Appingedam, met een klaverblad bij Zuidbroek (en dat met GroenLinks in het college!). Onder voorwaarden wil men de N33 zelfs overnemen van het rijk.

Daarnaast is het de bedoeling dat er een spoorlijn komt tussen Groningen en Heerenveen en ook mogelijk een verlenging van het passagiersvervoer per spoor tussen Veendam en Stadskanaal.
Kijk Groenlinks heeft ook het licht gezien. Er komen dus mooie plannen aan in de provincie Groningen. :top:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » vr 15 apr 2011, 23:48

Zouden de provinciale bestuurders dan toch de oude plannen nog eens tegen het licht hebben gehouden? Zou het dan met Nederland allemaal goed komen?
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Plaats reactie