Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » za 16 apr 2011, 21:32

In Friesland hebben ze zelfs het licht opzettelijk uitgedaan... link
Laatst gewijzigd door Rene op wo 12 nov 2014, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » za 16 apr 2011, 21:46

Ged. FR Piet Adema schreef:Ook is het duidelijker dat je overal even hard mag rijden
Huh? Volgens mij is het idee juist dat je op de hoofdrijbaan harder mag rijden dan op de parallelrijbaan. Ik kan deze uitspraak niet plaatsen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door keokiracer » za 16 apr 2011, 21:58

^^ Ik denk dat er eerst verschil was dat je op de ene parallelbaan 60 mocht rijden en op een andere weer 80. Nu mag je op alle parallelbanen 60. Dus is het duidelijk dat je overal (lees: op elke parallelbaan) even hard (=60 km/h) mag rijden :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » za 16 apr 2011, 22:41

Nou ik weet niet of ik dat nou wel zo duidelijk vind. Ik denk niet dat er veel weggebruikers zijn die denken: Goh, ik rij op een parallelbaan. Wat interessant, de vorige keer mocht ik 60 dus dat zal nu ook wel zo gelden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » za 16 apr 2011, 22:56

Loop maar eens voor je plezier langs een 80 weg, wedden dat je liever verkeer met 60 km. per uur langs je laat razen dan met 80, of je dochter die op haar fiets door dat verkeer wordt ingehaald, laat je vaderhart maar eens spreken.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » za 16 apr 2011, 23:42

Dat zal best, maar dat maakt de limiet nog niet meteen "duidelijk" ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » za 16 apr 2011, 23:44

Dat moet de wegbelijning doen, een grote middenbaan met 2 fietssuggestiestroken betekend altijd een Vmax van 60 per uur
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door keokiracer » zo 17 apr 2011, 0:03

^^ Maar weten de mensen dat? Als je er bordjes bij zet iig wel, of ze zijn iets anders aan het doen, maar dat mag sowieso niet. ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » zo 17 apr 2011, 0:09

Dat heeft onze groote roerganger Koos Spee eens in het programma wegmisbruikers gezegt. :geeuw:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door orionpax » di 19 apr 2011, 0:52

Naturist schreef:Dat moet de wegbelijning doen, een grote middenbaan met 2 fietssuggestiestroken betekend altijd een Vmax van 60 per uur
Als het goed was uitgevoerd wel. Maar er zijn helaas genoeg locaties waar deze vlieger niet op gaat.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 7:42

Naturist schreef:Dat heeft onze groote roerganger Koos Spee eens in het programma wegmisbruikers gezegt. :geeuw:
Ik adviseer je om betrouwbaarder bronnen te gebruiken. Ik ken wegen met dezelfde configuratie waar je 30, 50 of zelfs 80 mag rijden.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Groningen » di 19 apr 2011, 10:46

Rene schreef:zelfs 80 mag rijden.
Hier bijvoorbeeld :top:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door captain007 » di 19 apr 2011, 10:54

Het is erg verwarrend allemaal. Gelukkig is men nog niet zover dat men in de wet ook al heeft vastgelegd dat markering een specifieke maximumsnelheid bepaalt......

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » di 19 apr 2011, 13:02

Nee, dat heet "richtlijn" :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » di 19 apr 2011, 13:31

Groningen schreef:
Rene schreef:zelfs 80 mag rijden.
Hier bijvoorbeeld :top:
80 Per uur,... op dat weggetje,.... langs het water? Dan blijf maar lekker achter mijn bus hangen, want ik ga op zoiets echt geen 80 rijden. Maar ik begrijp dat Koos er samen met mij naast zat, en dat alleen verkeersborden de wettelijk toegestane snelheid aangeven. Gelukkig mag je daar ook 60, kan ik gelijk de prachtige omgeving verkennen. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » di 19 apr 2011, 13:44

Naturist schreef:80 Per uur,... op dat weggetje,.... langs het water?
Nog wel 100 ook. Niks gevaarlijks aan tussen de kruispunten. En smal ? Nee hoor. Dat lijkt maar zo door de markering. Als je gewoon netjes helemaal rechts houdt van de fictieve middenstreep (die er vroeger wel fysiek lag), dus tegen de kant verharding aan, net als vroeger, dan zie je dat er weinig aan de hand is op die weg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door mavas » di 19 apr 2011, 19:17

captain007 schreef:Het is erg verwarrend allemaal. Gelukkig is men nog niet zover dat men in de wet ook al heeft vastgelegd dat markering een specifieke maximumsnelheid bepaalt......
Door jurisprudentie is dit min of meer wel het geval dat een groene streep automatisch 100 km/h inhoudt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » wo 20 apr 2011, 0:10

Ik denk overigens wel dat het uiteindelijk de bedoeling is dat je in heel europa aan het wegbeeld kunt zien wat jouw Vmax op dat moment zou moeten zijn.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » wo 20 apr 2011, 15:11

Nou probeer dat "Securité durable" maar eens in Wallonie uit te leggen :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Naturist » wo 20 apr 2011, 15:51

Non merci, mon koeterwaals est comme ci comme ca. :mrgreen:
Neen dank U, mijn koetervlaams is maar zozo. :mrgreen: (forumregels)
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door RSK » wo 12 nov 2014, 15:52

Even een provinciaal nieuwsfeitje uit Utrecht, wat in mijn optiek te onbenullig is voor een eigen draad. Zelfs met €700.000 subsidie voor een kwartierdienst zijn de reizigers tussen Breukelen en Utrecht de trein niet in te trappen. Omdat het aantal treinreizigers weigert te stijgen, staakt men nu de subsidie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Rene » wo 12 nov 2014, 16:03

^^
Het gros van de reizigers op dat traject zou blij zijn als er weer een doorgaande stoptreindienst Utrecht CS - Amsterdam CS zou komen, als halfuurdienst.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door waldo79 » wo 12 nov 2014, 19:45

Inderdaad, welk politiek erachter zat om de treindienst te knippen in Breukelen :wall:
Overigens krijg ik met ingang van volgende zomer een rechtstreekse trein van Tiel naar Den Haag omdat er zo min mogelijk gekeerd moet worden in Utrecht.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Techum » do 13 nov 2014, 11:47

Streven naar vollere treinen door er meer te laten rijden :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door Vinny » do 13 nov 2014, 21:43

RSK schreef:Even een provinciaal nieuwsfeitje uit Utrecht, wat in mijn optiek te onbenullig is voor een eigen draad. Zelfs met €700.000 subsidie voor een kwartierdienst zijn de reizigers tussen Breukelen en Utrecht de trein niet in te trappen. Omdat het aantal treinreizigers weigert te stijgen, staakt men nu de subsidie.
Men heeft een heel ander effect over het hoofd gezien. De buslijn 140 zat tussen Vinkeveen en Utrecht altijd erg vol, maar na de knip in Uithoorn en de verplichte overstap in Breuken zijn de meeste reizigers anders gaan reizen, namelijk via station Schiphol en station Amsterdam Bijlmer/ArenA naar Utrecht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provin

Bericht door waldo79 » do 13 nov 2014, 21:47

Breuken
Letterlijk een breuk ja :hap:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Bericht door mavas » do 01 okt 2015, 18:45

Remkes: Meer bevoegdheden naar provincies
01 oktober 2015

Als het aan Johan Remkes ligt, komen de budgetten voor het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) onder verantwoordelijkheid van de provincies.
De IPO-voorzitter pleitte daarvoor in zijn toespraak tot het congres ‘grenzeloos samenwerken’ van het Interprovinciaal Overleg (IPO), afgelopen woensdag in Maastricht.

"Steeds vaker doet het Rijk een beroep op de cofinanciering door de provincies. In dat licht is het meer voor de hand liggend dat het Rijk zich beperkt tot de financiering van de nationale corridors en de verantwoordelijkheid en de nu beschikbare budgetten decentraliseert naar de provincies", aldus Remkes.
http://www.noord-holland.nl/web/Actueel ... incies.htm
Is dat een goed idee? Of niet?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Bericht door Chris » do 01 okt 2015, 18:49

Aan de ene kant weten provincies beter wat er nodig is. Denk aan de N35 in Overijssel, of de provinciale wegen in Friesland die opgewaardeerd worden. En inderdaad de voorfinanciering / co-financiering van veel projecten.

Aan de andere kant zijn MIRT projecten veel groter dan het gemiddelde budget van een provincie qua mobiliteit. In weinig provincies overstijgt dat de € 100 miljoen per jaar en dat is nog inclusief exploitatie van openbaar vervoer. Wat je moet voorkomen is dat het geld gebruikt gaat worden voor prestigeprojecten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Bericht door Ds79m » do 01 okt 2015, 19:23

Ik zie echt alleen maar nadelen bij dit soort plannen:
-Momenteel sluiten de wegen op de grens NL-BE en NL-DE in genoeg gevallen al niet goed op elkaar aan. Dat wil zeggen, ze hebben een heel andere uitbouwstandaard aan beide zijden van de grens. Ondanks overheidstoezicht op landelijke assen, ga je dit onvermijdelijk krijgen bij wegen die daar net buiten vallen.
-Investeren in uithoeken van de provincie wordt hiermee minder interessant, zeker als het voordeel vooral in een andere provincie ligt. Zie nu al het gesteggel over verbetering van het wegennet in de regio Lisse-Hillegom.
-Het is onwenselijk als de ene provincie massaal inzet op OV, terwijl een andere het wegennet verbetert. Beide investeringen zijn dan minder rendabel, dan wanneer ze landelijk worden gedaan.
-Op het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en haar minister Schultz is misschien wel het één en ander aan te merken, maar over het algemeen functioneert het best aardig. Staatssecretaris Mansveld laat al zien wat er gebeurt met een minder capabel iemand aan het roer, en dan hebben we het nog niet gehad over andere prutsers met deze portefeuille voor hun partij als Sharon Dijksma, Farshad Bashir of Lia Roefs. Op een lager politiek niveau gaat dat alleen maar erger worden, en dan is het ambtelijk apparaat een stuk beperkter om zo iemand in bedwang te houden.
-Alles, maar dan ook alles, wat niet doorgaat voor snelweg mag je niet een klein beetje uitbouwen, want dan trek je sluipverkeer aan. Dat hoort thuis op de snelweg, en niet op de wegen van de provincie. Dat is nu al zo, en wordt met een horizon die stopt aan de provinciegrens nog erger.

Kortom, vooral niet doen, en zeker geen extra macht geven aan de zinloze bestuurlijke tussenlaag die de provincies vormen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid van de politieke partijen in de provincies

Bericht door Vinny » do 01 okt 2015, 19:52

Wat je wel steeds vaker ziet is een soort gemengd opdrachtgeverschap. Dit is bijvoorbeeld de site van "Leeuwarden Vrij-Baan". Daar participeren de gemeente Leeuwarden, de provincie en Rijkswaterstaat in.
http://www.vrij-baan.nl/organisatie/sam ... -partijen/

Het project omvat dan ook de aanleg en verbetering van een groot aantal gemeentelijke, provinciale en rijkswegen.

Ik voorzie dat de toekomst steeds meer van dit soort melanges gaat opleveren. Of het "beter" is of niet hangt natuurlijk af van de bril die je op zet. Voor de provincie Friesland kan het soms beter zijn om in eigen beheer wat projecten te doen. Voor Den Haag is alles ten noord-oosten van de lijn Harlingen-Almelo "heel ver weg" en op landelijke priorieitenlijstjes zullen zaken als de Centrale As, de ombouw van knooppunt Joure en de passage door Harlingen ontbreken. Het feit dat deze projecten nu wel worden uitgevoerd, ligt toch aan het doorzettingsvermogen van de provincie zelf. Men wil aan de weg timmeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie