'De file, dat ben je zelf'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rein » za 11 jun 2011, 13:56

Op de website van De Telegraaf vond ik het volgende bericht:
telegraaf.nl schreef: 'Manier van rijden moet drastisch anders'

DELFT - Het fileprobleem kan alleen structureel opgelost worden als we bereid zijn om onze manier van reizen en rijden drastisch aan te passen. Dat zei zaterdag verkeersdeskundige aan de TU Delft Hans van Lint, onderzoeker en een van de samenstellers van het boek De file, dat ben je zelf.

„Files zijn het gevolg van de keuzes van mensen. Waar we gaan wonen, waar we werken, hoe laat we opstaan en hoe laat we vervolgens de deur uitgaan om ons in het verkeer te begeven”, aldus Van Lint.

Wegen zijn vaak het slachtoffer van hun eigen succes. „Als je een heel lekker ijsje produceert, kopen veel mensen dat, en kan je er meer van produceren. Bij wegen werkt dat niet anders. Ook hier geldt: hoe beter de weg, hoe meer mensen er gebruik van willen maken. De keerzijde daarvan is dat er weer files ontstaan. Dat zal je ook zien als straks bijvoorbeeld de A4 verbreed is. Als je de verkeersvraag dan niet goed aanpakt, staan er binnen de kortste keren weer dezelfde files. Wetenschappers zijn het er unaniem over eens dat de beste methode om dit te voorkomen rekeningrijden is. Het is jammer dat dat van de politieke agenda is verdwenen”.

Volgens Van Lint ligt de oplossing van het fileprobleem in de beïnvloeding van het gedrag van reizigers: hoe laat ze vertrekken en hun keuze voor de auto of een ander transportmiddel. Maar ook een slimme toepassing van technologie kan een oplossing bieden.,De beste oplossing zou eigenlijk zijn om het hele systeem om te gooien en opnieuw te beginnen. Maar dat is een heel kostbaar en waarschijnlijk onbegaanbaar pad”.

Donderdag is de presentatie van De file, dat ben je zelf. In het boek wordt op een laagdrempelige manier de beschikbare wetenschappelijke kennis over verkeer en vervoer gepresenteerd, „zodat de 16 miljoen verkeerskundigen die Nederland rijk is op een goed geïnformeerde manier mee kunnen praten over het fileprobleem”, aldus Van Lint.
Pfff, zo ken ik er nog wel een paar. Als we nu eens alle wegen in Nederland weghaalden, dan staan er ook geen files meer.............

Aan het succes van bijvoorbeeld de spitsstroken rond Amsterdam waarbij een aantal zeer grote fileknooppunten volledig zijn verdwenen, de verbrede A2 en noem al die werken van de laatste paar jaar maar op blijkt mijns inziens dat Nederland qua wegenstructuur een achterstand van enkele decennia had/heeft. In de tussentijd zijn mensen gewoon veel mobieler geworden én zijn er gewoon heel veel mensen bijgekomen. Dáár moet je op anticiperen (en dus niet 20 jaar te laat reageren) door te faciliteren en dan niet van die flutbeweringen doen dat het keuzegedrag van mensen moet worden beïnvloed. Mijn werkgever ziet me aankomen als ik om 11:00 uur aan kom kakken. Ook leuk voor de kids trouwens als papa daardoor 's avonds pas om 9 uur thuiskomt.........

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Groningen » za 11 jun 2011, 14:04

Onderstaande heb ik ook in het praathoekje gezet (Keokiracer had het artikel daar gepost):

Hij ziet het naar mijn mening precies verkeerdom: Met computermodellen enzo is volgens mij best aardig uit te rekenen wat de intensiteiten zullen zijn, van welke bestaande wegen een nieuwe weg verkeer wegtrekt en hoeveel dat dan zal zijn. Als je dat ongeveer kunt bepalen, en volgens mij kan dat, dan weet je ook precies met hoeveel rijstroken je een weg moet aanleggen.
En niemand zit te wachten op een DDR-kastje in zijn auto waarmee vadertje staat precies kan zien wanneer je waar reed: dat is alleen maar pure lastenverzwaring (want wedden dat die tarieven de lucht in gaan?).

Echt, je zou toch hopen dat zulke dwaallichten en hun erfgenamen nu zo langzamerhand zouden zijn gaan zelfkazen op hun boerderijtje in de Pyreneeën... :roll:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door feitelijk » za 11 jun 2011, 14:24

Groningen schreef: En niemand zit te wachten op een DDR-kastje in zijn auto waarmee vadertje staat precies kan zien wanneer je waar reed
Nee, en daarom kon dat dus ook niet in het kilometerprijs plan. :facepalm:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5060
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rogier » za 11 jun 2011, 14:52

Meneer de weterschapper maakt een flinke blunder met zijn theorie.
Volgens zijn theorie zouden alle wegen uiteindelijk vastlopen.
Dit is echter niet het geval, want bijvoorbeeld de A7 op de Afsluitdijk ligt al bijna 40 jaar en buiten de files van brugopeningen of ongevallen, staan hier nooit geen files.
De A2 tussen Eindhoven en Den Bosch is in 1996 geopend en deze wordt binnenkort verbreed i.v.m. het voorkomen van files.
Volgens de theorie van Hans van Lint had de A7 allang vast moeten lopen, maar dat is niet gebeurd.

Naar mijn mening worden files vooral veroorzaakt door de bouw van huizen, winkels, industrie en kantoren (Den Bosch en Eindhoven zijn aardig gegroeid in de laatste 20 jaar).
Dit laatste is niet te voorkomen, want dit is maatschappelijke ontwikkeling (economische ontwikkeling).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Chris » za 11 jun 2011, 15:03

Een typisch misverstand van economen is dat gedacht wordt dat er buiten de spits genoeg restcapaciteit is om door middel van financiële repressie een spreiding van verkeer af te dwingen, en zodoende een enorme verlichting van de filedruk te veroorzaken. Die restcapaciteit is er niet. Het enige wat je krijgt is dat je voor een fikse lastenverzwaring de hele dag door structurele filevorming hebt.

Hier bijvoorbeeld de verdeling van het verkeer op de A1 tussen Eembrugge en Soest, per richting. Zoals te zien is, is op het rustigste moment overdag amper sprake van restcapaciteit. Ter referentie: 3000 mvt/uur is het criterium dat een spitsstrook opengesteld moet worden. Alleen tussen 10 en 11 ligt de uurintensiteit hier (marginaal) onder. Echte restcapaciteit is er alleen voor 6 uur 's ochtends en na 19 uur 's avonds.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » za 11 jun 2011, 15:31

Chris schreef:Een typisch misverstand van economen is dat gedacht wordt dat er buiten de spits genoeg restcapaciteit is om door middel van financiële repressie een spreiding van verkeer af te dwingen, en zodoende een enorme verlichting van de filedruk te veroorzaken.
Daarbij komt nog de tweede misvatting namelijk dat alle ritten op uitgavenbasis worden bekeken - echter voor ritten die noodzakelijk zijn om het inkomen te verwerven gaat het economisch spreidingsprincipe niet op.

Daarnaast gaat de econoom uit van een volledig vrije en open woningmarkt, waarbij op micro-niveau iedereen die buiten de stad woont de eigen keuze kan maken om te verhuizen (waar in de stad echter geen plaats voor is - dat moet je niet micro maar macro bekijken), en dat bedrijven zich wel zullen vestigen daar waar werknemers zijn. Echter de realiteit is dus totaal anders.

Iemand die overigens in de mond durft te nemen dat meer asfalt meer verkeer oplevert, die zie ik niet als een wetenschapper. Een wetenschapper zou beter moeten weten :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door boe! » za 11 jun 2011, 15:34

Rein schreef:Mijn werkgever ziet me aankomen als ik om 11:00 uur aan kom kakken.
Dat ligt toch echt aan jouw werkgever. Bij ons kan je rustig om 11.00 uur op je werk verschijnen. En als je na de files weg wilt, kan dat ook. De gebouwen zijn van 6 tot 20 uur geopend en in het bedrijfsrestaurant worden zowel tussen de middag als rond dinertijd warme maaltijden geserveerd. Het kan allemaal, maar voor de meeste werkgevers is dit nieuw, en alles wat nieuw is is beangstigend en dus begint men er liever niet aan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Wouter N14 » za 11 jun 2011, 15:38

^^ Een werkgever moet wel groot genoeg zijn om dergelijke mogelijkheden aan te kunnen bieden. En ook zelf het gebouw beheren om de tijden de bepalen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » za 11 jun 2011, 15:42

Een werkgever die echt slim is verhuist met z'n kantoor uit zo'n grote flutstad naar een locatie tussen twee steden in. Liefst in de nabijheid van een plaats met een behoorlijk scheve woon/werk-verhouding. Goed voor de productie, goed voor de beperking van het aantal openingsuren van het pand (bewaking, verwarming), goed voor de werknemers. Want ook degenen die wel persé in de stad willen wonen kunnen in tegenspitsrichting gemakkelijk de locatie bereiken.

Onder het motto: "Gemotiveerde werknemers die op tijd zijn, dat bepaal je als bedrijf zelf"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door boe! » za 11 jun 2011, 15:52

WouterN14 schreef:Een werkgever moet wel groot genoeg zijn om dergelijke mogelijkheden aan te kunnen bieden. En ook zelf het gebouw beheren om de tijden de bepalen.
Wij huren het gebouw, maar de eigenaar staat positief tegenover zo'n verlengde openstelling. Verder is dit onafhankelijk van bedrijfsgrootte. Ik hoor veel te vaak kan niet, lukt niet, wil niet, maar dat is puur onbekendheid met het Nieuwe Werken.
René schreef:Een werkgever die echt slim is verhuist met z'n kantoor uit zo'n grote flutstad naar een locatie tussen twee steden in.
Werkgevers zitten juist in de grote stad omdat daar het grootste arbeidspotentieel is te vinden.
René schreef:Onder het motto: "Gemotiveerde werknemers die op tijd zijn, dat bepaal je als bedrijf zelf"
Ik kan op elk willekeurig moment bij mijn werkgever in Den Haag arriveren. Meestal arriveer ik midden in de ochtendspits om 8 uur, maar wat mij betreft kan dat ieder tijdstip zijn. Op tijd zal ik zijn. Dat heeft niet eens zoveel met vestigingsplaats te maken, maar meer met andere omstandigheden zoals kinderen, beperkte openingstijden van kinderopvang en andere zaken die agendatechnisch al zijn vastgelegd waardoor men elke vorm van flexibiliteit mist.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Pino » za 11 jun 2011, 15:53

Want ook degenen die wel persé in de stad willen wonen kunnen in tegenspitsrichting gemakkelijk de locatie bereiken.
Tegenspits? Hebben we met name in het westen niet zoveel meer van. En hoe ga je in dat fantastische plan om met mensen die, alvorens ze die beweerdelijke tegenspits kunnen pakken, uit andere voorsteden van die stad moeten komen en dus eerst nog even door de reguliere spits moeten?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » za 11 jun 2011, 16:04

boe! schreef:Werkgevers zitten juist in de grote stad omdat daar het grootste arbeidspotentieel is te vinden.
Een zooitje yuppen en verder veel laaggeschoolden. Daar vul je geen grote rijen kantoorgebouwen mee, want die werknemers wonen toch echt in de voorsteden.
Pino schreef:En hoe ga je in dat fantastische plan om met mensen die, alvorens ze die beweerdelijke tegenspits kunnen pakken, uit andere voorsteden van die stad moeten komen en dus eerst nog even door de reguliere spits moeten?
1. Nu rijden ze al naar die stad toe, alleen vanuit ALLE richtingen. In mijn plan nog maar vanuit enkele richtingen. Dat is pure winst.
2. Als je om een stad heen moet zijn er vaak heel goede alternatieven over de weg. En met het OV is het al helemaal geen probleem; al die lege matritten kunnen dan eindelijk worden gevuld waardoor de scheefte in het OV afneemt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Wouter N14 » za 11 jun 2011, 16:42

Het succes van satellietsteden als Zoetermeer is volgens mij al enige tijd weer danig op z'n retour. Dat zijn trouwens ook steden waarvan ik mij afvraag of daar nou echt hogergeschoolden wonen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Klaasje » za 11 jun 2011, 16:45

Rene schreef:Iemand die overigens in de mond durft te nemen dat meer asfalt meer verkeer oplevert, die zie ik niet als een wetenschapper. Een wetenschapper zou beter moeten weten :roll:
Het leidt vooral tot ritten over grotere afstanden. Een verbreding van de weg in de bottleneck zal daar nauwelijks extra verkeer opleveren. Daarentegen worden de reistijden korter waardoor wonen op een grotere afstand interessant wordt. In naast veel reizen op de relaties als Almere-Amsterdam worden na een wat langere tijd steeds meer reizen Heerenveen/Zwolle-Amsterdam en Almere-Den Haag gemaakt. Qua milieubelasting zal het weinig uitmaken, qua drukte in de eerdere bottleneck ook niet, maar de wat verder weg gelegen wegvakken zullen best wel eens wat zwaarder belast kunnen worden.
(Overigens is gaat dit maar gedeeltelijk op omdat de meeste mensen liever dicht bij huis werken dan verder weg.)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Via » za 11 jun 2011, 16:51

Daarnaast speelt voor bedrijven natuurlijk ook een stukje allure van de vestigingsplaats mee. Ik merk zelf nu ook wel dat ik het een stuk leuker vond om in Eindhoven te zitten dan in Moergestel, gewoon omdat je in een stad nog eens wat ziet of meemaakt als je een rondje loopt in de lunchpauze.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vinny » za 11 jun 2011, 17:10

Wij huren het gebouw, maar de eigenaar staat positief tegenover zo'n verlengde openstelling. Verder is dit onafhankelijk van bedrijfsgrootte. Ik hoor veel te vaak kan niet, lukt niet, wil niet, maar dat is puur onbekendheid met het Nieuwe Werken.
Het kan nog erger hoor. Ik ben ooit eens bij een overlegje geweest tussen ambtenaren en politici met ondermeer als thema: Hoe houden we de Noordelijke Randstad bereikbaar. Aanvangstijd: Dinsdagochtend 9 uur, waarbij de deelnemers uit alle hoeken en gaten van de regio Amsterdam moesten komen. :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door feitelijk » za 11 jun 2011, 17:14

Vinny schreef:Ik ben ooit eens bij een overlegje geweest tussen ambtenaren en politici met ondermeer als thema: Hoe houden we de Noordelijke Randstad bereikbaar. Aanvangstijd: Dinsdagochtend 9 uur, waarbij de deelnemers uit alle hoeken en gaten van de regio Amsterdam moesten komen. :facepalm:
Dat lijkt me nou juist een uitstekende motivatie voor zo'n clubje.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Pino » za 11 jun 2011, 17:50

Rene schreef: Nu rijden ze al naar die stad toe, alleen vanuit ALLE richtingen. In mijn plan nog maar vanuit enkele richtingen. Dat is pure winst.
Zie ik niet. Stel dat vier Zuidas-bedrijven verhuizen naar respectievelijk Zaanstad, Almere, Hoofddorp en Breukelen. Stuk voor stuk plaatsen met een onbalans waarvan jij vindt dat dus bedrijven moeten worden verplaatst naar die plekke. Je mag echter ook aannemen dat alle vier bedrijven ook werknemers in alle vier de plaatsen hebben. Leg mij dan eens uit welke uitvalsweg van Amsterdam dan ontlast wordt in de spits.
Als je om een stad heen moet zijn er vaak heel goede alternatieven over de weg. En met het OV is het al helemaal geen probleem; al die lege matritten kunnen dan eindelijk worden gevuld waardoor de scheefte in het OV afneemt.
Zie ik ook niet. Perifere lokaties zijn vaak moeilijker bereikbaar met het OV. Men heeft ze doorgaans naast een afrit van de snelweg gelegd, op een plek waar je alleen met streekbussen kunt komen die maar eens in de twintig minuten rijden. En zelfs als er een treinstation naast de deur ligt, moet je je nog afvragen of dat ook gebruikt gaat worden door mensen die vanuit de andere kant van de periferie moeten komen. Hoofddorp - Amsterdam willen nog best wel wat mensen doen met de trein. Hoofddorp - Zaandam, daar is het hele systeem niet op ingeprogrammeerd, is dus te bewerkelijk dus je drijft alleen maar meer mensen de weg op.
Laatst gewijzigd door Pino op za 11 jun 2011, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vinny » za 11 jun 2011, 18:03

Er is in ieder geval een directe trein Hoofddorp-Zaandam. Ik geloof niet dat het echt storm loopt die verbinding, maar ach, het is wel mogelijk ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Klaasje » za 11 jun 2011, 19:13

Dat ding rijdt ivm capaciteit met 3 stelletjes SGMm in de spits ;)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Ties » za 11 jun 2011, 19:35

telegraaf.nl schreef:Wetenschappers zijn het er unaniem over eens dat de beste methode om dit te voorkomen rekeningrijden is.
Dit noem ik nou een gevaarlijke uitspraak :roll:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Groningen » za 11 jun 2011, 22:16

^^ Eens. Zeggen dat iedereen in het werkveld dat zegt, vervolgens hopen dat degenen die erover beslissen niet verder kijken dan hun neus lang is en het pleit is beslecht.

En daarom blijf ik bij mijn mening:
Echt, je zou toch hopen dat zulke dwaallichten en hun erfgenamen nu zo langzamerhand zouden zijn gaan zelfkazen op hun boerderijtje in de Pyreneeën... :roll:

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door rene154 » za 11 jun 2011, 22:48

Rene schreef: Iemand die overigens in de mond durft te nemen dat meer asfalt meer verkeer oplevert, die zie ik niet als een wetenschapper. Een wetenschapper zou beter moeten weten :roll:
En iemand die het tegenovergestelde beweert zie ik als iemand die de realiteit niet onder ogen durft te komen. Aangezien de gemiddelde reistijd van mensen als een constante kan worden beschouwd lokt het oplossen van knelpunten op termijn langere reisafstanden uit, en daarmee worden er dus ook automatisch meer kilometers afgelegd --> meer verkeer.

Die langere reisafstanden kunnen voorkomen worden, door ervoor te zorgen dat de gemiddelde reistijd minder maatgevend wordt en een werkelijke kostenafweging gemaakt kan worden. De kilometerheffing kan hierin bijdragen, maar tegelijkertijd moet er ook op andere punten worden ingegrepen: bv. de fiscaal aantrekkelijke reiskostenvergoedingen en de overdrachtsbelasting op huizen..
Laatst gewijzigd door rene154 op za 11 jun 2011, 23:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door mhkamp » za 11 jun 2011, 22:51

Rene schreef:Een werkgever die echt slim is verhuist met z'n kantoor uit zo'n grote flutstad naar een locatie tussen twee steden in. Liefst in de nabijheid van een plaats met een behoorlijk scheve woon/werk-verhouding. Goed voor de productie, goed voor de beperking van het aantal openingsuren van het pand (bewaking, verwarming), goed voor de werknemers. Want ook degenen die wel persé in de stad willen wonen kunnen in tegenspitsrichting gemakkelijk de locatie bereiken.
Limburg, Groningen, Friesland, Drenthe... Noem zo even een paar provincies waar geen (structurele) files zijn. En in deze provincies willen ze ook wel werken. Waarom moeten wij naar het Westen komen? Zij kunnen ook wel naar het Noorden c.q. het Zuiden verkassen? Dan is het probleem m.i. ook opgelost.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door rene154 » za 11 jun 2011, 22:58

Groningen schreef: Echt, je zou toch hopen dat zulke dwaallichten en hun erfgenamen nu zo langzamerhand zouden zijn gaan zelfkazen op hun boerderijtje in de Pyreneeën... :roll:
En zo te horen heb jij gelukkig wel alle wijsheid in pacht.. :blabla:

Overal ter wereld is te zien dat het verlagen van kosten om afstanden te overbruggen (in de brede zin dus, hierbij gaat het niet alleen om de aanleg van nieuwe infrastructuur voor vervoermiddelen maar ook om bv het internet) ook langere afstandsrelaties (relaties ook weer in de brede zin) met zich meebrengt. De gehele globalisering is hier zo'n beetje een gevolg van. Als ik jou was zou ik mij eerst eens een beetje verdiepen in de materie voordat je anderen zo denigrerend wegzet.

nickligtenbarg
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 15 mei 2010, 19:28

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door nickligtenbarg » za 11 jun 2011, 23:17

Af en toe vraag ik me af hoe objectief verkeerskundigen nog kunnen zijn in de kilometerheffing discussie. Immers bij de invoering van een dergelijk systeem worden de gedroomde gegevens van elke verkeerskundige realiteit. Namelijk de exacte trajectorieen van ELK voertuig in heel Nederland. Genoeg gegevens om de volgende 10 jaar onderzoek te kunnen doen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Wouter N14 » za 11 jun 2011, 23:33

^^ Uhm, misschien níet alle verkeerskundigen over één kam scheren? :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » za 11 jun 2011, 23:34

rene154 schreef:
Rene schreef:Iemand die overigens in de mond durft te nemen dat meer asfalt meer verkeer oplevert, die zie ik niet als een wetenschapper. Een wetenschapper zou beter moeten weten :roll:
En iemand die het tegenovergestelde beweert zie ik als iemand die de realiteit niet onder ogen durft te komen. Aangezien de gemiddelde reistijd van mensen als een constante kan worden beschouwd lokt het oplossen van knelpunten op termijn langere reisafstanden uit, en daarmee worden er dus ook automatisch meer kilometers afgelegd --> meer verkeer.
Dus als de snelweg breder wordt gaan mensen 2x/dag naar hun werk ? Onzin.
En is het in Nederland makkelijk voor iedereen om zomaar verder weg hun huisje te bouwen ? Nee, de RO beperkt dat.
Er is in het drukste spitsuur meer verkeer, maar het aantal spitsuren daalt. Op dagbasis is de latente vraag nihil; de oppervlakte onder de grafiek blijft gelijk. Vooropgesteld dat de RO en de bevolkingssamenstelling niet wijzigen - en daar zit een belangrijke reden waarom het verkeer tot op heden altijd is blijven groeien (ook zonder extra asfalt trouwens): meer mensen, en een RO die de woningen in voorsteden plempte en het werk juist weer ging concentreren in steden. Dat is de realiteit, die de meeste quasi-verkeersdeskundigen niet onder ogen WILLEN zien. Want stel je voor dat hun politieke wereldbeeld hierdoor zou veranderen. Nee, dan blijven ze als "verkeerskundige" of "wetenschapper" liever achter een klassiek liberale theorie aanlopen van meer aanbod creëert meer vraag (die allang bewezen is niet altijd van toepassing te zijn, zeker wanneer een schaarste-economie overgaat in een niet-schaarste situatie - exact dezelfde omstandigheid die zich voordoet als een weg wordt verbreed.)

Het is een elitair verbond van rechtse economen die klassiek liberaal denken, en van linkse leefbaarheids-en-OV-denkers, die het omarmen van deze theorie zien als een middel om meer geld binnen te harken van de automobilist naar de overheid. Geld, dat aan gewone gezinnen wordt onttrokken, en de Nederlandse beroepsbevolking verarmt. Maar dat laatste interesseert ze geen bal. En het ergste van alles: het lost ook nog eens helemaal niets op. Money for nothing.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Groningen » za 11 jun 2011, 23:42

rene154 schreef:En zo te horen heb jij gelukkig wel alle wijsheid in pacht.. :blabla:
Als ik jou was zou ik mij eerst eens een beetje verdiepen in de materie voordat je anderen zo denigrerend wegzet.
Ja sorry hoor, dat ik nou eenmaal zo dom en achterlijk ben kan ik ook niks aan doen.

Het is een feit dat een kilometerheffing vrijwel niets tot helemaal niets zal oplossen. Want: dan zou er bij het verhogen van brandstofaccijnzen ook flink minder gereden worden als dat wel zo zou zijn. En dat gebeurt niet. Daarbij: een hooggeleerde hoogheid die zegt dat men het er unaniem over eens is dat een kilometerheffing wel het ei van Columbus is, geloof ik niet. Want: er heerst absoluut geen unanimiteit omtrent kilomterheffing.

Verder is het niet zo dat een nieuwe weg of een wegverbreding tot in het oneindige meer verkeer zal aantrekken, zoals wel gesuggereerd wordt in het artikel. Bijvoorbeeld: op de A28 Meppel - Zwolle stond er tot de verbreding elke dag file. Nu niet meer. Door die verbreding zullen er vast mensen zijn die de trein weer hebben verruild voor de auto nu de files er weg zijn, maar de hoeveelheid verkeer die gebruikmaakt van dat traject blijft vrij constant en zal licht groeien de komende jaren zoals dat al jaren gebeurt.

Ik woon in Groningen. Stel: ik kan hier in Groningen zelf een baan krijgen en ik zou diezelfde baan ook kunnen krijgen in Zwolle. Salaris is gelijk, werk is gelijk, overige arbeidsvoorwaarden zijn gelijk. Zal ik dan die baan in Zwolle nemen omdat er een recente wegverbreding heeft plaatsgehad op de A28 en alles nu lekker doorstroomt? Natuurlijk niet.
TOEVOEGING
En wat dat waarheid in pacht en blabla symbool betreft: ik zou eerst eens naar mezelf kijken en dan naar een ander.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door rene154 » za 11 jun 2011, 23:51

Rene schreef:Dus als de snelweg breder wordt gaan mensen 2x/dag naar hun werk ? Onzin.
En is het in Nederland makkelijk voor iedereen om zomaar verder weg hun huisje te bouwen ? Nee, de RO beperkt dat.
Klopt, maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat er meer kilometers gereden worden door langere verplaatsingsafstanden gezien het feit dat reistijdbudget vrijwel constant is gebleven de afgelopen 100 jaar. Ook dat is een belangrijke bron van verkeersgroei. Het is veel te gemakkelijk om alles af te schuiven op RO en bevolkingsgroei. Je doet namelijk net alsof iedereen die in Nederland in een voorstad van een stad woont ook daadwerkelijk in die bijbehorende stad werkt. Een gedachte die totaal niet van deze tijd is. En daardoor is alles lang niet zo makkelijk te sturen als jij het hier een stuk naar boven stelt.

Plaats reactie