'De file, dat ben je zelf'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vahalis » zo 15 mei 2016, 10:52

mhkamp schreef: Nederland groter is dan alleen de randstad.
Klopt, echter zijn er dus meer redenen om je op een bepaalde plek te vestigen. Een provincie als Groningen zal zich moeten afvragen wat ze te bieden heeft wat de Randstad niet heeft. Ik denk daarbij aan ruimte en relatief lage vestigingskosten. Je komt dan al snel uit bij bedrijven zoals jij die noemt die veel ruimte nodig hebben.
Chris schreef: Ik ken er geen één die verhuisd is voor het werk.
Zullen mensen ook niet snel doen. Als je alleen bent ben je mogelijk niet zo gebonden. Maar, de meesten hebben een partner met werk in de regio, een sociaal netwerk, een oude vader/moeder in de buurt en/of kinderen op school. Dan ga je niet zo snel verhuizen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door waldo79 » zo 15 mei 2016, 11:15

Vahalis schreef: Zullen mensen ook niet snel doen. Als je alleen bent ben je mogelijk niet zo gebonden. Maar, de meesten hebben een partner met werk in de regio, een sociaal netwerk, een oude vader/moeder in de buurt en/of kinderen op school. Dan ga je niet zo snel verhuizen.
Ik heb ook een flinke woon-werkafstand en ik peins er niet over om te verhuizen, terwijl ik single ben. Reden: sociaal leven in en om mijn woonplaats, geen vaste baan en de betaalbaarheid van een woning in de Randstad.

Daarnaast maakt de mogelijkheid om thuis te werken het onnodig om elke dag naar het westen te pendelen.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vahalis » zo 15 mei 2016, 11:25

^^ dit bedoel ik dus. Ik schreef ook 'mogelijk'.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21866
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Pino » zo 15 mei 2016, 12:01

Chris schreef:Met 'het nieuwe werken' kunnen kantoren veel intensiever benut worden dan voorheen. Dan heb je dus meer personeel per m² en hoef je dus niet per se een nieuw pand ter grootte van 5 oude panden te bouwen en dan die 5 oude af te stoten. Vroeger had je dat iedereen zijn eigen vaste bureau had, zelfs parttime medewerkers die er misschien maar 2 dagen waren. Tegenwoordig is alles 'flex' en moet je zelf een plekje zoeken.
Komt bij dat je met één centraal gebouw vaak functies kunt combineren. Als die vijf oude gebouwen vijf recepties hadden, komen er in het nieuwe gebouw niet vijf recepties en vijf wachtruimtes voor terug. Door verschillende vestigingen te combineren, kun je veel efficiënter met vierkante meters omgaan. Daar zit wel degelijk een besparing in. Hoewel de crisis en Het Nieuwe Werken wellicht veel bedrijven en overheidsorganen hebben aangezet tot het samenvoegen van afzonderlijke kantoren, passen deze samenvoegingen naar mijn gevoel primair in een trend die al veel langer loopt. De toegenomen mobiliteit en IT maken het mogelijk om diensten te verlenen op grotere afstand van waar de mensen wonen. De markt concentreert zich sterker, met als gevolg dat het voor bedrijven ook aantrekkelijker is om bij die markt gevestigd te zijn. De tijd dat dienstverlening werd verricht vanuit kantoren "om de hoek" of desnoods vanuit een regiokantoor met grote zelfstandigheid in de eigen provinciehoofdstad is voorbij. In Rotterdam, waar ik tot 2006 woonde, zag je ruim voor de crisis al hoe veel regiokantoor-functies (met bijbehorende werkgelegenheid voor hoger geschoolden) uit de stad verdwenen. Dat was ook een soort onvermijdelijke opmaat naar mijn eigen verhuizing naar Amsterdam. Rotterdam heeft zich vanaf pakweg 2000 opnieuw moeten positioneren. Andere steden en regio's staan voor eenzelfde uitdaging.

Hoe dan ook, juist door die grote dynamiek en toegenomen onzekerheid op de arbeidsmarkt (een baan voor het leven bestaat gewoon niet meer), ligt het alleen maar minder voor de hand te verwachten dat mensen wel dichtbij hun werk zullen wonen. Het mag een ideaal zijn om naar te streven, maar het is een gegeven van deze tijd dat veel mensen op goede gronden een grote commute hebben. Al zie ik die goede gronden zelf dan minder in RO-beleid.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Attietattie » zo 15 mei 2016, 12:22

File is een mooi ding. Mijn schoorsteen moet immers ook roken!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mei 2016, 12:38

Precies, ook bij mij moet er de komende jaren nog brood op de plank komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2016, 12:54

Als ik de ellende van het nieuwe werken zie ben ik zo blij met mijn eigen werkplekje op vijf minuten lopen van mijn huis. Gewoon een vaste plek met dingen op je bureau die je nodig hebt en niet eerst een half uur bij elkaar moet zoeken. En gewoon een authentieke manier van dingen n maken en ze verkopen, en niet een of andere managementboboactiviteit hoef te ontplooien. En geen files dus
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Palance » zo 15 mei 2016, 13:12

Ik werk ook 'flex' en ik zie het probleem van bij elkaar rapen niet zo. Gewoon alles in een doosje in een kluisje doen. Ans je binnenkomt, ben je dan ook zo aan de slag. En ja, ik kies bewust elke dag een andere plek omdat ik vind dat je toch altijd met iedereen moet kunnen samenwerken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » zo 15 mei 2016, 13:30

Ik vind dat flexwerken echt vreselijk. :down:

Er is trouwens allang met onderzoek bewezen dat de productiviteit van flexwerkers lager is dan van mensen met een eigen bureau.
Tegenover de besparingen in huisvestingen staan dus extra kosten in de vorm van minder arbeidsproductiviteit.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Palance » zo 15 mei 2016, 13:37

Ik zie niet waarom de productiviteit lager zou zijn. Ofwel, waarom het uit zou maken om je werk achter bureau A of B te doen. Als ik thuiswerk ben ik wel stukken poroductiever, want ik heb dan geen aanspraak van collega's.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Chris » zo 15 mei 2016, 13:51

Ik denk dat de productiviteit ook enorm daalt door grote kantoortuinen. Er wordt enorm veel gepraat en je kan je vaak niet concentreren in zo'n rumoerige ruimte.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door boe! » zo 15 mei 2016, 13:53

Het hangt ook erg van de persoon af. Bij mij werkt thuiswerken niet omdat ik allerlei dingen ga doen die niets met werken te maken hebben. Bij de ander levert thuiswerken wel weer een hogere productiviteit op.
Chris schreef:Ik denk dat de productiviteit ook enorm daalt door grote kantoortuinen. Er wordt enorm veel gepraat en je kan je vaak niet concentreren in zo'n rumoerige ruimte.
Daar moet je dus afspraken over maken. Als iemand gaat telefoneren met Verwegistan, zijn stem verheft om zich verstaanbaar te maken en vervolgens over de afdeling gaat ijsberen, dan is dat natuurlijk zeer storend. Dat moet je dus niet doen. Daarnaast kunnen handig geplaatste muurtjes, vergaderrruimtes en stiltewerkplekken er voor zorgen dat het geluid in de open ruimte niet de kans krijgt om ver te reiken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Palance » zo 15 mei 2016, 14:27

Het wisselt. Soms is het rumoerig, soms is het rustig. Soms kan je omgevingslawaai beter hebben, soms niet.

Maar dat geldt ook voor ruimtes met vaste plekken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2016, 16:47

Thuis kun je sneller zijn afgeleid ja. Het helpt door gewoon een to do list te maken waar op staat wat je moet doen. Het vereist gewoon wat meer dicipline.

Ik werk het liefste op 1 plek, dan kan ook iedereen je vinden en maak je je plekje eigen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door RSK » zo 15 mei 2016, 16:52

Voor mij was de overweging ook vrij simpel toen ik aan een baan in Eemnes begon. Ik kon verhuizen voor de baan of een reistijd van 35 à 50 minuten enkele reis accepteren. In het eerste geval had ik een huis moeten zoeken in een vreemde omgeving, met als gevolg dat mijn wederhelft ook niet meer op de fiets naar haar werk zou kunnen. In het tweede geval zou ik wat langer op de motor zitten, maar woon ik nog wel bij alle familie en kennissen op het dorp. Dat is toch een stuk handiger als je een keer een handje moet helpen, een auto nodig hebt etc.

Bij ons op de zaak heeft iedereen een eigen bureau, maar dat is ook vooral handig omdat daar je telefoon staat. Echt tot problemen leidt dat ook niet, aangezien ongeveer iedereen fulltime werkt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Snelwegfreak » zo 15 mei 2016, 17:00

Ik kan wel thuiswerken, maar op project doe je dat vrij weinig. Ook ben ik dan beduidend minder productief. Flexwerken op zich vind ik niet zo'n probleem, maar die hele mode van tegenwoordig dat alles één grote ruimte vol werkplekken moet zijn verafschuw ik. Wat is dat vreselijk. Ik moet ruimte en redelijke stilte om mij heen hebben. Met twee man op één kantoortje is prima, meer niet :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Jeroen » zo 15 mei 2016, 17:16

Tsja, ik werk ook het liefste op één plek, ik houd alleen niet van continu hetzelfde uitzicht vanaf mijn werkplek. Gelukkig heeft mijn baas daar een prima oplossing voor gevonden. 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Attietattie » zo 15 mei 2016, 17:21

Ik heb ook één werkplek: Nederland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Vinny » zo 15 mei 2016, 18:42

Virtueel strekt mijn werkgebied zich uit van Kopenhagen in Noord-Europa tot de Donau-monding in de Zwarte Zee en richting het zuiden tot Marseille. En soms wat werk als de verbreding van het Suez-kanaal op de kaart gezet moet worden. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Rene » zo 15 mei 2016, 20:06

Attietattie schreef:Ik heb ook één werkplek: Nederland.
Ja, en je mobiele telefoon heeft 4 wielen... :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 'De file, dat ben je zelf'

Bericht door Attietattie » zo 15 mei 2016, 20:26

Klopt! Mensen zeuren ook altijd dat hun telefoon zo snel leeg is. "Tja, die van mij ook. Maar ik heb altijd een oplader van 105 pk bij me." :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie