Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Rene » wo 15 jun 2011, 9:14

Gisteren heeft minister Schultz het SVIR gepresenteerd. In de media is er uitvoerig aandacht aan besteed.
Een paar ontwikkelingen zijn de moeite waard om nader onder de loupe te worden genomen:

SVIR als vervangen van diverse nota's

De SVIR vervangt de Nota Ruimte, de Structuurvisie Randstad 2040, (het grootste deel van) de Nota Mobiliteit, de Structuurvisie voor de Snelwegomgeving en de ruimtelijke doelen uit het Tweede Structuurschema Militaire terreinen, de agenda Landschap, de agenda Vitaal Platteland en Pieken in de Delta. De essentiële onderdelen van beleid uit de Nota Mobiliteit (zoals de streefwaarden voor trajectsnelheden op het hoofdwegennet) blijven van kracht zolang de Planwet verkeer&vervoer in werking is. Het kabinet is voornemens de Planwet verkeer&vervoer in te trekken.

Topsectoren en stedelijke regio's

De stedelijke regio’s rond Mainports, Brainport en Greenports (waaronder dus de regio Amsterdam) en hun achterlandverbindingen krijgen voorrang bij investeringen. Centraal staat het versterken van de economie volgens 9 topsectoren: water, agro en food, tuinbouw, high-tech, life sciences, chemie, energie, logsitiek en creatieve industrie.

Bereikbaarheidsparagraaf

Achterstallig onderhoud aan rijkswegen, spoor en vaarwegen wordt weggewerkt.
Een meer integrale aanpak van bereikbaarheid over weg, water en spoor door slim Investeren, Innoveren en Instandhouden (3 I’s). Er wordt vanaf 2012 een nieuwe bereikbaarheidsindicator gehanteerd naast de bestaande beleidsdoelen uit de Nota Mobiliteit.
Streven is naar een basisdwarsprofiel voor snelwegen van 2x4 rijstroken in de Randstad, en 2x3 daarbuiten. Ontvlechting wordt een vast onderdeel van de keuzes bij ingrepen in het wegsysteem.

Gevaarlijke stoffen en externe veiligheid
Qua externe veiligheid vormt het zogenaamde Basisnet het nieuwe beleid. RO-ontwikkeling is nog steeds toegestaan, maar afhankelijk van type bestemming moet aan veilige afstanden (tot de infra) worden voldaan.

Duurzame verstedelijking
Er komen nieuwe regels voor duurzame verstedelijking, gebaseerd op de SER-ladder. Eerst moet worden gecheckt of een ontwikkeling voorziet in regionale vraag, vervolgens of dit binnen bestaand gebied d.m.v. herstructurering of transformatie kan; zo niet, dan op een locatie die passend (multimodaal) ontsloten is of als zodanig wordt ontwikkeld. Dit zou moeten leiden tot minder nieuwe ontwikkellocaties en minder te beoordelen ruimtelijke plannen. Het behoud van panorama’s vanaf infrastructuur vervalt.

Milieueffecten van plannen: Rijk stelt normen, afweging decentraal

Milieu-effecten bij ruimtelijke plannen werden beoordeeld door de VROM-inspectie. Voor een integrale afweging worden gemeenten en provincie nu primair verantwoordelijk, waarbij het Rijk de nationale normen stelt. M.b.t. natuur zijn door het ministerie van Economische zaken Landbouw & Innovatie de robuuste verbindingen geschrapt, maar ruimte voor een nationaal netwerk van natuur voor het overleven en ontwikkelen van flora- en faunasoorten is wel een van de rijksbelangen.
Er komt nieuwe geluidwetgeving (SWUNG, maar dat al bekend).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Rene » wo 15 jun 2011, 9:20

Meer informatie, en het ontwerp-SVIR, tref je hier aan: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2011 ... rland.html

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Kaaiman » vr 01 jul 2011, 16:17

Vergelijking ruimtelijke reserveringen nieuwe hoofdinfrastructuur

Afbeelding
Nota Mobiliteit (2006), in blauw de projecten waar nog geen (O)TB voor is genomen:
* A4 Delft - Schiedam (TB genomen)
* A4 Benelux - Klaaswaal
* A4 Dinteloord - Halsteren (TB genomen, uitvoering gestart)
* A5 Westrandweg (TB genomen, uitvoering gestart)
* A6/A9-verbinding (TB genomen)
* A11 Rijnlandroute (TB 2011)
* A15 Bemmel - Zevenaar (TN/MER 2011)
* A16/A13-verbinding (TN/MER gepubliceerd)
* N18 Varsseveld - Enschede (OTB 2011)
* A24/A54 Westelijke Oeververbinding Rotterdam
* N31 Haak om Leeuwarden (TB genomen, uitvoering gestart)
* N34/N36 Ommen - Witte Paal (TB genomen, gereed)
* N35 Zwolle - Wijthmen (OTB 2012)
* N57 Veere - Middelburg (TB genomen, gereed)
* A74 Venlo - Duitsland (TB genomen, uitvoering gestart)

Ruim de helft van het lijstje is dus weggewerkt. Er blijven dan nog 4 projecten over waarover binnen 2 jaar een TB zal worden getekend; dan zijn er nog 3 waar eigenlijk nog niet zo veel mee is gedaan. Het is dus logisch om te veronderstellen dat deze 7 projecten terug moeten komen in de SVIR.

Afbeelding
Ontwerp-Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (2011), in blauw de projecten die stammen uit de Nota Mobiliteit:
* A4 Benelux - Klaaswaal
* A15 Bemmel - Zevenaar (TN/MER 2011)
* A16/A13-verbinding (TN/MER gepubliceerd)
* A24/A54 Westelijke Oeververbinding Rotterdam
* N35 Zwolle - Wijthmen (OTB 2012)
* N35 Nijverdal - Wierden (OTB/MER 2013)
* IJmeerverbinding Amsterdam - Almere

De N18 Varsseveld - Enschede (OTB 2011) is al met trace in de SVIR opgenomen. Het tracé ligt op details na al vast, hoewel het OTB nog moet verschijnen dit jaar. Ook de A11 Rijnlandroute staat niet in de SVIR en heeft ook geen tracé ingetekend staan, waarschijnlijk omdat er dus nog gekozen moet worden tussen enkele tracés. Van beide wegen zal het TB wel getekend worden voordat de SVIR definitief wordt vastgesteld, dus daarom zullen ze er waarschijnlijk niet meer als ruimtereserveringen in staan.

Al met al dus weinig nieuwe verbindingen in de (ontwerp-)SVIR. Dat komt uiteraard omdat de grootste gaten in het hoofdwegennet in de afgelopen jaren zijn aangelegd of binnenkort nog aangelegd gaan worden. Daarnaast is het in deze tijden van crisis en decentralisatie ook begrijpelijk dat er weinig echt nieuwe tracés bijkomen.

Ik ben benieuwd of er naar aanleiding van het aannemen van de motie De Rouwe c.s. voor het uittrekken van 4 miljard euro voor infrastructuurprojecten in de regio ook nog nieuwe ruimtereserveringen voor nieuwe tracés bij zullen komen. Daarbij denk ik met name aan de N57 Burgh-Haamstede - Serooskerke en de gehele N35 Zwolle - Wierden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » vr 01 jul 2011, 16:37

Kaaiman schreef:* A11 Rijnlandroute (TB 2011)
Hebben ze op het kaartje een fout gemaakt? Daar staat A11. Of hebben we nog hoop voor een A11? ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Kaaiman » vr 01 jul 2011, 21:36

^^ Wat maakt de exacte prefix nou uit? Als het beestje maar een naam heeft. En in 2006 was er waarschijnlijk dus nog een autosnelwegalternatief in de race, die later blijkbaar onder druk van versobering is afgeketst.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Vinny » vr 01 jul 2011, 22:24

De A 11 heeft ook heel lang formeel op de agenda gestaan anders. In het Streekplan van Zuid Holland was dat ding tussen Bodengraven en Alphen a/d Rijn West als zodanig ingetekend (met ongelijkvloerse kruisingen). Bij uitvoering van het project is er een versobering toegepast.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Kaaiman » vr 01 jul 2011, 23:21

Vergelijking ruimtelijke reserveringen bestaande hoofdinfrastructuur

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte ten opzichte van de Nota Mobiliteit
Afbeelding

Afbeelding

Toevoegingen:
* A4 Dinteloord - Halsteren
* A17 Moerdijk - Roosendaal
* N18 Groenlo - Enschede
* A29 Rotterdam - Klaaswaal
* A30 Ede - Barneveld
* N33 Assen - Zuidbroek
* A50 Oss - Valburg
* A58 Bergen op Zoom - Roosendaal
* A59 Zonzeel - Oss
* N31 Harlingen
* N61 Terneuzen - Biervliet

Afvoeringen:
* A7 Purmerend - Hoorn
* A12 Lunetten - Veenendaal
* A15 Benelux - Vaanplein
* A20 Vlaardingen - Westerlee
* A73 Nijmegen - Boxmeer
* A76 Stein - Bocholtz

Met het oog op de motie De Rouwe c.s. zouden de N48 Ommen - Hoogeveen, N50 Hattemerbroek - Emmeloord, N59 Serooskerke - Hellegatsplein en N65 Tilburg - Vught nog wel eens toegevoegd kunnen worden aan het lijstje.

De af te voeren ruimtereserveringen verklaren zich deels door huidige verbredingen: A12 Lunetten - Veenendaal en A15 Benelux - Vaanplein. Het afvoeren van de overige reserveringen vind ik opvallend, want daar kan ik niet zo 1-2-3 een reden voor verzinnen, anders dan bezuinigingen of fouten in het kaartje.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Chris » vr 01 jul 2011, 23:24

Ik vraag me altijd af wat voor waarde dat soort kaartjes hebben. Ik bedoel; wat voor ruimtereservering voor een verbreding van de A7 in Oost-Groningen moet je nou aan denken? Dat stuk hoeft tot in lengte van jaren niet verbreed te worden.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Kaaiman » za 02 jul 2011, 9:52

Alle hoofdverbindingsassen hebben gewoon een ruimtereservering. De A28 en A7 zijn ter plekke HVA's.

Het categoriseren van het wegennet is vooral iets uit de tijd van het SVV-II, waarin congestiekansen en prioriteiten werden berekend aan de hand van de categorisering. Daarin werden achterlandverbindingen, hoofdstransportassen en gewone hoofdwegen onderscheiden. In het NVVP werd een dergelijke onderverdeling niet meer gemaakt, terwijl in de NoMo weer hoofdverbindingsassen (HVA) werden onderscheiden. Ik weet niet of de SVIR ook een dergelijk onderscheid maakt.

Overigens is het interessant dat in het NVVP een heel aantal reserveringen werden gedaan, die in de NoMo alsnog het veld moesten ruimen, bijvoorbeeld de N33 Assen - Zuidbroek, A59/A50 Zonzeel - Oss - Valburg, A17 Moerdijk - Roosendaal en N65 Tilburg - Vught. Op deze laatste na zijn de ruimtelijke reserveringen allemaal weer teruggekeerd in de SVIR.

Het NVVP (nooit vastgesteld beleid geweest):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kaaiman op ma 04 jul 2011, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Rene » za 02 jul 2011, 11:11

Chris schreef:Ik vraag me altijd af wat voor waarde dat soort kaartjes hebben. Ik bedoel; wat voor ruimtereservering voor een verbreding van de A7 in Oost-Groningen moet je nou aan denken? Dat stuk hoeft tot in lengte van jaren niet verbreed te worden.
Toch zie ik dit als een probleem: in de NoMo bestond het onderdeel "te verbreden" niet meer: alle wegen mochten met de TW worden verbreed. Nu lijkt men weer terug bij af te zijn, dat je net als bij het SVV-II eerst een PKB-achtige wijziging moet doen op de plankaart, als je een verbreding wilt doen waar dat toevallig net niet op het kaartje staat.

Maar misschien dat enige tegenstand vanuit maatschappij en politiek op dit punt nog tot verandering zou kunnen leiden naar het definitieve SVIR...

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door peejay » do 22 sep 2011, 13:48

Op pagina 19 van de Ontwerp-AMvB Ruimte staat een kaart met het maximale aantal extra rijstroken in het kader van ruimtereservering voor verbreding van het bestaande hoofdwegennet.
Dit is een nadere uitwerking van de ruimtelijke reserveringen die werden getoond op eerdere kaarten van dit topic.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Rene » do 22 sep 2011, 16:23

Over die kaart is het laatste woord nog niet gezegd. Naast enkele 'foutjes' hebben bepaalde regionale bestuurderen ook moeite met het niet (genoeg) opgenomen zijn van uitbreidingsruimte op bepaalde wegen - maar dat is dus een politiek proces, en dat loopt nu nog.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Chris » do 22 sep 2011, 16:41

Moet je dit lezen als "per richting"? Want sommige nieuwe tracé's hebben een ruimtereservering voor 4 extra rijstroken, maar veel lange-afstandsassen maar 1 extra rijstrook. Nou kan ik die 4 extra rijstroken lezen als 2x2, maar een A1 of A67 met 2+3 rijstroken lijkt me raar.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » do 22 sep 2011, 16:53

^^ Rijstrook extra per richting: A4 bij Steenbergen = ''3 extra rijstroken'', en het wordt gelukkig geen 2+1 weg ;)
Kan iemand mij trouwens aangeven waar die 4 rijstroken dan zijn? In de legenda staat ook een groep voor 4 rijstroken extra, maar ik zie die nergens op de kaart :?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Kaaiman » di 27 sep 2011, 17:06

Foutjes en opvallendheden genoeg:
* A7 Euvelgunne klopt niet
* A2 Maastricht en N31 Leeuwarden hebben geen uitbreidingsruimte en zijn nog niet aangelegd, de A4 Steenbergen heeft 3 rijstroken uitbreidingsruimte, maar daarbij lijkt te zijn uitgegaan van de huidige situatie met 0 rijstroken. De knooppunten Ewijk en Valburg staan wel weer aangemerkt voor uitbreidingsruimte, maar zijn reeds in ombouw. Waarom de ene weg in aanleg wel en andere wegen niet?
* KP Leenderheide wordt niet uitgebreid; ook de Bodegravenboog is niet voorzien, om nog maar te zwijgen van een betere aansluiting van de N11 op de A4 bij Leiden. KP Oud-Dijk wordt ook niet vervolledigd en voor KP Kunderberg is ook geen exta ruimte. KP Europaplein staat daarentegen wel weer ingetekend, maar dat wordt een gewone aansluiting.
* Uitbreidingsruimte A15 ten oosten van Gorinchem lijkt in het niets te eindigen.
* N18 Haaksbergen - Enschede staat gereserveerd voor 2x3 rijstroken.
* N50 Hattemerbroek - Emmeloord heeft nergens uitbreidingsruimte staan.

Kortom: nog heel wat recht te zetten! :ongeduldig:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » di 27 sep 2011, 17:13

^^ Valt me trouwens nu pas op: er is op de Haringvlietbrug écht geen ruimte voor 2 extra rijstroken hoor :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Chris » di 13 mar 2012, 16:42

http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -feit.html

Minister Schultz heeft nu de definitieve SVIR vastgesteld.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Vinny » di 13 mar 2012, 17:17

Tracé nog niet vastgesteld? Zowel de N 18 als de N 35: daar zijn concrete plannen voor en de tunnel onder Nijverdal wordt nu feitelijk gebouwd... :nothanks:

Ik zie vooral recyclage van bestaande wegenplannen, en buiten de opmerkelijke grensstukken (Waarom zou je de E 25 tussen Eijsden en Visé naar 2x3 willen uitbreiden, je kunt er een kanon afschieten... :dontknow:) die de minister kennelijk wil verbreden mis ik ambities in de richting van een verbetering van de N 65, blijft de Achterhoek er bekaaid vanaf komen, en loopt het verkeer op de A 44 in de toekomst nog steeds vast in Wassenaar-Kerkhout... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door nederland24 » di 13 mar 2012, 18:22

Dit soort plannen nemen ik dan ook niet al te serieus. Het is niks meer dan een vingeroefening.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » di 13 mar 2012, 18:39

Opvallend dat de drukke A50 Eindhoven - Oss er niet tussen zit. De A4 mogen ze trouwens hier van mij wel in een keer met 2x3 aanleggen hoor ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Vinny » di 13 mar 2012, 19:52

nederland24 schreef:Dit soort plannen nemen ik dan ook niet al te serieus. Het is niks meer dan een vingeroefening.
Het is een overheidsdocument. Je verwacht dan toch meer dan een stagair lijntjes op de kaart laten zetten... :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door captain007 » di 13 mar 2012, 20:07

Inderdaad het kaartje slaat nergens op. Komt nog bij dat een deel van de ambitie al is waargemaakt, zoals de A2 tussen Holendrecht en Vught en de A28 tussen Zwolle en Meppel. Ook opvallend is de A59 tussen Oss en 's-Hertogenbosch. Deze weg is enkele jaren geleden niet toekomstvast gebouwd met een veel te krappe dive-under bij Maliskamp waardoor verbreding in de toekomst kostbaar wordt. Daarnaast kan inderdaad de A2 ten zuiden van Maastricht wel van deze kaart af. Er staan ook trajecten niet op die er mijns inziens wel op moeten:
- A73 Ewijk - Rijkevoort
- N50 volledig 2x2

Ook is er in het kaartje niet rekening gehouden met de projecten die momenteel worden uitgevoerd en in de nabije toekomst gerealiseerd zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door mavas » di 13 mar 2012, 20:46

Ik ben ook blij dat men de A9 tussen Velsen en Raasdorp eindelijk als noodzakelijke verbreding ziet. Net zoals de A7 naar Hoorn, en de A6 tot Lelystad. Naast de al genoemde vreemdheden die hiervoro genoemd zijn, vind ik de ambitie om de A15 naar 2x3 te verbreden ook opvallend. Die verbreding heb ik nog niet eerder langs zien komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » di 13 mar 2012, 21:01

mavas schreef:Naast de al genoemde vreemdheden die hiervoro genoemd zijn, vind ik de ambitie om de A15 naar 2x3 te verbreden ook opvallend. Die verbreding heb ik nog niet eerder langs zien komen.
de hele A15 zit al behoorlijk tegen de kritische capaciteit aan, dus het is alleen maar goed dat deze nu genoemd wordt. Vanaf Pothof bij Rozenburg tot knp. Valburg zitten de intensiteiten rond of over de 60.000 voertuigen met een flink percentage vrachtwagens.

Laagst op dat stuk: thv Leerdam en Ochten op 53.000 mvt, hoogst op 2x2 (plus spitsstrook) Papendrecht - Sliedrecht-West met 111.000
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door captain007 » di 13 mar 2012, 21:10

^^ De spitsstrook bij Papendrecht is niets meer dan een lang weefvak dus daar koop je niets voor. Het staat daar altijd vast in de ochtendspits.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door sanderl » di 13 mar 2012, 22:15

Wat moet ik denken van een 2x4 A10-west? Lijkt mij toch echt schier onmogelijk/onhaalbaar...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door Rene » di 13 mar 2012, 22:43

Dat kan fysiek best - maar dan moet met name tussen de s103 en s105 gesaneerd worden in het aansluitingensysteem en de (toch al afschuwelijk lelijke flat-)bebouwing langs de weg. Ook kun je denken aan verdiepte/half overkapte oplossingen.

Echter 2x4 voor de A10-west vind ik niet reëel zolang de ruimtereserveringen in de Coentunnel niet permanent worden opengesteld, en ook niet reëel met de huidige plannen voor de zuidas.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door mavas » di 13 mar 2012, 22:46

keokiracer schreef:de hele A15 zit al behoorlijk tegen de kritische capaciteit aan, dus het is alleen maar goed dat deze nu genoemd wordt.
Dat begrijp ik dat de capaciteit vrijwel bereikt is, daarom noemde ik de weg ook. Je beantwoord alleen niet mijn vraag wat de reden van het plotselinge opnemen van de A15 is. Het is namelijk al jaren erg stil qua onderzoeken of nieuwsberichten over uitbreiding van de capaciteit op het deel Ridderkerk - Valburg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door keokiracer » di 13 mar 2012, 22:48

^^ Ah, verkeerd begrepen. Misschien begint men te begrijpen dat het een belangrijke achterlandverbinding is met een flink hoog vrachtwagenaandeel. Maar waarom men daar nu pas achter komt??
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR)

Bericht door captain007 » di 13 mar 2012, 22:57

A15 is bij Sliedrecht ooit wel eens in plannen opgedoken, maar daarna volledig verdwenen. Over de rest van de A15 heb ik nooit wat concreets gehoord. De A15 tussen Valburg en Ressen staat niet op dit kaartje maar wordt waarschijnlijk als een van de eerste wegvakken van de A15 die nu nog 2x2 zijn 2x3, in het kader van de doortrekking van de A15 naar Zevenaar.

Plaats reactie