De super-forens

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

De super-forens

Bericht door mavas » ma 20 aug 2012, 18:43

Amerika ziet opkomst super-forens
13 augustus 2012

In Amerika is een sterke groei te zien van het aantal super-forenzen. Dat zijn mensen die in het centrum van een verstedelijkt gebied werken, maar ver buiten de grenzen van dat gebied wonen. Ze reizen per vliegtuig, trein, auto of bus, of een combinatie daarvan.
De groei heeft te maken met een andere kijk op werk, de verworvenheden van telecommunicatie en de globalisering van de economie. Veel werkers hoeven ook niet meer vijf dagen per week op kantoor te verschijnen. Ze werken vanuit huis, op andere locaties en zelfs onder het rijden of vliegen. Er is breedbandinternet beschikbaar en de thuiscomputer is inmiddels net zo krachtig als de kantoorcomputer. Super-forenzen profiteren van de hoge salarissen in de ene regio, en de lage woonlasten in een andere regio.

De super-forens reist gemiddeld een of twee keer per week naar zijn werk. Ze zijn gemiddeld jong, onder 29 jaar, en ze behoren tot de middenklasse. Het Rudin Center for Transportation van de universiteit van New York vond dat de trend zich onder meer sterk manifesteert rond Los Angeles en Chicago. Zo verdubbelde het aantal super-forenzen tussen Los Angeles en Noord-Californië. En van Dallas naar Houston reizen inmiddels drie zoveel super-forenzen als in 2002. 13 procent van de werkers bestaat daar uit lange-afstandforenzen.

Volgens de onderzoekers moeten vervoerplanologen er in de toekomst terdege rekening mee houden dat de reisafstanden van nu 40 mijl, in de toekomst kunnen oplopen tot 100-200 mijl.
Bron: http://www.verkeersnet.nl/7772/amerika- ... er-forens/
Interessant fenomeen. Dit zien we ook terug in Nederland bij bijvoorbeeld de inwoner van Friesland die in de Randstad werkt voor 2 dagen en de rest van de week thuis, de bouwmedewerker die van Volendam op maandag naar Brabant rijdt en vrijdag pas terugkeert naar zijn woning.

Ik heb wel het idee dat het een internationale trend is, die steeds sterker wordt. Mede door het 'verplichte' thuiswerken zie je dit steeds meer gebeuren. Wat vinden we hiervan, is dit een goede of slechte ontwikkeling?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De super-forens

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2012, 18:53

Een collega van mij woont in Ommen en werkt in Den Haag en reist heen en weer. Dagelijks :knetter:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De super-forens

Bericht door Attietattie » ma 20 aug 2012, 18:53

mavas schreef:Interessant fenomeen. Dit zien we ook terug in Nederland bij bijvoorbeeld de inwoner van Friesland die in de Randstad werkt voor 2 dagen en de rest van de week thuis, de bouwmedewerker die van Volendam op maandag naar Brabant rijdt en vrijdag pas terugkeert naar zijn woning.

Ik heb wel het idee dat het een internationale trend is, die steeds sterker wordt. Mede door het 'verplichte' thuiswerken zie je dit steeds meer gebeuren. Wat vinden we hiervan, is dit een goede of slechte ontwikkeling?
De bouwmedewerker is denk ik niet het juiste voorbeeld. Dat is gewoon iemand die doet wat zijn baas zegt.

De Fries die in de Randstad werkt is iets anders, alhoewel ik eerder verwacht dat diegene dat meer dan 2 dagen per week zal doen. Minimaal 4 dagen werken waarvan eentje vanuit huis.

Of het een goede of slechte zaak is, is denk ik niet een vraag die je kunt beantwoorden. In die zin, dat een antwoord geen verschil maakt. Zolang de huizenprijzen en de werkgelegenheid zich op de huidige manier blijven ontwikkelen, zal je dit in de hand werken. Immers, wij hebben veel mensen in dienst die niet uit de Randstad komen omdat er vlakbij huis simpelweg geen werk zou zijn. En andersom zie ik collega's ook de afweging maken om buiten de Randstad te gaan wonen omdat het je makkelijk een ton kan schelen als je een huis wilt kopen.

Zelf zou ik een dergelijke keuze niet snel maken, maar ik geef mensen groot gelijk.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » ma 20 aug 2012, 19:03

Dit zien we ook terug in Nederland bij bijvoorbeeld de inwoner van Friesland die in de Randstad werkt voor 2 dagen en de rest van de week thuis, de bouwmedewerker die van Volendam op maandag naar Brabant rijdt en vrijdag pas terugkeert naar zijn woning.
Ik doe het andersom :hap:
Overigens werk ik gewoon 5 dagen per week, 8 uur per dag op een kantoor in Friesland en woon daar dan ook door de week. Wellicht vanaf nu permanent. Of vanaf september helemaal niet meer. Ach ja, ik kan moeilijk klagen over een gebrek aan spanning in mijn leven... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76274
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De super-forens

Bericht door Chris » ma 20 aug 2012, 19:09

In veel landen is dit gangbaar, mensen die doordeweeks in de grote stad werken en in het weekend thuis zijn. In Duitsland en Frankrijk komt dit ook veel voor.

Maar ik weet niet of je dit nog als forens kan betitelen. Een forens is m.i. iemand die (vrijwel) dagelijks heen en weer pendelt van huis naar werk. Ik denk niet dat afstanden van 200 kilometer standaard dagelijkse forensafstanden gaan worden voor de massa.

In Nederland je zie overigens ook dat het zondagavond behoorlijk druk is op de weg. Naast dagjesmensen zijn dat wellicht ook mensen die in het weekend elders vertoeven.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De super-forens

Bericht door boe! » ma 20 aug 2012, 19:58

De HST-treinen maken ook veel mogelijk. Het aantal mensen dat bijvoorbeeld in Parijs werkt en in België woont is toegenomen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De super-forens

Bericht door Willem » ma 20 aug 2012, 20:16

In Nederland en Belgie worden de superforens afstanden beperkt door de beperkte grootte van het land. In Belgie zijn doorheen het hele land pendelaars naar Brussel te vinden en in Nederland komt het voor dat mensen vanuit Overijssel elke dag naar Amsterdam rijden. Maar dat zijn afstanden van rond de 100 kilometer. Ooit weleens gehoord van iemand uit Twente die elke dag naar Den Bosch heen en weer rijdt, of vanuit het Emsland naar Almere. En die laatste had geen baan waarvoor je zou zeggen dat zo'n enorme forens-afstand noodzakelijk is.
Voor dat soort woon-werkafstanden kies je niet, maar je rolt er op de een of andere manier in. Werkgevers verhuizen steeds makkelijker en op een gegeven moment valt er niet tegenop te verhuizen. Na een jaar zit je immers weer met een lange woon-werkafstand, alleen dan de andere kant op. Dan accepteer je de lange reisafstanden maar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De super-forens

Bericht door Palance » ma 20 aug 2012, 20:19

Klinkt leuk, maar ik heb ook nog een privéleven dat met het wonen in een pension oid wel ondermijnd wordt. Dus ik zit daar niet op te wachten. Met een baan van thuiswerken en bv 1 of 2 keer per week een wat grote afstand afleggen zou ik geen probleem hebben. Tot die tijd forens ik dagelijks naar mijn werk, 7 km verderop ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: De super-forens

Bericht door hneel » ma 20 aug 2012, 20:48

Onder studenten is dit heel gewoon. Zondagavond naar de studentenstad, vrijdagavond weer terug naar huis.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: De super-forens

Bericht door Groningen » ma 20 aug 2012, 20:50

hneel schreef:Onder studenten is dit heel gewoon. Zondagavond Maandagochtend naar de studentenstad, vrijdagavond weer terug naar huis.
Lang leve gesubsidieerd veevervoer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » ma 20 aug 2012, 21:03

De NS zet op zondagavond langere treinen in op de IC Randstad-Groningen en wellicht op andere studentenverbindingen.
In Nederland je zie overigens ook dat het zondagavond behoorlijk druk is op de we
Ik vind dat wel meevallen. Ik vind het juist op zaterdagavond erg druk. Tussen Amsterdam en Almere leek het afgelopen zaterdagavond wel spits... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De super-forens

Bericht door Pino » ma 20 aug 2012, 21:30

Willem schreef:In Nederland en Belgie worden de superforens afstanden beperkt door de beperkte grootte van het land.
Wie zegt dat je je moet laten afschrikken door landsgrenzen? Er zijn mensen die in Nederland wonen en in London werken. Die vliegen meerdere malen per week heen en weer, soms zelfs dagelijks. Al is dat laatste vaak niet nodig; ze maken gebruik van opties als flexwerken of moeten op andere locaties zijn.

Het tijdsverschil van een uur en de korte afstand tussen London City Airport en Canary Wharf maakt het aantrekkelijk in de tijd. Op de heenweg kun je met vertrek om 7.00 uur vanuit je huis in Amsterdam tegelijk met je collega's op je werk zijn. Op de terugweg ga je harder het schip in. Al valt daar enigszins omheen te plannen door je tijd op het vliegveld en aan boord nuttig te besteden.
Laatst gewijzigd door Pino op ma 20 aug 2012, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De super-forens

Bericht door Wouter N14 » ma 20 aug 2012, 21:33

^^ Doet mij denken aan het fenomeen LoNe'rs, mensen die min of meer forenzen tussen Londen en New York :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De super-forens

Bericht door sirdanilot » ma 20 aug 2012, 22:24

Ik heb wel mensen ontmoet die in Engeland wonen en elke week heen en weer naar bijvoorbeeld Brussel gaan om te werken.

Dit soort mensen hebben meestal een goede baan. Anders is het de moeite niet echt lijkt me.

Het lijkt mij persoonlijk niks: ik zou mijn familie veel te belangrijk vinden om zo een baan te hebben. Voor een alleenstaande is het misschien wel wat.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De super-forens

Bericht door Attietattie » ma 20 aug 2012, 22:32

Alleenstaanden hebben vaak ook familie. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De super-forens

Bericht door sirdanilot » ma 20 aug 2012, 22:35

^Ja maar goed daar kun je in het weekend naar toe. Misschien had ik moeten zeggen 'gezin' ipv familie. Als alleenstaande zou ik er geen problemen mee hebben om superforens te zijn én mijn familie te zien. Maar het heeft zeker niet mijn voorkeur want ik ben ook gewoon graag thuis 8-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De super-forens

Bericht door Pino » ma 20 aug 2012, 22:37

De variant waarin mensen rondom het weekend heen en weer reizen komt vaker voor, zeker bij Europese instituties in steden die als saai worden ervaren. Luxembourg en Frankfurt bijvoorbeeld. De salarissen in dat soort functies zijn goed genoeg om iedere week een retourtje te kunnen nemen.

Maar goed, dat is niet de superforens waarover in het artikel uit de eerste post werd geschreven. Dat is nog wel even een stapje extra. Misschien is het in de VS anders, maar ik denk dat je die vorm van forensen in Europa alleen kunt doen met een zeer hoog salaris en dan dus ook de flexibiliteit dat je niet elke dag achter je bureau in London hoeft te zitten. Je gedachte over familieleven kan ik volgen, maar je praat over het slag mensen dat banen heeft waarvoor je je familie toch al niet veel te zien krijgt, al werk je om de hoek.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: De super-forens

Bericht door GuteFahrt » ma 13 feb 2017, 13:32

Even snel, misschien betere draad of al gemeld:

http://nos.nl/artikel/2158040-vliegende ... rkoop.html

Is even simpel NOS maar dat is het nieuws van vandaag.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: De super-forens

Bericht door verfmeer95 » ma 13 feb 2017, 13:44

^^ Is dat ding dan goedgekeurd als auto?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: De super-forens

Bericht door duikgek89 » ma 13 feb 2017, 13:51

Moet je dan een PPL en rijbewijs B hebben? En hoe gaan we dat met landen en opstijgen regelen? Mag dat dan ook op plaatsen die nu geen vliegveld zijn?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De super-forens

Bericht door Attietattie » ma 13 feb 2017, 17:56

^^ Dat mocht sowieso al.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De super-forens

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 feb 2017, 17:59

^^ Mag dat echt met een gyrocopter? Ik neem aan dat je niet op de openbare weg mag opstijgen en landen. Of mag dat ook mits de omstandigheden het toelaten?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De super-forens

Bericht door Attietattie » ma 13 feb 2017, 18:31

Volgens mij mag je hem gewoon in een weiland neerplempen zolang je toestemming hebt van de eigenaar en de gewassen niet sloopt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: De super-forens

Bericht door kees » ma 13 feb 2017, 19:21

Van een ex-klasgenote heb ik lang geleden al wel eens gehoord dat ze forenste van Amstelveen naar Londen enkele dagen per week. Met vliegtuig uiteraard

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De super-forens

Bericht door Willem » di 14 feb 2017, 11:51

^^ Als iedereen dat soort dingen met de eigen gyrocopter gaat doen wordt het een zooitje in de lucht.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 19:44

Je hebt er een vliegbrevet voor nodig en die dingen worden niet zomaar gegeven. Het kan natuurlijk wel zijn dat piloten die nu massaal boventallig zijn een soort vliegende taxidienst kunnen opzetten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De super-forens

Bericht door Peter » vr 17 feb 2017, 7:02

In Nederland mag je bijna nergens landen met een helicopter of privevliegtuig (de traumahelicopters zijn grote uitzonderingen), zonder een helicopterdek of landingsbaan, dat in het bestemmingsplan staat en voorzien is van markering, windvanen, etc. In de USA mag het in je eigen achtertuin als die groot genoeg is en daar forensen rijke lui soms per vliegtuig.

Ik heb genoeg collega's die "forensen" tussen Amsterdam en Londen of Aberdeen. Meestal is dat weekendforensen, waar ze een flatje (studio) hebben in Londen of Aberdeen voor 3-4 nachten per week. Ik heb 10 jaar geforenst tussen Den Haag en Drenthe. Niet op dagelijkse basis, dat is slecht vol te houden met 3-3.5 uur enkele reis, hoewel er toch mensen zijn die dat volhouden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: De super-forens

Bericht door Attietattie » vr 17 feb 2017, 7:27

3u enkele reis? Ik zit in anderhalf uur in Groningen vanuit Amsterdam. En ik zit ook vaak in Drenthe, ook anderhalf uur. Gewoon op tijd vertrekken.

Zo, ik ga naar Hengelo. Doei. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De super-forens

Bericht door Peter » vr 17 feb 2017, 8:18

Van station tot station (Adam-C-Gr-HS) doe je daar al 2.5 uur over. Met de auto lukt het vanaf het begin van de A1 wellicht in 1.5 uur tot het Emmaviaduct in Groningen als je om 5:00 's ochtends vertrekt of na 20:00 in Amsterdam terug bent. Maar meestal moet je ook nog ergens in de stad zijn.
Van Rijswijk naar Gieten kostte op normale tijden meer dan 3 uur.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De super-forens

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 8:30

Peter schreef:Van station tot station (Adam-C-Gr-HS) doe je daar al 2.5 uur over.
Amsterdam Centraal - Groningen is van station tot station 2 uur en 5 minuten, met een overstap in Almere Centrum (en soms ook in Zwolle).

Plaats reactie