De super-forens

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2017, 8:42

Peter heeft nog de oude verbinding in zijn hoofd via Amersfoort en tussen Zwolle en Groningen stoppend op alle tussengelegen stations. De verbinding Amsterdam-Zuid - Groningen is wel verbeterd sinds de Hanzelijn en tussen deze stations ook rechtstreeks.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: De super-forens

Bericht door Peter » vr 17 feb 2017, 9:26

Inderdaad, de directe trein naar Amsterdam ging vroeger via Amersfoort, stopte tot Zwolle overal en was langzaam rond Bussum, maar dat is al 8 jaar geleden of zo. Ook via Almere was het vroeger (3 jaar geleden) bijna 2.5 uur, naar nu maar 2:05 zag ik. De trein via Schiphol naar Den Haag is dit jaar ook 10 minuten of zo sneller geworden merkte ik. Deels doordat er niet meer op Duivendrecht wordt gestopt, maar ik denk dat men tussen Schiphol en Almere (en wellicht ook Almere-Dronten) sneller rijdt.

Maar goed: 1.5 uur tussen Amsterdam en Groningen met de auto blijft snel op een werkdag, zelfs als je stadsranden telt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De super-forens

Bericht door RSK » vr 17 feb 2017, 10:00

Het is wel tekenend voor de grote verschillen die je met OV hebt. In 2 uur van Groningen naar Amsterdam? Ik zou er net zo lang over doen van Bodegraven naar Eemnes... Je moet bij OV-verbindingen maar net het geluk hebben dat zowel je huis als je werk gunstig liggen ten opzichte van een vlotte OV-relatie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2017, 20:46

Over superforensisme gesproken, je hebt lange tijd een "ambtenarentrein" gehad die specifiek ingezet werd op de route Groningen-Den Haag (vice versa). De NS had voor deze jonge net afgestudeerde rijkswerknemers een speciale extra eerste klasse rijtuig. Daar werd gretig gebruik van gemaakt voordat ze een woning hadden gevonden in suburbia.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De super-forens

Bericht door Wouter N14 » vr 17 feb 2017, 21:01

In het Concorde-tijdperk had je ook Loners (o.i.d.), "forensen" die in Londen woonden en in New York werkten. Misschien niet dagelijks, maar wel meerdere keren per week op en neer :o
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De super-forens

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2017, 21:05

En in het internettijdperk kun je eigenlijk gewoon overal virtueel aanwezig zijn. Toch doen mensen dat nauwelijks ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De super-forens

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 21:26

Vinny schreef:En in het internettijdperk kun je eigenlijk gewoon overal virtueel aanwezig zijn. Toch doen mensen dat nauwelijks ;)
Ik zit wel gewoon op kantoor, maar meetings met mijn collega's in zowel de rest van Europa als Azië (ik heb nogal vaak contact met onze locaties in bv. Singapore, Lahore, Mumbai, Colombo) zijn tegenwoordig wel een stuk makkelijker middels zaken als Skype for Business, telepresence en gewone videoconference.
Vinny schreef:Over superforensisme gesproken, je hebt lange tijd een "ambtenarentrein" gehad die specifiek ingezet werd op de route Groningen-Den Haag (vice versa). De NS had voor deze jonge net afgestudeerde rijkswerknemers een speciale extra eerste klasse rijtuig. Daar werd gretig gebruik van gemaakt voordat ze een woning hadden gevonden in suburbia.
Koploper-treinstel 4231 is daar destijds speciaal voor verbouwd en is toen omgenummerd tot treinstel 4444. Daar zaten in de jaren '90 al stopcontacten in. Bij de verbouwing tot ICMm kreeg het treinstel weer nummer 4231 terug.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: De super-forens

Bericht door Vahalis » vr 17 feb 2017, 22:16


Plaats reactie