[MIRT] MIRT 2013

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » zo 16 sep 2012, 21:10

Aanstaande dinsdag is het weer zover, Prinsjesdag. Als bijlage bij de begroting wordt ook het MIRT 2013 openbaar gemaakt. Hierin staan alle projecten, kosten en financiële reserveringen. Het meest interessant zijn de project- en programmabladen.

MIRT 2012:
http://mirt2012.mirtprojectenboek.nl/

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Rogier » ma 17 sep 2012, 17:26

^^

Maak je borst maar alvast nat, want ik denk dat minimaal 30% - 50% van de projecten niet door zullen gaan i.v.m. structurele bezuinigingen op het infrafonds.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Groningen » ma 17 sep 2012, 19:07

Kunnen we eerst weer tijdje benutten in plaats van bouwen. Financieel gezien wel zo gewenst :duck:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door captain007 » ma 17 sep 2012, 19:08

^^ Mijns inziens zou er nu vooral doorgepakt moeten worden. Zeker voor de concurrentiepositie van Nederland geen slechte zaak wat ook weer zijn vruchten afwerpt in de economie.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Vinny » ma 17 sep 2012, 19:10

Niet aanschuiven maar doorpakken was het toch? :hap:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » di 18 sep 2012, 15:34

* A27/A1: Utrecht-Noord > Bunschoten. Realisatie 1 jaar opgeschoven vanwege bezuinigingen. Uitvoering 2016 - 2018.
* A1 Apeldoorn-Zuid > KP Beekbergen. Realisatie 1 jaar opgeschoven vanwege bezuinigingen. Uitvoering 2014 - 2016.
* A12 Ede - Grijsoord. Realisatie start later, effecten nog onbekend.

Verder geen vertragingen kunnen ontdekken. Ik kon het project NWO (A24 Blankenburgtunnel) zo snel niet ontdekken.

In totaal wordt er tot 2023 € 1,67 miljard bezuinigd op de hoofdwegen. In 2013 wordt € 200 miljoen bezuinigd op wegen en vaarwegen. Welke projecten dat precies zijn weet ik niet. Ik denk de A1 en A12.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door mavas » di 18 sep 2012, 16:46

Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » di 18 sep 2012, 17:46

Operationele bezuinigingen van Rijkswaterstaat:

http://www.rws.nl/actueel/bezuinigingen ... aterstaat/

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Vinny » di 18 sep 2012, 18:11

Dat 's nachts het licht uit wordt gedaan is een bezuiniging die ik alleen maar kan toejuichen :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Rogier » di 18 sep 2012, 18:25

De impact van de bezuinigingen vallen redelijk mee, omdat diverse projecten nog in de verkenningsfase bevinden.
Van deze projecten zijn de opleverdata nog niet bekend. Dit betreft ook de aanleg van Blankenburgtunnel.
Er bestaat een kans dat de aanleg voorlopig niet doorgaat.

Overigens waren de bezuinigingen op het beheer en onderhoud al vorig jaar bekend.
Zelfs het bedrag is volgens mij hetzelfde gebleven.
Deze bezuiniging is overigens niet het gevolg van de bezuinigingen op het infrafonds.

Al 5 - 10 jaar geleden was al bekend dat het budget niet toereikend was om het huidige onderhoudsniveau te handhaven.
Dan kun je 2 dingen doen.
- Achterstanden laten ontstaan, waardoor alles verslechterd en je geen grip op het onderhoud meer hebt.
- Heldere keuzes maken, welke kwaliteitsniveau wil je behouden en welke voorzieningen je wilt houden. Gelukkig heeft men vorig jaar een heldere keuze gemaakt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door mavas » di 18 sep 2012, 18:53

^^ Volgens mij was nog niet definitief beslotendat het inderdaad zo zou gebeuren.
Overigens opvallend dat helemaal onderaan in het stukje, echt zowat aan het eind, staat dat bus- en treinkaartjes minder uitgedeeld zullen gaan worden. Desondankls: goede zaak!

Daarnaast:
- Ik ben erg benieuwd waar de TDI's, DRIP's en signaalgevers gaan verdwijnen.
- Op welke weg en overdag werken wordt toegestaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door hoevenpe » di 18 sep 2012, 18:56

Verlichting uit lijkt me sowieso een goede zaak. Eigenlijk wil dat dus zeggen dat in de zomermaanden de verlichting helemaal niet meer aan gaat?

Enige nadeel is dat je dan de flitsers helemaal niet meer ziet staan, wellicht is dat vanuit begrotingsoogpunt ook weer een voordeel? :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » di 18 sep 2012, 19:00

Er zijn op veel plekken nog TDI-installaties die volgens mij nauwelijks nog in gebruik zijn na recente verbredingen. MTM is bijvoorbeeld op de A28 tussen Meppel en Zwolle vrijwel nooit in gebruik. Een andere operationele bezuiniging die ik kan bedenken is het permanent openstellen van de bredere plusstroken zonder de maximumsnelheid daar te verlagen. Op de A12 kan bijvoorbeeld prima 120 gereden worden bij geopende plusstrook. Helaas zit het er nogal ingebakken dat een open plusstrook automatisch betekent dat de maximumsnelheid naar 100 of lager moet. In Duitsland zie je ook 120 bij geopende spitsstroken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Groningen » di 18 sep 2012, 19:02

^^ Tussen Meppel en Zwolle was MTM uiteraard ook niet echt nodig. In de oude situatie was het er ook niet. En die TDI bij de Lichtmis kan dus definitief weg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » di 18 sep 2012, 19:08

Door bezuinigingen in 2013 wordt een aantal projecten met minimaal 1 jaar uitgesteld. Het gaat dan om:

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere;
A27 Houten-Hooipolder;
A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen;
A27/A1 Utrecht-knooppunt Eemnes-aansluiting Bunschoten;
N35 Wijthmen-Nijverdal;
Amsterdam Zuidas (A10 Knopen);
A12 Ede-Grijsoord;
N33 Assen (zuid)-Zuidbroek;
A1 Beekbergen-Apeldoorn Zuid;
Beter Benutten;
onderhoud verzorgingsplaatsen;
onderhoud stalen kunstwerken;
geluidsaneringsprogramma wegen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door hoevenpe » di 18 sep 2012, 19:22

Je zou toch juist zeggen dat het nu voor de bouw van levensbelang is dat projecten doorgaan?
1 jaar uitstel lijkt me dan eerlijk gezegd contraproductief voor de werkgelegenheid, even los van het feit dat aanbestedingen nu waarschijnlijk veel goedkoper uitvallen...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Rogier » di 18 sep 2012, 19:38

^^
http://mirt2013.mirtprojectenboek.nl/Im ... 333758.pdf

A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere
Deel van de uitvoering wordt inderdaad uitgesteld, maar de oplevering van het gehele project is (nog) steeds 2020.

A27 Houten-Hooipolder
Is mogelijk vertraagd, omdat realisatie in 2016 start. Oplevering (nog) niet bekend, omdat nog bekend is welke zaken precies aangepakt gaan worden.

A12/A15 Bereikbaarheid regio Arnhem-Nijmegen
Vertraging (gedeeltelijk) veroorzaakt, omdat standpunt aangepast is.

A27/A1 Utrecht-knooppunt Eemnes-aansluiting Bunschoten
Project inderdaad 1 jaar vertraagd, maar heeft weinig gevolgen. A1 blijft probleem, omdat de A1 tot aan Bunschoten aangepakt wordt.
Het gedeelte tussen Bunsschoten en Barneveld wordt in 2020 opgeleverd. Misschien is het beter om het project Hoevelaken en dit project te combineren.

N35 Wijthmen-Nijverdal
Eerste ontwerp te duur, daarom wordt het TB pas in 2013 genomen.
Ook zonder bezuinigingen was dit project vertraagd geweest, als men het oorspronkelijke budget niet verhoogd had.

Amsterdam Zuidas (A10 Knopen)
Vertraging hoofdzakelijk veroorzaakt, omdat men pas in juli 2012 overeenstemming over de scope (grootte) van het project is bereikt.
Ook zonder de bezuinigingen was dit project vertraagd.

A12 Ede-Grijsoord
Vertraging mogelijk, maar gevolgen vallen misschien mee.
Verbreding eenvoudig uit te voeren. Mogelijke kandidaat voor een DBFM contract, waardoor uitvoering versneld kan worden.

N33 Assen (zuid)-Zuidbroek
Volgens de voortgangsrapportage wordt het project in 2015 opgeleverd.
Geen vertraging t.o.t. planning van 2012.

A1 Beekbergen-Apeldoorn Zuid
Inderdaad 1 jaar vertraagd, maar was toch te verwachten.
TB vertraagd, omdat de verkeerscijfers aangepast moesten worden.
Hetzelfde probleem, waardoor de oplevering van de A28 bij Amersfoort (plusstroken en 3de rijstrook) in 2013 pas plaatsvindt.

Beter Benutten
Betreft uitsluitend kleinere projecten zoals thuiswerken, etc.
Meer een project om de linkse luitjes tevreden te houden.

onderhoud verzorgingsplaatsen.
Wel probleem, omdat capaciteit van diverse verzorgingsplaatsen te klein is.

onderhoud stalen kunstwerken.
Betreft onderhoud, geen probleem als dit niet tot onverwachte stremmingen leidt.

geluidsaneringsprogramma wegen.
Afhankelijk wat uit de analyse m.b.t. Swung naar voren komt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Vinny » di 18 sep 2012, 19:39

Amsterdam Zuidas (A10 Knopen)
Vertraging hoofdzakelijk veroorzaakt, omdat men pas in juli 2012 overeenstemming over de scope (grootte) van het project is bereikt.
Ook zonder de bezuinigingen was dit project vertraagd.
Afvoeren van de lijst. Project levert nauwelijks capaciteitsverbetering op, kost klauwen met geld en is om milieu- en geluidsredenen niet nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Rogier » di 18 sep 2012, 19:41

Groningen schreef:^^ Tussen Meppel en Zwolle was MTM uiteraard ook niet echt nodig. In de oude situatie was het er ook niet. En die TDI bij de Lichtmis kan dus definitief weg.
De MTM installatie bij de A28 wordt niet uitgeschakeld.
Men heeft besloten om de signalering op de A18, A7 en de A2 in Limburg uit te schakelen.

Het uitzetten van de rijkstrooksignalering op een deel van de wegtrajecten A2 (deeltraject in Limburg), A7 en A18. De rijstrooksig-nalering heeft een sturende functie. Verminderen van de signalering vermindert de sturingsmogelijkheden van het verkeer.
Bron: begroting 2013
http://www.rijksbegroting.nl/binaries/p ... ds_mvt.pdf (pagina 147).

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Rogier » di 18 sep 2012, 19:47

Vinny schreef:
Amsterdam Zuidas (A10 Knopen)
Vertraging hoofdzakelijk veroorzaakt, omdat men pas in juli 2012 overeenstemming over de scope (grootte) van het project is bereikt.
Ook zonder de bezuinigingen was dit project vertraagd.
Afvoeren van de lijst. Project levert nauwelijks capaciteitsverbetering op, kost klauwen met geld en is om milieu- en geluidsredenen niet nodig.
Dat scheelt bijna 1 miljard euro voor het rijk.
Daarnaast bespaart dit de gemeente Amsterdam ruim 200 mil., provincie NoordHoland 75 mil. en de stadsregio 130 mil.
Kun je toch een deel van de bezuinigingen mee invullen. Verder dalen hierdoor de toekomstige onderhoudskosten (geen tunnel te onderhouden).

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door hoevenpe » di 18 sep 2012, 20:17

Gelijk doen zou ik zeggen...
Eventueel zou men voor een fractie van dit bedrag de spitsstroken nog kunnen vervangen door echte rijstroken door weer een vluchtstrook eraan te plakken. Ze zijn nu namelijk echt bijna altijd geopend.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Vinny » di 18 sep 2012, 20:33

Hmm ik weet niet in hoeverre dat nog mogelijk is op bijv. de Schinkelbrug. Dat is nu ook al vrij dramatisch door het links "invoegen" van verkeer van de Ring A 10 west...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door mavas » di 18 sep 2012, 22:20

Rogier schreef:Bron: begroting 2013
http://www.rijksbegroting.nl/binaries/p ... ds_mvt.pdf (pagina 147).
Interessant stuk.
Van de versoberingsmaatregelen die 495 miljoen moeten opleveren, zal DVM 165 miljoen inbrengen, dat is dus rond een derde van de versoberingsopbrengsten. Voor de liefhebbers hier het gedeelte over DVM uit die begroting:
SPOILER: TOON

Dynamisch verkeersmanagement

Het areaal voor dynamisch verkeersmanagement (DVM) wordt kritisch bezien en op plekken verminderd.

1.In het kader van Beter Benutten wordt een aantal van de plusstroken permanent opengesteld. Het gaat om de plusstroken waarvoor geldt dat ze opengesteld kunnen worden zonder dat de snelheid wordt verlaagd1. Op deze plusstroken worden de kantelwalsborden en een deel van de camera’s overbodig.
2.De vermindering van Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPs), toeritdoseerinstallaties en camera’s richt zich op DRIPs en camera’s met een informatieve functie. Dit betreft 12,5% – 25% van het areaal. In overleg met de regio’s wordt maatwerk geleverd in afstemming met Beter Benutten. Waar mogelijk worden DRIPs hergebruikt.
3.Het uitzetten van de rijkstrooksignalering op een deel van de wegtrajecten A2 (deeltraject in Limburg), A7 en A18. De rijstrooksig-nalering heeft een sturende functie. Verminderen van de signalering vermindert de sturingsmogelijkheden van het verkeer.
4.De maximum hersteltijden voor DVM systemen worden verlengd. Deze zijn momenteel 24 uur voor DVM-systemen en die hersteltijden worden met deze maatregel op verschillende wegen nu verlengd tot maximaal 48 uur voor systemen die een directe bijdrage leveren aan de veiligheid en doorstroming. Voor systemen die slechts een informerend karakter hebben (zoals rotatiepanelen in de wegberm t.b.v. bijv. verwijzing naar parkeergelegenheden; systemen die geen bijdrage leveren aan de verkeersdoorstroming) is de hersteltijd ongewijzigd en bedraagt maximaal 30 dagen. Bij het niet goed functioneren van een rood kruis op matrix borden wordt ook na invoering van deze maatregel zo snel als technisch mogelijk is hersteld. Dit is maximaal vier uur na de melding. Daarnaast zal situatie afhankelijk worden bekeken of de inzet van een weginspec-teur nodig is om deze calamiteit te beheersen, totdat de storing is verholpen.
5.Bij aanleg worden meerdere onderstations samengevoegd tot 1 wegkantstation. Daarmee groeit het te onderhouden areaal aan onderstations minder. De eerste trajecten zijn met dit systeem uitgerust. In de praktijk blijkt het effect dat er daardoor bij storing meer signaalgevers tegelijk uitvallen beperkt.
6.De eerder genoemde maatregel «afstand vergroten tussen portalen met rijstrooksignalering» blijkt voor bestaande signalering technisch tot complicaties te leiden, waardoor de uitvoeringskosten de verwachte besparing overtreffen. Er wordt wel gekeken hoe dit bij aanleg kan worden toegepast om op termijn een besparing op de beheer en onderhoudskosten op te leveren.

Effecten
Per regio zullen de effecten op doorstroming of veiligheid verschillen. Door het uitzetten van de verkeerssignalering zal er op die wegtrajecten naar de verwachting circa 2 % meer filevorming gaan optreden door het beperken van de effectiviteit van de filewaarschuwing. Op basis van de modelraming en bij gelijkblijvend gedrag van de weggebruikers wordt verwacht dat het effect op de verkeersveiligheid 0,2 verkeerdoden per jaar en een toename van het aantal ernstig verkeersgewonden van 1 per jaar is.
@Rogier: In Beter Benutten zitten voor zover ik weet ook veel OWN-projecten die juist broodnodig zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Chris » di 18 sep 2012, 22:50

Bij welke plusstroken wordt de snelheid niet verlaagd bij openstelling? Volgens mij zijn dat er niet veel. Misschien de plusstrook op de A1 bij Diemen en de A20 bij Rotterdam? En wellicht op de A4 Burgerveen - De Hoek. Die kan volgens mij permanent open.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door hoevenpe » di 18 sep 2012, 22:53

A20 bij Rotterdam gaat van 100 naar 80, dus die niet.

Ik kan me alleen de A1 bij Diemen en de A4 bij Burgerveen bedenken.
Een andere kandidaten zijn op de A12, maar daar gaat de vMax wel omlaag. Wellicht dat men daar iets kan doen dat dat permanent 120 kan worden?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door captain007 » wo 19 sep 2012, 16:16

Het uitzetten van de rijkstrooksignalering op een deel van de wegtrajecten A2 (deeltraject in Limburg), A7 en A18. De rijstrooksig-nalering heeft een sturende functie. Verminderen van de signalering vermindert de sturingsmogelijkheden van het verkeer.
Op de A2 gaat het waarschijnlijk om de oude meuk tussen Kelpen-Oler en knooppunt Het Vonderen. De rest kan niet uit vanwege de spitsstroken op de A2. De A18 is maar een zeer matige besparing, want volgens mij gaat het hooguit om een vijftal portalen die enkele jaren geleden zijn geplaatst. A7 zal wel het spul tussen Purmerend en Wognum zijn wat ook nog relatief nieuw spul is. Ik vraag mij af waarom er dan op de A18 en A7 destijds zulke investeringen zijn gedaan als destijds al bekend was dat men in de knel zou komen met budgetten op langere termijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Davy » wo 19 sep 2012, 17:58

Kost die signalering dan echt zoveel geld om het gewoon in gebruik te houden?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Via » wo 19 sep 2012, 19:17

In de meeste bezuinigen kan ik mij wel vinden, zeker in het uitschakelen van de openbare verlichting in de nachtelijke uren, de vermindere communicatie bij kleine wegwerkzaamheden en het overdag uitvoeren van werkzaamheden op bepaalde wegvakken.

Bij andere bezuinigingen zet ik vraagtekens, zoals het minder maaien van sloten. Ik ben bang dat je bij een tweejaarlijkse maaibeurt het bespaarde geld alsnog kwijt bent omdat je dan allerlei beginnende bomen en struikgewas handmatig moet verwijderen. Ook bestaand DVM uitschakelen vind ik een voorbeeld van kapitaalvernietiging.

Ook ben ik het met bovenstaande kritiek eens dat dit geen goede timing is voor de bouwsector, het vet is allang van de ribben af bij alle bedrijven. Moeten er nog meer omvallen? :roll:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [MIRT] MIRT 2013

Bericht door Mark » zo 30 sep 2012, 11:50

captain007 schreef:Op de A2 gaat het waarschijnlijk om de oude meuk tussen Kelpen-Oler en knooppunt Het Vonderen. De rest kan niet uit vanwege de spitsstroken op de A2. De A18 is maar een zeer matige besparing, want volgens mij gaat het hooguit om een vijftal portalen die enkele jaren geleden zijn geplaatst. A7 zal wel het spul tussen Purmerend en Wognum zijn wat ook nog relatief nieuw spul is. Ik vraag mij af waarom er dan op de A18 en A7 destijds zulke investeringen zijn gedaan als destijds al bekend was dat men in de knel zou komen met budgetten op langere termijn.
Van de A2 tussen Kelpen-Oler en Vonderen kan ik wel begrijpen, dat is inderdaad oude meuk. Maar de A7 tussen Purmerend en Wognum lijkt me toch wel enorme kapitaalvernietiging, aangezien dat de nieuwste LED panelen zijn en wellicht met glasvezel?

Naja, ik ben allang blij dat het maar beperkt is tot 3 trajecten, die relatief buiten de randstad vallen.

Plaats reactie