Mobiliteitsbalans 2012

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Frank_NL » ma 26 nov 2012, 0:53

Deze jaarlijkse nota verscheen onlangs. Interessant vind ik dat 40 minners minder vaak de auto gebruiken. Ik trek alvast de lijn door: over tien jaar geldt hetzelfde voor de 50 minners. Hetzelfde speelt ook in het Verenigd Koninkrijk en in Duitsland: de jongeren reizen minder per auto. Wel steeds meer per vliegtuig overigens. Je leest in het rapport ook ergens dat de generatie van boven de 40 de auto nog ziet als een middel om verbonden te zijn met de samenleving, om mensen bij elkaar te brengen. Bij de jongere mensen komt daarin een kentering. De ene virtuele, anonieme wereld (autorijden op snelwegen) deelt het heelal voortaan met een andere (internet, Facebook). Waarbij ik bij de vraag uitkom, hoeveel extra asfalt is er straks nog nodig. Groei van automobiliteit is niet noodzakelijk een eindeloze wetmatigheid. Die groei wordt nu nog wel gemaakt doordat de 40-plussers nog steeds meer gaan rijden. Werk is reden nummer een om te rijden. Maar blijft dat zo? En als de 40 minners nu minder gaan rijden, geldt dat over tien jaar dan voor de 50 minners?

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... -auto.html

Mobiliteitsbalans 2012: jongeren gebruiken minder vaak de auto

Mobiliteitsbalans 2012: jongeren gebruiken minder vaak de auto
PDF document | 187 pagina's | 6,4 MB
Rapport | 16-11-2012 | IenM
Tussen 2000 en 2011 nam het tijdverlies door files en vertraging op het hoofdwegennet met 22% toe. In 2011 daalden de files op het hoofdwegennet ten opzichte van 2010.

Dit kwam vooral door aanleg van spitsstroken en wegverbredingen en door verkeersmanagement (beter benutten). Met de doorlopende uitbreiding van de wegcapaciteit volgt in 2013 een verdere daling van de files op het hoofdwegennet. Daarna nemen de files naar verwachting weer toe. Dat komt door de dan naar verwachting weer aantrekkende economie en bijbehorende toename van de automobiliteit, die overigens sinds 2005 niet zo sterk meer groeit als in de jaren daarvoor.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de Mobiliteitsbalans 2012. Het KiM is een onafhankelijk onderzoeksinstituut binnen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In de Mobiliteitsbalans geeft het KiM jaarlijks een overzicht van de stand van zaken van de mobiliteit in Nederland.

De afvlakkende groei van de automobiliteit is ook zichtbaar in landen als Duitsland, Frankrijk en de VS. Dit komt niet alleen door de economische crisis. Het KiM onderzocht vier mogelijk oorzaken: verzadiging van het autobezit- en gebruik, ander mobiliteitsgedrag van jongeren, de opkomst van de internetsamenleving en een toename van reizen naar het buitenland. Alleen het verminderde autogebruik van jongvolwassenen blijkt in Nederland op dit moment duidelijk van invloed te zijn op de verminderde groei van de mobiliteit. De kans is groot dat door een aantrekkende economie en een geringe daling van de brandstofprijzen de automobiliteit de komende jaren licht blijft groeien (met 1% tot 2% per jaar).

In 2011 nam het treingebruik meer toe dan in de 2 jaren daarvoor, vooral door het groeiende gebruik van de ov-studentenkaart. Het aantal luchtreizigers kwam in 2011 boven het niveau van de topjaren 2007 en 2008. De ontwikkeling van het goederenvervoer over de weg bleef in 2011 achter bij de andere vervoerswijzen.

De kosten van files, verkeersongevallen en milieuschade door het verkeer lagen in 2011 tussen de €19,8 en €21,5 miljard. De grootste post betreft verkeersongevallen: tussen de €12 en €13 miljard.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Rene » ma 26 nov 2012, 14:35

Mobiliteit is een gevolg van verandering van inwoneraantal en de ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Het is zeker dus geen wetmatigheid dat er altijd mobiliteitsgroei is. Echter, zolang het credo blijft "gaat heen en vermenigvuldigt u", en dit ondersteund wordt met governementale fokpremies, is economische groei een noodzaak om de levensstandaard te behouden. Om hetzelfde BNP per inwoner te houden, zal de economie immers moeten groeien. En met meer inwoners met een groeiende economie, stijgt de vraag naar mobiliteit uit oogpunt van woon-werk-verkeer.

Bij sociaal-recreatieve verplaatsingen kunnen nieuwe communicatietechnieken wellicht een deel van de fysieke mobiliteit wegnemen - echter ik vraag me af of dat op lange termijn ook zo ervaren zal blijven worden. De zeepbel van de inhoudsloze Twitter- en Facebookrelaties zal een keer spatten, waarna mensen weer op zoek zullen gaan naar ware vriendschap. En ware vriendschap, dat vereist méér dan alleen een like-knopje op een smartphone, dat vereist real life contacten - en de crux achter die contacten is elkaar fysiek ontmoeten...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door jelger » ma 26 nov 2012, 15:24

:rofl2:

Een deel van je betoog is :top: , vooral het inhoudelijke deel tav mobiliteit, groei BNP, groei bevolking. Het andere deel illustreert juist iets waar ik me niet in kan vinden. Real-life vrindschap kan net zo leeg of betekenisloos zijn als (wat je omschrijft als) FB-vrindschap. Het ligt er namelijk geheel en al aan wat je er (vooral zelf) mee doet. Fysieke ontmoetingen (evt met geestverwanten) kunnen juist toenemen met behulp van SM.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Rene » ma 26 nov 2012, 15:32

jelger schreef:Fysieke ontmoetingen (evt met geestverwanten) kunnen juist toenemen met behulp van SM.
SM :? :confuuuse:

Heb jij het over een andere afkorting of heb je heel afwijkende gedachten bij dit artikel ??

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Davy » ma 26 nov 2012, 15:40

Ik vermoed dat hier "social media" bedoeld wordt...

Maar ik moet zeggen, ik maakte toch ook eerst een verkeerde associatie :p.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door jelger » ma 26 nov 2012, 16:49

Rene schreef: Heb jij het over een andere afkorting of heb je heel afwijkende gedachten bij dit artikel ??
Als je weet wat Facebook en Twitter is, weet je ook wat SM is. Toch? ;)
daviedoff zegt en ziet het juist. :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Palance » ma 26 nov 2012, 18:31

daviedoff schreef:Ik vermoed dat hier "social media" bedoeld wordt...
Er is dan ook echt niemand die de afkorting SM daarvoor gebruikt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door nederland24 » ma 26 nov 2012, 18:50

Rene schreef:Mobiliteit is een gevolg van verandering van inwoneraantal en de ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Het is zeker dus geen wetmatigheid dat er altijd mobiliteitsgroei is. Echter, zolang het credo blijft "gaat heen en vermenigvuldigt u", en dit ondersteund wordt met governementale fokpremies, is economische groei een noodzaak om de levensstandaard te behouden. Om hetzelfde BNP per inwoner te houden, zal de economie immers moeten groeien. En met meer inwoners met een groeiende economie, stijgt de vraag naar mobiliteit uit oogpunt van woon-werk-verkeer.

Bij sociaal-recreatieve verplaatsingen kunnen nieuwe communicatietechnieken wellicht een deel van de fysieke mobiliteit wegnemen - echter ik vraag me af of dat op lange termijn ook zo ervaren zal blijven worden. De zeepbel van de inhoudsloze Twitter- en Facebookrelaties zal een keer spatten, waarna mensen weer op zoek zullen gaan naar ware vriendschap. En ware vriendschap, dat vereist méér dan alleen een like-knopje op een smartphone, dat vereist real life contacten - en de crux achter die contacten is elkaar fysiek ontmoeten...
Het ligt er ook aan, waar jou sociale contacten zich bevinden. Als ze allemaal in de buurt wonen, kan je het ook op de fiets doen. Ouderen zullen gaan recreëren op een doordeweekse dag, terwijl de werkende mens alleen in het weekend tijd heeft op ergens naartoe te gaan. Tevens zullen we naar een economie toe gaan, waarbij steeds meer bedrijven ook de hele week open zijn en zelfs 24 uur per dag. Dat zorgt ook voor meer auto's op rustige momenten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Vinny » ma 26 nov 2012, 19:37

Palance schreef:
daviedoff schreef:Ik vermoed dat hier "social media" bedoeld wordt...
Er is dan ook echt niemand die de afkorting SM daarvoor gebruikt.
Super Markt in Winkel Centrum :rofl2:

Overigens valt me op dat de z.g.n. Q-liners tussen Groningen en Lelystad, alsmede de lijnen over de Afsluitdijk: ik ben zo ongeveer de enige persoon boven de 16 in dergelijke vervoersmiddelen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Frank_NL » di 27 nov 2012, 14:02

In bewerking...

Hoofdstuk 3 is interessant.

Bijvoorbeeld:

Het mobiliteitsgedrag van Duitse en Engelse jongvolwassenen is het
afgelopen decennium veranderd. Ze gebruiken veel minder de auto en
richten zich meer op de fiets en het openbaar vervoer (Kuhnimhof et al.,
2011, 2012). De oriëntatie op de auto is onder deze groep wellicht aan het
afnemen. De huidige jongvolwassenen, ook wel Generatie Einstein en
Generatie Y genoemd, zouden liever een smartphone aanschaffen dan
een auto, zo blijkt uit de volgende uitspraak in Business Week: “Though
the car is still a gateway to independence, Generation Y has more ways to connect with
the outside world than young buyers of past generations” (Business Week 2012).

Verschil in aantal verplaatsingen bij jongvolwassenen per dag naar vervoerswijze, 1995-2009.Bron: OVG/MON.
Auto als bestuurder -27%
Auto als passagier -29%
Trein +31%
Bus/Tram/Metro -5%
Bromfiets/Snorfiets -46%
Fiets -16%
Lopen -27%
Overig -29%
Totaal -21%
Laatst gewijzigd door Frank_NL op di 27 nov 2012, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door captain007 » di 27 nov 2012, 14:20

Palance schreef:
daviedoff schreef:Ik vermoed dat hier "social media" bedoeld wordt...
Er is dan ook echt niemand die de afkorting SM daarvoor gebruikt.
In ieder geval één persoon dus wel :mrgreen:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door nederland24 » di 27 nov 2012, 21:01

Ik gebruik de afkorting SM altijd voor andere zaken. :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door keokiracer » di 27 nov 2012, 21:03

Ja, San Marino bijvoorbeeld.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door sirdanilot » di 27 nov 2012, 22:29

Ik zie mijn toekomst ook niet als iets waarin ik twee keer per dag in de auto zit van en naar het werk. Voor dagelijkse verplaatsingen zal ik het liefst het OV of de fiets gebruiken. Een auto ga ik echter zeker wel aanschaffen, maar dan voor de niet-structurele verplaatsingen. Te denken valt aan:

- Familie/vriendenbezoek
- Spullen ophalen
- Dagje weg
- Vakantie
- Niet-dagelijkse boodschappen

Bij het uitzoeken van een woning zal ik altijd kijken naar:

- Nabijheid supermarkt/winkels
- Nabijheid OV (station of bushalte waar redelijk vaak een bus stopt)
- Afstand tot werk/opleiding

En pas secundair zou ik kijken naar parkeerruimte en afstand tot uitvalswegen.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Frank_NL » wo 28 nov 2012, 9:16

Ongeveer dezelfde afwegingen als die ik heb gemaakt. Waarbij ik autobezit blijf zien als een gegeven dat onder maatschappelijke dwang is gerealiseerd, althans bij mij.

Momenteel woon ik op grote afstand van mijn werklocatie, geheel buiten mijn wil en voorkeuren om. En ook hier weer speelt maatschappelijke dwang zijn rol.

In verband hiermee las ik een onderhoudend artikel. Hieruit een passage:

"Nederlanders zijn jaar in jaar uit, al zo'n drie decennia achter elkaar, minder in staat van 'het goede leven' te genieten. Natuurlijk maakt werk daar een belangrijk onderdeel van uit. Maar minder vrije tijd en minder zekerheid betekenen minder verwondering, minder zorg voor elkaar, minder vriendschap, minder saamhorigheid en minder genieten".

Volledig artikel:
http://psychologie-nu.blogspot.nl/2012/ ... leven.html

Ik reis nu gemiddeld twee keer per week naar mijn werklocatie en verblijf gemiddeld twee dagen per week bij vrienden / bekenden in de omgeving van mijn werklocatie. Dit reizen vindt tegen mijn voorkeur per automobiel plaats. Eerder heb ik ook een klein jaar de reizen per openbaar vervoer gedaan, maar op - niet op papier vastgelegd - advies van medici ben ik daarmee gestopt. Het reizen in volle spitstreinen is op dagelijkse basis voor mij te zwaar.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door jelger » wo 28 nov 2012, 9:55

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Rein » vr 03 okt 2014, 13:53

*** schopje ***

Om hier nu een nieuwe draad voor te openen gaat wat ver, vandaar dat ik deze draad even activeer.

Het CBS meldt vandaag in het kader van 'leuke statistiekjes van de dag' dat er in 2014 505 auto's per duizend 65-plussers zijn. In het jaar 2000 waren dat er nog 'slechts' 350. Dat is dus een toename van 44%. En dat is dus in relatieve aantallen natuurlijk. In absolute zin is de stijging nog vele malen groter, omdat er nu eenmaal veel meer 65-plussers zijn dan in het jaar 2000.

De afgelopen jaren is regelmatig gesuggereerd dat de moderne jongeren vaak geen auto meer aanschaffen en dat dit wel eens kan betekenen dat het autogebruik in absolute zin minder kan worden waardoor bijvoorbeeld weguitbreidingen wellicht minder noodzakelijk zijn. Nog afgezien van het feit dat ik die gevolgtrekking niet deel, uiteindelijk zullen veel jongeren heus wel een auto aanschaffen als ze gaan settlelen, zal het toenemende autobezit in de oudere leeftijdsgroepen mogelijk juist voor een veel groter gebruik van 's lands wegen leiden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door RSK » vr 03 okt 2014, 13:58

^^ Op zich is het toenemende autobezit onder 65-plussers niet meer dan de naoorlogse geboortegolf-generatie die nu door verloop van tijd een bepaald lijntje in de data overschreden heeft. Het weggebruik kan daardoor wel toenemen, aangezien gepensioneerden doorgaans meer tijd hebben om dingen te doen. Echter zou het prima kunnen dat de spitsen daardoor wel wat rustiger worden, aangezien die senioren meestal niet massaal om 7 uur naast hun bed staan. Ze hoeven immers niet naar hun werk.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Rein » vr 03 okt 2014, 14:10

RSK schreef:^^ Op zich is het toenemende autobezit onder 65-plussers niet meer dan de naoorlogse geboortegolf-generatie die nu door verloop van tijd een bepaald lijntje in de data overschreden heeft.
Ho ho, even goed lezen he. Het is een toename van 44% in relatieve termen, per 1000 65+'ers zijn er nu 44% meer auto's dan 15 jaar geleden. Dat zegt nog niks over de groei in het aantal 65+'ers waar jij het over hebt.

Gooi je dat er nog eens bovenop dan is het absolute aantal auto's van 65+'ers waarschijnlijk nog veel groter.

En ook ik zie al die 65+'ers niet allemaal in de ochtendspits staan. Echter, in de avondspits kom je deze lui waarschijnlijk wel in grote mate tegen. Men moet hier wel iets mee denk ik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door Chris » vr 03 okt 2014, 14:42

Het lagere autobezit onder jongeren komt vooral door een uitgestelde vraag, niet omdat ze nooit een auto zullen nemen. Door de slechte economie wonen jongeren langer thuis/op kamers en zijn ze langer student, waardoor ze pas later op zichzelf gaan wonen en een auto nodig hebben. Het is maar de vraag of dit op lange termijn ook zo blijft. Men is vaak snel geneigd om veranderingen tijdens abnormale omstandigheden (zoals een recessie) als lange termijnstrend te zien als dat zo uitkomt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door RSK » vr 03 okt 2014, 17:41

Rein schreef:
RSK schreef:Op zich is het toenemende autobezit onder 65-plussers niet meer dan de naoorlogse geboortegolf-generatie die nu door verloop van tijd een bepaald lijntje in de data overschreden heeft.
Ho ho, even goed lezen he. Het is een toename van 44% in relatieve termen, per 1000 65+'ers zijn er nu 44% meer auto's dan 15 jaar geleden. Dat zegt nog niks over de groei in het aantal 65+'ers waar jij het over hebt.
Excuus, ik had het inderdaad niet helemaal goed gezien. Echter denk ik dat de inhoud van mijn opmerking dan nog steeds meespeelt; in de generatie die nu de 65+-categorie instroomt zie je een veel gelijkwaardiger man-vrouwbeeld qua rijbewijsbezit. Ik zie in mijn omgeving dat grote groepen vrouwen uit de categorie 70+ nooit een rijbewijs hebben gehaald, dat was immers iets voor de man. Die kaarten liggen bij de na-oorlogse generatie, die nu net allemaal 65 aan het worden zijn, toch behoorlijk anders.

Chris zijn punt over uitgestelde vraag klopt denk ik wel. Ik heb als jongere en student zelf ook geen auto, omdat ik vaak de motor neem als ik in de stad moet zijn. Ook kan er met de 2 auto's van mijn ouders altijd wel iets geregeld worden als ik een auto nodig heb. Ware dat niet zo, dan had ik waarschijnlijk ook wel een klein autootje aangeschaft. Vergeet in die optiek ook de rol van de studenten-OV-kaart die begin jaren '90 is ingevoerd niet. Als men de plannen doorzet om dat systeem op de schop te gooien, dan komen er ineens een heleboel auto's bij onder de jongeren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door keokiracer » do 27 aug 2015, 1:01

*kick*
Chris schreef:Het lagere autobezit onder jongeren komt vooral door een uitgestelde vraag, niet omdat ze nooit een auto zullen nemen. Door de slechte economie wonen jongeren langer thuis/op kamers en zijn ze langer student, waardoor ze pas later op zichzelf gaan wonen en een auto nodig hebben. Het is maar de vraag of dit op lange termijn ook zo blijft. Men is vaak snel geneigd om veranderingen tijdens abnormale omstandigheden (zoals een recessie) als lange termijnstrend te zien als dat zo uitkomt.
En we hebben bewijs:
De trend dat auto's hun aantrekkingskracht op jongeren verliezen is niet terug te zien in het autobezit. In absolute zin is het aantal auto's in bezit van jongeren gegroeid van 266.261 in 2009 naar 288.607 in 2015. Er zijn dus ruim 22.000 auto's van jongeren bijgekomen in Nederland, een groei van 8,4 procent, zo heeft VWE berekend.
[...]
Van de totale Nederlandse bevolking tussen de 18 en 25 jaar bezat zes jaar geleden 16,6 procent een eigen auto. In 2011 daalde dit tot 15,7 procent. In de jaren daarna stijgt het autobezit weer. Per 1 augustus 2015 heeft 17,2 procent van de Nederlandse jongeren een auto.
[...]
Bron: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... geren/6944
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbalans 2012

Bericht door nederland24 » wo 27 jul 2016, 13:24

^^Sorry voor mijn late reactie, maar het schijnt ook zeer sterk per regio te verschillen. Ik denk dat de auto op het platteland steeds belangrijker wordt, terwijl in de stad de auto steeds minder belangrijk wordt. In de steden is er vaak minder ruimte voor de auto en kan je vrij gemakkelijk met het OV overal komen.

Plaats reactie