Verkeersonderzoek RWS

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Attietattie » zo 07 apr 2013, 19:55

Ik Iemand heeft deze foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zal wel te maken hebben met de toekomstige omlegging A9. Nu alvast inventariseren wie er gebruik maken van de A9 in de spits, dan kan men diegenen aanschrijven voor het 'spitsmijden' of 'filemijden' ofzo. Op de vermeldde site staat veel informatie over de gang van zaken omtrent dit soort onderzoekjes.

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat ik niet veel vetrouwen heb in de anonimiteit van deze ingewonnen informatie. Ik denk simpelweg dat de overheid niet capabel is om privacygevoelige informatie bij zich te houden. Misschien kan Juerd mijn 'angst' onderbouwd bevestigen of ontkrachten.

Wat vinden jullie van dit soort verkeersonderzoek? En zou je bereid zijn mee te doen aan het spitsmijden?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Rein » zo 07 apr 2013, 20:30

De file op de A9 is de laatste maanden echt niet grappig meer. Zorgde de opening van de spitsstrook stroomopwaarts begin 2011 er al voor dat mijn gemiddelde snelheid bij KP Raasdorp zo'n beetje daalde van 40 km/h naar 20 km/h, sinds de rangeerbaan daar open is ligt de gemiddelde snelheid daar lager dan 10 km/h. Van Haarlem-Zuid naar Badhoevedorp kost me in de echte spits nu tussen de 10 en 15 minuten. Kortom: als het werktechnisch kan doe ik daar al aan spitsmijden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Juerd » zo 07 apr 2013, 20:37

Attietattie, ik vertrouw het ook voor geen meter. De overheid heeft een nogal slecht track record qua ICT-projecten en het beschermen van onze privacy. Dus een ICT-project met privacygevoelige info? Eng idee.

Andre02
zandpaadje
Berichten: 13
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:33

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Andre02 » zo 07 apr 2013, 22:06

Een dergelijke opstelling stond niet heel lang geleden ook bij de A28 thv de aansluiting met de A32. Vanuit mijn werk ken ik dit bedrijf en zij doen ook veel onderzoek en tellingen ivm gevaarlijke stoffen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Snelwegfreak » zo 07 apr 2013, 22:09

Attietattie en Juerd, vanwaar de angst? Gaat het om de kentekens die geregistreerd worden elke keer als je over de A9 rijdt? Wat kan er met die gegevens voor kwaad worden gedaan? :dontknow:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Juerd » ma 08 apr 2013, 1:10

Als het geinstalleerd wordt voor toepassing A, maar gebruikt wordt voor toepassing B, dan is dat oneigenlijk gebruik. Of dat oneigenlijke gebruik te kwader of te goeder trouw is, dat hangt af van je persoonlijke ethiek. Sommige mensen vinden dat de wetgeving altijd de grens is, en dat wie een wet overtreedt, altijd bestraft mag worden. Er zijn ook mensen die massaal straffen bij dingen die misschien helemaal niet zo erg zijn, een heel onprettig idee vinden en geloven dat dit onze maatschappij onnodig verhardt en verziekt. (Zo'n volkswoede is bijvoorbeeld ontstaan rondom flitspalen, en daarom hebben de makers van dit apparaat gemeend zich duidelijk te moeten distantieren met een geducttapete verklaring, in de hoop dat mensen hun spullen niet in brand steken.) Zelf geloof ik dat opsporingsinstanties niet zomaar toegang moeten hebben tot allerhande bulkgegevens, maar alleen gericht onderzoek moeten doen. Niet alleen omdat ik vind dat lang niet elke overtreding ook tot straf hoeft te leiden, maar ook omdat ze anders door gegevens aan elkaar te koppelen op basis van statistiek tot verdenkingen kunnen (zullen) komen, en zo onschuldige mensen het leven zuur maken.

Maar zelfs als alle gegevens volgens het ontwerp alleen binnen de overheid blijven, kan het heel gevaarlijk zijn om gegevens te registreren. Informatie kan ook uitlekken, en dat gebeurt ook heel veel. Aangezien kentekenregistratie indirect personen aan locaties en tijdstippen koppelt, zou het uitlekken van dergelijke gegevens kunnen leiden tot echtscheidingen (Waarom was je daar? Hij verbergt iets voor me!), maar ook tot moord (Hij had beloofd niet naar de politie te stappen, maar hij deed het toch.). Gegevens kunnen verkeerd worden uitgelegd, en alleen al het gevoel dat je continu in de gaten wordt gehouden en sommige dingen niet voor jezelf kunt houden, kan je persoonlijke vrijheid enorm beschadigen.

Veel mensen zijn bereid in ruil voor (schijn)veiligheid een hele hoop privacy in te leveren. Maar in ruil voor verkeersstatistiek?!

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Attietattie » ma 08 apr 2013, 1:23

Snelwegfreak schreef:Attietattie en Juerd, vanwaar de angst?
Angst is een te groot woord omdat ik niets te verbergen heb. Maar ik noem Juerd zijn naam niet zomaar, ik ben ervan overtuigd dat de ingewonnen gegevens ook door boefjes bemachtigd kunnen worden door de boel te hacken of iets dergelijks. Vervolgens is het ongetwijfeld a piece of cake om het kenteken aan een persoon te koppelen. Immers, geef een agent duizend euro en je hebt 'direct' de persoonsgegevens die aan een kenteken hangen.

Wat Juerd ook zegt: als je op deze manier denkt een kinderverkrachter te vinden, be my guest. Als je op deze manier gericht enquetes wil gaan rondsturen zet je maar een billboard in het weiland. Ik hou hier gewoon niet van... :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door captain007 » ma 08 apr 2013, 9:35

Rein schreef:De file op de A9 is de laatste maanden echt niet grappig meer. Zorgde de opening van de spitsstrook stroomopwaarts begin 2011 er al voor dat mijn gemiddelde snelheid bij KP Raasdorp zo'n beetje daalde van 40 km/h naar 20 km/h, sinds de rangeerbaan daar open is ligt de gemiddelde snelheid daar lager dan 10 km/h. Van Haarlem-Zuid naar Badhoevedorp kost me in de echte spits nu tussen de 10 en 15 minuten. Kortom: als het werktechnisch kan doe ik daar al aan spitsmijden.
Op het weefvak naar de A5 schiet het ook niet op. Je loopt nu standaard 5 minuten vertraging op als je van de N205 naar de A5 wilt rijden, terwijl het een half jaar geleden zonder enige noemenswaardige vertraging kon. Op de A5 heb ik overigens nog niet van dit soort apparaten gezien of ze staan verdekt opgesteld.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Rene » ma 08 apr 2013, 10:28

Dit soort gegevens wordt gebruikt voor verkeersonderzoeken; echt niet alleen maar voor projecten als 'spitsmijden'. RWS geeft altijd opdracht om de kentekengegevens zo snel mogelijk te vernietigen. Als ze dit niet zou doen, dan zet ze haar (met het RDW gecombineerde) regeling op het spel. Ik zou er dus niet teveel big brother achter zoeken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Attietattie » ma 08 apr 2013, 11:21

Rene schreef:RWS geeft altijd opdracht om de kentekengegevens zo snel mogelijk te vernietigen.
Ja, die opdracht is ook gegeven bij het laatste DNA-onderzoek, is ook niet gebeurd.
Rene schreef:Ik zou er dus niet teveel big brother achter zoeken.
Ik ben niet bang voor Big Brother, ik ben bang voor gehack.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Juerd » ma 08 apr 2013, 19:19

Attietattie schreef:Wat Juerd ook zegt: als je op deze manier denkt een kinderverkrachter te vinden, be my guest.
Dat is niet wat ik zeg, en ook zeker niet hoe ik erover denk. Ik vind algehele surveillance en registratie van IEDEREEN die langsrijdt een veel te zwaar middel. Als je gericht op zoek gaat naar een SPECIFIEKE verdachte, en alle andere kentekens NEGEERT (dus niet opslaat), dan: be my guest. Graag wel het systeem onafhankelijk, transparant en verifieerbaar laten controleren.

De heer Davids van de VID heeft bij een Perl Workshop (Perl is een programmeertaal die bij de VID gebruikt wordt) bevestigd dat opsporingsinstanties wel eens vragen om gegevens. Die gegevens (specifiek: Bluetooth-identificatienummers) worden geregistreerd en opgeslagen voor verkeersstatistiek, en vervolgens opgevraagd voor heel andere doeleinden. En als hun archieven op straat komen te liggen, is het datalek nog veel groter.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Verkeersonderzoek RWS

Bericht door Starlet » wo 10 apr 2013, 13:29

Dit systeem heeft vorige week ook op de A58 tussen knp Zoomland en Wouwse Tol gestaan (beide richtingen). Waarom er daar gemeten moet worden is mij een raadsel. Zoveel is er nog niet veranderd. Toch?

Plaats reactie