Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » di 23 jul 2013, 21:07

keokiracer schreef:
mark6565 schreef:
keokiracer schreef: Waar is trouwens die ongelijkvloerse 'fietssnelweg' naar Oisterwijk?
Dit is een site van NL Cycling.
Ah, het blog van Mark, had ik kunnen weten :top:
Ha ha, toevallig ja maar ik ben niet Mark Wagenbuur, ken hem niet eens :lol: .
Eerder in dit Topic zei ik trouwens dat de fietsroute in de jaren 80 is opengesteld, de site van deze Mark zegt echter 1977 (mijn excuus).
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door keokiracer » di 23 jul 2013, 21:09

mark6565 schreef:Ha ha, toevallig ja maar ik ben niet Mark Wagenbuur, ken hem niet eens :lol:
Oh, maar dat dacht ik ook niet ;). Ik ben alleen al erg lang geabonneerd en bekijk ook Mark's blog regelmatig.
Als er info over was geweest had het op Mark's blog moeten zijn. Of misschien die van David Hembrow ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » di 23 jul 2013, 21:23

Helaas, ook David Hembrow kan ons hier niet uit de brand helpen :lol:
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 23 jul 2013, 21:30

Vinny schreef:Het is een stukje marketing om forensen te verleiden te gaan fietsen.
Ook zonder zo'n term (of fietspad) kun je in Nederland prima forenzen. Ik vind die heisa nogal weggegooid geld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door harry » di 23 jul 2013, 21:48

mark6565 schreef:Eerder in dit Topic zei ik trouwens dat de fietsroute in de jaren 80 is opengesteld, de site van deze Mark zegt echter 1977.
Ik kan me de berichten daarover nog herinneren (!). Samen met Den Haag, waar ook zo'n vrijliggend fietspad dwars door de stad was aangelegd. Ook daar is het later enigszins aangepast.
In beide steden zijn deze fietspaden nu onderdeel van een genummerd fietspadnetwerk. :)
Palance schreef:Ook zonder zo'n term (of fietspad) kun je in Nederland prima forenzen. Ik vind die heisa nogal weggegooid geld.
De heisa misschien wel, maar het maakt wel degelijk verschil of een fietsverbinding grotendeels zonder drukke oversteken en zonder stoplichten is. Dat fietst aanzienlijk aangenamer; het tempo kan erin blijven.
En zo'n pad mag van mij best fietssnelweg heten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 23 jul 2013, 22:00

Ik vind een stoplicht nooit zo erg, dan heb ik tenminste even pauze ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door nederland24 » di 23 jul 2013, 22:46

^^Vind ik altijd erg vervelend. Fietsen met constante snelheid is fijner dan iedere keer optrekken en afremmen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door harry » wo 24 jul 2013, 1:22

^^ Dat bedoel ik.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » wo 24 jul 2013, 10:13

Fietsroute Tilburg-Oisterwijk in de Beeldbank van Rijkswaterstaat. De foto op deze link is genomen net voor de ongelijkvloerse kruising (fietstunnel), met de Ringbaan West:

https://beeldbank.rijkswaterstaat.nl/Me ... 20cm_75780

Op dit stuk zijn overigens wel gescheiden rijbanen voorzien van een middenberm 8-) .
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Peter » wo 24 jul 2013, 16:52

harry schreef: Ik kan me de berichten daarover nog herinneren (!). Samen met Den Haag, waar ook zo'n vrijliggend fietspad dwars door de stad was aangelegd. Ook daar is het later enigszins aangepast.
Was dat niet dat grotendeels mislukte fietspad via o.a. de Mauritskade, Piet Heinstraat en Weimarstraat ?
Mislukt omdat het door een winkelstraat liep (regelmatig lossende vrachtwagens of voetgangers op het fietspad), en vele verkeerslichten en ontbrekende schakels had. Fietsverkeer is intussen deels naar de Elandstraat verhuisd.

Maar goed: een fietssnelweg suggereert een fietspad met weinig verkeerslichten (of drukke gelijkvloerse kruisingen), voldoende breed en weinig scherpe bochten. Dat was het zeker niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » wo 24 jul 2013, 17:18

^^ Om eerlijk te zijn is het in Tilburg ook deels mislukt. Zo liep de fietsroute direct achter de Vroom & Dreesmann, wat het gevaarlijk maakten voor voetgangers die deze winkel net verlieten. Daarom hoort het eerste deel van de route, vanaf de UvT tot de Heuvel er officieel niet meer bij en is het beginpunt verplaatst naar de Spoorlaan. Het fietspad neemt het dan weer over op de Korte Heuvel. Voor wie bekend is in Tilburg en het allemaal nog kan volgen :geeuw: , weet dat deze straat aan beide zijden drukke terrasjes heeft, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is om de snelheid er in te houden. Maar vanaf die plek tot aan De Lind in Oisterwijk is hij (deels) écht fietssnelweg met bijna geen gelijkvloerse kruispunten 8-).
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door harry » wo 24 jul 2013, 22:34

Peter schreef:Mislukt omdat het door een winkelstraat liep
Inderdaad. De winkeliers zagen liever parkerende klanten dan een grotendeels ongebruikt stuk straat.
Peter schreef:vele ontbrekende schakels had
Er ontbrak maar één schakel: een stukje Weimarstraat waar de fietser over een breed stuk asfalt naast de auto's moe(s)t fietsen.
Peter schreef:een fietssnelweg suggereert een fietspad met weinig verkeerslichten (of drukke gelijkvloerse kruisingen), voldoende breed en weinig scherpe bochten. Dat was het zeker niet.
Klopt. Maar in die tijd was een vrijliggend fietspad door de stad al heel wat. Al was het alleen al als symbool voor de linkse politiek.
(Die goeie ouwe tijd... :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Peter » do 25 jul 2013, 7:43

harry schreef: Er ontbrak maar één schakel: een stukje Weimarstraat waar de fietser over een breed stuk asfalt naast de auto's moe(s)t fietsen.
....
Klopt. Maar in die tijd was een vrijliggend fietspad door de stad al heel wat. Al was het alleen al als symbool voor de linkse politiek.
(Die goeie ouwe tijd... :) )
Bij de Mauritskade (Kon Stallen) was ook geen fietspad in welke richting dan ook ri centrum, Wassenaar of Scheveningen, maar wellicht liep het officiele stuk hier "dood". Zelfde voor de kant van de Valkenboskade waar nergens een fietspad of fietsstrook was vanaf de "fietssnelweg". Is dat het stuk Weimarstraat dat je bedoelde ? Zuid van de Valkenboskade.

Er lagen natuurlijk wel veel meer vrijliggende fietspaden buiten het oude centrum (zoals langs de Laan v Meerdervoort tot aan bioscoop Metropool). Het centrum (door)kruisen was inderdaad lastig daar je tussen de bussen en auto's in reed. Maar daar liep deze snelweg ook niet.

Bij mijn weten was in de jaren 70- 90 er altijd (meestal ?) een bestuurszwakke coalitie van PvdA, CDA en VVD aan de macht, die met name met prestigeprojecten bezig was, maar niets echt goed afmaakte. Adri Duivensteijn was een exponent hiervan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Vinny » do 25 jul 2013, 7:54

Fietspaden die in binnen- en buitenland over in onbruik geraakte spoorlijnen lopen zou je fietssnelwegen kunnen noemen. Vaak wordt dan ook gebruik gemaakt van de oorspronkelijke viaductenstructuur van de betreffende spoorlijn. Wat het fietsen natuurlijk extra comfortabel maakt is dat er dan ook geen steile hellingen in het tracé zitten (max. hellingspercentage 2%). Je ziet ze ook wel langs kanalen lopen.

Ik vind dit ook wel een mooi voorbeeld van een snel en comfortabel fietspad, al zijn de kruisingen vervelend en is het pad zelf eigenlijk iets te smal.
https://maps.google.nl/?ll=52.301507,4. ... 2,,0,-5.94
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Peter » do 25 jul 2013, 11:31

Vinny schreef:Fietspaden die in binnen- en buitenland over in onbruik geraakte spoorlijnen lopen zou je fietssnelwegen kunnen noemen.
Er zijn wel meer langere stukken over dijken (denk ook aan afsluitdijk) of langs kanalen waar je lekker door kunt fietsen. Veel worden voor sport en recreatie gebruikt, maar slechts weinigen die veel door woon-werk verkeer worden gebruikt.
Gisteren nog over de fietssnelweg Leidschendam-Voorschoten-Leiden gereden, min of meer langs het spoor. Deze wordt ook als fietssnelweg aangegeven. Er zitten inderdaad geen stoplichten in, maar nog wel een aantal nare bochten en een aantal onbegrijpelijke verlopen, zoals bij station Voorschoten. Op de grens Voorschoten-Leidschendam moet je bovendien 2 keer het spoor kruisen via een nauw tunneltje (eentje met ook auto's), omdat vermoedelijk kasteel Duivenvoorde geen fietspad over eigen terrein wilde. Omdat het op grote delen ook voetpad is bovendien nog wel eens een conflict met hondenuitlaters of andere (groeps)wandelaars. In Leidschendam is het deels een fietsstraat, wat ook niet erg prettig is doordat er dus wel auto's rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » do 25 jul 2013, 11:39

^^ Nog zo iets, als er sprake is van een fietsstraat, waar autoverkeer is toegestaan is het dus géén fietssnelweg! Niet eens een fietspad ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door harry » ma 29 jul 2013, 0:11

Peter schreef:Gisteren nog over de fietssnelweg Leidschendam-Voorschoten-Leiden gereden, min of meer langs het spoor.
Ah, dat is bijna mijn achtertuin. Als ik thuis geweest was had je even langs kunnen komen. :)
(Met de groeten uit Denemarken)

Die fietsroute is kort geleden vernieuwd. Een van de doorlopende wegen voor auto's is nu verwijderd. De autostraatjes bevatten dus nóg minder verkeer.
De naam fietssnelweg is trouwens vrij toepasselijk, omdat de route gedeeltelijk over de ooit geplande Leidsebaan loopt. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » ma 29 jul 2013, 23:30

Afbeelding

Waarom altijd toch van die steile hellingen op fietspaden?
Laatst gewijzigd door mark6565 op ma 29 jul 2013, 23:35, 8 keer totaal gewijzigd.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 jul 2013, 23:31

Simpel: omdat het voor fietsers te doen is en omdat je anders veel te veel ruimte kwijt bent aan de hellingen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door EtienneM » ma 29 jul 2013, 23:46

mark6565 schreef: Waarom altijd toch van die steile hellingen op fietspaden?
Ach, kun je alvast trainen voor een fietsweekendje Zuid-Limburg :PP:
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mavas » di 30 jul 2013, 10:45

Ik vind die bocht in die tunnel anders 'gevaarlijker'. Omdat je als fietser en bromfietser altijd wat overhelt in een bocht moet je dus meer afstand van de muur houden om deze niet te raken. Dat betekent dat de botskans met tegenliggers wat hoger is dan op rechte fietspaden of fietspaden met voldoende zijruimte.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door sirdanilot » di 30 jul 2013, 11:00

Een tunneltje is als fietser niet zo'n probleem; je maakt flink vaart naar beneden waardoor je makkelijk weer de helling op kan. Een viaduct is een stuk vervelender omdat je niet echt genoeg vaart kan maken om de helling op te komen; de afdaling daarna is des te leuker, maar vaak staat er dan onderaan weer een stoplicht of kruispunt... Dat had ik bijvoorbeeld altijd bij de Sluiskilbrug, echt een enorme klim. Daarna kun je wel lekker afdalen, maar aan de terneuzense kant staat een kruispunt waar je niet met volle vaart overheen wil denderen. De sluiskilse kant is dan leuker omdat je leuk kunt afdalen in de 'krul' richting Sluiskil :woop: Omhoog nam ik daar meestal de trap.

De scherpe bocht in het tunneltje op de afbeelding is inderdaad niet zo heel veilig, maar het kan ermee door.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » di 30 jul 2013, 11:13

De fietsviaducten over de Noord-Oost-Tangent van Tilburg zijn zo steil dat je boven op een half uur moet uitrusten. De afdaling is dan weer wel leuk, zonder stoplichten ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door sirdanilot » di 30 jul 2013, 11:39

Je kunt natuurlijk ook een stukje lopen als het te steil is ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Peter » di 30 jul 2013, 15:33

harry schreef:
Peter schreef:Als ik thuis geweest was had je even langs kunnen komen. :)
Zeggen geboren Groningers wel "langs" als ze een fysieke stop bedoelen (op bezoek). Of is dit Westerse invloed ? ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door nederland24 » di 30 jul 2013, 16:23

Wat een aanstellers. In het buitenland en in Twente is het nooit vlak en daar wordt er ook vaak genoeg gefietst. :hap:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Peter » di 30 jul 2013, 16:41

Aansteilers bedoel je.. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Vinny » di 30 jul 2013, 18:51

Je moet wel genoeg steile hellingen in je fietsnetwerk hebben anders kun je nooit de Mont Ventoux beklimmen als Nederlander zijnde.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 30 jul 2013, 18:53

Zijn er ergens borden met hellingspercentages die langs fietspaden staan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door EtienneM » di 30 jul 2013, 19:50

Vinny schreef:Je moet wel genoeg steile hellingen in je fietsnetwerk hebben anders kun je nooit de Mont Ventoux beklimmen als Nederlander zijnde.
Of je traint gewoon een paar weken in Limburg.. Dan kan je ook de Mt. Ventoux op, zoals ik deze zomer succesvol heb gedaan ;)
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Plaats reactie