Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door harry » di 30 jul 2013, 20:18

Peter schreef:Zeggen geboren Groningers wel "langs"
Kennelijk. Op dit moment praat deze geboren Groninger vooral Engels. Met een licht Deens/Zweeds accent.
Sorry, :offtopic:.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mavas » di 30 jul 2013, 21:07

Palance schreef:Zijn er ergens borden met hellingspercentages die langs fietspaden staan?
Ik heb er laatst 1 gezien, met 4%. Is dat niet gebruikelijk dan?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 30 jul 2013, 21:17

Ik ken ze niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

GastonM
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 15:56
Locatie: Eindhoven / Maastricht

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door GastonM » di 30 jul 2013, 23:31

mark6565 schreef:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Waarom altijd toch van die steile hellingen op fietspaden?
Zo, zo, wat zwaar. Als ik vanuit het centrum van Maastricht naar huis fiets, moet ik bijna 40 meter hoogteverschil overbruggen. Dat is wel wat anders. ;)

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » wo 31 jul 2013, 2:45

^^ Tjah, Zuid-Limburg voor het gemak niet meegerekend dan ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 jul 2013, 7:32

Palance schreef:Zijn er ergens borden met hellingspercentages die langs fietspaden staan?
Een jaar of tien geleden stond in de bossen even buiten Appelscha zo'n bord (ik geloof 7%) langs een fietspad, daar gaat het even flink omhoog. Geen idee of dat bord er nog steeds staat.

Het is het meest heuvelachtige deel van Friesland.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Wouter N14 » wo 31 jul 2013, 9:22

Op Terschelling staat dacht ik ook zo iets, maar heb nu even geen flauw idee meer waar precies.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Willem » wo 31 jul 2013, 9:45

Op het vasteland zal het in de duinen misschien nog wel ergens voorkomen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door nederland24 » wo 31 jul 2013, 14:26

Hier heb je nog zo'n helling, waar je als fietser behoorlijk op de pedalen moet staan. Moet zeggen dat ik er een paar keer overheen ben gefietst en toen was het goed te doen. :top:
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UT ... 52,,1,9.64>

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » vr 02 aug 2013, 16:03

^^ Da's een mooie! En het snelverkeer rijdt natuurlijk weer.....waterpas ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Wouter N14 » vr 02 aug 2013, 16:06

En je mag er met 80 doorheen :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Willem » vr 02 aug 2013, 18:17

En een andere bijzonderheid op die plek: er staat een bord met hellingspercentage, 10 %. Dat is zeldzaam, zelfs in het relatief heuvelachtige Twente.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door nederland24 » vr 02 aug 2013, 19:16

Dit is natuurlijk een tunneltje. Veel heuveltjes in Twente zijn vaak kort en niet heel erg steil. Overigens woon ik het gebied, waar het helemaal vlak is. :lol:
Wouter N14 schreef:En je mag er met 80 doorheen :roll:
Tuurlijk. De overheid moest toch niet zo betuttelend zijn. :lol: Overigens is het geen aanrader, want het wegdek is niet je dat.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » za 03 aug 2013, 4:14

Wouter N14 schreef:En je mag er met 80 doorheen :roll:
Jean Paul van Poppel schijnt tijdens een sprint ooit 68 te hebben gereden 8-)

Dit bericht, dat ik ergens op een site vond, is erg gedateerd, maar ik wist het nog niet:
Voortaan maximaal 30 km p/u voor elektrische fietsen in Maastunnel

2 september 2009

In de beide fietsbuizen van de Maastunnel geldt voortaan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De snelheidslimiet is ingesteld met het oog op elektrisch aangedreven fieten, rijwielen met hulpmotoren en steppen, zoals de Segway.
Die kunnen door het hoogteverschil van de helling een snelheid ontwikkelen die gevaarlijk is voor de overige weggebruikers in de fietstunnel.

Wie de maximumsnelheid in de fietsbuizen van de Maastunnel moet gaan handhaven is nog onduidelijk. Gebruikers van de Maastunnel worden op de maximumsnelheid gewezen door duidelijk zichtbare verkeersborden.
Tjonge, een snelheidslimiet op een fietspad :neenee:
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Snelwegfreak » za 03 aug 2013, 11:23

mark6565 schreef:Wie de maximumsnelheid in de fietsbuizen van de Maastunnel moet gaan handhaven is nog onduidelijk. Gebruikers van de Maastunnel worden op de maximumsnelheid gewezen door duidelijk zichtbare verkeersborden.
Ja niemand dus. Al snap ik de maximumsnelheid wel. Met die elektrisch aangedreven dingen ontstaat er inderdaad een enorm snelheidsverschil wat gewoon gevaarlijk kan zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » za 03 aug 2013, 12:31

Wat dacht je van brommers en scooters? Die :A1-30: hangt er trouwens al een paar jaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » za 03 aug 2013, 12:35

^^ Misschien een ideetje om dat soort voertuigen van het fietspad te weren. Al zou ik zo niet weten waar ze dan gebruik van moeten maken. :roll:
Laatst gewijzigd door mark6565 op za 03 aug 2013, 12:44, 9 keer totaal gewijzigd.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door sirdanilot » za 03 aug 2013, 12:41

Brommers door de autotunnel lijkt me een uitzonderlijk slecht idee, dus het fietspad blijft de enige optie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » za 03 aug 2013, 13:19

mark6565 schreef:Misschien een ideetje om dat soort voertuigen van het fietspad te weren. Al zou ik zo niet weten waar ze dan gebruik van moeten maken.
Brommer en scooter aan de hand meenemen, en dan lopen via de voetgangerstunnel. In de fietserstunnel hangt namelijk een "Fietspad - Dus niet brommen" bordje, dus daar mag het ook niet. Is gezien de herrie in zo'n tunnel ook niet heel wenselijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » za 03 aug 2013, 20:20

^^ Als mensen die discipline eens konden opbrengen ;)
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Willem » za 03 aug 2013, 21:29

Of gewoon omrijden via de Maasbruggen. Met een brommer is dat niet zoveel moeite.

Er zijn toezichthouders in de Maastunnel, die zullen er vast wel eens mensen op aanspreken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Via » za 10 aug 2013, 14:43

mark6565 schreef:^^ Om eerlijk te zijn is het in Tilburg ook deels mislukt. Zo liep de fietsroute direct achter de Vroom & Dreesmann, wat het gevaarlijk maakten voor voetgangers die deze winkel net verlieten. Daarom hoort het eerste deel van de route, vanaf de UvT tot de Heuvel er officieel niet meer bij en is het beginpunt verplaatst naar de Spoorlaan. Het fietspad neemt het dan weer over op de Korte Heuvel. Voor wie bekend is in Tilburg en het allemaal nog kan volgen :geeuw: , weet dat deze straat aan beide zijden drukke terrasjes heeft, wat natuurlijk ook niet bevorderlijk is om de snelheid er in te houden. Maar vanaf die plek tot aan De Lind in Oisterwijk is hij (deels) écht fietssnelweg met bijna geen gelijkvloerse kruispunten 8-).
Dit stukje klopt niet helemaal. Het fietspad loopt nog door tot aan de Terburghtweg in Oisterwijk. Daar is bij de recente herinrichting van de straat wel een deel van het oorspronkelijke vrijliggende pad gesneuveld.

Groot struikelpunt op deze route, het deel tussen Oisterwijk en Tilburg buiten de kom, is trouwens de sociale veiligheid. 's Avonds ga je daar liever niet in je eentje over aangezien je veel kans hebt om beroofd te worden.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » za 10 aug 2013, 14:54

Via schreef:
Dit stukje klopt niet helemaal. Het fietspad loopt nog door tot aan de Terburghtweg in Oisterwijk. Daar is bij de recente herinrichting van de straat wel een deel van het oorspronkelijke vrijliggende pad gesneuveld.
Mijn vergissing :facepalm: Het stuk tussen de UvT en de Heuvel in Tilburg is trouwens ook door herinrichting gesneuveld, jammer is dat!
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 09 sep 2014, 20:00

Het wil niet echt lukken met die F16
Rijnmond.nl schreef: Snelfietsroute F16 is niet echt snel

Drie miljoen euro is er gestoken in een snelfietsroute tussen Dordrecht en Rotterdam. Deze zogeheten F16 is bedoeld om filerijders op de A16 te verleiden de fiets te pakken, omdat het gezonder, goedkoper en vooral sneller is. De snelfietsroute is dinsdagmiddag officieel geopend, maar echt snel is 'ie niet.

"Wij zijn niet echt tevreden", zegt Henk de Bruin van de Fietsersbond. Hij maakt samen met verslaggever Marion Keete een testrit. "Het ontbreekt vooral aan tempo kunnen maken."

Concurrent van auto
De Stadsregio Rotterdam en de gemeenten Dordrecht, Rotterdam, Barendrecht, Zwijndrecht en Ridderkerk leggen in 2010 drie miljoen euro op tafel om de snelfietsroute aan te leggen. Het ideaalbeeld is een rechte lijn van rood asfalt tussen Dordrecht en Rotterdam waardoor de fiets een serieuze concurrent van de auto kan worden. In de praktijk komt het erop neer dat er vooral verbindingen zijn gemaakt tussen bestaande fietspaden.

Veel obstakels
Op het fietspad tref je obstakel na obstakel. "Obstakel één is dat de bewegwijzering niet klopt, obstakel twee is dat je voorrang moet verlenen aan autoverkeer."

"Van hartje Dordrecht naar hartje Rotterdam is het 21 kilometer. Dat is een pittige tocht van één uur op een gewone fiets, maar op een elektrische fiets doe je dat in mum van tijd. Tenminste, als je niet wordt opgehouden door haaientanden, voorrangsborden, verkeerslichten en keer op keer een bocht. Het nieuwe asfalt is prachtig maar hadden die vele bochten niet vermeden kunnen worden?" vraagt Henk de Bruin zich af. Dat is dan ook gelijk obstakel drie.

Obstakel vier is een wegversmalling voor de fiets waar autoverkeer juist weer harder mag rijden. "Dat is een onveilige situatie die onwenselijk is."

Niet veel veranderd
De Fietsersbond vraagt zich af of de miljoenen nog op een plank liggen. "Want zoveel is er eigenlijk niet veranderd, op een paar stroken nieuw asfalt na."

En opnieuw fietst het tweetal tegen een obstakel aan, nummer vijf. Het is een voorrangssituatie voor auto's en vrachtwagens en direct daarna een verkeerslicht waar je als fietsers lang moet wachten. Dan is nog maar een derde van de route afgelegd.

De Stadsregio geeft toe dat er nog het één en ander moet gebeuren aan de snelfietsroute. De officiële opening symboliseert vooral dat het fietstraject van begin tot eind af is en gebruikt kan gaan worden. De bewegwijzering zal ook snel worden aangepakt.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » di 09 sep 2014, 20:12

Pfff.... :nuts: Géén alternatief voor de auto dus!
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Ds79m » di 09 sep 2014, 20:22

^^ Voorzover ik altijd had begrepen was het ook weinig meer dan wat algemene verbeteringen en minimale uitbreidingen in het fietspadennnetwerk.

Die vele bochten zijn dan op zich ook wel logisch. Het is immers nog geen complete, maar een serie korte stukjes fietssnelweg. Als je dan de fietssnelweg verlaat, moet je het om veiligheidsredenen absoluut niet willen dat er opeens een naadloze overgang is naar een normaal fietspad. Daar zullen dan wel haakse bochten liggen en doodlopende stukjes fietspad naar een schrikhek enzo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Palance » di 09 sep 2014, 20:56

mark6565 schreef:Pfff.... :nuts: Géén alternatief voor de auto dus!
Dat is die 21 kilometer toch niet, dat is geen standaard fietsafstand. en als je toch per fiets van Rotterdam naar Dordt wil, dan neem je hem gewoon mee op de waterbus :)

Maar naar die bewegwijzering die er blijkbaar nog moet komen ben ik nog wel benieuwd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mavas » wo 10 sep 2014, 17:27

Ds79m schreef:Als je dan de fietssnelweg verlaat, moet je het om veiligheidsredenen absoluut niet willen dat er opeens een naadloze overgang is naar een normaal fietspad. Daar zullen dan wel haakse bochten liggen en doodlopende stukjes fietspad naar een schrikhek enzo.
Dat worden dus geen vloeiende trompetknooppunten ja :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door Vinny » wo 10 sep 2014, 21:14

Jammer, het was een oplossing waar wel muziek in zat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mark6565
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 2:01
Locatie: Tilburg

Re: Fietssnelweg F16 Rotterdam - Dordrecht

Bericht door mark6565 » wo 10 sep 2014, 21:26

Het moet technisch gezien toch mogelijk zijn om een echte fietssnelweg aan te leggen. In de jaren 80 is het Tilburg gelukt. Jammer dat het fietspad langzaam aan status verloor en de auto op grote delen van het traject weer werd toegelaten. Wat mij betreft mag de fietssnelweg in Nederland op grote schaal worden ingevoerd.
Ik houd meer van de weg dan wat er over heen rijdt.

Plaats reactie