Mobiliteitsbeleid Rutte II

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rein » vr 25 nov 2016, 21:39

Ik vrees dat er weinig geld overblijft als het volgende rijtje (in willekeurige volgorde) is afgehandeld.

- zorg (corrigeren verkeerd uitgevallen bezuinigingen)
- EU (extra bijdrage ivm relatief sterke economie)
- defensie
- ondersteunen lage en middeninkomens (verkiezingstijd!)
- opvangen diverse tegenvallers (zoals extra pensioenpremie ABP, pensioengat defensie etc.)
- aflossing staatsschuld (al denk ik dat hiervoor weinig overblijft)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » za 26 nov 2016, 11:24

Ik heb ook niet de illusie dat er meteen miljarden bijkomen. Maar € 200 miljoen/jaar zou een goed begin zijn om de korting uit het lenteakkoord van 2012 ongedaan te maken.

Bovendien zijn de rentelasten nu heel laag, zodat investeren nog meer loont.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » za 26 nov 2016, 11:43

Als men 650 - 700 miljoen euro erbij doet, is de gehele bezuiniging alweer ongedaan gemaakt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » za 26 nov 2016, 11:53

Gisteren werd al bekend gemaakt dat die € 4,3 mrd naar aflossing van de staatsschuld gaat. Wat dat betreft is de discussie alweer voorbij voordat zij opgestart kon worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » za 26 nov 2016, 13:08

^^

En terecht dat het geld hiervoor gebruikt worden (Zalmnorm blijven hanteren). Inkomstenmeevallers moeten gebruikt worden om het begrotingstekort verder te verkleinen en \ of lasten te verlichten als de meevaller structureel is. Deze meevaller is eenmalig en om die reden is een verhoging van de uitgaven niet wenselijk, omdat men anders in slechte tijden weer extra hard moet gaan bezuinigen. Vergeet niet dat wij (nog) steeds een (klein) begrotingstekort hebben. Staatsschuld daalt relatief gezien t.o.t. nationaal inkomen wel, omdat de economische groei hoger is, dan het begrotingstekort.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Basjuh1981 » vr 02 dec 2016, 17:18

Het is eigenlijk best raar dat er een begrotingstekort is. Aangezien er ieder jaar gedaan wordt dat er 7 miljard te veel, want dat bedrag wordt gewoon weggeven.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » vr 02 dec 2016, 17:47

Er zijn momenteel iets urgenter zaken om een paar honderd miljoen bij te stoppen dan asfalt.
Iemand hier enig idee hoe slecht de staat van defensie is en welke tekorten er zijn? Bijvoorbeeld?
Natuurlijk, ieder belangenclubje heeft zijn of haar deelbelang en dus haar of zijn idee waar extra geld naar toe moet. Begrijpelijk, zo werkt dat nu eenmaal. ;)

Gelukkig is de discussie inderdaad platgeslagen voor ie kan beginnen: zalmnorm. En zo hoort het ook. Een volgend kabinet kan wat aan die infra korting doen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Basjuh1981 » vr 02 dec 2016, 18:37

Dat zal alleen gebeuren als VVD in het kabinet plaatsneemt. De overige linkse partijen willen het graag nog duurder maken. Eerlijker en milieu ofzo

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » vr 02 dec 2016, 18:53

Hoe groot acht jij de kans dat de VVD niet in een (het volgende) kabinet plaatsneemt? :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » za 03 dec 2016, 10:54

BNR schreef:'Miljarden te weinig voor wegen en spoor'

Tot 2030 is er zeker 8 miljard euro te weinig voor bouw en onderhoud van rijkswegen en spoorlijnen. Dat blijkt uit een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB).

Het tekort komt doordat het Rijk de afgelopen jaren door de crisis heeft moeten bezuinigen op de budgetten.

Maar doordat de economie is opgekrabbeld, neemt de druk op wegen en spoorlijnen weer toe. Op de snelwegen gaat dat veel harder dan de planbureaus hadden voorzien, aldus het EIB. De weguitbreidingen waaraan nu wordt gewerkt, zullen pas over vier jaar extra capaciteit opleveren. Daardoor zullen de files nog flink toenemen. Ook op het spoor is sprake van stevige groei en zullen de knelpunten toenemen.
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... n-en-spoor

Men lijkt toch de groei van het verkeer te onderschatten. Tijdens de crisis werd al gesproken dat het hoge groeiscenario onrealistisch zou zijn, en er is een nieuw scenario ontwikkeld dat tussen het lage en hoge groeiscenario in ligt. Maar de afgelopen 3 jaar zagen juist een hele sterke groei van het verkeer, zelfs de grootste toename in de 21e eeuw tot nu toe.

In het rapport staat: Het aantal voertuigkilometers in het personenvervoer groeit zo sterk dat deze nu al boven het hoge groeiscenario van de planbureaus uit komt.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rein » za 03 dec 2016, 11:18

Ene Huib van Essen denkt er heel anders over:
Binnenlands Bestuur schreef:NEDERLANDERS REIZEN NIET MÉÉR MAAR JUIST MINDER MET DE AUTO

[...]

Het totaal aantal voertuigkilometers van al het wegverkeer samen is tussen 2005 en 2015 maar nauwelijks gegroeid: in totaal slechts 4%, oftewel 0,3% per jaar. Deze groei is precies gelijk aan de groei van de bevolking. De economie groeide in dezelfde periode met 24%. Kortom, de geringe groei in het verkeer kan geheel verklaard worden door de bevolkingsgroei; economische groei lijkt hier geen substantiële invloed meer op te hebben.

Opvallend is dat de trend enorm verschilt tussen snelwegen en andere wegen: waar de hoeveelheid verkeer op snelwegen met ongeveer 12% toenam, was er op provinciale en gemeentelijke wegen juist een afname van de hoeveelheid verkeer, met in totaal 4% tussen 2005 en 2010. Het persbericht van het ministerie benadrukte de groei, maar de afname op andere wegen kreeg geen aandacht, terwijl deze ontwikkeling natuurlijk zeker zo belangrijk is. De verbredingen van snelwegen zorgen vooral voor een verplaatsing van het verkeer.

[...]

De aanname dat de verkeersvolumes wel zullen blijven stijgen blijkt niet gerechtvaardigd. En het wordt steeds duidelijker dat het oplossen van files door meer asfalt geen oplossing is. Het zorgt enkel voor het verplaatsen van verkeer.

Nu de groei in wegverkeer achter ons ligt is het zaak het verkeersbeleid te hervormen. Het draait niet langer om het ‘accommoderen van autonome groei’. Nee zorgen voor betere spreiding over plaats en tijd, versterken van de verschuiving naar fiets en openbaar vervoer, daar ligt de uitdaging. En het goede nieuws van dit alles is: er komt een einde aan het zwarte gat van wegverbredingen waarin jaarlijks vele miljarden verdwijnen.
Hoezo, bepaalde statistieken in je eigen straatje redeneren. :facepalm:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » za 03 dec 2016, 11:26

Ik weet niet hoe het met dé Nederlander zit, maar ik ben in de afgelopen 5 jaar minder gaan autorijden, of althans, minder kilometers aan het maken (buiten vakantiereizen). Dat betreft zowel werk-, als recreatief- en familieverkeer.

Steeds meer mensen in mijn werkomgeving(en) werken gedeeltelijk thuis. Dit is een trend die zich doorzet.

Ik weet niet wat ik van al die verschillende statistieken en berekeningen moet vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » za 03 dec 2016, 11:38

jelger schreef:Ik weet niet hoe het met dé Nederlander zit
Afbeelding

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Basjuh1981 » za 03 dec 2016, 13:05

jelger schreef:Hoe groot acht jij de kans dat de VVD niet in een (het volgende) kabinet plaatsneemt? :dontknow:
Ik heb geen idee. Mijn stem krijgen ze niet, evenals andere partijen die nu in de 2e Slaapkamer zitten, aangezien ze niet mijn visie hebben. De partijen zijn, op de SGP na, allemaal 'links'.

Maar om nou op peilingen af te gaan...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Basjuh1981 » za 03 dec 2016, 13:09

Rein schreef: Hoezo, bepaalde statistieken in je eigen straatje redeneren. :facepalm:
Had jij iets anders verwacht van een GL'er uit Utrecht?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » za 03 dec 2016, 13:22

Basjuh1981 schreef: Ik heb geen idee. Mijn stem krijgen ze niet, evenals andere partijen die nu in de 2e Slaapkamer zitten, aangezien ze niet mijn visie hebben. De partijen zijn, op de SGP na, allemaal 'links'.

Maar om nou op peilingen af te gaan...
:geeuw:

@Chris - heldere grafiek.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Basjuh1981 » zo 04 dec 2016, 13:25

Goede reactie :lol: :top:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door RSK » zo 04 dec 2016, 22:43

Binnenlands Bestuur schreef:Het totaal aantal voertuigkilometers van al het wegverkeer samen is tussen 2005 en 2015 maar nauwelijks gegroeid: in totaal slechts 4%, oftewel 0,3% per jaar. Deze groei is precies gelijk aan de groei van de bevolking. De economie groeide in dezelfde periode met 24%. Kortom, de geringe groei in het verkeer kan geheel verklaard worden door de bevolkingsgroei; economische groei lijkt hier geen substantiële invloed meer op te hebben.
Als bevolkingsgroei 1-op-1 te verklaren valt uit bevolkingstoename, dan zijn de files dus gewoon een gevalletje 'te veel mensen'. Opmerkelijke conclusie, zeker aangezien zijn partij juist de partij is die de deur wagenwijd open wil zetten voor vluchtelingen. Daarnaast vraag ik me dan af waarom we rond de crisis een dip hebben gehad, terwijl de bevolking gestaag door is gegroeid. En tenslotte ben ik benieuwd of hij dan de indruk heeft dat het uitsterven van de (in de bevolkingspiramide) relatief grote babyboom-generatie, wat vanaf 2025 goed op gang zal komen, de files voorgoed zal oplossen.
Opvallend is dat de trend enorm verschilt tussen snelwegen en andere wegen: waar de hoeveelheid verkeer op snelwegen met ongeveer 12% toenam, was er op provinciale en gemeentelijke wegen juist een afname van de hoeveelheid verkeer, met in totaal 4% tussen 2005 en 2010. Het persbericht van het ministerie benadrukte de groei, maar de afname op andere wegen kreeg geen aandacht, terwijl deze ontwikkeling natuurlijk zeker zo belangrijk is. De verbredingen van snelwegen zorgen vooral voor een verplaatsing van het verkeer.
Dat lijkt me een vrij logisch gevolg van het beleid om het onderliggend wegennet (voor zover bestaand) af te waarderen en iedereen de snelweg op te jagen. Want een handvol bewoners die klagen over sluipverkeer zijn natuurlijk veel belangrijker dan die paarduizend voertuigen die er kilometers voor om moeten rijden als een bepaalde weg onmogelijk wordt gemaakt.

Afijn, het is een leuk stukje om lekker op te schieten en om de dubbelzinnigheden te lachen, maar hout snijden doet het bepaald niet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vinny » ma 05 dec 2016, 7:15

Volgens RTL-Z blijft de beroepsbevolking de komende jaren ongeveer stabiel op 10 miljoen (potentiële) werkenden. Een toenemend verkeersaanbod kan dan alleen verklaard worden met:
1. Een groter wordende reisafstand per werknemer
2. Meer niet-werkgerelateerd autoverkeer.

Mijn gevoel zegt dat 1 een logischer verklaring is dan 2.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door boe! » ma 05 dec 2016, 8:23

Nog een aantal opties:
3. Mensen die voorheen werkloos waren, werk hebben gevonden waardoor ze nu de weg op gaan.
4. Werknemers die nu met de auto naar hun werk gaan en dat voorheen op een andere manier deden.
5. Meer verkeer uit het buitenland of meer verkeer dat het buitenland mijdt (denk aan de truckers die België mijden vanwege de tol).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » ma 05 dec 2016, 9:24

6. Werknemers die nu weer werk hebben met een jaarcontract en door die onzekerheid nog niet willen verhuizen.
7. Werknemers die nu weer of elders werk hebben, maar een hypotheek hebben die onder water staat, waardoor ze niet kunnen verhuizen.
8. Sluiting van regionale nevenvestigingen en centralisatie (al dan niet als reorganisatiemaatregel om door de crisis te komen) en daardoor langere reisafstanden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 05 dec 2016, 9:51

9. Het aantal banen met vaste/langdurige contracten/aanstellingen neemt af, mensen veranderen dus vaker van baan en dus van werklocatie en zullen minder meeverhuizen en dus meer onderweg zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » ma 05 dec 2016, 9:55

Vinny schreef:Volgens RTL-Z blijft de beroepsbevolking de komende jaren ongeveer stabiel op 10 miljoen (potentiële) werkenden. Een toenemend verkeersaanbod kan dan alleen verklaard worden met:
1. Een groter wordende reisafstand per werknemer
2. Meer niet-werkgerelateerd autoverkeer.

Mijn gevoel zegt dat 1 een logischer verklaring is dan 2.
Volgens recent onderzoek is maar de helft van de ochtendspits en maar 1/3 van de avondspits werkgerelateerd verkeer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door RSK » ma 05 dec 2016, 10:08

^^ Welk niet-werkgerelateerd verkeer zou het dan tot bijna 50% van de ochtendspits schoppen? Ik kan me wellicht nog een afspraak in het ziekenhuis voorstellen, maar verder?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » ma 05 dec 2016, 10:22

Kinderen naar school brengen?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Peter » ma 05 dec 2016, 10:29

Ik denk dat ze woon-werk verkeer bedoelen, dus zonder vrachtverkeer, bezorgdiensten, werkbezoeken, etc, die wel allemaal werkverkeer zijn, maar geen woon-werkverkeer.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vahalis » ma 05 dec 2016, 10:40


Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rein » ma 05 dec 2016, 10:53

^^ Het CBS verhaal lijkt om absolute aantallen te gaan waar totaal geen weging/context in zit.

Als je tijdens de avondspits even snel de auto pakt om langs de supermarkt te gaan die 500 meter verderop zit of je kind bij het hockeyveld af te zetten dat een kilometer weg is, weeg je (vermoedelijk) even zwaar als wanneer je van Amsterdam (werk) naar Rotterdam (huis) moet en je door de 'echte' avondspits heen moet worstelen.

Met andere woorden: als het klopt dat het CBS alleen naar absolute aantallen kijkt, dan heb je helemaal niks aan de uitkomsten van dit onderzoek, behalve dat er gerede kans is dat het door de politiek wordt 'misbruikt'.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Coen Tunnel » ma 05 dec 2016, 11:10

^^ En mensen combineren ritjes ook nog wel eens. Ik ga bijvoorbeeld wel eens boodschappen doen als ik vanuit het werk naar huis rij. Dan rij ik eerst naar de supermarkt en daarna direct door naar huis.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vahalis » ma 05 dec 2016, 12:33

Ik lees het onderzoek ook als absolute aantallen. Daarbij zijn het alle vormen van vervoer bij elkaar. Voor de hand ligt bijvoorbeeld dat studenten voor het grootste deel per OV onderweg zijn.

Mensen die korte ritjes rijden zullen het HWN nauwelijks gebruiken verwacht ik. Ze zullen echter wel bijdragen aan congestie op het OWN. Zelf brengen/halen wij bij hockeytraining nu juist met de fiets omdat het stedelijke wegennet tijdens de avondspits vastloopt.

Zelf reis ik per OV van/naar werk en merk toch dat er 's middags het aandeel 'andere reizigers' groter is dan 's morgens.

Er zit wat mij wel wat in het onderzoek. 's Middags zijn er blijkbaar meer reizigers onderweg met andere redenen.

Maar verder eens dat dit onderzoek nog een hele rij vragen oproept.

Plaats reactie