Mobiliteitsbeleid Rutte II

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rene » ma 29 okt 2012, 11:53

Zodra meer gedetailleerde info bekend wordt over het mobiliteitsbeleid van het kabinet Rutte-II, kan in deze draad de discussie gevoerd worden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door waldo79 » ma 29 okt 2012, 12:13

Ik vernam vanochtend dat de kilometerheffing voor onbepaalde tijd is uitgesteld omdat er voorlopig asfalt bij wordt gedraaid ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 13:00

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » ma 29 okt 2012, 14:14

Ik vind het positief dat mevrouw schultz van haegen op infrastructuur blijft. Naar mijn idee heeft ze het prima gedaan. Natuurlijk was de invoering van 130 gewoon een miskleun qua uitvoering, maar ik hoop dat ze er nog voor zorgt dat dat allemaal recht wordt gezet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Ds79m » ma 29 okt 2012, 14:21

^^ Het alternatief had zomaar Sharon Dijksma kunnen zijn, dus we moeten niet klagen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » ma 29 okt 2012, 14:25

Soweiso is het beter om weer eens een stukje continuïteit te hebben. Elke twee jaar een nieuwe minister, dat werkt natuurlijk niet. Ik verwacht dat dit kabinet het wel even uit gaat zingen (toch minstens twee jaar, en hopelijk de volle termijn). Dat betekent dus zes jaar Schultz van Haegen, en 6 jaar lang een rechtlijnig beleid op Infra. Al verandert het regeerakkoord natuurlijk wel een paar dingen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 16:35

Ik denk dat we binnen een jaar weer bij de stembus staan voor nieuwe Tweede Kamer verkiezingen.

Maar qua beleid is het nog even afwachten, niet alles is al helemaal duidelijk op het moment.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 16:37

Waar leid je dat uit af?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 16:59

XII. Ruimte en mobiliteit

Infrastructuur en bereikbaarheid zijn van doorslaggevend belang voor onze economie. Ook in de afgelopen jaren is de mobiliteit gegroeid, ondanks de economische crisis. Op twee manieren werken we aan het erbeteren van bereikbaarheid en doorstroming. Door te investeren, vooral in het aanpakken van fileknelpunten en de aanleg van ontbrekende schakels in hoofdverbindingen. En door de bestaande infrastructuur weg, spoor en water beter te benutten. Openbaar vervoer moet betrouwbaar, toegankelijk en efficient zijn. Spoor en andere vormen van openbaar vervoer moeten beter op elkaar aansluiten. De veiligheid op het spoor moet verder verbeteren. Het kabinet bevordert de ontwikkeling van de mainports Schiphol en Rotterdam vanwege hun grote belang voor de Nederlandse economie. Zij krijgen ruimte om te groeien, met blijvende aandacht voor een goed woon- en leefklimaat.
• De resterende investeringsruimte in Infrastructuurfonds en Deltafonds tot 2028 kan in de komende kabinetsperiode voor 80 procent worden bestemd voor nieuwe projecten.
• Projecten met een gunstige maatschappelijke baten/kostenverhouding voeren we volgens plan uit. Dit geldt onder meer voor de aanleg van de Blankenburgtunnel. Knelpunten in het aansluitende wegennet worden gelijktijdig aangepakt. De besluitvorming over de verbreding van de Ring Utrecht (2 x 7 rijstroken) wordt afgerond.
• Er komt geen kilometerheffing. In plaats daarvan zetten we het programma Beter Benutten door dat een bijdrage levert aan het verminderen van files.
• Om de beschikbare middelen optimaal te gebruiken en ondernemerschap en innovatie te bevorderen zetten we in op publiek-private samenwerking bij de aanleg van infrastructuur.
• Het Eurovignet wordt verder toegespitst op schonere vrachtwagens. Eventuele geraamde meeropbrengsten komen ter beschikking voor investeringen in weginfrastructuur.
De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft.
• Vanaf 2016 wordt met gebruikmaking van bestaande budgetten het Europees spoorbeveiligingssysteem (ERTMS) gefaseerd ingevoerd. Om het aantal overwegincidenten te verminderen komt er een verbeterprogramma.
• In het kader van de op te stellen lange termijn agenda spoor analyseren we organisatie en ordening op het spoor. Op basis van de uitkomsten volgen eventueel aanpassingen.
• De onderhandse gunning aan de NS van het vervoer op het hoofdrailnet voor de periode 2015-2024 wordt afgerond.
• Belemmeringen voor grensoverschrijdend treinverkeer worden waar mogelijk weggenomen.
• We verkennen de mogelijkheden voor verdere decentralisatie, maar houden het hoofdrailnet in stand.
• Regionale luchthavens mogen zich verder ontwikkelen, ook om de groei van Schiphol te ondersteunen.
• We inventariseren belemmeringen voor duurzame binnenvaart die kan bijdragen aan de ontwikkeling van de kernfuncties van de haven Rotterdam en nemen die waar mogelijk weg.
• Belemmeringen voor het goederenvervoer worden weggenomen door het bevorderen van snelle en goede douaneafhandeling.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 17:10

Lijkt me op zich weinig mis mee. Alleen jammer van de MRB-vrijstelling voor oldtimers. Dit is namelijk toch prachtig:
Afbeelding
Aan de andere kant snap ik het ook wel: oorspronkelijk was die vrijstelling bedoeld voor echt oude auto's die bij wijze van spreken 20 dagen per jaar rijden. Nu zie je steeds meer dat die dingen voor dagelijks vervoer worden gebruikt. Samen met de toch wel mindere milieueigenschappen van die wagens kan ik me voorstellen dat dit ingeperkt / afgeschaft wordt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 17:17

Het zou per jaar stapsgewijs afgebouwd worden, en volgens mij geldt dat nog steeds. In 2019 worden auto's uit 1990 mrb-vrij en auto's van na 1991 worden het nooit. Ik dacht niet dat dit plan zou veranderen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » ma 29 okt 2012, 17:21

Als ik later een auto koop hoop ik ook dat ik op betaalbare wijze een oldtimer kan bemachtigen zonder dat de kosten per maand de spuigaten uit lopen. Prachtig vind ik dat ! Maar heel erg praktisch is het natuurlijk niet, je kunt weinig spullen meenemen en het verbruik is vaak erg hoog... maar toch !

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Seat Ibiza » ma 29 okt 2012, 17:30

Wouter N14 schreef:Het zou per jaar stapsgewijs afgebouwd worden, en volgens mij geldt dat nog steeds. In 2019 worden auto's uit 1990 mrb-vrij en auto's van na 1991 worden het nooit. Ik dacht niet dat dit plan zou veranderen.
Er staat toch echt: "De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft."

Boeck536
dorpsstraat
Berichten: 245
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 19:37
Locatie: Dolmayrac

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Boeck536 » ma 29 okt 2012, 17:45

Dan ben ik toch benieuwd naar de details van die afschaffing. Gaat het bijvoorbeeld ook over oldtimers die nu al mrb-vrij zijn?

Hoe dan ook zal het de markt van auto's gemaakt tussen 1987 en 1991 volledig op de kop zetten, aangezien de hoeveelheid resterende mrb-plicht vaak een factor is in de prijsonderhandeling bij die categorie auto's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 29 okt 2012, 17:47

Ik kan me in deze punten prima vinden. Lijkt me een solide akkoord qua weginfrastructuur. Enige minpunt is de verhoging van de dieselaccijns met 3 cent, maar dat is nog te overzien (ik zal er niet minder om rijden).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 17:59

@ SI: het lijkt inderdaad toch een wijziging in het beleid. Maar het zal pas volgend jaar vorm krijgen, dus het kan nog steeds alle kanten op. Geen leuk vooruitzicht in elk geval want ik heb er nu al 3 in de belasting :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 29 okt 2012, 17:59

^^ vervelend voor jou, maar feitelijk een luxeprobleem.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 18:01

^^ Is het ook :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 18:20

^^ Ik weet niet hoeveel je ermee rijdt, maar kun je ze niet schorsen? Moet je ze wel ergens zien op te slaan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Wouter N14 » ma 29 okt 2012, 18:37

Nee dat is geen optie. Maar goed, :offtopic:
;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 18:40

Mbt die MRB-plicht voor oldtimers zou het m.i. het makkelijkst zijn: alle auto's die NU een blauwe plaat hebben (de echte 'fossielen') houden de MRB-vrijstelling, de rest gaat onder de MRB-plicht vallen. Duidelijk onderscheid en iedereen weet waar-ie aan toe is.

Ook dat men toe wil naar meer PPS bij aanleg infrastructuur is m.i. een goede ontwikkeling: dergelijke projecten verlopen over het algemeen sneller.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » ma 29 okt 2012, 18:53

Welke brug is dit van de cover van het regeerakkoord? Is dat die nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij IJburg?
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door keokiracer » ma 29 okt 2012, 19:04

Ik denk het wel, ja. Nu je het zegt. Ik was dus niet de enige die zich afvroeg welke brug dat was :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » ma 29 okt 2012, 19:21

Op zich weinig mobiliteit in het pakket. Hoeveel wordt er nu effectief bezuinigd op wegenaanleg en onderhoud?
Zijn er projecten die nu niet door gaan?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » ma 29 okt 2012, 20:40

Een deel van de bezuinigingen wordt zelfs teruggedraaid (in elk geval ik heb geen bezuinigingen kunnen vinden.
http://www.cobouw.nl/nieuws/algemeen/20 ... -van-tafel

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Ds79m » ma 29 okt 2012, 20:53

Wouter N14 schreef:• De onderhandse gunning aan de NS van het vervoer op het hoofdrailnet voor de periode 2015-2024 wordt afgerond.
Dit is toch wel jammer. Van de winter als er 3 vlokken sneeuw vallen, hebben we hier waarschijnlijk al spijt van.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 21:25

Ook hier geldt, rust op het front zou zou wel eens beter zijn dan alles door een dwangbuis te proppen. Leg de focus nou eens echt op kwaliteitsverbetering. En als dat betekent dat we moeten constateren dat de scheiding vamn Prorail, NS Reizigers en Nedtrain niet zo'n goed plan was dan moeten we dat accepteren en daar wat mee doen ten einde het OV reizen voor de belastingbetaler echt te verbeteren in plaats van vast te roesten in een concept dat niet werkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rene » ma 29 okt 2012, 21:28

^^
OV-reizen voor de belastingbetaler verbeteren ? Nou, dan mag de OV-reiziger eerst eens even wat meer zelf gaan bijdragen. Dat is pas goed voor de belastingbetaler, waarvan de meesten zelden of nooit OV-kilometers afleggen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 29 okt 2012, 21:32

Oh, we gaan weer letterlijke spijker op hoog water zoeken... ik ha dnatuurlijk moeten zeggen.. "reiziger". Excuus. :wall:

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Groningen » ma 29 okt 2012, 21:37

We kunnen wel als een stel ware autisten op zoek gaan naar de definitie of het nu OV-reiziger of reiziger is, maar dat schiet niet op.

Het moet gewoon zo zijn: de optimale dienstregelingen tegen de gunstigste kosten en opbrengsten :yes:

Plaats reactie