Mobiliteitsbeleid Rutte II

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rene » ma 12 nov 2012, 21:49

Niet investeren maar potverteren. :facepalm:

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » ma 12 nov 2012, 21:54

Ach...

Nivellering is wel grotendeels van tafel, en dit zal waarschijnlijk een WW duur van anderhalf jaar ipv een jaar opleveren. op zich ook goed te verdedigen. Niet leuk natuurlijk maar er is gewoon minder te verdelen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 12 nov 2012, 22:15

Rene schreef:Niet investeren maar potverteren. :facepalm:
onder het motto - het is nooit goed. Als er meer geinvesteerd en minder bezuinigd wordt is het ook niet goed.Als we geen belastingeverhoging (inkomstenverhoging staat) willen, dan zal er dus wat aan de uitgaven gedaan moeten worden en hard ook. Dat is per definitie al een rem op investeren. Dat is precies wat de VVD wil.

Soms ligt de nuance vaak anders dan koffieborrelnootjes willen presenteren.

Dat gezegd hebbende, voorsta ik een ambitie om de 3% gewoon te halen, en binnen de afgesproken jaren de 0% te halen, en de schuld weer terug op het Paars-II nivo van ca 60% te krijgen. Dat dat ons allen gaat raken is dan maar zo. Schouders eronder en met z'n allen er voor gaan, in plaats van die handrem!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » ma 12 nov 2012, 22:17

^^ Nee, de rekening komt later alsnog. Als je gaat bezuinigen op infrastructuur komt de rekening vroeg of laat enorm hard terug vanwege achterstallig onderhoud of vanwege een remmende economische groei door problemen met de infrastructuur.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » ma 12 nov 2012, 22:20

Op alle bezuinigen valt wat aan te merken voor de kort, middel of lange termijn. Het is zaak de juiste balans te vinden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rene » di 13 nov 2012, 7:11

De balans was al volledig zoek door het nivelleren...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » di 13 nov 2012, 8:11

jelger schreef:Op alle bezuinigen valt wat aan te merken voor de kort, middel of lange termijn. Het is zaak de juiste balans te vinden.
Dat is waar en er zullen altijd groepen zijn die de klos zijn. Daar heb ik weinig moeite mee, mits de aanpassingen slim doorgevoerd worden.
De greep uit de kas van het infrafonds vind ik vrij dom, omdat nu de kans bestaat dat toegezegde projecten echt geraakt gaan worden.
Misschien gooi ik nu de knuppel in het hoendenhok, maar misschien is lage tolheffing een alternatief om de noodzakelijke verbeteringen in de infrastructuur te financieren.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » di 13 nov 2012, 8:26

Er zijn best wel projecten aan te wijzen waarvan de noodzaak discutabel is: A10 zuidas bijv. of diverse DV projecten.
Zoiets schrappen en je bent er al volgens mij...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » di 13 nov 2012, 8:39

^^ A10 Zuidas is een goede. Het lastige aan het plan is echter het OV component en dat zal er vrees ik voor zorgen dat het dan alsnog doorgedrukt wordt...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » di 13 nov 2012, 11:44

Ik vind dat je bij bezuinigen de zaken moet ontzien die de economie juist draaiende houden. Denk aan infra (vooraal goederenvervoer, maar zeker ook hoogwaardig forensenvervoer), hoger onderwijs, kinderopvang/kinderbijslag (kinderen zijn de toekomst ! meer kinderen is meer toekomst)... Bezuinigen kan dan tot op zekere hoogte op Defensie, gezondheidszorg (maar dan zo min mogelijk op zorg voor de werkende klasse), kunst&cultuur (maar niet dingen die toerisme aantrekken, zoals onderhoud van historische panden en grote publiekstrekkers als het rijksmuseum !), uitkeringen, AOW hypotheekrenteaftrek etc. Dit wel een beetje volgens de 'kaasschaafmethode': als je één ding helemaal weg laat vallen dan gaan mensen protesteren, maar een verslechtering op meerdere vlakken merkt men vaak nauwelijks.

De partij waar ik op heb gestemd probeert dit zo veel mogelijk doen (SGP), maar ik blijf het jammer vinden dat die partij juist meer geld aan Defensie wil geven. Maar goed, de perfecte partij bestaat niet.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door keokiracer » di 13 nov 2012, 15:39

Telegraaf schreef:'Te makkelijk bezuinigen op infrastructuur'

DEN HAAG - Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO vinden dat het kabinet met de aanpassing van het regeerakkoord een te makkelijke oplossing heeft gekozen door nu 250 miljoen euro extra te bezuinigen op het fonds voor infrastructuur.

„Een maatregel die er in het verleden ook vaak toe heeft geleid dat de aanleg en onderhoud van infrastructuur onder druk kwam te staan. TLN en EVO waarschuwen dat het infrastructuurfonds geen grabbelton moet worden om steeds de plooien tussen de coalitiepartijen glad te strijken”, aldus de organisaties. Ze benadrukken dat investeringen in de bereikbaarheid van essentieel belang zijn voor de versterking van de Nederlandse economie.
De bezuiniging komt volgens TLN en EVO bovenop de bezuiniging op dit fonds die voor de komende jaren al in de begroting van 2013 is vastgelegd.
^^ Eens, eens en eens.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Bart » wo 14 nov 2012, 9:57

Modbreak Bart: alle discussies over bezuinigingen op Defensie (uitmondend in een regelrechte Godwin) zijn verwijderd. Hier ALLEEN discussiëren over de bezuinigingen op infrastructuur!

Bij een volgende overschrijding gaat het topic een paar uurtjes dicht!
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Bart » wo 14 nov 2012, 10:17

Goed, weer terug naar de inhoud...

De PvdA heeft het mooi weten te bereiken: in hun verkiezingsprogramma stond al een flinke korting op het Infrafonds (ik meende een paar miljard eraf). Dat hebben ze dus nu weten binnen te tikken (ten faveure van het beperken van de ingekorte WW-duur --> van de voorgestelde max. 1 jaar na 1,5 jaar). Goed uitgespeelde onderhandelingen (voor de PvdA dan) om én te nivelleren én de WW-duur minder sterk in te korten én als financieringsbron het Infrafonds aan te spreken. De VVD heeft 'slechts' binnengehaald dat het zorgstelsel (en de coalitie) overeind blijft...

Overigens gaan we dit soort zaken vaker zien, met name op dossiers die voor de PvdA pijn gaan doen (zorg, ontslagrecht, de 3%-norm e.d.).

Overigens: die 250 miljoen korting is dus op jaarbasis en dat zal zeker gevolgen hebben voor het aanlegprogramma (zowel weg, spoor als water). Ik ben benieuwd hoe (en waar) de minister dit terecht wil laten komen... Ik vrees dat er wel wat projecten naar achteren zullen gaan.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » wo 14 nov 2012, 10:22

Op zich ook weer niet heel gek als er over heel de linie bezuinigd moet worden.

Naar het zich nu laat aanzien zal de komende jaren de economische groei erg tegenvallen en zijn veel verbredingen of nieuwe verbindingen wellicht helemaal niet nodig, zeker waar het krimpgebieden betreft...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Peter » wo 14 nov 2012, 10:29

Je had Defensiebeleid best kunnen afsplitsen/verplaatsen naar Kabinetsbeleid Rutte II. Zo off-topic was het niet. Maar goed.

250 miljoen per jaar kan redelijk eenvoudig met de uitstel of fasering van 1-2 dure projecten opgevangen worden. Geen inprikker in Den Haag deze kabinetsperiode of geen verlengde A15 bijvoorbeeld. Vertraging van spoorverdubbelingen bij Amsterdam kan de OV kant zijn.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Kaaiman » wo 14 nov 2012, 16:03

Geen A10 Zuidas: 1 miljard besparing in 4 jaar, dus 250 miljoen per jaar al bezuinigd. Maar waarschijnlijk denk ik weer te simpel.

Overigens verwacht ik dat dit met name gevolgen zal hebben voor de A24 en A13/16. Twee zeer kostbare projecten met veel maatschappelijke weerstand, dit in tegenstelling tot de A10 Zuidas...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » wo 14 nov 2012, 16:09

A24 zal er zeker komen, deze staat juist expliciet in het regeerakkoord. Dat uitstellen zou dubbel gezichtsverlies zijn voor de VVD.

Iets als de A13-A16 zou zeker opgeschoven kunnen worden, maar zou dat echt een ramp zijn als de A4-MD er straks ligt?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door jelger » wo 14 nov 2012, 16:17

Lijkt me gezien de voorspelde langzame economische groei, de al geplande maatregelen in de regio een investering die doorgeschoven kan worden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Pino » wo 14 nov 2012, 17:12

^^ Ik moet zeggen dat ik liever de Blankenburgtunnel uitgesteld zie dan de A13-A16.

De tunnel is goed voor de haven en het gebied rond Spijkenisse, maar dat krijgt met de verdubbeling van de Botlektunnel al een behoorlijke boost. Terwijl juist daar even niet heel veel verkeersgroei te verwachten valt door geringe economische groei. De A13-A16 ontlast problematische stedelijke trajecten als de A13 door Overschie en de A20 door Rotterdam-Noord; wegen die overvol zitten, nul ruimte hebben voor verbreding en op het randje draaien van milieunormen. Van de A4 verwacht ik enige verlichting bij Overschie, maar niet op de A20 Kleinpolderplein - Terbregseplein. Dus liever de prioriteit op het ontlasten van deze bottleneck.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » wo 14 nov 2012, 17:21

Ik heb even wat rekenwerk gedaan.
Het MIRT projectenboek loopt tot en met 2028. Dus de totale bezuiniging bedraagt 250 * 15 jaar (van begin 2014 - eind 2028) =3750 miljoen euro.
In het MIRT projectenboek heb ik gekeken welke bedragen alvast gereserveerd waren en welk bedrag nog over is om over de verschillende projecten te verdelen. Bijvoorbeeld het geld voor de Ring van Utrecht is gereserveerd, maar dit geld echter niet voor de Blankenburgtunnel. Hieronder een aantal cijfers zonder de extra bezuiniging.
Wegen:
Geld gereserveerd (OTB, TB fase) = 13817 miljoen euro.
Begroting voor projecten = 14519 miljoen euro.
Te verdelen = 702 miljoen euro.

Spoor:
Geld gereserveerd (OTB, TB fase) = 3364 miljoen euro.
Begroting voor projecten = 3829 miljoen euro.
Te verdelen = 465 miljoen euro.

Water:
Geld gereserveerd (OTB, TB fase) = 1785 miljoen euro.
Begroting voor projecten = 2269 miljoen euro.
Te verdelen = 484 miljoen euro.

Als je alle te verdelen gelden bij elkaar optelt, dan kom zelfs niet aan het te bezuinigen bedrag.
Met andere worden er moet voor 2!!!!! miljard euro aan toegezegde projecten geschrapt worden, waar al een OTB of TB gepland staat!
Dit betreft geen uitstel, of je moet uitstellen tot na 2028 normaal vinden.

Bron: Rijksbegroting.
http://www.rijksbegroting.nl/2013/voorb ... stuk=40.12

Artikel 11 - 19 doorgenomen. Cijfers uit artikel 12, 13 en 15 gehaald.

P.S. Schrappen van de Zuid-As levert 629 (tunnel weg) + 320 (aanpassing aansluitingen A10) + 231 (station) + 119 (aanpassingen spoor) = 1299 miljoen euro op.
Laatst gewijzigd door Rogier op wo 14 nov 2012, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » wo 14 nov 2012, 17:24

Pino schreef:^^ Ik moet zeggen dat ik liever de Blankenburgtunnel uitgesteld zie dan de A13-A16.

De tunnel is goed voor de haven en het gebied rond Spijkenisse, maar dat krijgt met de verdubbeling van de Botlektunnel al een behoorlijke boost. Terwijl juist daar even niet heel veel verkeersgroei te verwachten valt door geringe economische groei. De A13-A16 ontlast problematische stedelijke trajecten als de A13 door Overschie en de A20 door Rotterdam-Noord; wegen die overvol zitten, nul ruimte hebben voor verbreding en op het randje draaien van milieunormen. Van de A4 verwacht ik enige verlichting bij Overschie, maar niet op de A20 Kleinpolderplein - Terbregseplein. Dus liever de prioriteit op het ontlasten van deze bottleneck.
Geld voor Blankenburgtunnel is niet gereserveerd, al zou dit project annuleren, ga het mee niet redden.
Voor de A13 - A16 is 700 miljoen gereserveerd, exclusief 245 miljoen welke door tolheffing opgebracht moet worden.
http://www.rijksbegroting.nl/2013/voorb ... 882_7.html

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » wo 14 nov 2012, 18:29

De A15 zou je ook nog kunnen schrappen. Nu die A12 is verbreed is de noodzaak toch al wat minder aanwezig. Projecten die mijns inziens zowieso niet geschrapt zouden moeten worden zijn de SAA projecten die nog niet aanbesteed zijn, A12 Ede - Grijsoord en A1/A27. Al aanbestede projecten zullen ze zowieso wel niet schrappen, omdat er dan waarschijnlijk contractuele sancties op staan die hoe dan ook veel geld gaan kosten.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Ds79m » wo 14 nov 2012, 19:38

Volgens Rutte is het de bedoeling om de bezuinigingen evenredig over de wegen en het openbaar vervoer te verdelen. Maar uiteraard geldt dat als er wordt bespaard op het heilige OV, onze linkse vrienden van GroenLinks, D'66 en CU nerveus worden:
Gelderlander 14 November schreef:'Bezuiniging evenredig op asfalt en ov'
woensdag 14 november 2012 | 15:22 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 14 november 2012 | 15:24
DEN HAAG - Het kabinet wil de bezuiniging van 250 miljoen euro op het Infrastructuurfonds ,,evenredig'' verdelen over wegen en het openbaar vervoer. Dat zei premier Mark Rutte woensdag tijdens het debat over de regeringsverklaring. Rutte zei verder dat nog precies moet worden uitgewerkt hoe binnen het fonds zal worden bezuinigd. Hij stelde dat de korting ten koste zal gaan van asfalt en sluit niet uit dat het openbaar vervoer er ook onder gaat lijden.

'Ten koste van mobiliteit'
Bezuinigingen op het openbaar vervoer zijn niet in het belang van de reiziger, reageerde de NS woensdag. ,, Auto en trein vullen elkaar aan, en zowel op de weg als op het spoor is het erg druk. Bezuinigingen op het spoor gaan ten koste van de mobiliteit en daarmee van de bereikbaarheid van Nederland'', aldus de NS.

D66: essentieel
De oppositie toonde zich bezorgd. D66-leider Alexander Pechtold stelde nu niet te weten waar hij aan toe is, terwijl hij wel moet stemmen over de motie om het regeerakkoord aan te passen. Hij noemde het essentieel om te weten waar de bezuinigingen op infrastructuur zullen neerslaan. Ook GroenLinks-leider Bram van Ojik wilde meer weten van Rutte, net als CDA-leider Sybrand Buma. Rutte zei daarop dat er echt meer tijd nodig is om die antwoorden te kunnen geven. Hij benadrukte op een verstandige en nette wijze naar de maatregelen te kijken.

'Weinig geld over'
Arie Slob van de ChristenUnie gaf aan dat er nog maar heel weinig geld overblijft, doordat er tot 2028 in totaal 3,5 miljard euro op het potje wordt gekort. Een volgend kabinet zou volgens hem niet eens meer een minister nodig hebben. ,,U regeert over uw graf'', aldus Slob.

Aanpassing
De jaarlijkse bezuiniging op infrastructuur is onderdeel van een aanpassing van het regeerakkoord. De zorgpremie werd geschrapt in ruil voor nivellering via de belastingen. Voor het verzachten van maatregelen in de WW en het ontslagrecht wordt 250 miljoen euro vrijgemaakt en dat geld moet komen uit het potje voor de infrastructuur.

'Spoor zoveel mogelijk ontzien'
VVD-Kamerlid Ton Elias zei dinsdag dat dit geen gevolgen zou hebben voor de besluiten over de Blankenburgtunnel en de verbreding van de A27. PvdA-Kamerlid Attje Kuiken stelde dat is afgesproken dat de bezuiniging ten laste komt van asfalt. Ze liet woensdag weten dat het kabinet de ruimte krijgt om invulling te geven aan de bezuiniging. Wel is de inzet dat het spoor zoveel mogelijk wordt ontzien, aldus Kuiken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Vinny » wo 14 nov 2012, 19:55

Juist. De A10-zuid ondertunneling schrappen: dat komt ten goede aan het spoor en de metro, terwijl de snelweg helemaal niet duurzaam verneukt wordt. Ik zeg: win-win... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rein » wo 14 nov 2012, 20:18

Maar dat vindt de PvdA republiek Amsterdam niet fijn hoor! ;)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » wo 14 nov 2012, 20:22

^^

Win-Win-Win dus :hahaHAHA:

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sanderl » wo 14 nov 2012, 22:17

Dat zal Asscher niet laten gebeuren... Maar kunnen we het niet uit het onderhoud halen? Wat mij betreft hoeft niet zo nodig overal het nieuwste laagje ZOAB te liggen. Hoeveel geld zullen we bijvoorbeeld besparen door het wegdek overal twee jaar langer te laten liggen dan nu gebruikelijk is?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8710
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » wo 14 nov 2012, 22:22

^^ RWS is de laatste tijd al vrij terughoudend qua onderhoud. Er wordt enkel op de hoognodige plekken onderhoud gepleegd. Langer wachten zorgt bovendien vaak voor een ernstigere gevolgschade en is effectief duurder.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Rogier » wo 14 nov 2012, 22:25

sanderl schreef:Dat zal Asscher niet laten gebeuren... Maar kunnen we het niet uit het onderhoud halen? Wat mij betreft hoeft niet zo nodig overal het nieuwste laagje ZOAB te liggen. Hoeveel geld zullen we bijvoorbeeld besparen door het wegdek overal twee jaar langer te laten liggen dan nu gebruikelijk is?
Dat kost op termijn juist geld, omdat men al rationeel onderhoud toepast (pas onderhoud uitvoeren, zodra dit noodzakelijk is).
Het ZOAB wordt vaak al op laatste moment vervangen. Na de winter van 2009 - 2010 zag je al de gevolgen van dit beleid (een hoop gaten in de ZOAB wegen).

Op onderhoud valt op de kortere termijn niet veel te besparen. Je denkt dat je veel kunt besparen, maar op termijn ben je vaak veel meer geld kwijt, omdat je zwaardere onderhoudswerkzaamheden moet uitvoeren (meer lagen asfalt vervangen of zelfs de gehele weg opnieuw aanleggen (Belgie).

Op de langere termijn zijn wel besparingen mogelijk door het toepassen van SMA i.p.v. ZOAB. SMA gaat veel langer mee. Echter dan zit je wel weer met de geluidsbelasting. Een andere mogelijkheid is om de signalering uit te schakelen, maar hierdoor neemt de kans op filestaartongelukken enorm toe.

Ik wil hiermee zeggen dat bezuinigingen op dit vlak niet zonder gevolgen zijn en je moet wel heel goed nadenken, voordat je hier een beslissing over neemt.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » wo 14 nov 2012, 22:31

http://www.powned.tv/nieuws/politiek/20 ... bezui.html

Blijkbaar wil de PvdA toch dat het bij wegen vandaan komt?

Plaats reactie