Plastic kentekencard per 2014

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Chris » di 26 nov 2013, 18:22

Rijksoverheid schreef:Kentekencard per 1 januari ingevoerd

Vanaf 1 januari 2014 is het kentekenbewijs op creditcardformaat een feit. Deze nieuwe kaart vervangt het tweedelige papieren kentekenbewijs. Het nieuwe kentekenbewijs is gebruiksvriendelijker en minder fraudegevoelig. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het besluit getekend dat invoering van de kentekencard per 1 januari 2014 mogelijk maakt.

Schultz: “Binnenkort hoeft niemand meer die papieren in de auto te hebben. Het nieuwe kentekenbewijs past gewoon in je portemonnee. En het is niet alleen veel handzamer: de kaart is ook lastiger na te maken en daarmee minder gevoelig voor fraude.”

Afbeelding

Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. Nu staan die op de twee afzonderlijke delen van het papieren kentekenbewijs. In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt. Vanwege de veiligheid worden de kentekencards niet bij voertuigbedrijven of postkantoren, maar alleen centraal bij de RDW aangemaakt. De kaart maakt ook het doorverhandelen van gekloonde voertuigen moeilijker. Bij klonen krijgt een gestolen auto hetzelfde kenteken als een auto van hetzelfde merk en type.

De kentekencard houdt hetzelfde tarief als het papieren kentekenbewijs en gaat gelden voor alle voertuigcategorieën. De kaart wordt geleidelijk ingevoerd. Nieuwe voertuigen krijgen vanaf 1 januari bij aflevering een kentekencard. Bestaande voertuigen krijgen een kentekencard als het voertuig op naam van een nieuwe eigenaar overgeschreven wordt. Of als het bestaande kentekenbewijs om andere redenen tussentijds vervangen moet worden. De verwachting is dat in 2019 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.

Met de wetswijziging is ook geregeld dat mensen op termijn op meer plekken hun voertuig op naam kunnen zetten. Er is een aparte regeling gemaakt waardoor het ook voor andere geïnteresseerde partijen mogelijk wordt kentekencards uit te geven. Als geregeld is dat de handhavende instanties altijd online toegang kunnen hebben tot het kentekenregister kan ook de toonplicht van het kentekenbewijs in Nederland verdwijnen.

De algehele wijziging levert daarmee uiteindelijk een flinke besparing op van de administratieve lasten voor bedrijven en burgers. Het gaat op termijn om een jaarlijkse besparing van 24 miljoen euro aan administratieve lasten.
Een goed idee wat mij betreft. Ik vind de autopapieren maar onhandig. Ik denk dat veel mensen de papieren in de auto laten liggen, maar dat is eigenlijk niet verstandig. Ik vraag me wel af waar je dan straks nog een auto kan overschrijven. Misschien krijg je een code en later het kentekencard thuisgestuurd ofzo.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » di 26 nov 2013, 18:30

^^ Aangezien er een chip op zit vermoed ik dat je in combinatie met de code het bij het postkantoor of iets dergelijks die daarvoor speciale apparatuur nodig hebben kan overschrijven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Via » di 26 nov 2013, 18:40

Een goede zaak, die autopapieren met hun afwijkende formaat zijn altijd maar lastig op te bergen. In de auto laten liggen doe ik nooit, dus dan zit je altijd in een jaszak of kontzak met die dingen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door nederland24 » di 26 nov 2013, 20:45

Via schreef:Een goede zaak, die autopapieren met hun afwijkende formaat zijn altijd maar lastig op te bergen. In de auto laten liggen doe ik nooit, dus dan zit je altijd in een jaszak of kontzak met die dingen.
Ik moet eerlijk toegeven, dat ik ze nooit bij me heb.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Palance » di 26 nov 2013, 20:50

Ik altijd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » di 26 nov 2013, 21:26

Moet je je autopapieren altijd bij je hebben dan? Mag je ze niet gewoon thuis in een la hebben liggen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Chris » di 26 nov 2013, 21:29

Het niet bij je hebben van een keuringsbewijs levert een boete van € 130 op. Een kentekenbewijs niet kunnen tonen kost € 45.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door verfmeer95 » di 26 nov 2013, 21:29

^^ Deel 1a en 1b moet je altijd bij je hebben, het overschrijvingsbewijs alleen als je de auto verkoopt. Is dit geen onderdeel van je theorie-examen?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door keokiracer » di 26 nov 2013, 21:36

verfmeer95 schreef:Is dit geen onderdeel van je theorie-examen?
Dit hoort idd bij je theorie-examen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door sirdanilot » di 26 nov 2013, 21:43

Nou zeg dat weet ik echt niet meer hoor... ik heb het inderdaad bij het theorie-examen geleerd (in één keer gehaald ook nog), maar dat zakt zo weer weg.

Dan is het inderdaad handig als het in een kaart-vorm komt, net zoals het rijbewijs. Ik stop al dat soort dingen in mijn portemonnee, en zo'n kaart past daar natuurlijk beter in.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door hoevenpe » di 26 nov 2013, 21:49

Bij mij ligt dat spul gewoon in het linker zijvak van de deur, niet echt veilig maar meenemen gaat gewoon echt niet werken...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Coen Tunnel » di 26 nov 2013, 22:21

Kentekenbewijs en keuringsbewijs ligt bij mij in het handschoenenkastje, overschrijvingsbewijs wordt veilig thuis bewaard. Die nieuwe kentekencard is wel een uitkomst. :)

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door orionpax » di 26 nov 2013, 23:13

Chris schreef:Het niet bij je hebben van een keuringsbewijs levert een boete van € 130 op. Een kentekenbewijs niet kunnen tonen kost € 45.
Hallo overheid.

Welkom in het jaar 2013 (bijna 2014). Keuringen/ Kenteken/ Rijbewijs informatie is allemaal digitaal beschikbaar en als het goed is up to date. Zorg dat agenten daar in kunnen kijken en een hoop onzinnige boetes kunnen verdwijnen.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » di 26 nov 2013, 23:23

Ik ga zodra het kan zo'n kaart aanvragen. Of moet ik daarvoor de kentekenpapieren, eh, per ongeluk in de was doen belanden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Palance » wo 27 nov 2013, 6:46

hoevenpe schreef:Bij mij ligt dat spul gewoon in het linker zijvak van de deur, niet echt veilig maar meenemen gaat gewoon echt niet werken...
Totdat er ingebroken wordt in je wagen en je papieren worden meegejat. Ik hen ze dus,als ik met de auto ben, ook echt altijd bij me. En mijn rijbewijs ook als ik niet met de auto ben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Palance » wo 27 nov 2013, 6:48

orionpax schreef: Hallo overheid.

Welkom in het jaar 2013 (bijna 2014). Keuringen/ Kenteken/ Rijbewijs informatie is allemaal digitaal beschikbaar en als het goed is up to date. Zorg dat agenten daar in kunnen kijken en een hoop onzinnige boetes kunnen verdwijnen.
Hoe ga jij dat oplossen met buitenlandse voertuigen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 9:26

Die moeten dat dan wel bij zich hebben natuurlijk. Net zoals dat je minstens je ID-kaart mee moet hebben als je naar het buitenland gaat, ook al is het maar naar België.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door captain007 » wo 27 nov 2013, 9:49

Kentekenbewijs heb ik altijd in combinatie met rijbewijs bij me in mn jas. Blijft dus ook nooit in de auto liggen. Heb ze in Nederland overigens nog nooit hoeven tonen. Buiten Nederland een keer bij de douane bij de Eurotunnel toen ze mijn auto op drugs en illegalen hebben gecontroleerd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Wouter N14 » wo 27 nov 2013, 10:27

Ik snap niet waarom dat formaat een voordeel is. Je hebt toch al je autopapieren bij elkaar in een speciaal mapje? Of ben ik nou een uitzondering... :confuuuse:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door RSK » wo 27 nov 2013, 10:30

Palance schreef:
hoevenpe schreef:Bij mij ligt dat spul gewoon in het linker zijvak van de deur, niet echt veilig maar meenemen gaat gewoon echt niet werken...
Totdat er ingebroken wordt in je wagen en je papieren worden meegejat. Ik hen ze dus,als ik met de auto ben, ook echt altijd bij me. En mijn rijbewijs ook als ik niet met de auto ben.
Niet om het een of ander, maar wat kun je dan met die papieren dat het de moeite zou lonen om ze uit een auto te stelen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Chris » wo 27 nov 2013, 10:33

Wouter N14 schreef:Ik snap niet waarom dat formaat een voordeel is. Je hebt toch al je autopapieren bij elkaar in een speciaal mapje? Of ben ik nou een uitzondering... :confuuuse:
Ja, maar zo'n mapje is juist onhandig groot (imho), zeker in de zomer als je geen jas bij je hebt om hem in te doen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Wouter N14 » wo 27 nov 2013, 10:36

^^ Mwah, dat herken ik op zich wel maar het past vaak wel gewoon in mijn broekzak of ik neem een klein plastic tasje mee.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 10:45

RSK schreef:
Palance schreef:
hoevenpe schreef:Bij mij ligt dat spul gewoon in het linker zijvak van de deur, niet echt veilig maar meenemen gaat gewoon echt niet werken...
Totdat er ingebroken wordt in je wagen en je papieren worden meegejat. Ik hen ze dus,als ik met de auto ben, ook echt altijd bij me. En mijn rijbewijs ook als ik niet met de auto ben.
Niet om het een of ander, maar wat kun je dan met die papieren dat het de moeite zou lonen om ze uit een auto te stelen?
Je zou ze kunnen gebruiken om een auto te klonen/om te katten.

Neem eenzelfde model, zet er dezelfde kentekenplaten op, vervang het serienummer door wat op het kentekenbewijs staat, voila.

Dat, en als je auto gejat wordt dan hebben ze gewoon de papieren bij zich.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 10:52

Het is ook de bedoeling dat we straks (paar jaar) het kentekenbewijs (in NL) niet meer bij ons hoeven hebben, daar dan alle controlerende diensten de database kunnen inzien. Het is nu toch al geen sluitend middel om te zien of de bestuurder geen autodief is, want de kentekenhouder (leasemaatschappij, familielid met andere achternaam, etc) is lang niet altijd de bestuurder of inzittende.

Het zal Europees ook nog wel een keer gebeuren, maar dan zit je met het eeuwige gezeur van privacy (terwijl de NSA alle info vast al heeft).

Je kunt gewoon een nieuw (plastic) kentekenbewijs aanvragen (ongeacht of de oude papieren stuk of zoek is), maar dat kost je dan 50 Euro of zo.

Ik denk dat ze over een jaar of 8 (als 90% van de auto's minstens 1 keer van eigenaar gewisseld is) een verplichte swap invoeren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door RSK » wo 27 nov 2013, 10:57

chriskrusz schreef:Je zou ze kunnen gebruiken om een auto te klonen/om te katten.

Neem eenzelfde model, zet er dezelfde kentekenplaten op, vervang het serienummer door wat op het kentekenbewijs staat, voila.

Dat, en als je auto gejat wordt dan hebben ze gewoon de papieren bij zich.
Tja, maar in mijn beleving heb je nog altijd een tenaamstellingsbewijs nodig om er écht iets aan te hebben.

Bij een vriend van me is tot twee keer toe de kentekenplaat van zijn scooter gejat. Moeten we dan voortaan ook maar het kenteken er af schroeven als we ons voertuig ergens parkeren? Want dat geeft dezelfde risico's.

En ach... Als ze de auto stelen met de papieren er in, lijken die papieren me toch wel je minste zorg. :roll:

Wat mij betreft horen die dingen gewoon in het handschoenenkastje.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte II

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 11:02

chriskrusz schreef: Neem eenzelfde model, zet er dezelfde kentekenplaten op, vervang het serienummer door wat op het kentekenbewijs staat, voila.
Dat, en als je auto gejat wordt dan hebben ze gewoon de papieren bij zich.
De eenvoudige kloner gokt erop dat de politie maar heel zelden de registratienummers met de database en kenteken checkt. Dan kan je dus ieder nummer invullen. Bij mij is het nog geen enkele keer gecheckt in bijna 30 jaar !

Er zijn maar weinig autodieven die de auto langdurig gebruiken in eigen land. Voor verkoop heb je weer het overschrijvingbewijs nodig (die soms bij een inbraak net als de autosleutels ook worden gestolen). De meeste duurzaam gestolen auto's (dus zonder joyriden, overvalauto, etc) eindigen in een ver oostblokland, waar echt niemand problemen heeft met het ontbreken van kentekenpapieren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 11:08

Die nummers worden bij de APK wel gecheckt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 11:17

Met een gekloonde (maar niet doorverkochte) auto laat je natuurlijk geen APK uitvoeren en een APK rapport is heel eenvoudig na te maken (of te regelen). En wie een nieuwe auto kloont hoeft ook geen APK de eerste jaren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door captain007 » wo 27 nov 2013, 11:38

Chris schreef:
Wouter N14 schreef:Ik snap niet waarom dat formaat een voordeel is. Je hebt toch al je autopapieren bij elkaar in een speciaal mapje? Of ben ik nou een uitzondering... :confuuuse:
Ja, maar zo'n mapje is juist onhandig groot (imho), zeker in de zomer als je geen jas bij je hebt om hem in te doen.
Aan de andere kaart is je groene kaart van je verzekering dan weer zodanig groot dat ik dat mapje toch weer nodig heb. Daarnaast heb ik er dan ook nog het papiertje van het umweltplakette erin zitten (moet je officieel gezien bewaren) en een bewijs dat ik in een leaseauto mag rijden ondanks dat deze niet op mijn naam staat (doen ze schijnbaar in sommige landen nog wel eens moeilijk over) en dan nog een servicekaart van mn auto in geval van pech. Oftewel dat pasje gaat er niets aan veranderen en dan zal ik dat mapje nog steeds blijven gebruiken.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 11:59

Mijn autoverzekering levert de groene kaart op een plastic pasje, formaat creditcard. Servicekaart is ook creditcardformaat pasje. Niet-zo-belangrijke zooi zoals dat geval van het umweltplakette kun je net zo goed in de auto laten liggen, bij het onderhoudsboekje bijvoorbeeld. Het APK keuringsrapport kan daar ook bij.

Nu heb ik spullen zoals het APK rapport en de servicepas bij de autopapieren zitten omdat dat toch een groot mapje is, maar in de toekomst laat ik dat vast gewoon in de auto.

Plaats reactie