Plastic kentekencard per 2014

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 12:01

Peter schreef:Met een gekloonde (maar niet doorverkochte) auto laat je natuurlijk geen APK uitvoeren en een APK rapport is heel eenvoudig na te maken (of te regelen). En wie een nieuwe auto kloont hoeft ook geen APK de eerste jaren.
Het is natuurlijk voldoende als de auto die gekloond is (de originele dus) wel gewoon steeds een geldige APK heeft.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 12:49

RSK schreef:
chriskrusz schreef:Je zou ze kunnen gebruiken om een auto te klonen/om te katten.

Neem eenzelfde model, zet er dezelfde kentekenplaten op, vervang het serienummer door wat op het kentekenbewijs staat, voila.

Dat, en als je auto gejat wordt dan hebben ze gewoon de papieren bij zich.
Tja, maar in mijn beleving heb je nog altijd een tenaamstellingsbewijs nodig om er écht iets aan te hebben.

Bij een vriend van me is tot twee keer toe de kentekenplaat van zijn scooter gejat. Moeten we dan voortaan ook maar het kenteken er af schroeven als we ons voertuig ergens parkeren? Want dat geeft dezelfde risico's.

En ach... Als ze de auto stelen met de papieren er in, lijken die papieren me toch wel je minste zorg. :roll:

Wat mij betreft horen die dingen gewoon in het handschoenenkastje.
Inderdaad, zonder overschrijvingsbewijs heb je weinig aan een kentekenbewijs...
chriskrusz schreef:Mijn autoverzekering levert de groene kaart op een plastic pasje, formaat creditcard.
Maar niet alle landen accepteren dat.
captain007 schreef:Aan de andere kaart is je groene kaart van je verzekering dan weer zodanig groot dat ik dat mapje toch weer nodig heb. Daarnaast heb ik er dan ook nog het papiertje van het umweltplakette erin zitten (moet je officieel gezien bewaren)
Ik heb een mapje met het kentekenbewijs, en daarin zitten ook keuringsrapport, groene kaart, rapport van de Umweltplakette en bonnetjes en/of tweede delen van de vignetten die er op mijn voorruit zitten (al zijn die inmiddels allemaal al verlopen :emo:).

frenkievee
stadsweg
Berichten: 343
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 16:42
Locatie: Spijkenisse

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door frenkievee » wo 27 nov 2013, 13:01

Wouter N14 schreef:Ik snap niet waarom dat formaat een voordeel is. Je hebt toch al je autopapieren bij elkaar in een speciaal mapje? Of ben ik nou een uitzondering... :confuuuse:
Nee hoor. Wij hebben twee auto's en drie personen (en als mijn op kamers wonende zoon thuis is: vier) personen met een rijbewijs, dus wordt er afwisselend in de twee auto's gereden. Elke auto heeft dan ook gewoon zijn eigen mapje met alle benodigde papierwinkel. Ligt standaard in de auto, wat inderdaad misschien niet veiliger is, maar wel handig.
En wat al gesteld is: het formaat van dit pasje is dan wel lekker compact, maar er zijn nog meer zaken die je ook bij je moet hebben. Of wordt volgend jaar het APK keuringsrapport dan ook op dit formaat?

En mijn rijbewijs heb ik gewoon altijd bij me.
met groet, Frank

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Attietattie » wo 27 nov 2013, 13:05

frenkievee schreef:Of wordt volgend jaar het APK keuringsrapport dan ook op dit formaat?
Daarvan is het niet gevaarlijk om dat in de auto te laten liggen dus dat mag wat mij betreft op A3-formaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 13:27

Coen Tunnel schreef:
chriskrusz schreef:Mijn autoverzekering levert de groene kaart op een plastic pasje, formaat creditcard.
Maar niet alle landen accepteren dat.
Ahja dat staat inderdaad op het pasje, met sterretjes 'Vraag naar een papieren versie van de groene kaart als u naar een van deze landen gaat'.

Dit geldt voor BG, CY, AL, AND, BIH, BY, MA, MD, MK, SRB, TN, TR en UA.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 13:35

BTW zo'n plastic pasje krijg je (van Independer) als je via Independer bij enkele specifieke verzekeraars een verzekering hebt. Ik vond het wel handig in ieder geval, en de meeste van de genoemde landen ben ik toch niet van plan te bezoeken, althans niet met de auto.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 14:30

Ik denk dat het een beetje geneuzel is. In de meeste van die (niet -EU) landen heb je formeel ook nog een landensticker (ovaal NL) en een internationaal rijbewijs nodig. Kan je dus drie boetes in een keer krijgen met de nieuwe EU standaard, wat in de praktijk vrijwel nooit zal gebeuren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Palance » wo 27 nov 2013, 15:27

De groene kaart en kentekenbewijs heb ik in de zomer nog fysiek moeten tonen aan de grenzen van Kroatië met BiH en Montenegro, alhoewel ook niet bij elke grenspassage (ik reed overigens in een huurauto). Ik heb alle papieren daarbuiten slechts twee keer moeten laten zien, bij een politiecontrole in Rotterdam en een douanecontrole bij Brussel langs de R0
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 15:36

Van de zomer is mij daar nog naar gevraagd toen ik Polen binnenreed.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 nov 2013, 17:50

Peter schreef:Ik denk dat het een beetje geneuzel is. In de meeste van die (niet -EU) landen heb je formeel ook nog een landensticker (ovaal NL) en een internationaal rijbewijs nodig. Kan je dus drie boetes in een keer krijgen met de nieuwe EU standaard, wat in de praktijk vrijwel nooit zal gebeuren.
Internationaal rijbewijs is in die meeste landen niet nodig. Landensticker (ovaal, wit en geen verdere poespas zoals een wapen er op) is in de meeste niet-EU-landen wel verplicht (ik heb er ook eentje), maar die koop je voor 2 euro bij de ANWB-winkel. Ik heb er zelf ook eentje op mijn auto nadat ik dit jaar naar Kroatië (voor de EU-toetreding) en Bosnië en Herzegovina ben gegaan.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door chriskrusz » wo 27 nov 2013, 18:20

Een sticker zie ik niet zitten, zijn die dingen er ook als magneet?

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door petervdveen » wo 27 nov 2013, 18:38

He, he.. Eindlijk. Mocht eens tijd worden dat nederland hier ook aan ging.
Is er iemand die weet waarom we juist op dit punt jaren achter lopen op andere landen?

Ik heb trouwens de autopapieren ook bijna nooit bij.
Ze zitten standaard in mijn laptop tas, dus als ik naar m'n werk ga ed. dan wel, maar verder eigenlijk niet.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Peter » wo 27 nov 2013, 19:08

Ik denk omdat we vanouds een vertrouwen hebben in gewaarmerkte papieren en niet in creditcards. Misschien is dat met de chip veranderd. Daarnaast denkt men vanuit de overheid en niet vanuit de burger. Qua productie houdt men dingen het liefst zo lang mogelijk bij het oude en is papier niet duurder dan een card.

Voor autopapieren weet ik het niet. Maar qua rijbewijs waren wij laat in Europa en Europa weer laat in de westerse wereld. Nu zijn wij wel meestal weer snel met "allemaal over" zoals de NL op het kenteken (als eerste in Europa voor (95%) over) of het verlopen van een rijbewijs. Een Duitser kan zijn rijbewijs 50 jaar houden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door captain007 » wo 27 nov 2013, 20:12

Peter schreef:Ik denk omdat we vanouds een vertrouwen hebben in gewaarmerkte papieren en niet in creditcards.
Ik denk ook vanwege de implementatieperikelen bij zo'n elektronische chip. Blijkt eigenlijk altijd weer een heet hangijzer te zijn. Ik ben dus ook benieuwd hoe eenvoudig of moeilijk het is om deze chip te kraken.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door petervdveen » wo 27 nov 2013, 23:27

In andere landen bestaat het al jaren, dus dat zal wel bekend zijn.
Daarnaast is het gewoon een pasje met gegevens. Daar is (in vergelijking met de ov-chipkaart) niets bijzonders aan.
Je kunt er niet mee betalen of wat dan ook..
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Wouter N14 » do 28 nov 2013, 0:04

[youtube]oWvMCzi2mk4[/youtube]
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Padredigital

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Padredigital » ma 17 aug 2015, 21:53

Goedenavond. Mijn vraag betreffende de nieuwe kenteken card luidt; Moet je deze, tijdens het autorijden, nu wel of niet bij je hebben of mag deze thuis opgeborgen worden? Dank alvast en met vr. gr. :worship:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Rein » ma 17 aug 2015, 22:09

Onlangs begreep ik bij Wegmisbruikers dat het vanaf dit of volgend jaar niet meer verplicht zou zijn het kentekenbewijs bij je te hebben bij het autorijden. Of dat wat met het nieuwe kentekenbewijs op cc formaat te maken heeft weet ik niet, maar toeval bestaat niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76278
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Chris » ma 17 aug 2015, 22:11

De KentekenCard ben je (in Nederland) niet verplicht om bij je te hebben, het is daarom niet nodig (en onverstandig) deze op te bergen in je auto.

http://kentekencard.info/kentekencard-bewaren/

Ik heb hem zelf in m'n portemonnee zitten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Coen Tunnel » di 18 aug 2015, 0:16

^^ Wat zou er onverstandig aan zijn om hem in je auto te laten liggen? Zonder tenaamstellingscode kun je er toch niet zoveel mee... En ik neem aan dat je hem in het buitenland wel moet kunnen tonen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Snelwegfreak » di 18 aug 2015, 0:42

Wij hebben hem ook standaard in de auto liggen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Palance » di 18 aug 2015, 7:24

Ik heb mijn kentekenbewijs altijd bij me als ik met de auto ergens heen ga, maar laat hem nooit (net zo min als andere papieren of waardevolle voorwerpen) in de auto liggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door jelger » di 18 aug 2015, 9:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Palance » di 18 aug 2015, 10:18

Ik heb hem van mijn (huur)auto ook moeten laten zien aan de grenzen van Kroatië met Bosnië-Herzegovina en Montenegro. Maar ook met mijn eigen auto is er wel eens naar gevraagd aan de grenzen van Slovenië (pre-Schengen), Kroatië en Hongarije.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Jeroen » di 18 aug 2015, 10:33

Ik heb enkel een zwart-wit kopie van de pas in het handschoenenvak liggen. Het origineel gaat enkel mee bij langere ritten naar het buitenland.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Jeroen » di 18 aug 2015, 10:43

Met de vrachtwagen heb ik trouwens een dikke map met zwart-wit kopieën bij van alle opleggers van de firma. Wij koppelen heel veel om en dan is het risico te groot dat er eens een kentekenbewijs verdwijnt. Daar is bij de controlerende instanties door heel europa ook nog nooit moeilijk over gedaan bij ons.

Padredigital

Re: Plastic kentekencard per 2014

Bericht door Padredigital » di 18 aug 2015, 12:08

Chris schreef:De KentekenCard ben je (in Nederland) niet verplicht om bij je te hebben, het is daarom niet nodig (en onverstandig) deze op te bergen in je auto.

http://kentekencard.info/kentekencard-bewaren/

Ik heb hem zelf in m'n portemonnee zitten.
Beste Chris,
Dank voor reactie.

Plaats reactie