Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Rein » vr 16 okt 2015, 15:05

Ik werk ook wel eens thuis, maar dat is in de categorie een uurtje 's avonds, een uurtje als je na een externe afspraak niet meer naar kantoor wil, een halve dag als de CV monteur langskomt. Heel soms eens een keer de hele dag, maar niet structureel en ik denk dat dit bij de meeste mensen zo is. Het komt vast voor, maar ik denk dat nog geen 5% van de mensen structureel wekelijks één of meer dagen thuiswerkt.

Deze kerel heeft het voor elkaar gekregen een mooi artikel in de Metro te krijgen, maar eigenlijk was dat veel te veel aandacht voor deze knul. Ik heb zijn gangen op linkedin even bekeken en haal hier uit dat hij na zijn studie politicologie direct is gaan werken als consultant. De eerste jaren in een heel ander deelgebied en (pas) vanaf 2012 als soort van mobiliteitsexpert. Vraag is in hoeverre je deze knul echt serieus moet nemen. Ik haal uit zijn linkedin profiel weinig (lees: geen) informatie waaruit blijkt dat hij terzake kundig is. En daarbij preekt hij natuurlijk in dat artikel wel heel erg voor eigen parochie: voor het bedenken en implementeren van alternatieve mobiliteitsoplossingen wordt hij betaald, dus alleen al in die zin heeft hij er alle belang bij om te stellen dat het allemaal anders moet.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door captain007 » vr 16 okt 2015, 15:27

Mark schreef:Thuiswerken is volgens mij net zo'n belofte als het papierloze kantoor van tientallen jaren terug.
Bij mij werkt een papierloos kantoor vrij aardig. Ik print nauwelijks nog wat uit. Meeste kan tegenwoordig allemaal digitaal worden afgehandeld. Meeste papier wat ik nog verbruik is een kladblok, omdat ik met krabbelen op papier beter kan nadenken dan naar een digitaal kladblok te staren. Bij thuiswerken ligt dat iets anders, omdat je daar afhankelijk bent van het type werkzaamheden, werkcultuur in bedrijf en de mogelijkheden. Het is ook nog eens heel persoonlijk of het werkt. Sommige mensen vinden het fijn, anderen vinden het enorm vervelend vanwege afleiding, etc. Voor mij persoonlijk werkt het max 1 dag per week, omdat je anders gewoon te weinig face to face contact hebt met collega's, klanten, etc. En die ene dag zal vaak op de vrijdag vallen, omdat dan er al toch minder mensen op kantoor zijn. Moraal van het verhaal: het werkt niet voor iedereen en voor het gros zal het hooguit één dag per week zijn en dan meestal nog op de vrijdag en dus lost het ook geen capaciteitsproblemen op in zowel het OV (kijk maar naar de oproep van NS om scholen op andere tijden te laten beginnen :facepalm:) als op de weg.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Egbert » vr 16 okt 2015, 15:46

Chris schreef:Volgens mij wordt de potentie van thuiswerken overschat. We zitten immers al 15 - 20 jaar in het digitale tijdperk en thuiswerken heeft maar een minimaal aandeel. Daarnaast is het maar de vraag of mensen die thuiswerken productief zijn. Voor werkgevers is het schijnbaar nog niet zo aantrekkelijk. Zeker nu ook heel veel bespaard kan worden op huisvesting met 'het nieuwe werken' waarbij huisvesting veel intensiever gebruikt wordt dan voorheen. Sommige werkgevers kunnen met de helft minder aan vloeroppervlak af met hetzelfde aantal fte.
Als je met hetzelfde aantal mensen op kantoor kleiner kan gaan wonen, wat heeft dat dan nog met het nieuwe werken te maken? Aantallen werkplekken verminderen werkt alleen als er ook een significant aandeel gaat thuiswerken, met alleen het gebruik van vrije dagen gaat dat niet lukken.

Ik zie bij mij op kantoor genoeg mensen die minstens een dag thuiswerken. Het is echt niet iets dat in alle sectoren kan werken, maar er zijn zeker bedrijven waar het wel werkt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door boe! » vr 16 okt 2015, 19:20

Coen Tunnel schreef:
(e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief
:hahaHAHA:
Jij lacht, maar op een incidenteel traject is dat natuurlijk wel het geval. Ik werk tegenwoordig in Utrecht-De Uithof en er rijdt een rechtstreekse bus van Leusden naar De Uithof via de A28. Mocht er file staan op de snelweg dan mag de bus over de busbaan vluchtstrook. Zeker met de spitsen van gisteren en vandaag levert dat reistijdwinst op. Voeg daarbij nog de dramatische verkeersafwikkeling in De Uithof (gisteren begonnen de files op de parkeerterreinen en in de parkeergarages) en het gebrek aan parkeerplaatsen (het personeel moet betalen voor een parkeerplaats) dan is de keuze voor mij niet moeilijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Palance » vr 16 okt 2015, 19:40

Thuswerken kan vaak prima, alleen willen niet alle bazen eraan beginnen.

Ik werk wel af en toe thuis. Maar omdat ik OV-reiziger ben, heeft het op files toch geen enkele invloed :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » vr 16 okt 2015, 20:17

Bij ons mag het gewoon thuis werken. Ik vind het zelf onhandig, als je vragen hebt werkt directe communicatie beter dan via skype of telefoon. En ach, ik woon op vijf minuten lopen van mijn werk... 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 okt 2015, 22:03

^^ Ik werk soms ook wel vanuit huis. Ik heb op mijn locatie één medecollega zitten, mijn andere directe collega's zitten op verschillende locaties in Nederland, Finland en Italië. Dan gaat de communicatie sowieso via Skype of e-mail. En de andere afdelingen waar ik mee communiceer zitten over de hele wereld, dus daarmee gaat de communicatie ook grotendeels via e-mail, zeker als er grote tijdsverschillen zijn.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Matthijs » za 17 okt 2015, 16:20

lk werk tegenwoordig geregeld thuis, gemiddeld een dag per week (geen vaste dag).

Hier moet wel bij vermeld worden dat ik ten eerste 70 km van mijn vaste werkplek woon, dus dat kost ofwel al met al 90 minuten (enkele reis) per direct trein, ofwel 60 minuten met de auto.
Ten tweede is het zo dat weliswaar 50% van mijn relevante collega's daar zijn, maar evengoed 50% in Stockholm of andere locaties. Waarom zou ik eerst anderhalf uur naar mijn werk reizen om dan een video-call met Stockholm te doen?

Het bevalt me nu heel goed, en het maakt de lange dagelijkse reistijd een stuk draaglijker.
Ik had er wel een soort mind-shift voor nodig. Voorheen dacht ik meer 'ik werk thuis als ik niet per se in de fabriek (primaire werkplek) moet zijn', maar in de praktijk komt dat er dan dus nooit van. Tegenwoordig denk ik meer 'ik ga alleen naar de fabriek als het moet'. Dat maakt nogal een verschil.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Willem » za 17 okt 2015, 17:03

Regelmatig werk ik ook thuis en het is inderdaad dan lekker om niet vroeg uit je bed te hoeven. Tegelijk kan ik eerder inloggen dan dat ik onderweg zou zijn, dus de zaak heeft wat (eerder beginnen) en ik heb wat (later opstaan).
Tegelijk is het niet iets om de hele week te doen: dan mis je wel de contacten met collega's en meer van dat soort dingen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Rene » za 17 okt 2015, 21:00

Mijn kantoor is tegenwoordig een flexwerkpaleis met een structureel tekort aan parkeerplaatsen.
Later naar je werk is dus geen parkeerplek en een werkplek op een totaal andere verdieping. Volstrekte zinloos.
Dus als ik naar kantoor ga, dan in de spits. Gelukkig is dat 90% van de keren zeer filearm. (55 min. vrije rijtijd, meestal niet meer dan 60 min. in de spits).

Plaats reactie