Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door mavas » ma 03 nov 2014, 15:45

Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Tussen 2000 en 2012 nam het gebruik van het hoofdwegennet met 16% toe. Van deze toename was naar schatting ongeveer een achtste (ca. 2%) het gevolg van extra autogebruik dat werd ‘opgeroepen’ door de in diezelfde periode gerealiseerde weguitbreidingen. Op plaatsen waar de wegcapaciteit vanwege eerdere congestieproblemen is uitgebreid, is met name in de spitsperioden vaak een forse toename te zien van het verkeer. Het gaat hierbij voornamelijk om bestaand verkeer dat door de congestie eerder uitweek naar andere routes of de spitsen vermeed. Hiernaast roept de weguitbreiding ook totaal nieuw autogebruik op, bijvoorbeeld doordat mensen in de nieuwe situatie voor de auto kiezen en naar verder weg gelegen bestemmingen reizen. Dit effect is echter verhoudingsgewijs beperkt.

Dit concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie 'De latente vraag in het wegverkeer' uitgevoerd in opdracht van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. “Wegen verbreden heeft geen enkele zin, want dat zorgt voor veel extra verkeer waardoor ze binnen no time toch weer vol staan.” Een veelgehoorde uitspraak. De werkelijkheid vertoont een genuanceerder beeld.

Het KiM definieert de ‘latente vraag’ als de toename van het autogebruik per etmaal op het gehele autowegennet (in aantal afgelegde voertuigkilometers), die ontstaat als gevolg van de uitbreiding van dat netwerk. De omvang van het extra autogebruik dat manifest wordt bij capaciteitsuitbreiding, verschilt sterk per uitbreiding. Gemiddeld kan vijf jaar nadat de capaciteit van het wegennetwerk met 10% is uitgebreid, een effect worden verwacht van 3 tot 5% extra autogebruik op het netwerk.

Lees hier de samenvatting van het document: http://kimnet.nl/sites/kimnet.nl/files/ ... erkeer.pdf
Bron: http://kimnet.nl/publicatie/de-latente- ... wegverkeer
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door RSK » ma 03 nov 2014, 15:55

Hoewel je altijd voorzichtig moet zijn in het doorredeneren van onderzoeken buiten de kaders, lijkt hier uit voort te vloeien dat de aanleg van compleet nieuwe wegen vooral leidt tot een ontlasting van de alternatieven. Met dit onderzoek op zak zal het een pak makkelijker worden om nieuwe wegen aan te leggen. Wat nu nog rest zijn geld-, geluid- en milieubeperkingen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Ds79m » ma 03 nov 2014, 17:58

Echt verrassend kun je het niet noemen dat mensen niet opeens massaal meer gaan rijden als er ergens een iets bredere weg ligt, maar voor sommige hardleerse mensen is dit misschien ook een eye-opener.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door boe! » ma 03 nov 2014, 18:35

Op plaatsen waar de wegcapaciteit vanwege eerdere congestieproblemen is uitgebreid, is met name in de spitsperioden vaak een forse toename te zien van het verkeer.
Dat is vooral goed te zien op de A2 tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch waar het aantal files in de spits toch wel flink is toegenomen ondanks de verdubbeling van het aantal rijstroken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Chris » ma 03 nov 2014, 18:42

Dat stuk had voor verbreding al over de 100.000 voertuigen per dag op 2x2 rijstroken. Dat is enorm overbelast te noemen, dus zie je een verspreiding van het verkeer tot ruim buiten de normale spits. Nu het weer free-flow is gaan mensen weer op meer normale tijden naar hun werk in plaats van half zes of tien uur 's ochtends. Het totaal aantal verkeersbewegingen neemt daarbij niet per se toe.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2014, 18:50

Er mist wel weer een relatie met (algemene) ruimtelijke ontwikkelingen. Hoeveel weg je in Friesland ook aanlegt, de mensen blijven toch verhuizen naar de Randstad waardoor de fileproblematiek beperkt blijft tot verkeerslichten en rotondes in snelwegen en openstaande bruggen in de afsluitdijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door RSK » ma 03 nov 2014, 19:01

^^ Je kunt -met alle respect- mensen niet dwingen om in Friesland te gaan wonen. Het is natuurlijk ook zeker niet fraai dat daar nog altijd zulke substandaard oplossingen liggen, maar als je goed zoekt zijn die overal wel te vinden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2014, 19:04

Wel grappig dat je in mijn tekst woorden ziet staan die ik noch geschreven noch bedoeld heb. Maar ik mag graag op facebook wel een beetje terugtreiteren als mijn vrienden in Amsterdam klagen over een gebrek aan parkeerplaatsen, overvolle treinen, dure biertjes en dus lange files.

Bij ons zijn de Pieten zwart, de meisjes blond, de treinen rijden op tijd met vrijwel altijd zitplaatsen beschikbaar, het bier is er goedkoop, en parkeren is (behoudens de echt grootstedelijke centra) gratis. En er staan dus geen files. :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18234
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door boe! » ma 03 nov 2014, 19:09

^^ Nog nooit stil gestaan op de A7 voor knooppunt Joure?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2014, 19:12

Daar had ik het dus over in mijn post ervoor boe! :geenlach:
Overigens heb ik zelf nooit in de file gestaan bij knooppunt Joure. Ik kom er eigenlijk met de auto hoogst zelden, en als ik er kom alleen op zondagavond ofzo.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Chris » ma 03 nov 2014, 19:21

Wel interessant overigens dat blijkt dat praktisch 0% van de latente vraag (induced demand) van het openbaar vervoer kwam. Bij de voltooiing van de A10 in 1990 is ook uitgebreid onderzoek gedaan, hiervan bleek dat van het toegenomen verkeer, 0% van openbaar vervoer kwam.

Er wordt vaak beweerd dat mensen na een verbreding weer met de auto gaan, maar dat is dus helemaal niet het geval. Wel zijn er forse verschuivingen binnen routekeuze en vertrektijdstip. Ook worden er beperkt nieuwe ritten mogelijk gemaakt die niet onder modal shift of tidal shift vallen, maar mogelijk zijn omdat er makkelijker gereisd kan worden. Toch is dit effect op het totaal erg klein.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door mavas » ma 03 nov 2014, 19:43

^^ Het is een goed rapport, dat hopelijk ook bij de linkse mensen in de 2e Kamer terecht komt. In het rapport kun je overigens ook lezen over die A10.
In aanvulling op bovenstaande:
Het effect van een uitbreiding is op korte termijn per saldo klein, concludeert KiM. Er komen weinig extra autokilometers bij. Het gaat dan vooral om nieuwe reizen en reizen die voorheen als medepassagier werden gemaakt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door RSK » ma 03 nov 2014, 19:45

Vinny schreef:Wel grappig dat je in mijn tekst woorden ziet staan die ik noch geschreven noch bedoeld heb.
Soms meen je een ondertoon te ontdekken, maar die plank sloeg ik dus mis. Ik maar denken dat je het iedereen kwalijk nam dat ze eerst bij elkaar gaan wonen om dan te klagen dat ze in de file staan. :rofl2:
Vinny schreef:Bij ons zijn de Pieten zwart, de meisjes blond, de treinen rijden op tijd met vrijwel altijd zitplaatsen beschikbaar, het bier is er goedkoop, en parkeren is (behoudens de echt grootstedelijke centra) gratis. En er staan dus geen files. :rofl2:
Dat piet zwart is, vind ik een goede zaak. Een meisje heb ik al, de trein gebruik ik amper, bier drink ik niet en parkeren met de motor is de facto ook gratis. En files rij ik met gepaste snelheid tussendoor. Kortom, mij hoef je niet uit te lachen. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2014, 19:58

In een andere draad kun je lezen dat ik vooral doel op de grachtengordelprinsen die zodra er één erwt voor de voordeur ligt, niet meer kunnen slapen en de gemeente Amsterdam gaan bestoken met allerlei onzinnige eisen en verlangens. En er wordt nog naar geluisterd ook :roll:

Maar nu dwalen we wel heel erg af van het topic: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan. Dat is op zichzelf genomen niet verrassend. Alleen dus wat ik beweer is dat nieuwe wegen wel degelijk kanalisatiestromen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen zijn. Die genereren wél verkeer. Je moet die dingen dus op iets langere termijn bekijken :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Ds79m » ma 03 nov 2014, 20:11

^^ Dus krijg je de stellingen "Nieuwe wegen trekken weinig nieuw verkeer" en "Ruimtelijke ontwikkelingen kunnen wel leiden tot nieuw verkeer". Die zijn beide inderdaad waar, maar wat is dan precies je punt?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2014, 20:14

Mijn punt is dus dat verkeer geen raadselachtig door heks Eucalypta verzonnen substantie is dat zich als een olievlek uitbreidt en naar willekeur allemaal snelwegen verstopt, maar een volkomen logisch gevolg van verplaatsingsbehoeften, mobiliteit, en ecnomische activiteit is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Ds79m » ma 03 nov 2014, 20:19

^^ Dan zijn we het daar in elk geval over eens. Tijd voor de appeltaart zou ik zeggen :yes:

Al vrees ik dat de Farshad Bashirs en andere verkeersexperts van linkse partijen van deze wereld die logica na 10 keer lezen nog niet snappen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door waldo79 » di 04 nov 2014, 0:21

Farshad Bashirs
Dat helder licht begrijpt zelfs weinig van de spoorwegen :nothanks:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Attietattie » di 04 nov 2014, 0:35

Ik ben blij met de uitkomst van het rapport, maar ik geloof er eerlijk gezegd niets van.

Ik rijd tegenwoordig soms 3x per dag naar Utrecht vanuit Amsterdam.
Ik rijd tegenwoordig soms 3x per dag naar Zeist vanuit Amsterdam.
Ik accepteer tegenwoordig een opdracht in Oss vanuit Amsterdam.
Ik accepteer tegenwoordig een opdracht in Pernis vanuit Amsterdam.
Voor een paar overleggen in Nederland doe ik soms 450km op een dag.

Allemaal geintjes die ik niet gedaan zou hebben als er geen nieuw asfalt had gelegen. Sterker nog, 3x op een dag naar Zeist kán niet eens in de oude situatie. En je maakt mij niet wijs dat ik de enige ben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door verfmeer95 » di 04 nov 2014, 7:31

450 km/dag is zo'n 4 tot 5 uur autorijden per dag (zonder file). Voor iemand die geen auto-/wegenfreak is, is dat gewoon super veel. Ik heb ooit ergens gehoord dat mensen gemiddeld max 65 minuten willen reizen naar hun werk. Dat betekent dat als je reistijd met 15 minuten afneemt (door wegverbredingen), je 15 minuten verder van je werk af kan wonen.
Hiermee zou je kunnen concluderen dat meer asfalt tot meer verkeer leidt, maar dan laadt je de sociale oorzaken buiten beeld. Er zijn veel mensen die redelijk honkvast zijn, die willen niet zomaar hun dorp/stad verlaten. Die mensen gaan dus niet verder van hun werk afwonen, en leveren geen extra voertuigkilometers op. Alleen een verandering van baan kan dan extra voertuigkilometers opleveren, maar in het huidige economische klimaat gebeurt dat niet vaak. Daarom denk ik dat we de volledige aanzuigende werking pas kunnen zien als de crisis voorbij is en mensen wat mobieler op de arbeidsmarkt zijn. Dan zul je zien dat ze vaker een baan verder weg aannemen, omdat de reistijd redelijk laag is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Attietattie » di 04 nov 2014, 8:26

^^ Inderdaad is de economie ook een belangrijke factor. Met andere woorden: je kan nooit zeggen dat het één of het ander dé oorzaak voor toename of afname van voertuigkilometers is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Vinny » di 04 nov 2014, 21:19

Met een versimpeling van een model verarm je de kennis van de wereld ;)

Het punt is dat er behoorlijk wat mechanismes tegelijkertijd aan het werk zijn. Zo leidt nieuwe infrastructuur op zich al tot andere huizenprijzen. Dat levert een effect op met betrekking tot waar mensen nieuwe huizen gaan kopen.

In dat kader wil ik wel wijzen op de Zeeburgertunnelsyndroom. De Zeeburgertunnel is ergens eind jaren '80 gereed gekomen en daarna namen de files eventjes af op de A 10. Echter in de loop van de jaren '90 waren ze weer langer dan ze ooit geweest waren. Immers de gemeenten ten noorden van Amsterdam en Amsterdam-Noord zelf kregen een forse groei in het aantal inwoners terwijl de werkgelegenheid juist richting het zuiden en zuidoosten van Amsterdam verschoof. Je kunt je natuurlijk de vraag stellen wat er gebeurt zou zijn als de tunnel niet was aangelegd, misschien waren mensen dan meer in het zuiden gaan wonen en was de werkgelegenheid in de binnenstad gebleven. Maar dat hoeft niet, als dezelfde ruimtelijke ontwikkelingen hadden plaatsgevonden dan was de ellende op de A 8 niet te overzien geweest. Je kunt echter moeilijk meten wat hier de bepaldende factor in is geweest. De meeste mensen kiezen hun woning niet uit op infrastructurele bereikbaarheid, maar meer of er eigenlijk wel speelruimte is voor de kinderen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Egbert » wo 05 nov 2014, 7:25

Het bericht is een beetje non-descript. Geef dan eens voorbeelden van nieuwe wegen die nauwelijks nieuw verkeer aantrekken? A5 of zo?
Ik denk dat een deel ook komt door het navigatierijden. Het duurt een tijdje voordat navigatieapparaten geupdate zijn (als je tenminste de standaard vendor-lockedin navigatieapparaten gebruikt) en daarom duurt het ook een tijdje voordat (een bepaalde groep) chauffeurs de nieuwe weg vinden. Dat zal met een A5 misschien nog een kleiner probleem zijn, maar van een afrit 29 in de A67 of de A74 kan ik me best indenken dat het een tijdje nodig heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Chris » wo 05 nov 2014, 9:34

Het gaat vooral om nieuwe capaciteit, niet zozeer nieuwe wegen (autosnelwegen).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Rein » vr 16 okt 2015, 9:27

** SCHOPJE **

Ja ja, we hebben er weer eentje…….. :facepalm:
metronieuws.nl schreef:'Nederlanders zijn verslaafd aan asfalt'

We schelden en tieren volop over de vele files, maar zijn nauwelijks bereid om er zelf iets aan te doen.

„De forens heeft genoeg alternatieven voor de file. Via actuele reisinformatie kunnen files worden ontweken, (e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief en steeds meer mensen zouden thuis kunnen werken. De Nederlandse forens is echter verslaafd aan asfalt en staat daarom in de file.”

Dit stelt Frans Jan Douglas, projectmanager mobiliteit bij p2, het bureau dat onder meer gemeenten, provincies en het Rijk helpt bij het oplossen van mobiliteitsproblemen.

Volgens hem kan de overheid beter stoppen met het aanleggen van steeds meer asfalt. „De overheid beloont de asfaltverslaafde forens met asfalt als een tabaksverslaafde met sigaretten. Meer asfalt leidt tot meer autogebruik. Bovendien kun je je afvragen of al die peperdure extra plakken asfalt over 10 of 20 jaar nog wel nodig zijn met de komst van slimme en misschien wel zelfrijdende voertuigen.”

[…]

Reizigers, overheden, aanbieders van mobiliteitsdiensten en werkgevers kunnen automobilisten prikkelen in het maken van andere keuzes ten aanzien van hun reisgedrag. „Denk bijvoorbeeld aan aangepaste werktijden die het mogelijk maken voor werknemers om buiten de spits kunnen reizen. Om te voorkomen dat delen van Nederland over een aantal jaren nauwelijks nog bereikbaar zijn door nog meer autogebruik, moeten reizigers hun gedrag aanpassen.”

[…]
Laatst gewijzigd door Rein op vr 16 okt 2015, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 okt 2015, 10:14

(e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief
:hahaHAHA:

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Starlet » vr 16 okt 2015, 11:45

Rein schreef:** SCHOPJE **

Ja ja, we hebben er weer eentje…….. :facepalm:
Als dezelfde werkzaamheden uit zou voeren als die beste man, dan zou ik hetzelfde zeggen...

Wij van WC-eend...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door RSK » vr 16 okt 2015, 14:15

metronieuws.nl schreef:We schelden en tieren volop over de vele files, maar zijn nauwelijks bereid om er zelf iets aan te doen. "De forens heeft genoeg alternatieven voor de file.
Mensen hebben vaak geen keuze, omdat kantoortijden nog altijd redelijk vast liggen. En het is dan wel leuk bedacht om sommige kantoren met hun tijden te laten schuiven, maar krijg het dan in het moderne ideaalplaatje van een huishouden met twee werkenden nog maar voor elkaar dat je enigszins tegelijkertijd aan tafel zit.
metronieuws.nl schreef:Via actuele reisinformatie kunnen files worden ontweken,
Oh ja, dat moet je eens doen! Staan de lokale en regionale kranten vol met berichten over levensgevaarlijk sluipverkeer en voor je het weet staat de wethouder te popelen om een lintje door te knippen voor de ingebruikstelling van zes drempels, vier rotondes en acht wegversmallingen om het sluipverkeer te weren.
metronieuws.nl schreef:(e-)fietsen en openbaar vervoer zijn een aantrekkelijk alternatief
Oh ja? Als ik naar Rotterdam moet op de fiets ben ik ruim een uur onderweg. Dat is inderdaad al sneller dan het openbaar vervoer, waarmee het anderhalf uur kost. Maar zelfs de zwaarste file verhoogt de normale tijd van 25 minuten over de A20 niet, zeker als je zoals ondergetekende op de motor gaat.
metronieuws.nl schreef:en steeds meer mensen zouden thuis kunnen werken.
Daar is nog heel veel weerstand tegen bij werkgevers en werknemers, omdat de resultaten zeer wisselend zijn. Mijn vader heeft tijdens herstel na een operatie enige tijd thuis gewerkt, en meende productiever te zijn omdat hij achter elkaar door ging en minder vaak gestoord werd door telefoon en collega's met vragen. Maar een collega van hem zei juist thuis absoluut niet te kunnen werken omdat twee jonge kinderen continu zijn concentratie verstoorden. En dan hebben we het nog maar niet over de kosten om alles volgens de regels te doen: wanneer iemand thuis werkt, moet de werkplek thuis óók aan alle ARBO-voorschriften voldoen.
metronieuws.nl schreef:Volgens hem kan de overheid beter stoppen met het aanleggen van steeds meer asfalt. „De overheid beloont de asfaltverslaafde forens met asfalt als een tabaksverslaafde met sigaretten. Meer asfalt leidt tot meer autogebruik. Bovendien kun je je afvragen of al die peperdure extra plakken asfalt over 10 of 20 jaar nog wel nodig zijn met de komst van slimme en misschien wel zelfrijdende voertuigen.”
Eerlijk gezegd zie ik ook wel overeenkomsten tussen asfalt en tabak. De overheid roept al jaren dat het slecht is voor gezondheid en milieu, maar staat zelf vooraan om de belasting te innen. Als tabak echt zo ongezond was als men terecht beweert, dan moest men de verkoop ervan terstond verbieden. En waar rokers de samenleving op kosten jaagt, heeft nieuw asfalt meerdere positieve effecten. Door een betere doorstroming vermindert de uitstoot én gaat verkeer van de door de schrijver gepropageerde sluiproutes af, met een toename van de verkeersveiligheid tot gevolg. Maar het is natuurlijk maar net welke kant je op rekent, wie een beetje taalvaardig is en aardig de slag heeft van redeneren en logica kan zelfs een banaan nog recht lullen...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76279
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Chris » vr 16 okt 2015, 14:35

Volgens mij wordt de potentie van thuiswerken overschat. We zitten immers al 15 - 20 jaar in het digitale tijdperk en thuiswerken heeft maar een minimaal aandeel. Daarnaast is het maar de vraag of mensen die thuiswerken productief zijn. Voor werkgevers is het schijnbaar nog niet zo aantrekkelijk. Zeker nu ook heel veel bespaard kan worden op huisvesting met 'het nieuwe werken' waarbij huisvesting veel intensiever gebruikt wordt dan voorheen. Sommige werkgevers kunnen met de helft minder aan vloeroppervlak af met hetzelfde aantal fte.

Het nadeel van 'het nieuwe werken' is dat kantooroppervlakte intensiever benut wordt. Dat klinkt efficiënt, maar betekent ook meer verkeer van en naar kantoren. Nu is dat nog niet zo'n probleem omdat heel veel kantooroppervlak leeg staat. Maar als dat allemaal op dezelfde manier gevuld gaat worden, worden de files naar dat soort locaties erger. En ontstaat er een groter tekort aan parkeerplaatsen.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Nieuwe wegen trekken nauwelijks nieuw verkeer aan

Bericht door Mark » vr 16 okt 2015, 14:53

Thuiswerken is volgens mij net zo'n belofte als het papierloze kantoor van tientallen jaren terug.

Plaats reactie