Autobelastingen en hun uitwerkingen

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door RSK » vr 16 jan 2015, 13:29

Het is algemeen bekend dat de diverse belastingen op autoverkeer in Nederland zeer hoog zijn. Zo is er BPM bij aanschaf, MRB voor het 'op de weg houden' en de accijnzen op brandstof. Vanuit mijn studie (gericht op belastingen) heb ik de effecten van belastingheffing vanuit diverse invalshoeken voorbij zien komen. De ene belasting is effectiever dan de andere, afhankelijk van de mate waarin mensen hun gedrag aanpassen.

Met deze kennis in het achterhoofd zag ik net de verkoopcijfers van nieuwe auto's voor Europa voorbij komen. Waar de autoverkoop in 2014 Europees gezien met 5,7% toenam, was Nederland (om de woordgrap maar over te nemen) het lelijke eendje met -6,9%. Op zich geen vreemd gegeven, door de BPM is de aanschafprijs van auto's hier stukken hoger dan in andere landen.

Schiet de BPM daarmee niet zijn doel voorbij? Immers wordt al jaren gesproken over de vergroening van de autobelastingen, maar hoewel nieuwe auto's steeds schoner worden, wordt de aanschaf daarvan ontmoedigd. Het afschaffen van de BPM zou wat dat betreft een mes zijn dat aan twee kanten snijdt. Mensen kopen sneller een nieuwe auto, dus het wagenpark verjongt sneller. Daarnaast zorgt de toegenomen verkoop voor extra BTW-inkomsten. De schade voor de schatkist blijft dus beperkt.

Nu noem ik specifiek de BPM, maar wellicht is het aardig om hier een algemeen topic over autobelastingen van te maken. Over de MRB en de accijnzen valt vast ook nog wel wat te discussiëren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Ehuls » vr 16 jan 2015, 14:02

lijkt me veel te kort door de bocht (ook al zo'n mooie woordspeling voor dit forum) om de daling van de verkoop puur aan de BPM toe te schrijven.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Rogier » vr 16 jan 2015, 14:09

De BPM is in de afgelopen jaren al gedeeltelijk verlaagd, terwijl de wegenbelasting verhoogd zijn i.v.m. de invoering van de kilometerheffing.
Wel heeft CO2 heffing de verkoop van auto's enorm beinvloed. Tegenwoordig worden veel meer kleinere en zuiniger modellen verkocht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Rene » vr 16 jan 2015, 14:19

Wat in Nederland nogal meespeelt, is de enorme bezuinigingen in werkgeversland. Bezuinigingen op het aantal en omvang van kantoren, flexplekken, noem maar op.
Maar ook de auto-van-de-zaak is in een ander vaarwater gekomen. Bedrijven die over de kop zijn gegaan zorgen voor een vermindering van de verkoop van leaseauto's, en de meeste bedrijven die overleven zijn wat minder scheutig met leaseauto's om aan de kostenkant te sparen. Ook moeten werknemers er vaak wat langer mee doorrijden, voordat ze een nieuwe mogen bestellen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door boe! » vr 16 jan 2015, 14:33

Ehuls schreef:lijkt me veel te kort door de bocht (ook al zo'n mooie woordspeling voor dit forum) om de daling van de verkoop puur aan de BPM toe te schrijven.
Ik vind één jaar als referentie ook wat weinig. Als de verkopen in voorgaande jaren in elkaar zijn geklapt (zoals bijvoorbeeld in Spanje) dan is het vrij gemakkelijk stijgen in 2014 omdat de basis vrij laag is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Chris » vr 16 jan 2015, 14:37

De bijtelling is wel erg marktverstorend. Een paar gram CO2 meer of minder maakt het verschil tussen auto's als warme broodjes verkopen, of bijna geen auto's verkopen. Van de Mitsubishi Outlander zouden er veel minder zijn verkocht als deze niet in de lage bijtelling zou vallen. Bijna nergens zijn zoveel Outlanders verkocht als in Nederland. En in werkelijkheid is dat helemaal geen zuinige auto.

Wat overigens wel opvallend is dat de motorrijtuigenbelasting geen onderscheid maakt naar milieu-eigenschappen. Je betaalt net zoveel wegenbelasting voor een roetbak van 20 jaar oud als een euro 6 dieselauto die 97% minder fijnstof uitstoot.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door captain007 » vr 16 jan 2015, 14:43

^^ De reden dat die Outlander zo goed verkocht was dat eigen ondernemers veel fiscale voordelen genoten. De gewone man en werknemer in loondienst met leaseauto kon hiervan nauwelijks profiteren. In 2013 kon je als zelfstandig ondernemer voor ongeveer 10.000 euro netto die auto kopen. Kortom de overheid was gewoon letterlijk enorme bakken van auto's aan het weggeven voor de prijs van een boodschappenkarretje. Zelfde gebeurd overigens nog steeds, maar dan met name voor van die volledige elektrische auto's zoals de Tesla. Wanneer men daarmee zou stoppen denk ik dat het aantal verkopen richting het nulpunt daalt, gezien de enorme kostenstijgingen die je dan zou hebben door het wegvallen van aftrekposten/subsidies.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door waldo79 » vr 16 jan 2015, 17:04

Vergeet niet dat in 2014 voor particulieren de vrijstellingen van de wegenbelasting op een aantal zuinige auto's zijn vervallen. Dat kan ook een substantieel verschil maken.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Groningen » vr 16 jan 2015, 17:43

Chris schreef:De bijtelling is wel erg marktverstorend. Een paar gram CO2 meer of minder maakt het verschil tussen auto's als warme broodjes verkopen, of bijna geen auto's verkopen.
Klopt helemaal. Zo zie je dat Opel het niet goed doet, qua verkopen. Omdat Opel geen modellen heeft met lagere bijtelling, is men de markt voor leaserijders voor een heel groot deel kwijt en moet men het hebben van leaserijders die er niet om geven en wél bijvoorbeeld een Insignia (mooie auto trouwens) willen rijden, of de bestelwagenmarkt. En van particulieren die zelf een nieuwe auto kopen, maar niet heel veel mensen willen / kunnen dat.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door waldo79 » vr 16 jan 2015, 17:47

Volgens mij kun je concluderen dat de belastingmaatregelen erg verstorend werken op de Nederlandse markt. Als je, met behoud van BPM en zonder ingrepen als subsidies en lagere bijtellingen, de markt zijn werk laat doen ziet het plaatje er heel anders uit.

Of de verkoop dan hoger zou zijn geweest...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door verfmeer95 » vr 16 jan 2015, 20:05

Ik denk dat qua bpm en bijtelling het handigst is om een glijdende schaal te hanteren. Dus gewoon x euro bpm of x procentpunt bijtelling per gram uitgestoten CO2. Dan is zelfs 1 gram CO2 minder uitstoot de moeite waard.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Rene » vr 16 jan 2015, 20:28

Volgens mij is het verstandiger om alle specifieke belastingen op auto's die in de algemene middelen verdwijnen af te schaffen, en om te slaan naar de algemene belastingen.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Boerenkool » do 12 mar 2015, 21:42

Ik vind al die nieuwe bijtellingsgebeurens niet eens echt beter werken. Je zag nogal eens dat een grote bak die in zijn klasse net wat beter performde een goed label kreeg en zo een belastingvoordeel kreeg tj opzichte van een kleine auto die in zijn klasse underperformde. Maar wel toch nog zuiniger was.
Wat dat betreft is het simpele systeem op gewicht van de wegenbelasting ng niet slecht.Tien, twintig jaar geleden zag je nog eel meer de neiging om in kleine auto's te rijden typetje 1 op 17. Terwijl Duitsland en Belgie volreden met grote stinkende dieselbakken.
Nog steeds zie het effect nog wel, maar het is wel flink minder aan het worden. Nu zie je klein uitgevallen SUVs die een leuk label hebben maar wel 1 op 13 rijden.

Ook zoiets doodsimpels als de accijns is eigenlijk een betere manier om zuinige autos te stimleren. Dan betaalt de vervuiler vanzelf meer en straf je niet een oma met een onzuinige auto die maar een keer per twee weken naar het volgende dorp familie bezoekt met een dure wegenbelasting.
Wat het systeem ook grondig vernaggeld heeft is het sterk gegeroeide systeem van de leaseautos. Dan is de catalogusprijs relevant maar gebruik en milieu vrijwel niet. De lagere bijtellingssytematiek lost dat maar deels op. Elementen als gebruik en verbruik zouden er meer in thuishoren.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Peter » vr 13 mar 2015, 4:19

In de bijtelling zitten natuurlijk twee aspecten. De werknemer profiteert van "gratis" autogebruik en "gratis" benzine en de overheid loopt BTW inkomsten en inkomstenbelasting (op auto en benzine) mis, die in geval van vergoeding op eigen autoverbruik wel zouden zijn binnengeharkt.

Dat er een stukje waarde van de auto in de bijtelling zit is dus niet zo vreemd, want meer luxe is meer verkapt salaris. Dat benzinegebruik meetelt is ook niet zo raar, want de staat loopt BTW mis op benzine. Dat de bijtelling te zwaar afhangt van milieueisen staat, is mijns insziens waar.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door RSK » zo 05 apr 2015, 19:31

Vanmorgen toch met redelijke verbijstering naar de Franse televisie gekeken. De vanafprijzen zijn stukken lager dan in Nederland, het verschil is een stuk groter dan ik aanvankelijk dacht. Een relatief goedkope auto als de Dacia Duster is in Frankrijk verkrijgbaar vanaf €11.990. In Nederland kost deze minimaal €16.490, ofwel €4.500 meer. Dezelfde auto kost dus maar liefst 37,5% extra, een verschil dat grotendeels uit de BPM voortkomt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Chris » zo 05 apr 2015, 19:41

Ja, de BPM is ook de reden dat redelijk wat gangbare modellen voor de Europese markt niet in Nederland verkocht worden. In sommige segmenten is het prijsverschil door de grammen CO2 zo groot dat ze er niet mee kunnen concurreren. Ik heb ook altijd de indruk dat je in Nederland minder auto's uit het D/E segment ziet vergeleken met bijvoorbeeld Duitsland of België. Die zijn hier vaak te duur in de lease en te duur voor particulieren om nieuw te kopen.

Ik vraag me af of het niet verkeerd zou zijn om de bijtelling verder te vereenvoudigen, met simpelweg twee tarieven, voor zeer zuinige auto's en overige. Dat zou een meer 'level playing field' geven. Een paar gram CO2 te veel kan net het verschil zijn voor een dealer om een verkoopkanon te hebben of bijna niks te verkopen. En de Nederlandse markt is te klein om voor veel autofabrikanten alleen voor ons hun modellen aan te passen.

Je moet je ook afvragen of er in de lease niet teveel profiteurs zijn van onrealistische brandstofverbruikscijfers, waardoor ze veel minder bijtelling betalen dan eigenlijk zou moeten. Voor particulieren zijn al die voordelen er niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Peter » ma 06 apr 2015, 5:11

Het is een beetje doorgeslagen inderdaad, met te veel focus op enigszins dubieuze testresultaten qua verbruik. Wie onzuinig rijdt (door de auto of door rijgedrag) wordt via de benzinerekening reeds behoorlijk beboet.

Zijn de Denen (het enige land met een hogere BPM dan Nederland) ook overgestapt op verbruikswaarden ipv kale prijs, gewicht, benzinesoort en wellicht motorinhoud ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Rein » do 17 dec 2015, 9:47

Het CBS heeft vandaag een persbericht gepubliceerd over de wegenbelastingen in Nederland. Nederlandse autobezitters gaan in 2016 ongeveer 100 miljoen euro meer betalen aan wegenbelasting dan in 2015 wat in totaal zal uitkomen op 5,6 miljard euro. Opvallend is dat de provinciale opcenten in Friesland met 27% worden verlaagd wat tot doel heeft een impuls te geven aan de Friese economie. Ik vraag me af of er zo'n directe link te maken is en er daadwerkelijk een impuls uitgaat van een iets lagere wegenbelasting. Ik betaal (in Noord-Holland) circa 40 euro per maand aan motorrijtuigenbelasting. Laat daarvan (met een natte vinger) 15 euro uit opcenten bestaan, dan zou een daling van de opcenten met een derde mij ongeveer 5 euro per maand schelen. Poeh, dat scheelt zeg, daar zal de economie zeker een impuls van krijgen. :?
CBS schreef:CBS: Overheid verwacht 5,6 miljard aan wegenbelasting te innen

Nederlandse autobezitters gaan in 2016 ongeveer 100 miljoen euro meer betalen aan wegenbelasting dan in 2015. Deze toename komt onder andere door een groeiend wagenpark en een strikter beleid voor vrijstellingen. Ook past het Rijk een inflatiecorrectie toe. In totaal verwacht de overheid 5,6 miljard euro te innen. Dit meldt CBS op basis van onderzoek naar de begrotingen voor 2016 van Rijk en provincies.

De motorrijtuigenbelasting (MRB) bestaat uit twee delen. Het grootste deel, het Rijksdeel, stijgt met 2,4 procent naar bijna 4,1 miljard euro. Het deel bestemd voor de provincies, ruim 1,5 miljard euro, blijft nagenoeg gelijk.

Provincies verwachten 1,5 miljard euro op te halen aan motorrijtuigenbelasting in 2016, net zoveel als in 2015. Ondanks dat het gemiddelde opcententarief van de twaalf provincies met 2,6 procent daalt, zijn de verwachte opbrengsten niet kleiner. Dit komt door de stijging van het aantal belastbare auto’s. Zo zijn onder andere oldtimers en energiezuinige auto’s vanaf 2016 niet meer volledig vrijgesteld van wegenbelasting.
Provincies en Rijk zijn vrij in de besteding van de wegenbelasting. Ze hoeven het geld niet aan wegen te besteden. Voor de provincies is de MRB de belangrijkste inkomstenbron waarop zij zelf, met de hoogte van het opcententarief, invloed kunnen uitoefenen.

In Friesland betalen autobezitters in 2016 bijna 27 procent minder aan provinciale opcenten dan een jaar eerder. Hiermee verwacht de provincie een impuls te geven aan de Friese economie. Door de tariefsverlaging daalt de verwachte opbrengst in de periode 2016-2019 met ongeveer 20 miljoen euro per jaar. Om dit gat in de begroting op te vullen, moet de provincie andere middelen aanwenden om de lasten voor het komende begrotingsjaar te dekken. Hiervoor kunnen zij bijvoorbeeld hun reserves aanspreken.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door hneel » zo 31 jan 2016, 15:04

Door de BPM schaffen Nederlanders ook andere auto's aan dan in het buitenland. Hier zie je voornamelijk Aygo's, Citroen C1, Atos, Kia Picanto, etc.
Als je de grens over gaat naar België kom je dat soort autootjes nauwelijks meer tegen. (Indien wel, dan zitten er gele nummerplaten aan).

Als bezitter van een 'normale' auto heb ik in de praktijk veel last van dat soort wagentjes. Ze zijn bij stoplichten niet vooruit te branden en op de snelweg durven/kunnen ze niet harder dan 100@130. Daar heb je in het buitenland geen last van. Rijden in België is een verademing.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door waldo79 » zo 31 jan 2016, 17:14

Mijn ervaring met Aygo's en dergelijke is dat daar nog flink wat asomobilisten in rijden die van bumperkleven houden en van spiegels gebruiken nog nooit gehoord hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Chris » zo 31 jan 2016, 18:16

Stadsauto's waren tot voor kort vaak vrijgesteld van BPM vanwege de lage CO2 uitstoot. Daardoor was het prijsverschil met het B-segment en hoger vrij groot.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autobelastingen en hun uitwerkingen

Bericht door Peter » ma 01 feb 2016, 3:48

Dat zie je in Denemarken nog sterker, dat vrijwel iedereen in een boodschappenwagentje rijdt, omdat de BPM hier nog hoger is en ook exponentieel oploopt met gewicht of uitstoot.

Kwestie dus van je grote auto vanuit het buitenland importeren en accepteren dat deze 8-10 jaar oud is. 8-)
(je blijft wel hogere wegenbelasting en meestal meer aan benzine betalen natuurlijk)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie