Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
glennvansteeg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 12:23

Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door glennvansteeg » vr 19 jun 2015, 12:32

Geachte leden van het wegenforum,

Mijn naam is Glenn van Steeg, masterstudent CME op de Technische Universiteit Eindhoven. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek, dit onderzoek maakt deel uit van mijn afstudeerscriptie naar het verbeteren van het proces van eisenspecificatie in projecten met geïntegreerde contractvormen. Het doel van deze studie is het begrijpen van gebruikersvoorkeuren met betrekking tot verschillende delen van dit proces.

Graag nodig ik jullie uit om deel te nemen aan mijn onderzoek. Het bestaat uit twee delen en zal niet langer dan 10 minuten duren om in te vullen.
De link is: http://vragen9.ddss.nl/q/OnderzoekFunct ... ecificeren

Mocht u nog meer mensen kennen die betrokken zijn geweest bij een infrastructureel project met een geïntegreerde contractvorm (D&C, DBM en DBFM) dan wil ik u vragen anderen ook op de hoogte te brengen van mijn enquête. Hoe meer respons, des te beter mijn resultaten en aanbevelingen zullen worden, schroom dus niet om de enquête door te sturen naar collega's of andere betrokkenen.

Door deelname aan dit onderzoek helpt u mij met mijn afstudeerscriptie, daar wil ik u alvast voor bedanken!
Met vriendelijke groet,

Glenn van Steeg

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door Rene » vr 19 jun 2015, 13:14

Dag Glenn, ik heb 'm ingevuld.

Na ervaringen met functioneel specificeren en prestatie-specificeren, blijf ik erbij dat het in veel gevallen beter is om bepaalde eenvoudiger zaken gewoon als bestek uit te werken.
Nu moet je soms bepaalde zaken heel omslachtig beschrijven, en krijg je als opdrachtgever niet wat je beoogt te krijgen.

Sommige dingen zijn nu eenmaal simpel, en behoeven geen compleet ontwerp-traject. Zeker als je weet dat simpele zaken die simpel in een bestek staan geen fuzz opleveren tussen OG en ON en daardoor ook geen prijs-met-driedubbele-risico-opslag opleveren. Bijvoorbeeld de opdrachtgever wil een blokkendoos waarvan de blokken aan elkaar zijn geschroefd, en daardoor ook gemakkelijk gemonteerd en gedemonteerd kan worden. Schroeven gaan meestal een lange tijd mee, en daarom wordt niet altijd stilgestaan bij een goede functionele of prestatie-eis.
Als je functioneel gaat specificeren kom je wellicht uit op een uit elementen bestaand vierkant object, waarvan de delen met duurzame, verbindende elementen aan elkaar kunnen worden vastgezet.
Als je qua prestatie gaat specificeren, dan krijg je een eis dat het rechthoekige object gedurende 10 jaar in staat moet zijn om de elementen te verbinden.
Waarschijnlijk krijg je op basis van de functionele eis wel een blokkendoos, maar zijn de blokken met spijkers, nieten of klitteband met elkaar verbonden. En als je toch schroeven wilt als OG, dan heb je meteen gedonder met de ON over de prijs.
Bij de prestatie-eis krijg je een totaal ander modulair vierkant-achtig concept, dat na 5 jaar en een maand netjes wordt vervangen door de aannemer, maar die 2 maanden na de overdracht (10 jaar later dus) wel meteen groot onderhoud behoeft door de opdrachtgever. Terwijl een geschroefde blokkendoos dat onderhoud niet meteen na die overdracht nodig zou hebben gehad. DBFM correct afgehandeld, maar OG na 10 jaar niet echt blij.

Dit bovenstaand voorbeeld heb ik uiteraard extreem versimpeld, maar het geeft een idee van de problematiek die ik heb ervaren.
Mijn motto bij dit soort zaken is dan ook: als het simpel kan, hou het dan ook simpel. Ga dan niet van een praktische mug een functionele olifant of een prestatiemammoet maken. Daarmee verklein je risico's voor zowel OG als ON, en dat beperken van de risico's is voor beide partijen vaak prijstechnisch ook niet onvoordelig.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door Via » vr 19 jun 2015, 18:25

Ik heb hem ook ingevuld, hoewel ik slechts zijdelings met Functioneel Specificeren te maken heb. Ik kan me deels ook in het verhaal van René vinden, de verdeling van risico's tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is momenteel toch een hot item.

De ironie is ook vaak dat het teveel verleggen van risico's naar opdrachtnemers eerder zorgt voor toepassen van bewezen systemen dan dat het de innovatie, die met functioneel specificeren beoogd was, aanjaagt.

glennvansteeg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 12:23

Re: Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door glennvansteeg » zo 21 jun 2015, 12:56

Dag Rene en Via,

Allereerst wil ik jullie bedanken voor het invullen van de vragenlijst! Daarmee help je mij enorm met mijn afstudeeronderzoek.

Ten tweede herken ik die problemen die jullie allebei ondervonden hebben, uit de literatuur over geïntegreerde contractvormen en functioneel specificeren worden heel vaak alleen de voordelen aangehaald en niet de nadelen zoals bijvoorbeeld: gedoe met vergunningen, risico verdeling en het feit dat de bouw deze "cultuuromslag" nog niet aankan. Ik heb ook geprobeerd te spreken met alle betrokken: aannemers, stakeholders en opdrachtgever en allen geven aan dat het werken met de geïntegreerde contractvorm soms lastig is en dat wanneer het inderdaad met bestek kan, dat het dan misschien ook de beste optie is.

Ik hoop dat ik met behulp van dit onderzoek de voorkeuren van de verschillende partijen in het proces kan vaststellen en mogelijk enkele originele aanbevelingen kan doen richting de beroepspraktijk. En dat projecten in de toekomst niet meer worden gezien als wurgcontracten voor alle betrokken partijen.

Glenn

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door Via » zo 21 jun 2015, 16:45

^^
Tip: neem ook nadrukkelijk Best Value Procurement mee in je verhaal. Daar worden alle eisen op nog hoger niveau gesteld en is de opdrachtnemer als expert meer in the lead. Je zult daar ook voorbeelden van rioolwaterzuiveringen vinden waar dit naar tevredenheid is toegepast.

glennvansteeg
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 jun 2015, 12:23

Re: Help mij met mijn afstudeeronderzoek naar Functioneel Specificeren

Bericht door glennvansteeg » ma 22 jun 2015, 9:43

Dank voor je reactie, ik zal dit zeker opnemen in mijn onderzoek.

Wat mij opvalt is dat mijn onderwerp zeer actueel is, onlangs kwam ik weer een artikel tegen waar de problematiek met de geïntegreerde contractvormen wordt aangekaart. Wellicht vinden jullie dit ook interessant: http://www.nrcq.nl/2015/06/09/wie-wil-e ... waterstaat

Plaats reactie