Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door rick visser » zo 16 aug 2015, 23:25

Dit jaar had ik tijdens de vakantie voor het eerst de beschikking over een volledig geïntegreerde routeplanner. Dank zij Eva (dat is de stem die ik gebruikte)reed ik met veel plezier onbezorgd bijna automatisch naar mijn bestemmingen. Tijdens het rijden drong het tot me door hoe makkelijk het eigenlijk is om een autonoom rijdende auto te maken: deze ‘Eva’ weet al bijna alles wat nodig is: hoe de wegen lopen, welke afslag, rotonde, en voorsorteerstrook. Ze weet overal hoe hard je mag rijden en ook hoe je files moet omzeilen. En net zoals ze weet waar de files staan weet ze ook wat de weer-situatie is!

Verkeersregels zijn makkelijk in te programmeren en obstakels kunnen eenvoudig worden gedetecteerd met camera en radar. Ook rijgedrag en zaken als anticiperen kunnen makkelijk worden ingeprogrammeerd.

Het moeilijke is de puntjes op de i: dankzij GPS weet de auto tot op een meter nauwkeurig waar hij rijdt, maar voor veilig weggedrag is dat niet voldoende: er zijn truuks nodig zoals een camera die de witte wegbelijning herkent. Ook is het maar te hopen dat de auto alle fietsers opmerkt en wandelaars. En het kost de auto veel rekenkracht om stoplichten en verkeersborden te herkennen.

Bij mooi weer met veel zon kan veel geregeld worden met camera’s en radar, maar wat als die minder betrouwbaar worden door regendruppels of erger nog: mist en sneeuw?

Met een beetje hulp wordt het allemaal veel makkelijker voor deze auto:

Bijvoorbeeld: als wordt gesproken over automatische auto’s wordt altijd vermeld dat auto’s met elkaar kunnen communiceren via internet. Maar waarom moet het daarbij blijven? Een minimaal signaaltje is voldoende om stoplichten te laten meepraten. Ingewikkelde beeldverwerking om te bepalen of het rood of groen is wordt daarmee overbodig.

Hetzelfde geldt voor verkeersborden: als benzinestations, campings en restaurants in de routeplanner kunnen worden gezet, kan dat ook met verkeersborden: wat de autonome auto betreft kunnen die dan wel weg, want die auto weet allang dat die borden daar staan.

Witte lijnen vervagen en worden onzichtbaar als het sneeuwt, maar kleine magneetjes in het wegdek doen het altijd: zelfs met een centimeter sneeuw en als bovendien de camera wordt verblind door een hardnekkige sneeuwvlok weet de auto toch exact waar hij rijdt. Het systeem wordt al jaren gebruikt door 2GetThere en is helemaal niet zo duur: elke twintig meter een klein magneetje in het wegdek lijkt mij best haalbaar en betaalbaar.

Wat betreft de fietsers en voetgangers: iedereen heeft tegenwoordig een mobiel op zak… Een prima manier om te communiceren met die auto’s, hoewel… Dit gaat misschien wat ver: één keer je mobiel vergeten en je wordt omver gereden…

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Mark » zo 16 aug 2015, 23:29

De mogelijkheden zijn eindeloos wat dat betreft zover de techniek het toelaat. Daar maak ik mij wat betreft de zelfrijdende auto geen zorgen over. Het grote probleem voor de komende jaren zijn de maatschappelijke en ethische discussies, vooral als het ooit fout gaat.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door CasablancaMarocco » zo 16 aug 2015, 23:41

Voertuigen zonder bestuurder bestonden al tien jaar geleden, maar ook met dit soort voertuigen gaat het soms mis, hier een voorbeeld.

http://www.helpdeskforum.nl/viewtopic.p ... 6b4cc78bae

De komende jaren geloof ik best dat er veel overgenomen gaat worden van de bestuurder, maar helemaal autonoom zonder stuur zie ik de komende jaren nog niet zo snel gebeuren.

En als het toch zo ver komt, dan hoop ik dat het zelf rijden bij sommige voertuigen nog gewoon mogelijk blijft, het zou zonde zijn als mijn enige hobby zou komen vervallen door deze ontwikkeling, :mrgreen:

En anders is natuurlijk een motor nog een optie, de kans dat zo'n voertuig geautomatiseerd zou kunnen worden lijkt me onwaarschijnlijk. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Rene » zo 16 aug 2015, 23:59

Probleem is dat een buitensituatie met in het wild lopende en fietsende mensen zich niet zo laat modelleren zoals dat voor computers nodig is. Het gaat namelijk om voorspellend vermogen in een ongedefinieerde omgeving, en daar zijn computers nu eenmaal bitter slecht in, hoe geavanceerd ze tegenwoordig ook mogen lijken - en het is niet iets wat snel oplosbaar is met een paar terabytejes extra. Eer dat die veiligheidshobbel genomen is, zijn we denk ik vele, vele jaren verder. Ik zie de volledig automatische auto's de eerste 25 jaar dan ook nog niet in het stadsverkeer rijden. Wie denkt dat het sneller zal gaan, is mijns inziens een regelrechte opportunist.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Rene » ma 17 aug 2015, 0:14

rick visser schreef:deze ‘Eva’ weet al bijna alles wat nodig is: hoe de wegen lopen, welke afslag, rotonde, en voorsorteerstrook. Ze weet overal hoe hard je mag rijden en ook hoe je files moet omzeilen. En net zoals ze weet waar de files staan weet ze ook wat de weer-situatie is!
Ze weet echter niet van wisselstroken. Ook is de kans aanzienlijk dat ze je bij een meerbanenstelsel op de verkeerde rijbaan positioneert, met alle gevolgen van dien.
rick visser schreef:Verkeersregels zijn makkelijk in te programmeren en obstakels kunnen eenvoudig worden gedetecteerd met camera en radar. Ook rijgedrag en zaken als anticiperen kunnen makkelijk worden ingeprogrammeerd.
Dus niet. Zeker menselijk gedrag is niet te programmeren, en dat is de grote onvoorspelbare factor in stedelijk verkeer.
rick visser schreef:Hetzelfde geldt voor verkeersborden: als benzinestations, campings en restaurants in de routeplanner kunnen worden gezet, kan dat ook met verkeersborden: wat de autonome auto betreft kunnen die dan wel weg, want die auto weet allang dat die borden daar staan.
En jij zorgt ervoor dat elke individuele voertuigeigenaar elk moment van de dag de nieuwe set binnenkrijgt ? Want er verandert dagelijks wel heel wat. Dat is net zoiets als ervoor zorgen dat iedere voertuigbezitter ter wereld 4x dagelijks naar de allerlaatste versie van Windows10 update. Veel succes.
rick visser schreef:Witte lijnen vervagen en worden onzichtbaar als het sneeuwt, maar kleine magneetjes in het wegdek doen het altijd: zelfs met een centimeter sneeuw en als bovendien de camera wordt verblind door een hardnekkige sneeuwvlok weet de auto toch exact waar hij rijdt. Het systeem wordt al jaren gebruikt door 2GetThere en is helemaal niet zo duur: elke twintig meter een klein magneetje in het wegdek lijkt mij best haalbaar en betaalbaar.
Thermoplast is geen wegenverf en gaat jaren mee. Alles wat in het wegdek ligt zorgt voor extreem veel hogere onderhoudskosten van het wegdek. Op dit moment is dat al een probleem voor wat betreft de lussen in het wegdek die amper om de 600 meter liggen. Laat staan 30 keer zo vaak.
rick visser schreef:Wat betreft de fietsers en voetgangers: iedereen heeft tegenwoordig een mobiel op zak… Een prima manier om te communiceren met die auto’s, hoewel… Dit gaat misschien wat ver: één keer je mobiel vergeten en je wordt omver gereden…
Dus je beseft zelf misschien hopelijk ook wel een beetje waar een van de belangrijkste veiligheidsangels zit ?

En last-but-not-least: als alles computergestuurd zou zijn en iedereen een volgens de computer veilige volgafstand aan zou houden, dan komt het wegennet extreem veel capaciteit tekort.

Droom gerust verder. Er zijn vele opportunisten die er exact hetzelfde over denken. Net als dat er in de jaren '50 en '60 velen waren die geloofden dat het verkeer in het jaar 2000 heel anders zou zijn. Zie tekenfilmseries als de Jetsons en zo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Attietattie » ma 17 aug 2015, 7:46

Rene schreef:Ze weet echter niet van wisselstroken. Ook is de kans aanzienlijk dat ze je bij een meerbanenstelsel op de verkeerde rijbaan positioneert, met alle gevolgen van dien.
Dat kan je heel simpel programmeren. Net zoals jij naar kantelwalsborden en matrixborden kijkt, kan een computer dat ook. Sterker nog, gooi er een KAR naast, (of gooi dat signaal ergens over internet) dan hoeft die auto niet eens te kijken.
Rene schreef:Dus niet. Zeker menselijk gedrag is niet te programmeren, en dat is de grote onvoorspelbare factor in stedelijk verkeer.
Exact. Zo snel mogelijk elimineren dus.
Rene schreef:En jij zorgt ervoor dat elke individuele voertuigeigenaar elk moment van de dag de nieuwe set binnenkrijgt ? Want er verandert dagelijks wel heel wat. Dat is net zoiets als ervoor zorgen dat iedere voertuigbezitter ter wereld 4x dagelijks naar de allerlaatste versie van Windows10 update. Veel succes.
Zodra je je auto start haal je de nieuwe informatie van een omtrek van 100km binnen. Dat zijn geen bulken informatie. En vergeet niet dat alle nieuwe auto's continu informatie binnenkrijgen in de vorm van file-informatie. Als je thuis of op je werk staat, kan het zelfs nog via wifi.

Wat er verandert, wordt door auto nr 1 geconstateerd, auto nr 2 en 3 controleren wat nr 1 heeft gezien en auto nr 4 heeft de informatie al binnen. Simple as that.
Rene schreef:En last-but-not-least: als alles computergestuurd zou zijn en iedereen een volgens de computer veilige volgafstand aan zou houden, dan komt het wegennet extreem veel capaciteit tekort.
Geloof ik niets van. Dat is alleen het geval zolang automatische auto's gemixt rijden met conventionele auto's. Als alles automatisch is, rijdt men bumper aan bumper. Iedereen remt dan namelijk exact op hetzelfde moment.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door waldo79 » ma 17 aug 2015, 11:55

Alleen wat als nu een auto in die serie pech krijgt, hoe kan dit zonder verdere verstoring in een keten :dontknow:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Attietattie » ma 17 aug 2015, 12:29

Niet. Maar dat is niet anders dan nu toch?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door captain007 » ma 17 aug 2015, 13:00

Een ding is zeker en dat is dat niet alle auto's tegelijk kunnen remmen, want er is nog communicatietijd nodig tussen de auto's onderling om aan te geven dat er iets loos is en er geremd moet worden. En die vertraging is al gauw enkele milliseconden dus er is nog steeds sprake van een reactietijd, weliswaar minder dan met handmatig bestuurde auto's maar nog steeds noodzakelijk. Zowel met camera's die naar de voorligger kijken als met communicatie tussen auto's zal je dat houden door latency in de systemen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Lekkere Kwal » ma 17 aug 2015, 13:19

rick visser schreef:Het moeilijke is de puntjes op de i: dankzij GPS weet de auto tot op een meter nauwkeurig waar hij rijdt
Dat is een misvatting; GPS is op z'n best tot op tientallen meters nauwkeurig. Zodra er verstoring optreed (slecht weer, natuurgroen, viaducten, stoorzenders) kan die preciesie dalen tot wel enkele honderden meters. Veel systemen lossen dit op door de locatie te interpoleren op basis van de wegdata (het voertuig zal wel de huidige route volgen), maar betrouwbaar is dit allerminst. GPS is een benadering van je positie, geen bepaling.
En het kost de auto veel rekenkracht om stoplichten en verkeersborden te herkennen.
Dit lijkt me niet een kwestie van rekenkracht, maar van betrouwbaarheid van de herkenningsalgoritmen, die het verschil tussen :B3: en :J23: kunnen herkennen bijvoorbeeld. Rekenkracht is gewoon geworden met alle smartphones, maar zie het maar eens iets te laten herkennen.
Bijvoorbeeld: als wordt gesproken over automatische auto’s wordt altijd vermeld dat auto’s met elkaar kunnen communiceren via internet. Maar waarom moet het daarbij blijven?
Zover ik weet is net niet de bedoeling dit via het internet te doen (kost geld, sloom, onbetrouwbaar), maar via lokale radiocommunicatie.
Een minimaal signaaltje is voldoende om stoplichten te laten meepraten. Ingewikkelde beeldverwerking om te bepalen of het rood of groen is wordt daarmee overbodig.
Dat vind ik wel een leuk idee, maar je signaalvertraging moet hierbij minimaal zijn. Via het internet is dat praktisch onmogelijk (vaak 0,5 tot meer dan een seconde op 3G), maar lokaal zou dat inderdaad kunnen met een statusbericht met alle stoplichten van dat kruispunt. Maar dat neemt niet weg dat de afspraak is om dit te regelen op basis van licht en niet voor licht + radio.
Hetzelfde geldt voor verkeersborden: als benzinestations, campings en restaurants in de routeplanner kunnen worden gezet, kan dat ook met verkeersborden: wat de autonome auto betreft kunnen die dan wel weg, want die auto weet allang dat die borden daar staan.
Verkeersborden bepalen de verkeersregels niet, dat doen de wegbeheerders ;) Dus het gaat niet om de vraag of er ergens een verkeersbord staat, het gaat om de bepalingen op dat wegdeel. Je hoeft dus niet de borden in de data te zetten, maar de verschillende soorten wegdelen (100-km zone, inhaalverbod, woonerf enzovoort). Het idee is dus goed maar dat kan je grondiger implementeren dan domweg de bordjes inkloppen.
Witte lijnen vervagen en worden onzichtbaar als het sneeuwt, maar kleine magneetjes in het wegdek doen het altijd: zelfs met een centimeter sneeuw en als bovendien de camera wordt verblind door een hardnekkige sneeuwvlok weet de auto toch exact waar hij rijdt. Het systeem wordt al jaren gebruikt door 2GetThere en is helemaal niet zo duur: elke twintig meter een klein magneetje in het wegdek lijkt mij best haalbaar en betaalbaar.
Leuk, maar een magneetje ga je niet eerder detecteren dan dat je er daadwerkelijk pal naast bent. Daarnaast zijn magneten niet zo sterk dat je ze op ruime marge (die je normaal aanhoudt als net rijdende auto) nog kan detecteren, zeker met jouw tempo en het feit dat je eigen magnetisch veld erg sterk is tenzij je auto volledig van plastic is. En als er ook maar wat grind je in pak sneeuw zit langs de berm (meestal het geval) dan dempt dat je magnetisch veld ook lekker weg. Dus nee deze vlieger zie ik niet opgaan.
Wat betreft de fietsers en voetgangers: iedereen heeft tegenwoordig een mobiel op zak… Een prima manier om te communiceren met die auto’s, hoewel… Dit gaat misschien wat ver: één keer je mobiel vergeten en je wordt omver gereden…
Het blijft een openbare weg, niet een trace voor zelfrijdende auto's waar je als voetganger een baken voor moet dragen... dat is de omgekeerde wereld.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door RSK » di 18 aug 2015, 20:47

Attietattie schreef:
Rene schreef:Dus niet. Zeker menselijk gedrag is niet te programmeren, en dat is de grote onvoorspelbare factor in stedelijk verkeer.
Exact. Zo snel mogelijk elimineren dus.
Dat elimineren van de menselijke factor in het verkeer staat natuurlijk haaks op het huidige beleid om fietsen en lopen te promoten. Ik denk dat het best haalbare op korte tot middellange termijn een (facultatieve) automatische piloot voor op stroomwegen wordt. Een beetje vergelijkbaar met vliegtuigen nu: die vliegen het grootste deel van de reis op de autopiloot, terwijl het lastige deel (opstijgen en landen) door de piloten zelf wordt gedaan. In het geval van auto's gaat dat dan om het rijden op het onderliggend wegennet. Een dergelijk systeem lijkt me een prima ontwikkeling voor iedereen die autorijden niet voor zijn plezier en met zijn volle aandacht doet.

De taak die er voor de overheid ligt om dit soort systemen te faciliteren is het zoveel mogelijk ongelijkvloers uitbouwen van wegen. Niet enkel de stroomwegen, maar bij voorkeur ook een groot deel van de gebiedsontsluitingswegen. Een fijnmaziger net van stroomwegen (N207, N210, etc.) kan ook een onderdeel zijn van een dergelijk plan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door duikgek89 » di 18 aug 2015, 23:10

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Egbert » wo 19 aug 2015, 6:52

duikgek89 schreef:Zelfrijdende auto's... ik hoop dat dat niet gaat uitkomen zolang ik leef. Het is toch leuk om te rijden?
Ik snap niet dat er mensen zijn die denken dat als een auto zelf kan rijden die dit ook altijd moet doen. Begrijp je nu echt niet dat het een optie is? Je moet je cruisecontrol toch ook niet 100% van de tijd gebruiken?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Attietattie » wo 19 aug 2015, 7:47

duikgek89 schreef:
Attietattie schreef:Zodra je je auto start haal je de nieuwe informatie van een omtrek van 100km binnen. Dat zijn geen bulken informatie. En vergeet niet dat alle nieuwe auto's continu informatie binnenkrijgen in de vorm van file-informatie. Als je thuis of op je werk staat, kan het zelfs nog via wifi.
Maar hoe werkt dat voor mensen in het grensgebied? Hoe zit dat met de internetverbinding? Als ik de grens over rij heb ik op de ene telefoon geen internet meer maar op de andere ineens wel, maar hoe doen we dat met een auto? Heb je dan een extra dure databundel nodig ofzo?
Mijn auto geeft me overal waar ik kom file-informatie. Gratis. Dus dan kan dat ook met dergelijke data.

En nogmaals, het gaat niet om gigabytes he. Ik denk dat je in no time alle wijzigingen van vandaag van Nederland binnen hebt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 aug 2015, 7:57

duikgek89 schreef:In principe sluit ik me bij je aan, op de snelwegen de automatische bestuurder aan kunnen zetten zou soms niet verkeerd zijn, maar met de voorwaarde dat je als bestuurder op moet blijven letten en in moet grijpen indien nodig. Nadeel is dat de mensen niet meer opletten en in paniek raken als de automatische bestuurder ziet dat er iets niet klopt...
Om meerdere reden is dit niet wenselijk. Ten eerste haal je hiermee het belangrijkste voordeel van de automatische bestuurder weg, namelijk dat je niet continu op de weg hoeft te letten. Ten tweede ben je niet meer actief aan het rijden, en om ineens vanuit een passieve toestand te moeten ingrijpen kost veel meer tijd dan als je actief aan het rijden bent.

Automatische besturing voegt enkel wat toe als bestuurders niet hoeven blijven opletten en ingrijpen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door jdb2 » wo 19 aug 2015, 9:17

VW heeft ook een nieuwigheid.
Link
Feitelijk is dit gewoon adaptieve cruise control bij lage snelheden. Mag natuurlijk geen te grote gaten laten om het in de praktijk te laten werken.

BMW heeft een "driverless" parkeersysteem verkrijgbaar op de 7 serie. Je hoeft dus zelfs niet meer in de auto te zitten.
Link
Niet dat ik er fan van ben, maar geleidelijk aan zien we meer en meer autonome rijhulpsystemen die elk een specifiek probleem of scenario aanpakken. Als je alle autonome technologieën die vandaag al in productie zijn combineert kom al verassend ver wat zelfrijdende auto's betreft.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Alfa » wo 19 aug 2015, 20:16

^^En al zo'n auto dan toch tegen een andere auto aanknalt? Mag de rekening dan naar BMW doorgestuurd worden? Het is immers hun programma die de fout veroorzaakt heeft.

Bij de meeste van die zelfrijdende hulp staat duidelijk aangegeven dat het maar een hulp is, maw de bestuurder blijft verantwoordelijk. Maar als je programma's ontwerpt waar je niet meer in de auto moet zitten dan kan je je als fabrikant daar niet meer achter verschuilen. Je hebt als bestuurder zelfs geen mogelijkheid tot ingrijpen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door duikgek89 » zo 23 aug 2015, 10:23

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door Ds79m » zo 23 aug 2015, 10:35

^^ Dat hoeft niet. Het systeem hoeft niet 100% waterdicht te zijn, het moet alleen aantoonbaar beter zijn dan de menselijke bestuurders.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door RSK » zo 23 aug 2015, 21:02

duikgek89 schreef:Waarom kun je veel van die systemen die ontwikkelt worden op weg naar zelfrijdende auto's niet uitzetten? Of een goedkopere auto bestellen zonder die rommel erop?
Amen. Ik verbaas me af en toe over de immense hoeveelheid overbodige zaken die standaard op een auto gezet worden. Dan denk ik bijvoorbeeld aan een apparaat wat piept als je de gordel niet om hebt. Allemaal hartstikke leuk, maar is dat niet een beetje je eigen verantwoordelijkheid? Nee hoor, daar moet weer voor een paar tientjes aan elektronica voor geïnstalleerd worden. Zelfde verhaal met schakelindicatoren: ik weet heus wel wanneer ik wel en niet moet schakelen. Negen van de tien keer dat dat ding zegt dat het handig is, is het helemaal niet handig vanwege een situatie die ik wel aan zie komen en die sensor niet. Regensensoren: ik stoor me er gigantisch aan dat die maar al te vaak te enthousiast of te laks zijn. Een fatsoenlijke intervalinstelling zit er echter vaak niet meer op, dus je bent overgeleverd aan dat ding. Al met al een hoop onzin waarvan ik het geld liever in de zak zou houden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Beetje hulp voor de zelfrijdende auto?

Bericht door duikgek89 » zo 23 aug 2015, 23:24

...

Plaats reactie