Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Voorburger
polderweggetje
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 10:22

Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Bericht door Voorburger » vr 20 nov 2015, 14:36

Dankzij een software-update heb ik de laatste tijd een beetje kunnen experimenteren met een zelfrijdende Tesla. Vooralsnog is dit alleen geschikt voor gebruik op snelwegen. Bij hoge snelheden blijf ik het liefst zelf 'in control', maar in de file geef ik inmiddels vrij gemakkelijk de controle uit handen. De auto doet dan niet veel meer dan met lage snelheid netjes binnen de lijnen achter je voorganger aansukkelen.

Ik vind de Tesla best een goede filerijder: de auto reageert zeer snel op wat de voorganger doet (gaat deze rijden, dan gaat de auto ook rijden) en laat nooit zo maar gaten vallen.

Wat zou er gebeuren met de wegcapaciteit als er meer zelfsturende auto's komen? Mijn vermoeden is dat, zeker in heel druk verkeer, het (deels) uitschakelen van de menselijke factor - te snel afremmen, te veel gaten laten vallen - wel eens zou kunnen leiden tot een toename van de maximale capaciteit met 20 procent of meer.

Dit gaat alleen nog maar om snelwegen. Ook binnen de bebouwde kom is er flink winst te behalen. Wie herkent niet de volgende sitatie.
- verkeerslicht gaat naar groen
- eerste auto trekt langzaam op
- tweede auto doet niets, bestuurder is afgeleid. Na getoeter komt ook hier beweging in.
- derde auto kan nog net door het stoplicht, maar doordat auto 2 zo langzaam was denkt de detectielus dat er geen verkeersaanbod meer is en gaat het licht alweer naar rood

Met zelfrijdende auto's kan de verkeersafwikkeling in de stad ook een heel stuk efficienter verlopen.
Hoe lang het duurt weet ik niet, maar ik gok dat er over 10 jaar al veel auto's zijn die op de snelwegen zelf kunnen rijden. Bebouwde kom is misschien wat complexer omdat auto's dan veel zaken zelfstandig in de gaten moeten houden en er meer verkeersdeelnemers zijn die nogal eens onverwachte dingen doen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Bericht door nielske1990 » vr 20 nov 2015, 14:53

Voorburger schreef:Ik vind de Tesla best een goede filerijder: de auto reageert zeer snel op wat de voorganger doet (gaat deze rijden, dan gaat de auto ook rijden) en laat nooit zo maar gaten vallen.
Als de Tesla alleen maar reageert op de voorganger is het (in ieder geval voor de wegcapaciteit) een slechte filerijder. Ik zie liever iemand die rustiger optrekt en ook weer meer laat uitrollen, in de praktijk zie je dat het verkeer op die rijstrook vaak een stuk beter doorrijdt dan achter degene die gas geeft en remt.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Bericht door duikgek89 » vr 20 nov 2015, 17:35

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Bericht door Attietattie » vr 20 nov 2015, 19:10

nielske1990 schreef:Als de Tesla alleen maar reageert op de voorganger is het (in ieder geval voor de wegcapaciteit) een slechte filerijder. Ik zie liever iemand die rustiger optrekt en ook weer meer laat uitrollen, in de praktijk zie je dat het verkeer op die rijstrook vaak een stuk beter doorrijdt dan achter degene die gas geeft en remt.
Dan is het helemaal geen slechte filerijder. Want wat jij schetst, is iets menselijks.

Mensen zijn hier namelijk de slechte filerijders. Het gaat namelijk niet om het optrekken en remmen, maar om de reactie daarop. Die veroorzaakt de file.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegcapaciteit en zelfsturende auto's

Bericht door Vinny » vr 20 nov 2015, 20:30

Het belangrijkste wat de software kan uitschakelen is de reactietijd. De gemiddelde automobilist doet daar veel langer over dan een schakeling in de software. Ik denk zelf dat je niet te veel een sprookjesvoorstelling moet maken bij zelfrijdende auto's maar veel dingen kunnen wel een stuk efficiënter. Ik ben wat dat betreft wel benieuwd naar hoe de wereld er over 10 jaar uit gaat zien. Toen ik klein was, was navigatiesoftware nog science fiction. Ik weet wel dat ik als kleuter al gefacineerd was door dit fenomeen en smulde van de afleveringen van Het Klokhuis :)

Jaren later werk ik zelf in de business. Zo kan het lopen in het leven :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie