Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » za 27 feb 2016, 16:18

Het kennisinstituut voor mobiliteitsbeleid (KiM), onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Mobiliteit heeft een onderzoek uitgevoerd naar zelfrijdende auto's. Ze beschrijven daarin vier toekomstbeelden: http://www.fleet-mobility.nl/_downloads ... 0stuur.pdf

Interessant om te lezen. In het eerste scenario gaan ze uit van volledig zelfrijdende auto's die door iedereen worden gedeeld en op die manier openbaar vervoer overbodig maken. Omdat het verkeer met alle fietsers en voetgangers in de stad erg complex is, is het niet zo waarschijnlijk dat zelfrijdende auto's daar ooit op een veilige manier daadwerkelijk zelfstandig kunnen rijden.

Maar wat nu als de wegenstructuur in de stad langzamerhand wordt aangepast, door bijvoorbeeld meer gescheiden rijbanen aan te leggen, waardoor het voor de zelfrijdende auto wat overzichtelijker wordt? Dan komt dat scenario al snel een stuk dichterbij.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » za 27 feb 2016, 17:35

... en waar ik wel nieuwsgierig naar ben:
als de techniek zover is: kiezen lezers van dit forum voor scenario 1 of voor scenario 2?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door mhkamp » za 27 feb 2016, 17:37

Liever geen scenario. Ik rijdt liever zelf.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Chris » za 27 feb 2016, 17:59

Als je ziet hoeveel problemen er zijn met grote ICT systemen en hoeveel bugs en beveiligingslekken er in software zitten, denk ik dat volledig autonoom rijden (dus geen enkel toezicht van een chauffeur) voorlopig nog toekomstmuziek is. Dat autonoom rijden op snelwegen en provinciale wegen wel haalbaar is lijkt me evident. Maar waar een storing in een programma of computernetwerk hooguit vervelend is, kan dat in een auto wellicht dodelijke gevolgen hebben. Er moet een mate van storingsongevoeligheid gegarandeerd worden die denk ik nu nog niet haalbaar is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Rene » za 27 feb 2016, 20:05

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto wordt globaal ingedeeld in 5 fasen. Pas in fase 5 is er sprake van volledig zelfrijdend systeem, in de fasen 1 t/m 4 is er altijd nog sprake van een (grote) fractie niet automatisch rijdende voertuigen. Maar de overgang naar fase 5 betekent maatschappelijk een zeer grote ommezwaai.Niet alleen technisch, maar ook juridisch. De hele aansprakelijkheidsdiscussie is met zelfrijdende auto's namelijk niet meer goed te combineren met privé-eigendom van voertuigen, maar dat voor elke rit een auto gehuurd moet worden. De kans is dan ook groot dat die 5e fase er nooit gaat komen. Zelfs fase 4 wordt door velen in twijfel getrokken. Er is een aanzienlijke kans dat het nooit veel verder zal komen dan rijtaakondersteunende taken en wat truckplatooning.

Met bovenstaande in gedachten vind ik dat er gerust een vraag gezet mag worden bij de door vele adepten gevraagde enorme investeringen ten behoeve van 'smart mobility'.
(Investeren in moderne technologie is op zich prima, maar de bedragen moeten in verhouding blijven tot het maatschappelijk nut).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door waldo79 » za 27 feb 2016, 22:44

Goed verwoord, Rene.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Vinny » zo 28 feb 2016, 10:27

Chris schreef:Als je ziet hoeveel problemen er zijn met grote ICT systemen en hoeveel bugs en beveiligingslekken er in software zitten, denk ik dat volledig autonoom rijden (dus geen enkel toezicht van een chauffeur) voorlopig nog toekomstmuziek is. Dat autonoom rijden op snelwegen en provinciale wegen wel haalbaar is lijkt me evident. Maar waar een storing in een programma of computernetwerk hooguit vervelend is, kan dat in een auto wellicht dodelijke gevolgen hebben. Er moet een mate van storingsongevoeligheid gegarandeerd worden die denk ik nu nog niet haalbaar is.
Juist in de stad heeft geautomatiseerd rijden veel meer toegevoegde waarde dan op een autosnelweg. In een stad is de rijtaak voor de automobilist zwaarder, en zijn er relatief ook veel meer ongevallen. Daarnaast kunnen doorstromings- en parkeerproblemen makkelijker worden opgelost, wanneer auto's over de meest efficiente route worden gestuurd en je je auto niet dichtbij je bestemming hoeft te parkeren. Je stapt uit en de auto rijdt vanzelf verder naar een groot parkeerveld aan de rand van de stad bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » zo 28 feb 2016, 22:27

Rene schreef:(…) Met bovenstaande in gedachten vind ik dat er gerust een vraag gezet mag worden bij de door vele adepten gevraagde enorme investeringen ten behoeve van 'smart mobility'. Investeren in moderne technologie is op zich prima, maar de bedragen moeten in verhouding blijven tot het maatschappelijk nut.
- Er vallen nu in Nederland jaarlijks ongeveer 500 doden in het verkeer. Als dat mede dankzij de zelfrijdende auto kan worden teruggebracht tot onder de 200 is het maatschappelijk voordeel al bijna niet te becijferen.

- Het straatbeeld van vele stadscentra wordt tegenwoordig voor een groot deel bepaald door geparkeerde auto’s. Als deze auto’s zichzelf automatisch elders kunnen parkeren ontstaat er veel ruimte voor parken, terrassen of speelvelden. Bovendien wordt het straatbeeld veel fraaier en frisser. Het maatschappelijk nut hiervan is niet zo goed in geld uit te drukken, maar het zal aanzienlijk zijn.

- Als auto’s zelf kunnen rijden is automatisch het openbaar vervoer in stadscentra, naar stadswijken en dorpen goed geregeld. Misschien is elke vorm van ander openbaar vervoer dan op termijn wel helemaal overbodig. Het maatschappelijk voordeel hiervan is enorm.

Kortom: als je kijkt naar het maatschappelijk nut van zelfrijdende auto’s dan is dat zo groot dat zelfs een investering die vele malen hoger ligt dan wat er nu in wordt geïnvesteerd nog prima in verhouding is ;-)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » zo 28 feb 2016, 22:45

Eerlijk gezegd denk ik dat er meer en goedkoper te bereiken is door straten bij heraanleg riolering en herbestrating met een ondergrondse parkeergang aan te leggen. Met standaard ondergrondse kokers is dan het blik uit het zicht, terwijl de kosten relatief beperkt blijven. Alle auto's voorzien van dure technologie lijkt me voorlopig veel duurdere toekomstmuziek. Daarnaast duurt het zomaar 10-15 minuten om die auto voor te laten rijden van buiten de stad. Dan kun je net zo goed met het OV gaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Rene » zo 28 feb 2016, 23:01

rick visser schreef:- Er vallen nu in Nederland jaarlijks ongeveer 500 doden in het verkeer. Als dat mede dankzij de zelfrijdende auto kan worden teruggebracht tot onder de 200 is het maatschappelijk voordeel al bijna niet te becijferen.
Zolang je fase 5 niet haalt, zal er zeker geen meetbare daling van het aantal verkeersdoden zijn. En fase 5 vergt zo'n maatschappelijke ommezwaai, dat gaat er dus nooit van komen. Tenzij heel Nederland plotseling groenlinks gaat stemmen...
rick visser schreef:- Het straatbeeld van vele stadscentra wordt tegenwoordig voor een groot deel bepaald door geparkeerde auto’s. Als deze auto’s zichzelf automatisch elders kunnen parkeren ontstaat er veel ruimte voor parken, terrassen of speelvelden. Bovendien wordt het straatbeeld veel fraaier en frisser. Het maatschappelijk nut hiervan is niet zo goed in geld uit te drukken, maar het zal aanzienlijk zijn.
De meeste mensen willen hun blik graag ergens bij hun huis parkeren, al was het maar voor het kunnen showen van hun bezit. Het idee van auto's op straat is niet mooi is geen algemeen gedeeld beeld, integendeel. En al die andere functies brengen in elk geval geen geld op, ze zijn slechts tot lust van de hersenspinsels van wat linkse anti-auto lieden. Want laten we eerlijk zijn, meer dan wat schaamgras langs de rijbaan gaat het niet opleveren. Die praatsels over parken en speelvelden zijn onzin.
rick visser schreef:- Als auto’s zelf kunnen rijden is automatisch het openbaar vervoer in stadscentra, naar stadswijken en dorpen goed geregeld. Misschien is elke vorm van ander openbaar vervoer dan op termijn wel helemaal overbodig. Het maatschappelijk voordeel hiervan is enorm.
Ook al eens nagedacht over het extra energiegebruik van die extra verplaatsingen van lege voertuigen ? Want ook al zouden ze electrisch zijn, dan nog moet die electriciteit ergens worden opgewekt. En vooralsnog hoor ik al die stedelingen niet juichen als er een extra electriciteitscentrale naast zo'n stad moet worden gebouwd. Of dat op de plek van alle vrijgekomen parkeerplaatsen windmolens moeten komen, en de daken van alle historische gevelhuisjes moeten worden bedekt met zonnecellen...
rick visser schreef:Kortom: als je kijkt naar het maatschappelijk nut van zelfrijdende auto’s dan is dat zo groot dat zelfs een investering die vele malen hoger ligt dan wat er nu in wordt geïnvesteerd nog prima in verhouding is ;-)
Kortom: er is totaal geen reden om maar enig maatschappelijk nut te veronderstellen voor alle fasen die voorafgaand aan een autobezitregeling vergelijkbaar met het Albanië van de jaren '70.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » ma 29 feb 2016, 14:25

Rene schreef:De meeste mensen willen hun blik graag ergens bij hun huis parkeren, al was het maar voor het kunnen showen van hun bezit. Het idee van auto's op straat is niet mooi is geen algemeen gedeeld beeld, integendeel.
Eeeeh... mooi?

Afbeelding
RSK schreef:Eerlijk gezegd denk ik dat er meer en goedkoper te bereiken is door straten bij heraanleg riolering en herbestrating met een ondergrondse parkeergang aan te leggen. ...
De oude auto in het riool... Misschien niet zo'n slecht idee ;-)
Laatst gewijzigd door rick visser op ma 29 feb 2016, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » ma 29 feb 2016, 14:31

^^ Dat is wel een beetje een suggestieve toonzetting. Maar eerlijk is eerlijk: het zou in mijn optiek een stuk efficiënter zijn als er gewoon betonelementen de grond in gaan waar je droog in kunt parkeren en waar buizen en leidingen makkelijk toegankelijk zijn voor het geval reparatie, vervanging of uitbreiding nodig is. Denk aan de televisiekabels, gasleidingen en ja: ook riolering. Als je nu soms ziet hoe vaak een straat open wordt gemaakt om iets te regelen, dan heb ik niet de indruk dat leidingen in de grond zo efficiënt zijn. Ik heb één keer meegemaakt dat hetzelfde stuk straat binnen anderhalve maand 3 keer open is gegraven en weer dicht is gemaakt. Gasbedrijf, KPN en waterleiding...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » ma 29 feb 2016, 14:48

Bij mij in de buurt wordt nu een wijk aangelegd waarbij de huizen allemaal OP een grote parkeergarage zijn gebouwd. Er is daardoor voldoende parkeergelegenheid voor de bewoners (en hun gasten) onder de grond en ik moet zeggen dat het er erg mooi uit gaat zien.

Toch denk ik niet dat dit is wat we uiteindelijk moeten willen: het blijft toch zonde dat al die prachtige voertuigen het grootste deel van de dag stil staan omdat ze alleen door de bezitter gebruikt kunnen worden. In plaats van 150 auto's die bijna de hele dag stilstaan is het toch beter als daarvoor in de plaats 50 auto's komen die door iedereen gebruikt kunnen worden? Nog mooier is als die auto's zelf kunnen sturen, want dan kan oma er ook eens uit zonder dat ze steeds moet vragen wie haar nu weer rijdt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » ma 29 feb 2016, 14:51

^^ Conceptueel-theoretisch ben ik het volledig met je eens. Maar je moet maar voor de aardigheid eens een maandje met het OV reizen om te zien wat voor varkens sommige mensen zijn. Als je dan een keer de laatste deelauto in de straat wilt pakken en hij ligt vol met troep, dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Dingen die 'van iedereen zijn' worden helaas vaak behandeld alsof ze 'van niemand zijn'.

Kortom: dan zie ik dus liever die woonwijken die op parkeergarages worden gebouwd. Dat houdt de straat lekker opgeruimd, je auto zit minder snel onder de vogelstront en er is meer ruimte voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen zonder dat het ten laste gaat van de bereikbaarheid.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » ma 29 feb 2016, 15:06

RSK schreef:^^ Conceptueel-theoretisch ben ik het volledig met je eens. Maar je moet maar voor de aardigheid eens een maandje met het OV reizen om te zien wat voor varkens sommige mensen zijn. Als je dan een keer de laatste deelauto in de straat wilt pakken en hij ligt vol met troep, dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Dingen die 'van iedereen zijn' worden helaas vaak behandeld alsof ze 'van niemand zijn'.
Ik gebruik regelmatig deelauto's van Europcar. Die auto's worden over het algemeen gewoon netjes achtergelaten voor de volgende. Geldt ook voor Car2go in Amsterdam: paar keer gebruikt, nooit een probleem. Mocht je wel een keer een zwijnestal aantreffen dan is een simpel 'nee' intoetsen op de vraag of de auto schoon is voldoende. Er is altijd bekend wie de auto het laatst heeft gebruikt, dus die krijgt dan een rekening in de bus. Is toch niet zo moeilijk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Chris » ma 29 feb 2016, 15:19

Ik denk dat veel mensen het onpraktisch zullen vinden om telkens in een andere auto te stappen. Je kan dus niks achterlaten in een auto. Als je de auto eens helemaal leeg haalt (bijvoorbeeld als je hem gaat verkopen) valt het pas op hoeveel je in je auto bewaart.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » ma 29 feb 2016, 15:34

Nou, dat is volgens mij meer een argument om voortaan je auto te gaan delen: dan kun je niets laten liggen en ben je dus ook minder vaak je spullen kwijt ;-)

Maar zonder flauwekul: zet eens op een rijtje welke spullen je allemaal in je auto bij je hebt. Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.
Bedrijfsauto's uitgezonderd kunnen de meeste mensen volgens mij alles wat ze nodig hebben prima in een rugzakje of klein koffertje bij zich houden.

Lijkt me in ieder geval geen argument om altijd per sé een eigen auto bij je te willen hebben...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door duikgek89 » ma 29 feb 2016, 18:46

Het is wat gemak. En gezien de kosten verdien je dat ook. Ik "erger" me al als iemand mijn stoel verzet heeft.

Nu: Mijn houder voor de telefoon zit daar waar ik hem wil hebben, het kabeltje loopt er zoals ik wil naartoe. Dan heb ik parkeerschijven (stuk of 3, iets met uitlenen, vergeten en later terugkrijgen...), reserve lampjes, wat duikspullen die rondslingeren in de achterbak, een lader voor mijn andere telefoon, wat pepermunt of drop, fles water, wat schrijfgerei, fijne ruitenkrabbers, reserve ruitenwisser vloeistof, reserve motorolie, wat bevestigingsband.....

En als ik dan ergens naartoe ga dan stap ik in, heb mijn spullen bij de hand en het staat zo als ik wil dat het staat. Heerlijk.
Maar goed, dan moet je ook nog eens bedenken dat er ook buiten Amsterdam en andere steden mensen wonen. Op mijn routes is het OV vaak een ronduit waardeloos alternatief, dus gebruik ik de auto relatief veel. Als je echter meestal met het OV reist ligt de balans heel anders. Maar goed, ik ben afgelopen week in Nederland weer eens een stukje met de trein gegaan omdat dat toevallig zo uitkwam, maar ik heb dan geen eigen OV-Chipkaart... Ik heb wel een semesterticket waarmee ik in heel NRW "gratis" (zit in mijn semester geld, kost zo'n 200 euro) kan reizen. Maar dat gebruik ik ook weinig omdat mijn verbindingen niet handig zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Ds79m » ma 29 feb 2016, 19:49

Iedereen dezelfde auto laten gebruiken is niet realistisch. Hoewel autodelen op vrijwillige basis soms praktisch kan zijn, is zo'n verplichte communistische gelijkheidsregel onwenselijk. Het is slecht voor de economie, voor de persoonlijke vrijheid en beperkt de innovatie van het product. Daarnaast lost het naar mijn mening ook niet direct een dringend probleem op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » di 01 mar 2016, 13:50

Voorlopig anticipeert de Nederlandse overheid met de wegmarkering nog niet op zelfrijdende auto's. Een vriendin uit Kamerik zit net te vertellen dat ze dit weekend in een Tesla mocht rijden. Ze schrok zich helemaal wild toen de auto uit zichzelf met een bruuske manoeuvre de (onderbroken) kantlijn volgde bij een uitwijkhaven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Coen Tunnel » di 01 mar 2016, 14:32

^^ Je kunt ook stellen dat de software die Tesla heeft ontwikkeld nog niet geschikt is om overal gebruikt te worden. Moeten we in Nederland daarom maar van alles gaan aanpassen?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » di 01 mar 2016, 14:41

^^ Het zou wat mij betreft een mooie gelegenheid zijn om de achterlijke EHK-markering overboord te kieperen, maar ik ben het op zich wel met je eens dat het niet aan overheden is om in te springen op gebrekkige software van autofabrikanten.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Egbert » wo 02 mar 2016, 7:07

Die Tesla moet ook gewoon zijn rijstrook houden. Als er een onderbroken streep doorgaat en een onderbroken streep rechtsaf, dan moet de auto natuurlijk niet over de onderbroken streep heen gaan om een andere te volgen.
Lijkt me dus ook meer een softwarefoute.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » wo 02 mar 2016, 8:40

Ik weet niet precies waar dit gebeurde, maar ik kan me levendig voorstellen dat je de Nederlandse ETW-markering niet uitgelegd krijgt aan een stuk software.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » wo 02 mar 2016, 11:55

Integendeel: ik denk dat de overheid nauw moet samenwerken met de ontwikkelaars van zelfrijdende auto's. De ontwikkelaars moeten zorgen voor optimaal werkende software, en de overheid moet op haar beurt zorgen voor eenduidige wegmarkering (ook voor menselijke autobestuurders wel fijn).

Ik denk overigens dat de beschrijving van die Tesla-ervaring niet helemaal klopt: ik heb ook in een Tesla gereden. Een Tesla verwisselt nooit van rijstrook zonder dat de berijder toestemming geeft door de richtingaanwijzer te toucheren. Zo'n wisseling van rijstrook gaat ook niet 'bruusk'; als die mevrouw dat zo heeft ervaren was ze waarschijnlijk een beetje nerveus en schrikachtig. Een Tesla houdt zijn voorganger in de gaten, dwz houdt continu de afstand in de gaten. Maar het is niet zo dat een Tesla zijn voorganger blindelings volgt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door RSK » wo 02 mar 2016, 12:34

^^ Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe leg je bijvoorbeeld aan een programma uit dat je wel degelijk op fietssuggestiestroken moet rijden om een frontale botsing te vermijden, maar dat je dan wel af en toe fietsers in moet halen? En wat doe je op punten waar de wegmarkering niet volgens de richtlijnen is, tijdelijk ontbreekt of anderszins? Op het Nederlands OWN is het alvast een zooitje met een totaal gebrek aan eenduidige belijning. En hoewel het op de snelwegen hier dan wel prima is, zie je bijvoorbeeld in België dat er soms hele stukken rijstrookmarkering ontbreken. Hoe zal zo'n auto daar op reageren? Nee, ik moet bij dit soort verhalen toch meer en meer denken aan dit filmpje, en zie eerlijk gezegd de eerste Tesla al duiken.
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

rick visser
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 23:47

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door rick visser » wo 02 mar 2016, 17:30

Ik denk dat een Tesla zich niet had laten afleiden door de muziek en netjes op tijd was gestopt voor de egel...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door waldo79 » wo 02 mar 2016, 22:32

Volgens mij ontgaat je de boodschap van RSK volledig. Rijd je wel eens over het Nederlandse lokale en regionale wegennet, dan valt het je op dat het een allegaartje aan strepen en lijnen is...zie maar eens in rekenregels voor een computer uit te leggen hoe hij in welke situatie dient te reageren...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Vinny » wo 02 mar 2016, 22:42

Daar moet dan ook een eind aan komen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid: 4 scenario's voor zelfrijdende auto

Bericht door Mandelsoft » do 03 mar 2016, 0:25

Naast de juridische, technische en finaciële problemen is de menselijke factor zeer belangrijk in deze ontwikkeling. Vertrouwen we de machine wel? Willen we wel een auto delen? Als de markt het niet wil, dan ligt zo'n ambitieus plan op zijn gat. En ik denk dat dat een probleem gaat worden.

Verder heb ik ook niet zo veel vertrouwen in het technische aspect. Ik heb wel wat programmeerervaring en het is mij overduidelijk geworden dat als je een programma maakt, je op ALLES voorzien moet zijn. Niet op veel dingen, ALLES. Het programma mag NIET onverwachts de fout in gaan, anders wordt je automatische een oncontroleerbaar projectiel. En niet alleen dat: automatische voertuigen komen alleen heel goed tot hun recht als ze communiceren met andere voertuigen. Maar ik heb mijn twijfels hoe ze omgaan met voertuigen zonder communicatiesysteem (dit is vooral belangrijk in alle fasen voor fase 5!), voetgangers, fietsers, spelende kinderen, honden, katten, paarden (met of zonder ruiter), overstekend wild of andere dingen waar je niet op berekend bent. De weg is een open systeem, en dit maakt het anders dan bijvoorbeeld het spoor, waar het gehele systeem gesloten is en makkelijk geautomatiseerd kan worden (treinen zonder machinist zie ik nog wel gebeuren. Bij metro's bestaan ze al). En open systemen zijn heel moeilijk af te bakenen en het is zeer moeilijk om een programma te maken die elke situatie goed kan afhandelen.

Ik ben ook benieuwd hoe zo'n programma extreme weersomstandigheden afhandelt, zoals storm, hevige regenval en dichte mist. Misschien gaat het systeem daar ook de mist in...

Kortom, ik ben nogal sceptisch over het idee, ook al zijn ze op de TU Delft er enthousiast over. Ik zie beren op de weg en ik mag hopen dat zo'n zelfrijdende auto er niet tegenaan rijdt :twisted:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Plaats reactie