[RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

[RSP] Regiospecifiek Pakket (Zuiderzeelijngelden)

Bericht door martien » di 24 mei 2016, 19:22

De NAM gaat waarschijnlijk ook nog tientallen miljoenen mee betalen.
De grote vraag is stiekem: Krijgen 'wij in het Noorden' de zak met RSP-gelden wel op? :p

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » di 24 mei 2016, 21:15

^^
  • Dubbelspoor en elektrificatie Groningen-Leeuwarden
  • A28 De Punt - Groningen 2x3
  • A7 Drachten - Groningen 2x3
  • N361 buiten de dorpen om
  • Aanpak N34 rotonde Gieten (Flyover?) en evt verdubbeling
  • Ongelijkvloers maken Ring West Groningen
  • Provinciale weg Leek/Groningen WestPoort - Zuidhorn
En zo kan ik nog wel wat doelen bedenken

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door martien » di 24 mei 2016, 21:25

^^ Voor die laatste twee wensen had het Dvhn al een lezersoproep gedaan. Leuk idee, denk niet dat het gaat gebeuren, Leegkerk zal wel cultuurhistorisch beschermd zijn.

Sowieso staat de ombouw Ring West al gepland, direct na Ring Zuid.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » di 24 mei 2016, 21:44

@DJIdee zo heb ik er ook nog wel een paar:

N372 Roden - A7 volwaardige GOW
Dwarsverbinding N46 - N360
N46 Noorderhoogebrug - Bedum 2x2 i.c.m. N361 westelijk langs Bedum en noordoostelijk langs Winsum.
N355 Zuidhorn - Groningen 2x2

Enzovoort. ;)
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 25 mei 2016, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » di 24 mei 2016, 22:53

DjIdee schreef:Aanpak N34 rotonde Gieten (Flyover?) en evt verdubbeling
Deze ligt als enige op je lijst helemaal buiten de provincie Groningen...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door RSK » di 24 mei 2016, 23:31

^^ De Spaanse N-351 ligt ook helemaal buiten Gibraltar. Toch is hij zeker niet onbelangrijk voor Gibraltar. Kortom: iets hoeft niet op eigen grond te liggen om er belang bij te hebben.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door DjIdee » wo 25 mei 2016, 6:48

harry schreef:
DjIdee schreef:Aanpak N34 rotonde Gieten (Flyover?) en evt verdubbeling
Deze ligt als enige op je lijst helemaal buiten de provincie Groningen...
RSP gelden zijn dan ook niet alleen voor de provincie Groningen, maar voor de bereikbaarheid van het gehele noorden. Overigens is de N34 een forse aanvoerroute van forensen richting de stad, maar is het vanuit zuid-oost groningen ook vaak de snellere route (via N374/N378) dan via de N366/N33 over Veendam/Zuidbroek.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 25 mei 2016, 10:09

^^
Als het geld toch niet opkomt, weet ik ook nog wel een paar goede bestemmingen in Friesland:
- Aquaduct A6 Skarster Rien
- Rangeerbanen en/of fly-over knooppunt Heerenveen
- Rangeerbanen knooppunt Ureterpvallaat (in elk geval op de A7)
- Vergroten schutsluis Kornwerderzand

En als de bodem dan nog niet in zicht is:
- Opwaarderen N355 tussen Hurdergaryp en Buitenpost (nieuw tracé i.c.m. zuidelijke rondweg De Westereen?)
- N354 tussen A32 en Sneek opwaarderen tot stroomweg met vmax 100
- Aqaducten A7 Bolsward en N359 Lemmer
- 'Verlengde N398' (verbinding tussen N357 Stiens en N361 Aldtsjerk)
- N381 volledig 2x2 tussen Oosterwolde en Beilen met fatsoenlijke aansluiting op de A28

In de categorie 'belang bij projecten op andermans grond' zou bij Emmen een directere verbinding tussen de N381 en de A37 ook niet misstaan.

Maar laten we het hier vooral over de Zuidelijke Ringweg Groningen hebben :top:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Peter » wo 25 mei 2016, 13:29

Het grootste deel van jouw N381 verdubbeling ligt in Drenthe natuurlijk...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 25 mei 2016, 14:23

^^
Klopt. Hij staat dan ook niet onder het eerste kopje 'goede bestemmingen in Friesland'.
En er direct onder staat 'In de categorie 'belang bij projecten op andermans grond' zou (...) ook niet misstaan'
;)

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » wo 25 mei 2016, 18:55

Wat mij betreft schuift het geld dan gewoon terug naar Den Haag, volgens mij zijn er in andere delen van het land heel wat projecten met meer filereducerend vermogen te bedenken. Geld uitgeven aan projecten die qua kosten-baten analyse niet heel hoog scoren zijn nu niet te verantwoorden, gezien de diverse miljarden die de afgelopen jaren bezuinigd is op de infrapot. :schrikreactie:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door nederland24 » wo 25 mei 2016, 20:42

De verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Hengelo vind ik wel een nuttig project. :top:

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » wo 25 mei 2016, 23:08

rene154 schreef:Wat mij betreft schuift het geld dan gewoon terug naar Den Haag, volgens mij zijn er in andere delen van het land heel wat projecten met meer filereducerend vermogen te bedenken. Geld uitgeven aan projecten die qua kosten-baten analyse niet heel hoog scoren zijn nu niet te verantwoorden, gezien de diverse miljarden die de afgelopen jaren bezuinigd is op de infrapot. :schrikreactie:
Vol-le-dig mee oneens. Dat de Randstad een belangrijke regio is en de filedruk aangepakt moet worden ontken ik niet, maar het is goed dat er nu een potje geld is die aangesproken kan worden zonder dat er gezeverd wordt over kosten en baten. Als we de kosten en baten van elk project in Noord Nederland gaan vergelijken met de kosten en baten van projecten in de Randstad, dan blijft er van de infrastructuur van noord Nederland weinig over. Dan maar liever aansluiten bij Denemarken, Zweden of beter nog: Noorwegen. Daar doet men niet moeilijk over het aanleggen van uitgebreide infrastructuur voor dunbevolkte gebieden. (relatief gezien, want noord Nederland is voor Scandinavische begrippen een metropool)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 25 mei 2016, 23:36

De totale inhoud van de RSP-pot bedraagt iets meer dan 2 miljard euro. Ter vergelijking: ongeveer evenveel als de kosten van de A5 tussen Raasdorp en Coenplein. Voor dit geld wordt in het noorden een groot aantal knelpunten opgelost die gezamenlijk een waardevolle impuls geven aan de regio.

De noodzaak om te investeren in het noorden in feite benoemd door de Commissie Langman. Na het schrappen van de Zuiderzeelijn is een deel van het beoogde bedrag al afgeroomd. Tegelijk hebben provincies en gemeenten ook flink meebetaald aan de vervangende projecten die konden worden uitgevoerd.

Ik ben het met je eens dat het nut van projecten verschilt. De opties die hier nu worden genoemd zijn om een reden niet als eerste opgepakt. Kijk vooral naar wat er al gedaan is voor je oordeelt.
Áls er al geld overblijft (bijvoorbeeld door lagere inschrijvingen) lijkt het me logisch eerst te kijken of dit geld voor de regio nuttig kan worden besteed in de regio vóór het terug zou vloeien naar Den Haag. Desnoods in andere zaken dan infrastructuur ten gunste van de regionale overheden die de laatste jaren ook flink hun nek hebben uitgestoken om hun gebied op te waarderen.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » do 26 mei 2016, 17:51

Het is en blijft geld van het Rijk. Het Rijk dient te handelen naar wat voor het land als geheel de meeste waarde toevoegt. Als je dus op een project geld overhoudt, moet je dus áltijd eerst landelijk kijken wat je eerstvolgende prioriteit op dat moment zou moeten zijn. Anders schaadt je eigenlijk het totale landsbelang. Na een zorgvuldige afweging, kan het dan zijn dat je alsnog het geld investeert in infrastructuur in noord-Nederland. Maar het kan ook elders in het land zijn, en dat is dus echt niet alleen de Randstad. Denk eens aan knoopunt Hooijpolder, om maar een voorbeeld te noemen. Of het karrenspoor tussen Utrecht en Breda, waar nu bij godsgratie een spitsstrook! van de vluchtstrook wordt gemaakt. En nee, ik praat niet vanuit eigen belang, in kom nooit op de A27 of bij knooppunt Hooijpolder.

Net zoals provincies binnen hun provincie prioriteren, dient dat op nationaal niveau ook te gebeuren. Tuurlijk zou het leuk zijn als de A7 tussen Drachten en Groningen verbreed zou worden naar 2x3, zodat je ook tijdens de spits nooit de cruise-control eraf zou hoeven halen. Maar de doorstromingsproblemen op dit soort locaties staan in geen verhouding met de problemen op diverse andere locaties in het land, waar het elke werkdag van minimaal 7 uur tot 10 uur en tussen 15:30 en 19 uur gewoon aansluiten is. Problemen die er soms al 10 jaar of meer zijn, en waarvoor tot 2030 nog niet eens budget voor is. Het is dan voor mij echt volstrekt onduidelijk waarom het geld uitgegeven zou moeten worden aan het verbreden van een weg als de A7, enkel en alleen omdat het toevallig in de buurt ligt van een project met een aanbestedingsmeevaller.

Overigens: in Nederland worden eigenlijk geen infraprojecten van het rijk meer uitgevoerd zonder regionale bijdrage. Zo bijzonder is een regionale bijdrage dus niet ;) .

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 26 mei 2016, 18:27

rene154 schreef:
Net zoals provincies binnen hun provincie prioriteren, dient dat op nationaal niveau ook te gebeuren. Tuurlijk zou het leuk zijn als de A7 tussen Drachten en Groningen verbreed zou worden naar 2x3, zodat je ook tijdens de spits nooit de cruise-control eraf zou hoeven halen. Maar de doorstromingsproblemen op dit soort locaties staan in geen verhouding met de problemen op diverse andere locaties in het land, waar het elke werkdag van minimaal 7 uur tot 10 uur en tussen 15:30 en 19 uur gewoon aansluiten is. Problemen die er soms al 10 jaar of meer zijn, en waarvoor tot 2030 nog niet eens budget voor is. Het is dan voor mij echt volstrekt onduidelijk waarom het geld uitgegeven zou moeten worden aan het verbreden van een weg als de A7, enkel en alleen omdat het toevallig in de buurt ligt van een project met een aanbestedingsmeevaller.
Daarin verschillen wij van mening. Ik vind niet dat een dichtbevolkte regio zoals noord Nederland (in Europeees perspectief) moet lijden onder een overbevolkte regio zoals de Randstad. Het is nu echt niet zo dat er belanchelijk veel geld gaat naar norod Nederland. Als we in het verleden alles op deze manier hadden gerelativeerd, dan was er niet veel van de grond gekomen.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » do 26 mei 2016, 19:09

Het is niet noord-Nederland versus de Randstad, of je begrip van Randstad is wel erg groot.

Overigens heeft noord-Nederland volgens mij helemaal niet te 'lijden', met nauwelijks file's, goed openbaar vervoer in verhouding tot de dichtheid en altijd wel een snelweg in de buurt. Wat kan je vanuit het rijk nou nog meer dan dat verwachten? Als projecten als de bouw van knooppunt Zuidbroek, of de ombouw van knooppunt Joure, wat qua doorstroming ook gewoon oplosbaar was geweest met VRI's, hoger worden geprioriteerd dan een knooppunt als Leenderheide, Velperbroek,Hooijpolder, Gouwe, Bodegraven, Zoeterwoude-Rijndijk, Paalgraven, om er maar een paar te noemen (waarvan de helft dus niet in de Randstad), mag je je gewoon in je handjes knijpen. Want elders in het land wordt uit geldgebrek wel gewoon gewerkt met VRI's, op plekken waar het eigenlijk niet oplosbaar is met VRI's. Door precies diezelfde Rijksoverheid.

Helaas is het nooit goed genoeg, is men liever ontevreden over de dingen die er niet zijn, dan tevreden over alles wat er wel is. En denkt men daardoor altijd dat ze benadeeld en achtergesteld worden t.o.v. een ander. En ligt onredelijkheid op te loer.
Laatst gewijzigd door rene154 op do 26 mei 2016, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Chris » do 26 mei 2016, 19:14

Praktisch alle knelpunten in het noorden zijn / worden nu opgelost. Natuurlijk, het kan altijd beter, maar de situatie is nu beter dan in de rest van Nederland. Hier moeten we het doen met een halfbakken N18 in plaats van die mooie 2x2 N33.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 26 mei 2016, 19:19

Ik heb nergens gezegd dat ik ontevreden ben, ik ben zelfs zeer tevreden. Maar hierboven wordt de suggestie gegeven om de Zuiderzee gelden te investeren in infrastructuur in de Randstad. Dat gaat mij veel te ver.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » do 26 mei 2016, 19:38

^^ waar is die suggestie precies gegeven? Dat heb jij er volgens mij vooral van gemaakt.

Overal in het land is keihard bezuinigd op infrastructuur, behalve zo'n beetje op alle projecten in noord-Nederland.

Je mag dan niet ontevreden zijn, zo klink je wel.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mei 2016, 20:00

rene154 schreef:Helaas is het nooit goed genoeg, is men liever ontevreden over de dingen die er niet zijn, dan tevreden over alles wat er wel is. En denkt men daardoor altijd dat ze benadeeld en achtergesteld worden t.o.v. een ander. En ligt onredelijkheid op te loer.
Volgens mij gaat men zelf over wat men denkt en vindt.
Men is hier best tevreden over hoe hier nu aan gewerkt wordt.

We liepen in het noorden tot voor kort dik achter op de rest van het land qua infrastructuur. En dit terwijl het hele land profiteert van bijvoorbeeld de aardgasbaten uit Groningen. Een provinciestad met een kleine 100.000 inwoners als Leeuwarden was nauwelijks aangesloten op het rijkswegennet en doorgaand verkeer stond er dagelijks in dezelfde files als forenzen die via matige invalswegen de stad in probeerden te komen. Om maar één voorbeeld te noemen.

In dat opzicht is het afblazen van de Zuiderzeelijn een zegen geweest. Maar er is onderweg ook een hoop gesneden in alle goede voornemens.
Zoals de treinverbinding Heerenveen-Groningen die er wellicht met steun van Arriva had kunnen komen. En het rijk dat afroomde op het project knooppunt Joure door het aquaduct daar te schrappen toen het ze goed uitkwam.
Dan vind ik het niet heel gek om bij meevallers eerst te kijken hoe je dit in de regio nuttig kunt besteden. Het is immers een 'regio specifiek pakket', dus geoormerkt geld waar de regio zelf over mag meebeslissen.

In de rest van het land wordt het noorden als een achterstandsgebied gezien waar je beter niet teveel geld naar toe kunt sturen. Terwijl zulke investeringen toch juist ook van waarde kunnen zijn voor het hele land. En ja, er zijn veel meer plekken in het land die aandacht verdienen. Die gun ik dat van harte. Dit zou alleen niet van overschotten van het RSP af moeten hangen.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Emil » do 26 mei 2016, 20:14

rene154 schreef:^^ waar is die suggestie precies gegeven? Dat heb jij er volgens mij vooral van gemaakt.

Overal in het land is keihard bezuinigd op infrastructuur, behalve zo'n beetje op alle projecten in noord-Nederland.

Je mag dan niet ontevreden zijn, zo klink je wel.
Hier:
rene154 schreef:Wat mij betreft schuift het geld dan gewoon terug naar Den Haag, volgens mij zijn er in andere delen van het land heel wat projecten met meer filereducerend vermogen te bedenken. Geld uitgeven aan projecten die qua kosten-baten analyse niet heel hoog scoren zijn nu niet te verantwoorden, gezien de diverse miljarden die de afgelopen jaren bezuinigd is op de infrapot. :schrikreactie:
Oke, er staat Den Haag en geen Randstad. Maar het gaat mij er om dat de Zuiderzee gelden nou eenmaal zijn vergeven en dat terugschuiven naar Den Haag belachelijk zou zijn.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » do 26 mei 2016, 20:35

Den Haag staat inderdaad voor Rijksoverheid, ik ben blij dat je dat zelf ook inziet. In alle berichten daarna heb ik elke keer verwezen naar heel Nederland.

Er is de afgelopen jaren een flinke greep uit het Infrafonds gedaan, wat dat betreft zijn de ziiderzeelijngelden een soortgelijk pot. Waarom je daar niets uit zou halen als er geld over is, terwijl er in de rest van het land flinke tekorten zijn door de bezuinigingen is vergelijkbaar met de hele pensioendiscussie, verandering van arbeidsvoorwaarden, enzovoorts, een soort van misplaatst gevoel van 'ergens recht op hebben' op basis van oude afspraken, inmiddels door de tijd ingehaald en achterhaald.

Dat daardoor andere mensen extra worden benadeeld, neemt men dan (graag) voor lief.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door harry » do 26 mei 2016, 21:55

rene154 schreef:op basis van oude afspraken, inmiddels door de tijd ingehaald en achterhaald.
Kennelijk hoef je je niet aan een afspraak te houden als je maar lang genoeg wacht.
Waarom noemen we dat dan nog "afspraak"?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Vinny » do 26 mei 2016, 22:05

rene154 schreef:^^ waar is die suggestie precies gegeven? Dat heb jij er volgens mij vooral van gemaakt.

Overal in het land is keihard bezuinigd op infrastructuur, behalve zo'n beetje op alle projecten in noord-Nederland.

Je mag dan niet ontevreden zijn, zo klink je wel.
Er is ook best wel wat regionaal geld gestoken in de infrastructuur, en er is natuurlijk geld beschikbaar uit het Zuiderzeelijnpotje. Het is natuurlijk geld dat ooit in de 19e eeuw bestemd was voor een dubbelsporige verbinding Leeuwarden-Stavoren en Enkhuizen-Amsterdam met een snelveerpont tussen beide steden, in de 20e eeuw bestemd was voor een spoorverbinding eerst via de Afsluitdijk en later via Lelystad naar Groningen en/of Leeuwarden en uiteindelijk in het wegennet is gestoken. Historisch gezien valt er wel wat voor te zeggen: in de 19e eeuw verliep vrijwel al het (goederen)transport in Friesland nog over water. Dat werd langzaam vervangen door de locale en interlocale spoorwegen en inmiddels rijdt alles op asfalt. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door rene154 » vr 27 mei 2016, 8:21

harry schreef:
rene154 schreef:op basis van oude afspraken, inmiddels door de tijd ingehaald en achterhaald.
Kennelijk hoef je je niet aan een afspraak te houden als je maar lang genoeg wacht.
Waarom noemen we dat dan nog "afspraak"?
Je kan er ook op een andere manier naar kijken: het gaat niet om de hoeveelheid geld, maar om de projecten die gerealiseerd zijn. Die afspraak is gewoon netjes nagekomen.

Je hebt gelijk dat het niet netjes is om op afspraken terug te komen. Maar zo is het wel gelopen met het Infrafonds, waar tegen eerdere afspraken in toch geld uit is gehaald. En als je dan aan een onderdeel van zo'n pot niet komt, doet het elders nog meer pijn dan het al deed. En soms zijn gemaakte afspraken gewoon niet meer houdbaar, als de wereld om je heen veranderd is. Als op geen enkele afspraak uit het verleden was teruggekomen....

Overigens is het maar de vraag of er werkelijk geld over is, de aanneemsom komt nooit overeen met het projectbudget.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Kaaiman » vr 27 mei 2016, 9:05

Even wat recapituleren uit het Zuiderzeelijntopic:

Budget: 2,8 mld, waarvan het Rijk 2,1 mld bijdraagt, de regionale overheden samen dus 0,7 mld.

Van de 2,1 mld rijksgeld is 1,1 mld bestemd voor rijksprojecten (o.a. Haak om Leeuwarden, Zuidelijke Ring Groningen, KP Assen). Daarnaast is 1 mld in het regiofonds gestort voor de periode tot 2020. De regio heeft dus de regie over de besteding van die 1 mld, plus de eigen bijdragen van in totaal 0,7 mld. Dat zijn dus projecten zoals de Centrale As, verdubbeling N381, Leeuwarden Vrij-baan en opwaardering N366/N391 geworden, evenals wat meer luxe ten aanzien van rijkswegen, zoals de verdubbeling van de N33 Zuidbroek - Appingedam.

Het zou wel interessant zijn om te kijken hoe de besteding van het RSP-geld er nu voor staat. Is alles al geoormerkt? Zijn er nog potjes vrij(gekomen)? Hoeveel geld is al werkelijk uitgegeven?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Rene » vr 27 mei 2016, 9:41

Schelpenpaadje schreef:We liepen in het noorden tot voor kort dik achter op de rest van het land qua infrastructuur.
Borrelpraat pur sang

Als je de hoeveelheid rails en auto(snel)wegasfalt deelt op het aantal inwoners/km2, dan staat het noorden al decennialang eenzaam aan de top. En een provincie als Zuid-Holland bungelt dan onderaan. Waarom ? Niet omdat er in Zuid-Holland zo weinig infrastructuur ligt en in het noorden zoveel - maar vanwege het enorme verschil in bevolkingsaantal. En waarom zouden inwoners uit het noorden meer recht hebben op goede verbindingen dan iemand in de Randstad of het zuiden ? Nee, het noorden liep niet "dik achter", dat is echt een fabeltje.

Wat overigens niet wegneemt dat ik blij ben dat het geld voor de Zuiderzeelijn uiteindelijk niet in die paar maffe rails wordt gestoken, maar in nuttiger projecten zoals de ombouw van knooppunt Joure.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 mei 2016, 10:19

Rene schreef:
Schelpenpaadje schreef:We liepen in het noorden tot voor kort dik achter op de rest van het land qua infrastructuur.
Borrelpraat pur sang

Als je de hoeveelheid rails en auto(snel)wegasfalt deelt op het aantal inwoners/km2, dan staat het noorden al decennialang eenzaam aan de top. En een provincie als Zuid-Holland bungelt dan onderaan. Waarom ? Niet omdat er in Zuid-Holland zo weinig infrastructuur ligt en in het noorden zoveel - maar vanwege het enorme verschil in bevolkingsaantal. En waarom zouden inwoners uit het noorden meer recht hebben op goede verbindingen dan iemand in de Randstad of het zuiden ? Nee, het noorden liep niet "dik achter", dat is echt een fabeltje.

Wat overigens niet wegneemt dat ik blij ben dat het geld voor de Zuiderzeelijn uiteindelijk niet in die paar maffe rails wordt gestoken, maar in nuttiger projecten zoals de ombouw van knooppunt Joure.
Met borrelpraat bedoel je je eigen betoog eronder denk ik.

Je argumentatie dat we al vrij veel snelwegen en spoor hadden klopt, maar gaat voorbij aan het doel. De meeste RSP-projecten gaan niet om het vergroten van de hoeveelheid rails en asfalt, maar om het verbeteren van verbindingen. Het meeste asfalt gaat door landelijk gebied. Rond de grote kernen schoot de capaciteit tekort. Zeker is er nieuw asfalt bijgekomen, maar ook volwaardige knooppunten en een scheiding van lokaal en doorgaand verkeer, waar dat echt wel wenselijk was.

Om mijn voorbeeld van Leeuwarden nog even te nemen: daar kwam het verkeer van een snelweg en een bijna-snelweg uiteindelijk uit bij 2 VRI's samen, waar doorgaand verkeer en verkeer voor de stad doorheen geperst moesten worden. Nu wordt dit netjes gescheiden afgehandeld. Wie niet in de stad hoeft te zijn rijdt er vlot omheen en wie er wel moet zijn kan er makkelijker komen.

Voor relatief weinig geld (vergeleken bij grote projecten in de randstad) kun je vlotter van A naar B en wordt het asfalt dat er al lag ook beter benut. De lege A31 leent zich vanaf de Afsluitdijk nu minstens zo goed om richting Drachten en verder te rijden, om maar wat te noemen. En de verbetering van de bereikbaarheid helpt Leeuwarden om zich economisch verder te ontwikkelen als centrum voor werkgelegenheid en voorzieningen in de wijde omtrek.

Het doel van het RSP (en daarvóór de Zuiderzeelijn) was om de regio beter te laten profiteren van de economische kansen die er liggen. Door te investeren versterk je de groeikernen en houd je de regio interessant. Het luchtkasteel van iemand die om 8:00 in Groningen in de magneetzweeftrein stapt om stipt om 9:00 op de Zuid-as zijn computer aan te kunnen zetten is niet uitgekomen, maar het RSP maakt het noorden wel aantrekkelijker voor de mensen en bedrijven die er nu zitten en voor wie zich daar zou willen vestigen. Dat straalt ook weer af op de landelijke economie.

Bedenk je ook dat wegen als de N33 en de N31 bij Leeuwarden er al tientallen jaren onveranderd bijlagen en nu zeker 50 jaar of langer vooruit kunnen, terwijl in de randstad decennialang continu wordt gewerkt aan versterkingen van het netwerk. Tuurlijk, 2 miljard is een hoop geld en je kunt twisten of een deel hiervan niet anders besteed had kunnen worden. Maar het is een cruciale verbeteringsslag waar we hier nog decennia mee vooruit kunnen. Terwijl wij nog steeds de vruchten plukken van het RSP zullen er elders de komende jaren nog vele miljarden verspijkerd worden aan het rijkswegennet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A007][N007] Zuidelijke Ringweg Groningen

Bericht door Rene » vr 27 mei 2016, 10:56

Schelpenpaadje schreef:Met borrelpraat bedoel je je eigen betoog eronder denk ik.
Nee, daarmee bedoel ik jouw betoog. Op mijn argument ga je dan ook niet in. Jouw tegenopmerking izie ik dan ook slechts als 'goedkoop willen scoren'.
Schelpenpaadje schreef:Om mijn voorbeeld van Leeuwarden nog even te nemen: daar kwam het verkeer van een snelweg en een bijna-snelweg uiteindelijk uit bij 2 VRI's samen, waar doorgaand verkeer en verkeer voor de stad doorheen geperst moesten worden. Nu wordt dit netjes gescheiden afgehandeld. Wie niet in de stad hoeft te zijn rijdt er vlot omheen en wie er wel moet zijn kan er makkelijker komen.
Welk doorgaand verkeer ? Die paar auto's naar Stiens en Holwerd ? (Voor doorgaand oost-west verkeer is er de A7, niet de N31).
Schelpenpaadje schreef:Bedenk je ook dat wegen als de N33 en de N31 bij Leeuwarden er al tientallen jaren onveranderd bijlagen
Dat geldt voor zoveel wegen. De A67 tussen Eindhoven en Venlo, de A27 tussen Gorinchem en Breda en noem vele andere wegen maar op liggen er ook nog altijd net zo bij als in de jaren '60 toen die wegen gebouwd werden. Of zoals ze in de jaren '30 gebouwd zijn, zoals de A44. Echter wel in gebieden met een veel grotere bevolkingsgroei dan de regio Veendam.

En om nog even terug te komen op waar het allemaal mee begon, de cijfertjes die onderbouwen dat de gemiddelde Fries zich qua infrastructuur in zijn handjes mag knijpen ten opzichte van de gemiddelde Zuid-Hollander:

Friesland:
5740 ha
95 ha (spoor)wegen
0,6m inwoners
190 inw/km2

95/190 ~ 0,5 infra naar inwonerdichtheid
7,5 m2 rijksweg/inwoner
19 m2 rijksweg/auto

Zuid-Holland:
3445 ha
115 ha (spoor)wegen
3,4m inwoners
1185 inw/km2

115/1185 ~ 0,1 infra naar inwonerdichtheid
3,5 m2 rijksweg/inwoner
10 m2 rijksweg/auto

Kortom: als je de cijfers zou kennen, weet je dat een uitdrukking als dat het noorden qua infra "dik achter zou lopen" pure borrelpraat is. Punt.

Plaats reactie