Mobiliteitsbeleid Rutte III

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door mavas » wo 11 okt 2017, 13:28

Het openbaar vervoer moet in alle delen van Nederland een goed alternatief zijn voor de auto. Het belang van de reiziger staat daarbij voorop. Die moet snel, comfortabel en veilig van A naar B kunnen reizen. Dat vraagt om betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.
Dit is volgens mij een trendbreuk ten opzichte van eerder mobiliteitsbeleid. Voorheen was het volgens mij zo dat openbaar vervoer sterker zou moeten worden op de relaties/gebieden waar het nu al vrij goed gaat, dus bijv in Amsterdam, bepaalde treinverbindingen, etc. Niet dat het openbaar vervoer moet concureren met de auto, dat lijkt me niet realistisch, zeker niet in landelijke gebieden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door mavas » wo 11 okt 2017, 13:37

Nieuwe investeringen worden gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Markt en Capaciteits Analyse (NMCA) en geprioriteerd naar de meest rendabele projecten en de beschikbaarheid van cofinanciering vanuit regio’s.

We zetten de extra financiële middelen met name in om de grootste resterende knelpunten uit de NMCA aan te pakken. Specifiek gaat het om A4, A7, A15 in de Randstad en de verkeersaders van en naar het zuiden, oosten en noorden (A1, A2, A12, A28 en A58). De aansluiting tussen het hoofdwegennet en het onderliggend wegennet wordt verbeterd via afspraken met provincies en gemeenten over de besteding en verantwoording van infrastructuurgeld.
Op zich snap ik het gebruik van de NMCA wel, maar op deze manier komen doorstromingsknelpunten die de bereikbaarheid van gebieden verbetert, toch nooit van de grond? Je kunt de NMCA prima gebruiken voor een prioritrering van knelpunten waar dus veel verkeer rijdt en de vertragingen groot zijn, maar ik vind dat je daarnaast ook een intrument moet ontwikkelen die kijkt naar grote knelpunten waar minder verkeer rijdt. Het instrument dat je hiervoor kuntn gebruiken is de I/C-verhouding met de combinatie van de bereikbaarheid van het landsdeel.
Ik denk namelijk dat met de NMCA knelpunten als de A73 bij Venlo, de N50, N48, N35, N36 of de N59 zeer laag komen te staan, terwijl deze voor de ontsluiting van landsdelen een belangrijke functie vervullen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » wo 11 okt 2017, 13:54

mavas schreef:Dit is volgens mij een trendbreuk ten opzichte van eerder mobiliteitsbeleid. Voorheen was het volgens mij zo dat openbaar vervoer sterker zou moeten worden op de relaties/gebieden waar het nu al vrij goed gaat, dus bijv in Amsterdam, bepaalde treinverbindingen, etc. Niet dat het openbaar vervoer moet concureren met de auto, dat lijkt me niet realistisch, zeker niet in landelijke gebieden.
Veel meer dan wat inhoudsloze ambitie vind ik dit ook niet. Het OV gaat echt niet concurreren met de auto door 'betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.' Dat zijn van die buzzwoorden die al jaren gebruikt worden zonder dat er echt wat verandert.

Het hele regeerakkoord is qua wegen vaag en een open deur. Natuurlijk gaan ze rendabele projecten eerder uitvoeren dan onrendabele projecten. Bijna alles wat genoemd wordt - inclusief die 4/5 wegenprojecten die specifiek bij naam genoemd worden - is voortzetting van reeds in uitvoering zijnd beleid. Alleen die boost van € 2 miljard voor het infrastructuurfonds is echt nieuws. Overigens als de bestaande verdeelsleutel wordt gebruikt gaat het bij wegen om 'maar' € 800 miljoen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Bluemoon23 » wo 11 okt 2017, 14:49

Chris schreef:[ 'betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.' Dat zijn van die buzzwoorden die al jaren gebruikt worden zonder dat er echt wat verandert.
Ik zag gisteren ook een klein interview met Theo Hiddema van FvD over het akkoord, los van wat je van hem en FvD vindt had hij wel gelijk vind ik.
Het hangt van de beloftes en ongefundeerde uitspraken aan elkaar, hij had het bijvoorbeeld over dat in het regeerakkoord staat dat ze "motorbendes" willen aanpakken, als jurist vroeg hij zich gelijk af hoe ze dat dan willen doen.....

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 okt 2017, 14:59

Behalve mijn algemene indruk, die vrij positief is, heb ik ook het idee dat veel beloftes erin zijn gestopt om de afzonderlijke partijen te helpen het akkoord te 'verkopen' aan hun achterban.

Als je het vaag opschrijft kost het geen/weinig geld, zullen de andere partijen er ook wel mee instemmen en je kunt achteraf ook niet te hard worden afgerekend op het (ontbreken van) resultaat.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » wo 11 okt 2017, 16:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Vinny » wo 11 okt 2017, 21:16

Bluemoon23 schreef:
Chris schreef:[ 'betrouwbare en actuele reisinformatie, goede aansluiting op fiets, taxi en auto en een veilig en gemakkelijk betaalsysteem.' Dat zijn van die buzzwoorden die al jaren gebruikt worden zonder dat er echt wat verandert.
Ik zag gisteren ook een klein interview met Theo Hiddema van FvD over het akkoord, los van wat je van hem en FvD vindt had hij wel gelijk vind ik.
Het hangt van de beloftes en ongefundeerde uitspraken aan elkaar, hij had het bijvoorbeeld over dat in het regeerakkoord staat dat ze "motorbendes" willen aanpakken, als jurist vroeg hij zich gelijk af hoe ze dat dan willen doen.....
Het toppunt was de zinsnede: "Illegale prostitutie wordt strafbaar"...

Ik denk dat iemand een woordenboek nodig heeft :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Bluemoon23 » wo 11 okt 2017, 23:37

Of wat we elk jaar horen rond oud en nieuw, en wat we in de komende tijd ook wel weer zullen horen:

"Illegaal vuurwerk moet verboden worden !!!"

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » do 12 okt 2017, 8:02

^^ Die hoor ik nooit? Wel geluiden om consumentenvuurwerk in het algemeen te verbieden. En dat er handhaving en controles zijn tegen illegaal vuurwerk, al het kan altijd beter. Laten we er geen karikatuur van maken met alternatieve feiten.

Rondom consumentenvuurwerk lijkt er wel een verschuiving gaande die er ooit toe zal leiden dat dit zal verdwijnen. Net als het houden van ballonnenwedstrijden langzaam not done aan het worden is vanwege de gevolgen voor de natuur. Zo lang we geen nieuwe algemene consensus is over vuurwerk is dit vooral een gemeentelijke aangelegenheid. Bijvoorbeeld door het instellen van plaatselijke vuurwerkverboden, zoals rond ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Of, als een burgemeester dat nodig acht, voor een hele plaats of gemeente. Het is wel typisch Haags om daar ook wat van te moeten vinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » di 17 okt 2017, 9:06

Cora van Nieuwenhuizen (VVD) wordt genoemd voor minister van IenM. Zij zit sinds 1994 in de politiek, was gedeputeerde voor mobiliteit in Noord-Brabant tussen 2007 en 2010 en zit nu in het Europees Parlement. Ze was ook kamerlid tussen 2010 en 2014.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » do 19 okt 2017, 21:08

Cora van Nieuwenhuizen als minister van Infrastructuur en Milieu lijkt nu wel behoorlijk zeker te zijn. Volgens Omroep Brabant / ANP is dat min of meer definitief. Ik heb ook geen andere namen gelezen voor IenM.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/27063 ... ilieu.aspx

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » za 21 okt 2017, 9:41

De definitieve invulling is bekend: https://www.kabinetsformatie2017.nl/nie ... teur-rutte

Cora van Nieuwenhuizen (VVD) wordt minister
Stientje van Veldhoven (D66) wordt staatssecretaris

Het ministerie wordt hernoemd naar Infrastructuur en Waterstaat. Het milieugedeelte gaat dan blijkbaar naar een ander ministerie (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit? of Economische Zaken en Klimaat?)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » za 21 okt 2017, 11:22

^^ Ik verwacht dat het grootste deel van de portefeuille milieu onder klimaat komt te vallen. Hoewel milieu beleidsmatig veel breder is dan alleen klimaatbeleid.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Via » za 21 okt 2017, 13:13

Ik vind het al met al wel een prima akkoord. Enige kanttekening die ik heb is dat als je toch vol wilt inzetten op zelfrijdende auto's dat je wat mij betreft dan de investeringen in OV evenredig kunt afbouwen in de tijd. Met zelfrijdende auto's lijkt mij de rol van het OV t.z.t. grotendeels wel uitgespeeld.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Palance » za 21 okt 2017, 15:14

Hoe zie jij dat laatste dan precies?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Snelwegfreak » za 21 okt 2017, 16:42

Beetje toekomstdenken, maar waarschijnlijk omdat je tegen die tijd zelfrijdende auto's op kunt roepen die je ergens naartoe kunnen brengen. Waarom dan nog in een mudvolle trein zitten die er twee keer zo lang over doet?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Schelpenpaadje » za 21 okt 2017, 19:43

Ik denk dat een collectieve vorm van openbaar vervoer altijd zal blijven bestaan, ook als privaat vervoer zelfrijdend en meer vraaggestuurd zal worden.

Om grote groepen mensen goedkoop (gesubsidieerd) van A naar B te vervoeren zal een voertuig met hoge capaciteit het blijven winnen van kleine pods. Met name tussen grote steden, waar grote reizigersstromen zijn en de infrastructuur weinig ruimte biedt om die stromen individueel af te handelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » za 21 okt 2017, 19:51

Ik denk dat belangrijke intercitytreinen en metro's wel zullen blijven, maar met name regionaal/streek-OV kan inderdaad volledig afgeschaft worden als er zelfrijdende taxi's (mobility as a service) zijn.

Het probleem is echter dat de wetenschap het oneens is over wanneer dit het geval kan zijn. Volledig zelfrijdende voertuigen van A naar B ongeacht de bestemming of herkomst. Sommigen zeggen dat het binnen 10 jaar al zo is, anderen pas over 50 jaar en misschien wel nooit. Er is op dit moment nog geen concreet beleid voor te maken voor de komende regeerperiode van 4 jaar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Vinny » zo 22 okt 2017, 10:59

Ik denk dat je met de techniek van nu voertuigen op de weg kunt laten rijden die voor 70% autonoom zijn. Echter de laatste 30% is echt een heikel punt omdat je dan ook echt moet verzekeren dat het veilig is en dat is in een open vervoerssysteem nu net het probleem. Vergeet ook niet dat op het platteland het openbaar vervoer gericht is op het vervoer van scholieren. Dat is nu net geen groep reizigers die bij incidenten het hoofd koel houdt en de juiste dingen doet. Je hebt daar dus altijd wel iets van een chauffeur (controleur) nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » wo 25 okt 2017, 22:25

De portefeuilleverdeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat dus weginfrastructuur doen.

Afbeelding

Stientje van Veldhoven (D66) mag dus alle kamervragen over de dood en verderf van 130 km/h gaan beantwoorden. Dat was in het vorige kabinet Rutte-II overigens ook al zo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » do 26 okt 2017, 14:33

De overdracht op het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Goodbye Melanie, welcome Cora!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » ma 27 nov 2017, 15:24

In december wordt meer nieuws verwacht over de extra middelen voor het infrastructuurfonds de komende jaren.
  • Afbeelding

    Deze maatregel is bestemd voor een inhaalslag in infrastructuur en daarvoor heeft het kabinet aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Bij de verdeling van deze middelen wordt aangesloten bij de bestaande verdeelsleutel tussen weg, water en openbaar vervoer, met uitzondering van een eenmalig bedrag van € 100 miljoen dat wordt vrijgemaakt voor cofinanciering vanuit het Rijk voor fietsinfrastructuur en fietsparkeervoorzieningen.

    Op dit moment ben ik in goed overleg met de minister van Financiën over de Nota van Wijziging. Mijn voornemen is deze Nota van Wijziging zo spoedig mogelijk aan u aan te bieden. Helaas zal dit niet lukken voor de geplande begrotingsbehandeling van 28 november 2017.

    In het regeerakkoord zijn de prioriteiten voor nieuwe investeringen benoemd. Nieuwe investeringen worden daarbij gebaseerd op de uitkomsten van de NMCA en geprioriteerd naar de meest rendabele projecten en de beschikbaarheid van cofinanciering vanuit regio's.

    Zoals gebruikelijk is, zal ik ook met uw Kamer in gesprek gaan over de programmering van infrastructuur nadat de jaarlijkse bestuurlijke overleggen in het kader van het MIRT hebben plaatsgevonden. Hierover is een notaoverleg MIRT gepland op 11 december 2017. Na de bestuurlijke overleggen MIRT zal ik uw Kamer per brief informeren over de uitkomsten. Mijn streven is dan meer inzicht te geven in de voorlopige uitwerking van de doelmatige besteding van de aanvullende middelen uit het regeerakkoord.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... waterstaat

Gezien het feit dat de bedragen op korte termijn al vrijkomen, neem ik aan dat dit vooral wordt ingezet op projecten die procedureel dan ook rond zijn in die tijd. Er is een hele wenslijst aan projecten maar de meeste daarvan bevinden zich niet in een procedure, of alleen in een zeer vroeg stadium (verkenning).

Wel jammer dat ze de bestaande verdeelsleutel aanhouden. Volgens mij is de urgentie op de modaliteit weg een stuk groter dan bij het water. Van de structurele verhoging blijft dan pakweg 30 miljoen per jaar over voor wegen. Daar kan je nou niet zo heel veel mee.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » vr 08 dec 2017, 19:22

Rijksoverheid schreef: Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur

Minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat gaan fors investeren in wegen, spoorwegen en vaarwegen om de groei van het verkeer op te vangen. Minister Van Nieuwenhuizen trekt ruim 700 miljoen euro extra uit voor de aanpak van huidige en toekomstige knelpunten, zoals de A2 tussen Deil en Den Bosch en de A1 bij Barneveld. In 2018 worden besluiten genomen over de gezamenlijke aanpak van verschillende knelpunten, zoals Schiphol.

De minister en staatssecretaris hebben de Tweede Kamer vandaag geïnformeerd over de uitkomsten van de gesprekken met de regio’s over het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT). Met het regeerakkoord komt er extra geld beschikbaar voor infrastructuur; 2 miljard incidenteel en daarnaast 100 miljoen extra op jaarbasis. Het extra geld maakt het mogelijk om deze kabinetsperiode nieuwe projecten te starten en lopende projecten te versnellen.

Tot 2030 komt er in Nederland in totaal 1000 km aan rijstroken bij. Rijkswaterstaat werkt nu aan de verbreding van wegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. De komende jaren starten de werkzaamheden voor grote nieuwe wegverbindingen die de druk van het wegennet moeten gaan afhalen, zoals de aanleg van de nieuwe snelweg A16, de verlengde A15 in Gelderland en de verbreding van de A27 bij Utrecht.

Om de groei van het verkeer ook op termijn in goede banen te leiden heeft minister Van Nieuwenhuizen nu besloten extra geld te bestemmen voor nieuwe projecten. Naast de aanpak van knelpunten op de A2 tussen Deil en Den Bosch en de A1 bij Barneveld, gaat het om de A58 tussen Tilburg en Breda en de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem. De regio’s dragen zelf ook bij aan deze projecten.

Volgend voorjaar willen de minister en staatssecretaris met de regio’s Rotterdam/DenHaag en Amsterdam concrete afspraken maken voor de verbetering van de bereikbaarheid in deze stedelijke gebieden. Voor de verbetering van de doorstroming van de Rijkswegen is per regio al 200 miljoen euro apart gezet. Voor de regio Utrecht komt er ook een programma, waarin bij nieuwe maatregelen de nadruk zal liggen op het openbaar vervoer.

Korte termijn
De minister trekt 100 miljoen euro extra uit voor maatregelen om op korte termijn de files op hele drukke wegen te verminderen. Een onderdeel hiervan is een speciale file-aanpak van Rijkswaterstaat waarbij nog deze kabinetsperiode spitsstroken eerder worden opengezet en kleine wegaanpassingen zorgen voor een vlottere doorstroming. Daarnaast neemt Rijkswaterstaat maatregelen om sneller de weg vrij te maken na een ongeluk.

Van Nieuwenhuizen heeft in de gesprekken afspraken gemaakt voor verbetering van de verkeersveiligheid op de N59 op Goeree Overflakkee en de N35 bij Raalte. Voor verdere verbetering van de verkeersveiligheid op N-wegen trekt ze 50 miljoen euro extra uit. Hierover volgen nog afspraken met de provincies.

Goederenvervoer
De minister en de staatssecretaris hebben zich samen met de regio en de logistieke sector uitgesproken voor een gezamenlijk aanpak voor het goederenvervoer over weg, water en spoor. Dit vervoer moet slimmer en duurzamer worden, met zo veel mogelijk inzet van nieuwe, innovatieve technieken. De wegverbreding van de A15 in Zuid-Holland maakt hier onderdeel van uit. Op de transportroutes van de haven Rotterdam naar het achterland wordt gekeken naar de inrichting van extra beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens.
De quote is ingekort van het oorspronkelijke persbericht: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... astructuur

De complete lijst met afspraken: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... eggen-mirt

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door fonsoy » vr 08 dec 2017, 23:37

Ik word eigenlijk een beetje ziek zwak, misselijk, of alledrie tegelijk van het woordgebruik in het document.
verduurzamen, innovatie, slimme mobiliteit, Mobility As A Service (MAAS), CO2 neutrale oplossingen, klimaatbestendig, waterrobuust, ruimtelijke adaptie, quick-wins, SmartWayZ, fossielvrije weken, beter benutten, klimaatadaptie, multimodale aanpak .... :nuts:

Ik snap best dat vergroening van de infrastructuur belangrijk is, maar ik vind dat gewoon geen rol spelen in wijzigingen in infrastructuur. Dat gaat enkel om de businesscase of de wijziging geld kost, dan wel oplevert. Eventueel op klimaatvlak. Op de achtergrond onderbouwd met getallen. Ik vind het duurzame stuk een ander onderwerp en hoort hier niet in thuis. Nu zou ik dan ook niet op GroenLinks stemmen, maar dit is te gek. Het is inhoudsloos en met name de groene klimaat buzzwoorden geven geen enkel concreet handvat voor een wijzigingsvoorstel.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » za 09 dec 2017, 10:10

Ze hebben het hele groen/linkse duurzaamheidslingo uit de kast getrokken om te verpakken dat een gewone verbreding de enige oplossing is. Ik krijg ook de kriebels van al die inhoudsloze kreten. Much ado about nothing: 3,5 meter asfalt erbij.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door jelger » za 09 dec 2017, 10:40

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017, 19:36

Er is gestemd over een serie moties die zijn ingediend tijdens het MIRT-overleg. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2017P17638

De meest interessante qua wegen:

Aangenomen:
* sneller realiseren van project A20 Nieuwerkerk-Gouda
* opwaardering spitsstroken A7 Zaandam - Purmerend naar volwaardige rijstroken
* sneller realiseren verbreding N50 2x2 bij Kampen
* prioritering aanpak verkeersveiligheid N-wegen
* voortvarende aanpak wegen uit regeerakkoord
* verkenning A15 goederencorridor breed kijken naar oplossingen waarvoor geen procedures nodig zijn
* aanpak N230 (Noordelijke Randweg Utrecht)
* innovatieve aanpak A2 Eindhoven - Weert
* extra investeringen verkeersveiligheid N59
* MIRT-onderzoek A28 Zwolle - Hoogeveen
* uitwerking plannen knooppunt A1/A30 en A1/A35 Azelo+Buren in 2018

Verworpen:
* verkeerslichtenvrij knooppunt Hooipolder
* verbreding Eindhoven - Weert naar 2x3
* MIRT-verkenning A4 Zuid
* verbreding A67 Eindhoven - Venlo 2x3
* N35 bij Mariënheem
* nieuw onderzoek spoorlijn Utrecht - Breda
* bovenwettelijke geluidsmaatregelen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door Vinny » wo 20 dec 2017, 19:40

Oosterhout heeft een slechte dag gehad. Is Barneveld voor verkeer van/naar de A 30 zo'n knelpunt eigenlijk? Je hoort er nooit wat over. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat knooppunt Hooipolder er beroerder voorstaat.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door waldo79 » wo 20 dec 2017, 23:00

Bij Barneveld zitten natuurlijk wel scherpe bochten en kruispunten in de aansluiting. Dit bevordert de doorstroming niet.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Mobiliteitsbeleid Rutte III

Bericht door keokiracer » wo 20 dec 2017, 23:45

Ik vraag me eerder af wat er met Azelo+Buren is. Wat zijn ze daar dan van plan?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie