Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door mhkamp » vr 01 jun 2018, 14:42

Doe maar gewoon de OBU van Toll Collect. Niet opnieuw het wiel uitvinden zoals de Belgen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » vr 01 jun 2018, 14:46

Ik vind dat Duitse ding juist erg verouderd met zo'n mega kast.

Er zou gewoon een klein formaat transponder moeten zijn die je met een app kan instellen en die in heel Europa werkt. Je ziet dat zelfs tegenwoordig elk land nog zijn eigen transponder uitbrengt die bij voorkeur niet compatibel is met die van andere landen, zoals dit jaar Slovenië nog. Iedere wegbeheerder zit in zijn eigen bubble / eilandje qua tolheffing.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » vr 01 jun 2018, 15:04

Ik ken de technische details niet, maar ik vermoed dat de Duitse (en Belgische) tolkasten ook groter zijn, omdat er meer techniek in zit. De Franse en Italiaanse luciferdoosjes hoeven enkel losse momenten met lage snelheid bij de tolpoorten te registreren, waar de Duitse kast continu satellietverbinding nodig heeft. De Duitse kast wordt ook gewoon op de reguliere stroomvoorziening aangesloten, waar de kleinere transponders met een kleine batterij werken die jarenlang mee gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door duikgek89 » vr 01 jun 2018, 16:21

^^Dan nog blijft het bezopen dat je straks zowat een palletplaats kwijt bent al al die rommel. Maak dan één grote kast en één kleine transponder, waarbij je de grote kast overal kunt gebruiken en de kleine transponder alleen in de landen waarvoor dat voldoende is (Frankrijk, Italië,...). Dan heb je nog steeds maar 1 kast nodig, moet je alleen kiezen welke.
Chris schreef: vr 01 jun 2018, 14:46 die je met een app kan instellen en die in heel Europa werkt.
Wat wil je met een app aan een transponder instellen? Voor je het weet zit men ook daarvoor weer op de slimfoon te spelen onder het rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » vr 01 jun 2018, 16:25

Als je een transponder met een app kan instellen heb je geen groot apparaat nodig met een interface en toetsen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » vr 28 sep 2018, 21:11

Ik zie niets in een lineaire belastingverhoging voor het vrachtverkeer. Dan kun je net zo goed de accijns verhogen wat zonder poespas veel goedkoper is. Dit spreek je eventueel af met de buurlanden om brandstoftoerisme te vermijden. Als je tol invoert doe dat dan uitsluitend tijdens de spits en voor alle wegen buiten de bebouwde kom. Zij die geen tolkastje hebben kunnen dan gewoon buiten de spits rijden zonder onnodige kosten te maken. Je zult zien dat vooral het internationale verkeer eieren voor het geld kiest en de rustpauzes tijdens de spits inlast.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » zo 30 sep 2018, 23:11

^^ Dat laatste gaat echt niet gebeuren. Extra tijdsverlies kan makkelijk betekenen dat de vracht namelijk niet een uur, maar een dag later aankomt. Daar heeft niemand in de transportketen baat bij. In de praktijk komt het nakomen van gemaakte laad- en losafspraken erg nauw, in de distributie kan het zelfs betekenen dat je meerdere klanten niet meer kan lossen die dag.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » di 02 okt 2018, 18:59

^^
Dat zal per bedrijf verschillen. Als ik vanuit mijn raam naar buiten kijk heb ik zicht op een industrieterrein waar het linker bedrijf 24/7 draait en kipproducten produceert voor een bekende fastfoodketen. In hoeverre is het noodzakelijk dat zij tijdens de spits de producten naar het distributiecentrum moeten transporten?

Het middelste bedrijf, met activiteit van vroeg in de ochtend tot laat in de avond, maakt voornamelijk machines voor de petrochemische industrie in het Midden-Oosten. In hoeverre is het noodzakelijk dat de gefabriceerde machines tijdens de spits naar de Rotterdamse haven moeten waar ze toch moeten wachten totdat een schip voldoende containers heeft?

Het rechter bedrijf, met activiteit van vroeg in de ochtend tot middernacht, maakt tuinhekken die, al dan niet op klantspecificatie, in Polen geassembleerd worden. In hoeverre is het noodzakelijk dat de spullen tijdens de spits afgeleverd worden, terwijl de klant ze pas later nodig heeft?

Ik denk dat spitsbelasting voor een deel van het vrachtverkeer wel degelijk zin heeft.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » di 02 okt 2018, 20:09

^^ En jij kent precies de bedrijfsvoering bij dergelijke bedrijven? Weet je hoe moeilijk het al is voor transportbedrijven om bij sommige bedrijven een time slot los te peuteren om ergens überhaupt te mògen laden of lossen?

Er wordt juist in het transport en industrie al heel veel gedaan om de druk zo veel mogelijk te spreiden. Werkdagen van 15 uur, ploegendiensten, nachtdiensten, flexibele dagroosters, noem maar op.

De pieken op de weg worden juist veroorzaakt door reguliere forenzen, niet door het vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » di 02 okt 2018, 20:20

Mijn broer is ook vrachtwagenchauffeur, die begint op tijden dat de meeste forenzen nog in bed liggen, zodat hij tijdens de spits ergens aan het lossen is in plaats van aan het rijden. Maar de middagspits is breder en moeilijker omheen te plannen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door waldo79 » di 02 okt 2018, 21:45

Inderdaad, de transportwereld is al zowat 24/24 en dat bijna de hele week door. Er wordt juist relatief veel gereden in de "daluren". Overigens is het wegennet buiten de "hyperspits" al zodanig verzadigd met deels recreatief en deels vertegenwoordigers dat het oneerlijk is in mijn ogen om transporteurs extra te belasten.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » di 02 okt 2018, 22:07

Jeroen schreef: di 02 okt 2018, 20:09 ^^ En jij kent precies de bedrijfsvoering bij dergelijke bedrijven?
Dat weet ik niet, maar ik denk dat spitsbelasting wel degelijk helpt in specifieke gevallen. Natuurlijk begrijp ik dat niemand voor de lol tijdens de spits reist, want tijd is immers is ook geld. Ik vermijd de spits ook waar het kan, maar ik heb wel het idee dat bewustwording bij opdrachtgevers beter kan. Laat ik voorop stellen dat die bewustwording bij de rijders zelf meer dan voldoende aanwezig is, maar zij hebben ook te volgen wat de klant wenst zonder dat die klanten erbij stilstaan dat ze hun goederen op dure tijdstippen afgeleverd willen krijgen. De tijdssloten die bv. gemeentes eisen zijn wat mij betreft ook een gotspe en ook daar kan een hoop beter. Maar het valt niet te ontkennen dat de capaciteit van onze infrastructuur vooral ontworpen is voor piekbelasting. Die pieken moeten we toch echt afvlakken om de boel betaalbaar te houden. Prijsprikkels zijn een prima instrument om opdrachtgevers ervan bewust van te maken dat hun eis erg kostbaar is.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » di 02 okt 2018, 22:17

Ook buiten de spits zijn de snelwegen goed gevuld. Daarnaast zorgt een spitsbelasting vooral ervoor dat de files langer zullen duren, met een iets minder hevige piek. Iemand die nu om 8 uur in de file staat gaat heus niet pas om 11 uur de weg op, maar zal een verplaatsing eerder verzetten naar een uur eerder of later. Je ziet dat bijvoorbeeld met congestieheffingen in Zweden en Noorwegen. Het drukste spitsuur vlakt wat af maar de randen van de spits worden drukker. En in die randen van de spits is de restcapaciteit maar minimaal.

Hier bijvoorbeeld het intensiteitsverloop van de A12 tussen Harmelen en De Meern (richting oosten).
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Ds79m » di 02 okt 2018, 22:18

Dit soort heffingen voor vrachtverkeer klinken heel leuk en aardig, maar uiteindelijk moeten goederen gewoon geleverd worden. Als de kosten daarvan omhoog gaan, gaat gewoon het eindproduct een paar cent duurder worden, en betaalt de consument dat. Daarmee bereik je dus weinig meer dan onnodig en kostbaar rondpompen van geld en een verder groeiende overheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Pino » di 02 okt 2018, 22:42

Mwa. In een keten van leveranties komen uiteindelijk alle belastingen wel een keer bij de eindgebruiker/consument terecht. Je moet je altijd afvragen of je geld beter ophaalt via algemene belastingen als (met name) inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en BTW, of via de een of andere gebruiksheffing. Maar het argument dat de eindgebruiker uiteindelijk toch wel betaalt collectiveert ieder probleem in de samenleving terwijl het in probleemsectoren incentive wegneemt om je minder vervuilend te gedragen. Een wens om dingen sectoraal aan te pakken klinkt, ondanks groeiende omvang van de overheid, wel als iets dat sneller bijdraagt tot grotere sociale rechtvaardigheid.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » wo 03 okt 2018, 11:20

Chris schreef: di 02 okt 2018, 22:17 Ook buiten de spits zijn de snelwegen goed gevuld. Daarnaast zorgt een spitsbelasting vooral ervoor dat de files langer zullen duren, met een iets minder hevige piek. Iemand die nu om 8 uur in de file staat gaat heus niet pas om 11 uur de weg op, maar zal een verplaatsing eerder verzetten naar een uur eerder of later. Je ziet dat bijvoorbeeld met congestieheffingen in Zweden en Noorwegen. Het drukste spitsuur vlakt wat af maar de randen van de spits worden drukker. En in die randen van de spits is de restcapaciteit maar minimaal.
De snelwegen zijn over de gehele (werk)dag gevuld, maar de filedruk verschilt wezenlijk. Gisteren moest ik rond 9:00 in Amersfoort zijn voor een bespreking, terwijl ik prima om 11:00 kan. Mijn reis vanuit Goor bedroeg 1 uur 50 minuten. Bij afslag Markelo ga ik de snelweg op en ik kan gelijk aansluiten in file. Op de rechterstrook is er een muur van vrachtwagens die niet mogen inhalen en op de linkerstrook de rest die wat aanschuifelt en op een gegeven moment helemaal stilstaat, maar liefst 5 minuten compleet stilgestaan :!: terwijl er geen ongeluk o.i.d. was. Het eerste gespreksonderwerp voor de aanvang van de bespreking is hoe druk het wel niet is op de weg.... En dit voorbeeld staat niet op zich zelf. Het bedrijfsleven houdt totaal geen rekening met de filedruk als de planning gedaan wordt door een kantoormedewerker die met de fiets naar zijn werk kan. Ik heb ze even voorgerekend dat 2 uur extra tijd op een dag vanwege de files gewoon een kwart werkdag is. Reken maar eens uit wat een kwart van je jaarinkomen is en wat je dus derft aan inkomsten, terwijl we allen in dat gesprek beseffen hoe groot het personele tekort is en ons geen tijdsverspilling kunnen permitteren. Ik had gerekend op een gesprek van een uur, maar het bleek 20 minuten te zijn... De terugweg was slechts 1 uur rijden. Terwijl ik ter hoogte van Holten rijd zie ik dat de muur van vrachtwagens er nog steeds staat en de rest vlot links voorbij kan.

Je hebt files, en je hebt files. Het verschil zit hem in filedruk. Spreiding van verkeersdruk is absoluut noodzakelijk. Desnoods maak je de top van de spits het duurst en de randen iets goedkoper. Zodra er een dergelijke heffing bestaat zal zelfs de kantoorklerk zonder rijbewijs gaan nadenken dat een afspraak zoveel mogelijk buiten de spits gepland wordt. Dat besef is nu veel te weinig aanwezig.
Meer bitumen!

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » wo 03 okt 2018, 15:07

^^ De oplossing voor jouw probleem is een strook asfalt extra. Met extra belastingheffen is nog nooit iemand wijzer geworden. Kijk maar naar milieubelasting. De overheid incasseert lekker, maar het milieu wordt er niet beter van.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » do 04 okt 2018, 17:03

^^ De oplossing was 2 uur later afspreken. Kost geen rooie cent, maar levert wel een uur winst op.

Ik wil je erop wijzen dat we hier in zuinigere auto's rijden dan in de V.S. Dat is toch echt ingegeven door de hoge accijns. Belasting betalen is niet leuk maar het valt niet te ontkennen dat het een sturend effect heeft. Een spitsbelasting zal een werkzoekende wel degelijk na laten denken of die werk veraf accepteert vanwege de hoge reiskosten.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » do 04 okt 2018, 17:31

Ja, laten we de financiële barrières voor werkzoekenden nog maar eens wat groter maken. Zij kiezen er immers uiteraard zelf voor dat hun werkgever alleen op reguliere kantoortijden werkt en op een A-locatie in de randstad wil zitten. :roll:

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » do 04 okt 2018, 18:24

^^ Er is werk zat. Zelfs tijdens de economische recessie kwamen vele arbeidsmigranten vanuit Oost-Europa deze kant op. De grootste groei van de Nederlandse bevolking komt voor rekening van arbeidsmigranten. De files gaan met de groei van de bevolking alleen maar verder toenemen. Je denkt toch niet dat ze allemaal in de spits passen? Er zullen sturende maatregelen getroffen moeten worden voordat alles vastloopt. Spitsheffing is daar één van, maar er zijn ook maatregelen nodig om te voorkomen dat alle bedrijven zich in de Randstad vestigen. Daarnaast kun je de MRB verlagen zodat bezit minder belast wordt dan gebruik.

De weerstand tegen spitsheffing is hypocriet omdat we de normaalste zaak vinden dat een vliegticket tijdens het hoogseizoen meer kost dan het laagseizoen, terwijl het exact hetzelfde product is. Een schaars product of dienst is nu eenmaal duurder. Tegenstanders van spitsbelasting willen dat de goudprijs hetzelfde is als de loodprijs :nuts:
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » do 04 okt 2018, 18:57

De Nederlandse spits is volgens mij juist al behoorlijk verspreid en minder piekerig dan in veel andere landen. Bovendien betalen mensen nu al een hogere prijs voor het reizen in de spits, namelijk een aanzienlijk langere reistijd en een hoger brandstofverbruik. Het is dus niet alsof er geen prikkels zijn om buiten de spits te reizen.

Ik geloof er niets van dat een spitsheffing significant invloed gaat hebben op de files, wel dat het mensen juist vooral gaat verarmen. Mensen die dan de 'luxe' willen om rond spitstijden te rijden betalen die heffing toch wel, terwijl mensen die geen keuze hebben op andere zaken in het huishouden zullen moeten bezuinigen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » do 04 okt 2018, 20:00

^^ Kennelijk is de huidige prikkel onvoldoende en vinden we het tijdsverlies en extra brandstofverbruik prima, dus verarming zoals jij stelt lijkt me in een land dat één van rijkste is ter wereld niet zo snel aan de orde. Maar niet iedereen is ervan gediend dat het verkeer helemaal vastloopt. Moeten we wachten totdat de hulpdiensten er ook niet meer langs kunnen, mede veroorzaakt door gefrustreerde automobilisten die besluiten te keren in een file, of menen de vluchtstrook te kunnen nemen? Het Nederlandse verkeer is bijzonder gefrustreerd, zeker in vergelijking met onze oosterburen. Ik ben groot voorstander van extra asfalt, maar wel betaald door de spitsrijder, want zij zijn bepalend als er uitgebreid moet worden. Zij die de spits mijden worden beloond met een lagere belasting. Dat lijkt me niet meer dan redelijk. Een heenweg van 1 uur 50 en een terugweg van krap een 1 uur noem ik niet bepaald afgevlakt.
Meer bitumen!

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Rein » do 04 okt 2018, 20:43

Ik reed vanmorgen om 11:30 en om 13:30 op de A4 tussen Schiphol en Den Haag en ook op die tijdstippen zit die weg gewoon vol. Er staat nog geen file en er kunnen nog best een paar auto's bij, maar alle drie rijstroken zijn continu bezet door auto's. Bij Leiden (waar 2 rijstroken zijn) is het gewoon overvol, rijdt het verkeer boven op elkaar en rijdt daar nog maar ca 80 of 90 km/h. De drukte op de weg is echt niet alleen voor de spitsen weggelegd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » vr 05 okt 2018, 8:16

ACT-F schreef: do 04 okt 2018, 18:24 ^^ Er is werk zat. Zelfs tijdens de economische recessie kwamen vele arbeidsmigranten vanuit Oost-Europa deze kant op. De grootste groei van de Nederlandse bevolking komt voor rekening van arbeidsmigranten. De files gaan met de groei van de bevolking alleen maar verder toenemen. Je denkt toch niet dat ze allemaal in de spits passen? Er zullen sturende maatregelen getroffen moeten worden voordat alles vastloopt. Spitsheffing is daar één van, maar er zijn ook maatregelen nodig om te voorkomen dat alle bedrijven zich in de Randstad vestigen. Daarnaast kun je de MRB verlagen zodat bezit minder belast wordt dan gebruik.

De weerstand tegen spitsheffing is hypocriet omdat we de normaalste zaak vinden dat een vliegticket tijdens het hoogseizoen meer kost dan het laagseizoen, terwijl het exact hetzelfde product is. Een schaars product of dienst is nu eenmaal duurder. Tegenstanders van spitsbelasting willen dat de goudprijs hetzelfde is als de loodprijs :nuts:
Ik denk dat jij wat zaken door elkaar haalt. De reden dat een vliegticket in tijdens het hoogseizoen duurder is dan in het laagseizoen is een simpele economische reden: vraag en aanbod. De almachtige overheid gooit in die periode niet een extra belasting op, zodat er minder mensen een vliegtuig nemen om naar hun vakantiebestemming te gaan.

Daarbij geef jij zelf ook nog aan dat files met de groei van de bevolking alleen maar verder toenemen. Die groei komt van arbeidsmigranten. Misschien moeten we daar ook eens wat aan gaan doen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Lekkere Kwal » vr 05 okt 2018, 12:29

^^ en dat we bereid zijn het te betalen betekent niet dat we ermee eens zijn. Het is een noodzakelijk nadeel aan de vrije markt dat je meer geld kwijt bent omdat je op een populair moment koopt/huurt/reserveert noem maar op. Het is de omgekeerde wereld om te stellen dat omdat we niet anders kunnen het normaal zou zijn en dus de overheid dat net zo goed zou kunnen doen.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door ACT-F » za 06 okt 2018, 23:05

Lekkere Kwal schreef: vr 05 okt 2018, 12:29 en dat we bereid zijn het te betalen betekent niet dat we ermee eens zijn.
Wat is dit voor iets tegenstrijdigs? :schrikreactie: Betalen is toegeven. In juridische zin ga je een overeenkomst aan als je iets koopt. Iets overeenkomen is toch echt instemmen in mijn optiek. Het verhaal wordt anders als je gechanteerd wordt.
Lekkere Kwal schreef: vr 05 okt 2018, 12:29 Het is een noodzakelijk nadeel aan de vrije markt dat je meer geld kwijt bent omdat je op een populair moment koopt/huurt/reserveert noem maar op. Het is de omgekeerde wereld om te stellen dat omdat we niet anders kunnen het normaal zou zijn en dus de overheid dat net zo goed zou kunnen doen.
Exact, want zonder marktwerking zou de economie instorten. Het is noodzakelijk en zeker geen nadeel zoals jij beweert. Prijsverhoging zorgt er voor dat er meer ingekocht kan worden om aan de vraag te voldoen zodat de prijs weer stabiel wordt. Als een vliegticket (afgedwongen) het hele jaar door dezelfde prijs zou zijn, dan zou er veel vaker met een minimale bezetting gevlogen worden wat verspilling is van brandstof en infra. De gemiddelde prijs zou daardoor hoger uitvallen zelfs.

Het zelfde gebeurt met brandstofaccijns. De Nederlandse overheid houdt dit kunstmatig hoog om efficiëntie af te dwingen. Waar de Nederlander met een compacte auto een liter benzine nodig heeft, spendeert de Amerikaan met een gas-guzzler bij wijze van spreken het drievoudige om het zelfde resultaat te bereiken. Door de hoge brandstofbelasting kunnen andere belastingen lager gehouden worden. Bovendien is je economie minder gevoelig voor schommelingen op de brandstofmarkt. Win-win. Toen het kwartje van Kok werd ingevoerd riep iedereen dat ze geen kilometer minder zouden rijden. Dat klopt, het effect van een dergelijke maatregel zie je niet op de eerste dag, maar het brandstofverbruik speelt wel een grotere rol in de aankoop van de volgende auto.

De parkeerbelasting is eveneens ingevoerd om populaire plekken te belasten zodat lang parkeren ontmoedigd wordt. Nu zijn er gemeentes die parkeerbelasting overduidelijk als melkkoe gebruiken waar ik het niet mee eens ben. Dus daar doe ik ook geen boodschappen meer. Als ik ergens niet mee eens ben betekent het ook dat ik niet betaal. Ik heb dus al jaren geen parkeerbelasting betaald. Voorwaarde is wel dat je bereid moet zijn om een stukje te lopen als je onverhoopt niet om een gemeente met parkeerbelasting heen kunt.

Spitsbelasting mag er wat mij betreft komen zodat de MRB omlaag kan. Je krijgt wederom het argument dat mensen gedwongen zijn de belasting te betalen, terwijl die gewoon te vermijden is door selectiever te zijn met je werk- en/of woonlocatie of een andere modaliteit te kiezen. Het zal niet op de eerste dag van invoering effect hebben, maar op lange termijn zeker. De invoering ervan hoeft heus niet met een privacy schendend volgapparaat. De betaling ervan kan net zo goed met de mobiele telefoon net zoals dat met parkeren gaat. Even aangeven dat je gaat spitsrijden zodat je tijdens een kentekencontrole geen naheffing krijgt. Bij aankomst weer uitzetten en de tijd die je in de spits gereden hebt tik je af. Het geheel is te automatiseren door de carkitkoppeling die actief wordt zodra de auto is gestart.
Meer bitumen!

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Lekkere Kwal » zo 07 okt 2018, 9:06

^^ het aspect wat je daarbij weglaat is hetzelfde waar je eerst erboven nog over valt: het maatschappelijk draagvlak. Dat is bij elke tax een ander verhaal ook omdat er andere belangen spelen. Dat je parkeerbelasting betaalt om per se in een stadshart binnen te rijden om te gaan shoppen is wel wat anders dan betalen omdat je van de vinexwijk, door de polder, naar een bedrijventerrein moet bijbetalen terwijl je daar je loon moet gaan verdienen. De gedachte achter spitstax is volkomen logisch, dat bestrijdt niemand, maar de uitdaging ligt juist bij het vinden van het draagvlak en daar heeft men geen oplossing voor. Jij wel?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeroen » zo 07 okt 2018, 9:25

ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05
Lekkere Kwal schreef: vr 05 okt 2018, 12:29 en dat we bereid zijn het te betalen betekent niet dat we ermee eens zijn.
Wat is dit voor iets tegenstrijdigs? :schrikreactie: Betalen is toegeven. In juridische zin ga je een overeenkomst aan als je iets koopt. Iets overeenkomen is toch echt instemmen in mijn optiek.
Je gaat er nog steeds aan voorbij dat als 9 van de 10 werkgevers in jouw sector er voor kiest om enkel op reguliere kantoortijden te werken en/of rond een filegevoelige locatie te vestigen er van een vrije keuze geen sprake meer is. Zeker niet, omdat mensen ook steeds vaker worden geacht om op meerdere lokaties te kunnen werken. Het zijn keuzes die niet de gewone man in loondienst maakt, maar juist de bedrijven zelf! Maar zolang men die met het fantastische rechtse beleid in dit land geen strobreed in de weg wilt leggen zie ik het somber in...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Basjuh1981 » zo 07 okt 2018, 12:34

ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05
Lekkere Kwal schreef: vr 05 okt 2018, 12:29 en dat we bereid zijn het te betalen betekent niet dat we ermee eens zijn.
Wat is dit voor iets tegenstrijdigs? :schrikreactie: Betalen is toegeven. In juridische zin ga je een overeenkomst aan als je iets koopt. Iets overeenkomen is toch echt instemmen in mijn optiek. Het verhaal wordt anders als je gechanteerd wordt.
Met belastingen wordt je toch ook gechanteerd. Betaal je niet mag je gaan zitten. Er zit een behoorlijke drang achter.
ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05
Lekkere Kwal schreef: vr 05 okt 2018, 12:29 Het is een noodzakelijk nadeel aan de vrije markt dat je meer geld kwijt bent omdat je op een populair moment koopt/huurt/reserveert noem maar op. Het is de omgekeerde wereld om te stellen dat omdat we niet anders kunnen het normaal zou zijn en dus de overheid dat net zo goed zou kunnen doen.
Exact, want zonder marktwerking zou de economie instorten. Het is noodzakelijk en zeker geen nadeel zoals jij beweert. Prijsverhoging zorgt er voor dat er meer ingekocht kan worden om aan de vraag te voldoen zodat de prijs weer stabiel wordt. Als een vliegticket (afgedwongen) het hele jaar door dezelfde prijs zou zijn, dan zou er veel vaker met een minimale bezetting gevlogen worden wat verspilling is van brandstof en infra. De gemiddelde prijs zou daardoor hoger uitvallen zelfs.
De prijs wordt in de vrije economie bepaald door vraag en aanbod. Weinig aanbod, veel vraag is een hoge prijs.
ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05 Het zelfde gebeurt met brandstofaccijns. De Nederlandse overheid houdt dit kunstmatig hoog om efficiëntie af te dwingen. Waar de Nederlander met een compacte auto een liter benzine nodig heeft, spendeert de Amerikaan met een gas-guzzler bij wijze van spreken het drievoudige om het zelfde resultaat te bereiken. Door de hoge brandstofbelasting kunnen andere belastingen lager gehouden worden. Bovendien is je economie minder gevoelig voor schommelingen op de brandstofmarkt. Win-win. Toen het kwartje van Kok werd ingevoerd riep iedereen dat ze geen kilometer minder zouden rijden. Dat klopt, het effect van een dergelijke maatregel zie je niet op de eerste dag, maar het brandstofverbruik speelt wel een grotere rol in de aankoop van de volgende auto.
De overheid wil gewoon centen binnenharken, zodat ze ook wat terug kunnen geven als zoethoudertje. Maar met accijns houdt je de schommelingen in de brandstofmarkt niet tegen. Dat gaat wederom weer om vraag en aanbod.
ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05 Spitsbelasting mag er wat mij betreft komen zodat de MRB omlaag kan. Je krijgt wederom het argument dat mensen gedwongen zijn de belasting te betalen, terwijl die gewoon te vermijden is door selectiever te zijn met je werk- en/of woonlocatie of een andere modaliteit te kiezen. Het zal niet op de eerste dag van invoering effect hebben, maar op lange termijn zeker. De invoering ervan hoeft heus niet met een privacy schendend volgapparaat. De betaling ervan kan net zo goed met de mobiele telefoon net zoals dat met parkeren gaat. Even aangeven dat je gaat spitsrijden zodat je tijdens een kentekencontrole geen naheffing krijgt. Bij aankomst weer uitzetten en de tijd die je in de spits gereden hebt tik je af. Het geheel is te automatiseren door de carkitkoppeling die actief wordt zodra de auto is gestart.
Je moet maar werk hebben dat je zelf je tijden kan bepalen. Heel wat mensen kunnen dat niet. Daarbij is verhuizen nogal een grote stap om te nemen en vaak is de auto sneller en goedkoper dan het OV.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door mhkamp » zo 07 okt 2018, 15:31

ACT-F schreef: za 06 okt 2018, 23:05 Wat is dit voor iets tegenstrijdigs? :schrikreactie: Betalen is toegeven. In juridische zin ga je een overeenkomst aan als je iets koopt. Iets overeenkomen is toch echt instemmen in mijn optiek. Het verhaal wordt anders als je gechanteerd wordt.
Dus als jij met de vrachtwagen naar Duitsland gaat betaal je geen LKW maut;
Dus als jij met de vrachtwagen naar België gaat betaal je geen LKW maut;
Dus als jij met de vrachtwagen naar Frankrijk gaat betaal je geen péage (blijf je mooi voor die poortjes staan :ongeduldig: )
etc....

Niemand betaalt graag, maar het is wel een drukmiddel om je door te laten gaan. Dus betalen is in grote lijnen niet toegeven.

Het wordt tijd dat een overheid, en zekers in NL, gaat inzien dat burgers en bedrijven het geld ook maar één keer kunnen uitgeven en zich niet moeten afvragen waarom er zoveel schulden en betalingsproblemen zijn wanneer het slechter gaat met de economie.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie