Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Egbert » do 27 jun 2019, 6:56

Chris schreef: wo 26 jun 2019, 10:47
De Eurovignetrichtlijn kent geen apart tarief voor zero emission (elektrisch of waterstof aangedreven voertuigen) en low emission (hybride) voertuigen. Het is op basis van die richtlijn ook niet toegestaan deze voertuigen vrij te stellen van de vrachtwagenheffing.
Het is een richtlijn, geen wet. :geeuw:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5365
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Km357 » do 27 jun 2019, 7:57

Schelpenpaadje schreef: wo 26 jun 2019, 22:34 ^^ Dat is wel erg cynisch. Het is niet alsof de overheid die inkomsten laat verdampen.

Het past in een trend waarin de belastingdruk verschuift naar bepaalde economische activiteiten (BTW, mobiliteit, CO2) en de overheid de belasting op onder meer arbeid en winst vermindert. De lasten worden anders verdeeld, onder meer om de arbeidsmarkt en economie te stimuleren en vanwege de klimaatdoelen.

Door de vrachtwagentol kan Nederland ook kosten in rekening brengen voor het gebruik van ons wegennet door internationaal opererende bedrijven waarvoor bepaalde heffingen en belastingen die wij betalen nu niet gelden. Zoals dat ook in onze omringende landen al gebeurt.
Het is op zich gewoon realiteit. Als er in de logistieke of producerende sector kosten bijkomen dan wordt die uiteindelijk op de consument verhaald...en dan stijgen de BTW-inkomsten ook nog eens voor de staat. Voor een gewone burger zoals mij blijft staatsbegroting een vaag begrip. Mocht ik mijn budget bepalen zoals de staat (of het nu om BE of NL gaat, doet er niet echt toe), een hogere hand zou mij heel snel ter orde roepen. In theorie doet de EU en het IMF dat ook, maar daar zie ik persoonlijk bitter weinig van gebeuren buiten een manend vingertje.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door JB81 » do 27 jun 2019, 8:18

Wouter N14 schreef: wo 26 jun 2019, 18:43 Opvallend dat de N14, N57 en N59 niet meedoen.
Het aanvankelijke plan van het ministerie was vrij star: A-wegen zijn heffingsplichtig en alle andere wegen niet.
Vervolgens is afgelopen voorjaar een aantal sessies georganiseerd met provincies, gemeenten en vertegenwoordigers van de logistieke sector. In die sessies is het heffingsnetwerk bijgeschaafd. Zo zijn in Brabant bijvoorbeeld de N65, een deel van de N279 en de "shortcut" Paalgraven-Cuijk toegevoegd. De A270 is juist geschrapt.

Zeeland en Zuid-Holland hebben dus óf de boot gemist, of bewust een keuze gemaakt om deze wegen buiten het heffingsnetwerk te laten.

Naast de wegen waarop in 2023 direct de heffing gaat gelden zijn ook wegen toebedeeld aan een "monitoringsnetwerk"; hier gaat nog niet direct een heffing gelden, maar kan in de eerste periode nog snel worden geschakeld als blijkt dat de heffing op andere wegen leidt tot substantieel uitwijkverkeer. Ik moet overigens nog lezen hoe men dit in het wetsvoorstel heeft opgenomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Kaaiman » do 27 jun 2019, 9:54

Ik vind het maar raar, dat tolnetwerk. Er lijkt maar weinig sturing aan gewenste en minder gewenste vrachtverkeersstromen te worden gegeven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door JB81 » do 27 jun 2019, 10:47

Ook wel opvallend dat de A15 ten oosten van Valburg buiten de heffing valt. Ik neem toch aan dat de ViA15-tolheffing (per passage i.p.v. per gereden kilometer) pas na Ressen of de aansluiting Bemmel betaald zal hoeven te worden?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32137
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jun 2019, 15:45

^^ Die tolheffing zal alleen gelden tussen afrit 39 (Bemmel) en afrit 40 (Zevenaar-West), dus alleen voor het deel met de brug over het Pannerdensch Kanaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » do 27 jun 2019, 18:53

Kaaiman schreef: do 27 jun 2019, 9:54 Ik vind het maar raar, dat tolnetwerk. Er lijkt maar weinig sturing aan gewenste en minder gewenste vrachtverkeersstromen te worden gegeven.
Ik heb de indruk dat men eigenlijk alleen de autosnelwegen tolplichtig wil maken, en wil afwachten of er echt veel uitwijkverkeer gaat zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32137
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Coen Tunnel » do 27 jun 2019, 19:17

^^ In West-Brabant zijn er anders de nodige N-wegen waar men tol wil gaan heffen. Maar een weg als de N375 Meppel-Pesse in Drenthe zal dan weer niet tolplichtig worden, terwijl die route voor vrachtverkeer niet langzamer is dan de A28 en straks wel goedkoper. Daar zul je vast wel tolontwijkend verkeer krijgen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5365
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Km357 » do 27 jun 2019, 19:26

Chris schreef: do 27 jun 2019, 18:53
Kaaiman schreef: do 27 jun 2019, 9:54 Ik vind het maar raar, dat tolnetwerk. Er lijkt maar weinig sturing aan gewenste en minder gewenste vrachtverkeersstromen te worden gegeven.
Ik heb de indruk dat men eigenlijk alleen de autosnelwegen tolplichtig wil maken, en wil afwachten of er echt veel uitwijkverkeer gaat zijn.
Vergelijk het met Frankrijk, dat effect is over het algemeen heel klein te noemen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21920
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 27 jun 2019, 21:54

Kaaiman schreef: do 27 jun 2019, 9:54 Ik vind het maar raar, dat tolnetwerk. Er lijkt maar weinig sturing aan gewenste en minder gewenste vrachtverkeersstromen te worden gegeven.
Het gaat dan ook niet om het sturen van vrachtverkeer, maar om het naar rato kunnen belasten van vervuilende voertuigen.
Coen Tunnel schreef: do 27 jun 2019, 19:17 In West-Brabant zijn er anders de nodige N-wegen waar men tol wil gaan heffen. Maar een weg als de N375 Meppel-Pesse in Drenthe zal dan weer niet tolplichtig worden, terwijl die route voor vrachtverkeer niet langzamer is dan de A28 en straks wel goedkoper. Daar zul je vast wel tolontwijkend verkeer krijgen.
Ik denk dat het ook simpelweg te maken heeft met hoe actief een regio of gemeente zich heeft opgesteld. Zonder regio had ik van niks geweten, nu heb ik twee N-wegen aangedragen waarvan er één in het netwerk is terechtgekomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5805
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » do 27 jun 2019, 22:02

Coen Tunnel schreef: do 27 jun 2019, 19:17 ^^ In West-Brabant zijn er anders de nodige N-wegen waar men tol wil gaan heffen. Maar een weg als de N375 Meppel-Pesse in Drenthe zal dan weer niet tolplichtig worden, terwijl die route voor vrachtverkeer niet langzamer is dan de A28 en straks wel goedkoper. Daar zul je vast wel tolontwijkend verkeer krijgen.
Bij dit soort afwegingen moet je ook kijken naar de mate waarin tolontwijken een probleem oplevert.

De N375 heeft een vmax van 80, loopt nergens door kommen en is goed uitgebouwd. Doorgaand autoverkeer heeft met de A28 een goed alternatief in de buurt. Eventuele overlast op de N375 is een vermindering van het aantal vrachtwagens op de A28 misschien zelfs wel waard.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Durashift » do 27 jun 2019, 22:13

Als ik kijk naar de A28 tussen Amersfoort en Utrecht: de N237 wordt heffingsplichtig vanaf de Berenkuil in Utrecht tot aan de Stichtse Rotonde in Amersfoort (+ een stukje N221 naar de snelweg toe). Kan ik begrijpen.. alhoewel daar ook best veel lokaal/regionaal vrachtverkeer zal rijden.. die nergens naar kunnen uitwijken.. dus de goede leiden onder kwaden?

Wat ik dan niet begrijp is dat de N227 (A28 > A12 doorsteek) niet heffingsplichtig wordt. Dat rijdt best goed door en als men oostelijk van Utrecht (of zuidelijker via de A27) moet rijden.. is dat misschien wel een aantrekkelijker alternatief, zeker zolang knp. Rijnsweerd zo beroerd blijft..

N225 is ook maar beperkt heffingsplichtig.. logisch om de doorsteek van A50 naar A12 te beperken.
Echter, wanneer men toch al naar de A15 moet vanaf de A12 (westelijk).. kan men ook kiezen om er bij Maarsbergen af te gaan.. en dan binnendoor via Amerongen naar de brug bij Rhenen.. Is wel irritant met al die rotondes.. maar tijdens de middagspits staan er al best wel wat vrachtwagens in de rij in Rhenen om de brug over te steken.. :twisted:

Rondweg West in Veenendaal is ook niet opgenomen voor de heffingsplicht. Rondweg-Oost wel.. en die is druk in de spitsrichtingen..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Waar ik ook nog aan moest denken:

De elektrische bestelauto die meer dan 3500 kg weegt (maar minder dan 4250 kg) mag sinds kort, onder voorwaarden, met een B-rijbewijs gereden worden. Is ook vrijgesteld van de tachograaf plicht. Echter, het zou dan wel weer onder de vrachtwagenheffing vallen terwijl het dus eigenlijk probeert om niet een vrachtwagen te zijn... maar een bestelauto. :s
TTM.nl schreef:Volledig elektrische bestelauto’s tot 4.250 kg, bedoeld voor goederenvervoer, mogen onder voorwaarden met een B-rijbewijs worden bestuurd. De hiervoor benodigde wetgeving is recent in werking getreden. Dat meldt branche-organisatie TLN.

​De nieuwe regeling maakt het mogelijk met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto tot een maximum gewicht van 4.250 kg te besturen. Normaal is daarvoor een C-rijbewijs vereist. TLN is blij met de nieuwe vrijstellingsregeling. Samen met andere organisaties is hier lang voor gelobbyd. (..)

Bron: https://www.ttm.nl/materieel/elektrisch ... jk/117449/
Ik vind het wel goed dat Nederland de heffing vanaf 3500 kg. instelt zodat ook de 'Sprinter koeriers' uit het buitenland moeten betalen (in DLD is dat nog niet zo) maar het lijkt mij dat voor zo'n EV bestelbus dan wel een uitzondering gemaakt moet worden.. ook al rijden die niet direct veelvuldig op snelwegen maar vooral in de Randstad pak je toch al gauw een stukje A-weg mee, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » do 02 jul 2020, 8:30

De invoering van de vrachtwagenheffing is minstens een jaar uitgesteld, tot 2024, zo is te lezen in een kamerbrief: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... genheffing

Een mooi staaltje theoretische argumentatie:
In het onderzoek naar de effecten van de vrachtwagenheffing op verkeersveiligheid dat ik eerder aan uw Kamer heb gezonden, werd een theoretische toename van maximaal twee verkeersdoden berekend. Omdat ik het essentieel vind om te voorkomen dat deze toename zich daadwerkelijk voordoet, heb ik laten onderzoeken welke maatregelen hiervoor ingezet kunnen worden.

In het aanvullende rapport worden drie oplossingsrichtingen geschetst:
1. Voorkomen: uit een SWOV-studie uit 2018 blijkt dat het aantal slachtoffers veel minder zal stijgen door de vrachtwagenheffing wanneer ook N-wegen in het heffingsnetwerk worden opgenomen: de uitwijk naar het onderliggend wegennet zal dan veel kleiner zijn. Uit de berekening volgt in dat geval een toename van één verkeersdode per twee jaar.
2. Mitigatie van het verwachte negatieve effect: minder gereden vrachtwagenkilometers betekent minder verkeersonveiligheid. Mitigatie van de eerder berekende toename van de verkeersonveiligheid is mogelijk door een vrachtkilometerreductie van circa 2,5%. Daarmee is de verwachting dat het effect op de verkeersveiligheid van de vrachtwagenheffing wordt geneutraliseerd.
3. Compensatie: negatieve effecten kunnen gecompenseerd worden door te investeren in een veiligere inrichting van weginfrastructuur, bijvoorbeeld via de investeringsimpuls verkeersveiligheid voor het onderliggend wegennet. Maatregelen zoals rijrichtingscheiding op provinciale wegen en verbetering van fietsinfrastructuur in gemeenten kunnen ernstige ongevallen met vrachtauto’s voorkomen.

Gezien de uitkomsten van het onderzoek zet ik – als onderdeel van de terugsluis - in op de verbetering van de logistieke efficiëntie, wat resulteert in vermindering van het aantal voertuigkilometers. De inschatting is dat de maatregelen voor verbetering van de logistieke efficiëntie zorgen voor een vrachtkilometerreductie van meer dan 2,5%. Daarmee wordt een afname van verkeersveiligheid voorkomen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Kaaiman » do 02 jul 2020, 8:38

Jammer, ik had liever optie 3 gezien met rijksgeld om N-wegen op te waarderen. En ik vermoed dat het opwaarderen van de gehele N35 tot 2x2 stroomweg theoretisch ruimschoots voldoend is om die theoretische toename te compenseren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » wo 15 sep 2021, 14:56

Het wetsvoorstel is naar de Tweede Kamer gestuurd: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... genheffing

Twee dingen die opvallen:
* de beoogde invoering is weer verder opgeschoven, naar 2026
* de invoeringskosten zijn verdubbeld naar € 400 miljoen

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door JB81 » wo 15 sep 2021, 16:00

Benieuwd wat dat met de tarieven gaat doen. Ik meen me van de presentaties destijds te herinneren dat het systeem in principe zelfbedruipend moet zijn.

Jeff
expressweg
Berichten: 3015
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Jeff » wo 15 sep 2021, 16:22

Als we de resultaten van de buren moeten geloven, is dat gat met 1 of 2 jaar gedicht. Daarna is het een mooie plus voor de schatkist (die overigens gewoon weer doorberekend gaat worden, dus meer btw opbrengsten gaat er ook inzitten)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76300
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing voor vrachtverkeer in Nederland

Bericht door Chris » do 08 jun 2023, 16:27

Een voortgangsbrief over de kilometerheffing vrachtverkeer: https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... rjaar-2023

De invoering wordt nog steeds per 2026 voorzien.

De eenmalige invoeringskosten bedragen € 400 miljoen, de jaarlijkse exploitatiekosten op € 100 - 125 miljoen.

Ter vergelijking, de inkomsten van de belasting zware motorrijtuigen (bzm) bedraagt € 232 miljoen in 2023.

Plaats reactie