Experimenteerswet zelfrijdende auto's

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
willemvwijk
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 06 jun 2018, 9:42

Experimenteerswet zelfrijdende auto's

Bericht door willemvwijk » wo 06 jun 2018, 9:45

Vorig jaar heeft minister van Nieuwenhuizen (IenW) een wetsvoorstel ingediend bij de Tweede Kamer genaamd de experimenteerwet zelfrijdende auto’s. Als deze wet wordt aangenomen is het mogelijk zelfrijdende auto’s te testen zonder dat er een menselijke bestuurder in het voertuig aanwezig is.

Kijk dus niet raar op als je binnenkort opeens naast een volledig-zelfstandige auto rijdt op de snelweg. Toch zijn er nog veel onbeantwoorde vragen. En hoe denkt de gemiddelde Nederlander over deze ontwikkelingen. Willen we dit wel?

Samen met Futureconsult doe ik onderzoek naar de publieke acceptatie van autonome auto’s in Nederland. Dit onderzoek is onderdeel van mijn scriptie-onderzoek voor de Master Duurzame Ontwikkeling aan de Universiteit van Graz.

Link naar het keuze-experiment: https://run.conjoint.ly/study/14861/t1si58ghry

Zou super zijn als jullie dit zouden willen invullen. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Het invullen van de vragen kost je ongeveer 10 minuten en de antwoorden worden volledig anoniem verwerkt.


Voor vragen: vanwijk at futureconsult.nl
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 07 jun 2018, 5:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: In verband met mogelijke spam mailadres aangepast

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Experimenteerswet zelfrijdende auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 06 jun 2018, 10:41

Misschien mis ik iets, maar het daadwerkelijke meetpunt van de test bestaat uit het herhaaldelijk kiezen tussen 3 auto's met verschillende eigenschappen. Dat heeft naar mijn idee weinig te maken met de wet op de zelfrijdende auto's, dus de legalisering ervan. Ook niet met "En hoe denkt de gemiddelde Nederlander over deze ontwikkelingen. Willen we dit wel?" . Het enige wat je vraagt is steeds 'welke auto heeft je voorkeur':

Afbeelding

Maar eigenlijk bij elk drietal maakt het mij niet uit welke auto ik kies, ze hebben allemaal voordelen. Aangezien je ook steeds een keuze uit 3 voorgekookte configuraties moet maken heb je ook geen mogelijkheid om zelf de nuance aan te geven, bijvoorbeeld of het bereik (niet 'capaciteit' trouwens) mij interesseert of de rijstijl. Ik kan eigenlijk niet verwoorden dat ik vind dat men alleen volledig autonome auto's moet toelaten, immers als ik de kans zou hebben zou ik ook een deels autonome auto kopen.

Het komt een beetje over als het steeds moeten kiezen uit drie brommers met verschillende eigenschappen qua vermogen, remweg, bedieningsgemak en fijnstofuitstoot om te kijken hoe mensen denken over het invoeren van een milieuzone voor brommers.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 06 jun 2018, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Experimenteerswet zelfrijdende auto's

Bericht door Schelpenpaadje » wo 06 jun 2018, 11:22

Een interessant onderzoek, maar ook ik vind de vraagstellingen wat wonderlijk.

Er zijn vast betere manieren om in kaart wilt brengen wat mensen belangrijk vinden bij zelfrijdende auto's.
Deze vraagstellingen zijn vrij onduidelijk en ik betwijfel of je wel wat met de uitkomsten kunt.
Nog los van het feit dat dit soort internetenquêtes doorgaans niet erg representatief zijn.

Wat ik bijvoorbeeld totaal mis in dit onderzoek is een goede uitsplitsing van het uitgangspunt 'Willen we dit wel?'
Het onderzoek schotelt je steeds drie opties voor, maar het is onduidelijk in welke rol je je voorkeur moet geven. Als potentiële koper, of bijvoorbeeld als voetganger/medeweggebruiker? Voor een onderzoek naar de acceptatie van nieuwe wetgeving lijkt me vooral die laatste categorie interessant, maar die zal maling hebben om eigenschappen als actieradius, rijstijl en reistijd. Er wordt vervolgens gevraagd of je gekozen auto zou aanschaffen, maar dit zegt a) niks over waarom ik het antwoord heb gekozen en b) zijn de vier gegeven kenmerken voor die afweging nogal willekeurig.

Voor zover ik weet gaat die experimenteerwet ook helemaal niet over accucapaciteit en uitstoot. Dit onderzoek lijkt vooral in kaart te willen brengen welke fabrikant/welk product de meeste handen op elkaar krijgt. Daarmee is juist dit onderzoek illustratief voor de opvatting dat nieuwe wetgeving vooral wordt gestuurd vanuit het perspectief van de fabrikant in plaats van dat van de verkeersdeelnemer.

Plaats reactie