Gedrag zelfrijdende auto's

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
BVee
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 feb 2019, 11:13

Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door BVee » ma 18 feb 2019, 11:30

Beste mensen,

Nederland is het best voorbereid op de komst van de zelfrijdende auto, aldus de NOS. Nog wel een drempel: de fietser. Daar moeten we ons nog even over buigen. Want hoe willen we eigenlijk dat de zelfrijdende auto zich mengt in het alledaagse verkeer? Dit vraagstuk onderzoek ik in mijn master thesis aan de TU Delft.

Zouden jullie me mee willen helpen aan dit onderzoek en de volgende enquête willen invullen? https://bit.ly/2IcnDor

Het duurt ongeveer 5-8 minuten! Alvast bedankt!!
Laatst gewijzigd door BVee op ma 18 feb 2019, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76290
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door Chris » ma 18 feb 2019, 11:38

Ik had toevallig over dat bericht wat meer informatie opgezocht eergisteren:
Chris schreef: za 16 feb 2019, 9:41 KPMG heeft deze week een internationale vergelijking gepubliceerd waaruit zou blijken dat Nederland het best is voorbereid op AVs: https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/xx ... -index.pdf

Nu kreeg je meteen reacties van mensen die beren op de weg zagen: hoe zit het dan met fietsers, onze variabele wegmarkering, krappe steden, etc.?

Kortweg: daar is helemaal niet naar gekeken. Waar hebben ze bij KPMG naar gekeken qua infrastructuur? Laadstations voor EVs, kwaliteit van mobiel internet, 4G dekking, kwaliteit van wegen,* logistieke infrastructuur en tech infrastructuur. Verder ging het vooral om consumentenacceptatie van nieuwe technologieën en wetgeving.

* Quality of roads: from the World Economic Forum’s Global competiveness report, assessed by business executives in each country

Naar de feitelijke weginrichting en het verkeersbeeld is dus helemaal niet gekeken. Er lijkt geen enkel verkeerskundig oordeel aan het rapport ten grondslag te liggen.
Je leest ook dat Waymo verreweg de minste ingrepen nodig heeft van alle autonome systemen die nu ontwikkeld worden. Nu ken ik iemand die in San Mateo woont en dagelijks die Waymo-auto's ziet rondrijden. Hij zegt dat die auto's zeer voorzichtig rijden, qua rijstijl / vlotheid / doorstroming heeft dat absoluut nog niet het niveau van menselijke bestuurders, en dan moet je bedenken dat Silicon Valley totaal onvergelijkbaar is met Europa qua wegen: veel bredere wegen, nauwelijks voetgangers / fietsers, veel voorspelbaarder verkeersgedrag. Er is een reden dat die systemen vooral getest worden in regio's als Silicon Valley en Phoenix: extreem brede wegen, voorspelbare kruispunten (alles op 90 graden), geen rotondes, fietspaden, vrijwel geen regen, bijna altijd zonnig, etc.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door Robonus » ma 18 feb 2019, 11:56

Ik mis bij de voorbeelden wat er áchter de rode auto gebeurt. Rijdt daar wel of geen verkeer. Bij geen verkeer zou ik evt stoppen. Met verkeer achter me zeker niet. Geldt ook voor de vraag met de plas en de fietser. Wat er achter de auto gebeurt is soms belangrijker dan wat er voor je aan de hand is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door Coen Tunnel » ma 18 feb 2019, 12:52

RVV artikel 49, lid 1, is duidelijk genoeg. De voetganger met de rollator heeft voorrang:
Bestuurders moeten blinden, voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen, en overigens alle personen die zich moeilijk voortbewegen, voor laten gaan.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door Km357 » ma 18 feb 2019, 12:53

Zonder wettelijke oversteekplaats zou het misdadig zijn om te stoppen voor het oude dametje over te laten. Moest er nu een bal over de baan rollen dan weet je dat er 9 kans op 10 een kind 2 seconden daarna ook overloopt en rem je om een ongeval te ontwijken.

Een persoon die op het voetpad staat - en misschien wil oversteken - is niet te vergelijken en moet ook geen voorrang verleend worden. Waaruit zou moeten blijken dat die persoon wil oversteken immers? Ze kan even goed aan het wachten zijn op haar taxi.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Gedrag zelfrijdende auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 feb 2019, 13:37

^^ dat geldt net zo goed voor een blinde. Door de spreekwoordelijke bal bij de bestuurder te leggen moet die rekening houden met de mogelijkheid dat de persoon wil oversteken. Als het niet in het RVV zou staan had je een punt qua misdadigheid maar omdat het er wel staat is het in wezen niet anders dan stoppen voor een voetganger bij zebra of een vertrekkende bus (bibeko). In die gevallen zie je ook nog wel eens een misverstand ontstaan met een nutteloze stop tot gevolg, dat is nou eenmaal pech.

Plaats reactie