Snelheidshandhaving (was: met 180km/h over de A35)

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Snelheidshandhaving (was: met 180km/h over de A35)

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 17:18

Twee autobestuurders, van achttien en negentien jaar, zijn voorlopig hun rijbewijs kwijt. De jongens uit Vriezenveen reden over de A35 bij Enschede richting Hengelo met een snelheid van 180 km/u.

In een onopvallende auto volgde een agent de beide bestuurders. Deze leken een wedstrijd tegen elkaar te houden. Het duo werd door de agent aan de kant gezet. Beide jongens konden hun pas behaalde rijbewijs inleveren.
bron: fok.nl

:shock: die hadden effe haast. Totaal onverantwoord, misschien vooroordeel, maar het zijn weer gasten die net hun rijbewijs hebben. Misschien wat teveel Need For Speed Underground gespeelt... (Of hebben we het hier over forumlid A35-racer? :twisted: )

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » di 29 mar 2005, 18:01

Tsja, met die naam...Ik geloof niet in toeval, maarreh...:mrgreen:

Welja, ik heb mijn rijbewijs nu ook een kleine 4 1/2 jaar; in NL heb ik nooit harder dan 160 gereden (te hard ja, I know). Sowieso onverantwoord is het om met dergelijke snelheden tegen elkaar te gaan racen op een openbare weg...Ga dan naar het circuit! :wall:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 29 mar 2005, 19:14

Nota bene op een snelweg waar recentelijk zo'n dramatisch ongeval is gebeurd met leeftijdgenoten. Sommige mensen schijnen gewoon geen gevaar te zien. :(
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 29 mar 2005, 19:36

Het kan nog sneller. Gisteren stond op RTV Utrecht teletekst een motorrijder die in een achtervolging 130 reed i.pv. 30 in een woonwijk. Resultaat: rijbewijs kwijt en motor inleveren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 mar 2005, 19:38

En wat te denken van die gasten die in een geleende bolide met snelheden tot 290km/h over de snelweg reden...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » di 29 mar 2005, 19:55

Chrizz schreef:En wat te denken van die gasten die in een geleende bolide met snelheden tot 290km/h over de snelweg reden...


Die maken in ieder geval mooie filmpjes :twisted:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 29 mar 2005, 20:02

Met zo'n snelheid zit je met klotsende oksels achter het stuur lijkt me.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 29 mar 2005, 20:06

In de Panorama van deze week (leesmap, dus 1,5 maand oud ;)) staan de grootste snelheidsovertredingen van Nederland. Wat te denken van een stepje met 70 km/h i.p.v. 5 km/h. Ook een overtreding van 290 km/h op de A16 en 193 km/h op de N61 (80 km/h-weg). :twisted:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 30 mar 2005, 8:53

Het domme van onze A35 rijders is dat ze binnen een kwartier op de BAB31 of de BAB30 kunnen zitten en 250 km/h mogen rijden (als hun auto dat kan). Het circuit ligt om de hoek dus.

Als je nabij de N61-N58 woont (bijv Sluis) heb je die luxe niet.....
Zelfs voor een snelweg moet je een flink eind om (Belgie nabij Gent of via Westerschelde tunnel naar de A58)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

A35-racer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 13:07

Bericht door A35-racer » wo 30 mar 2005, 9:35

Nee, ik was het niet! :lol: Ben me zeer bewust van de rijbewijsgrens. Toch verbazend dat dit landelijk nieuws is. :roll: 180 km/u valt ook wel mee, en de A35 is nou eenmaal een mooi stuk teer om de auto even uit te laten...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 mar 2005, 9:56

Tsja, men wil het gevaar niet zien op zo'n jonge leeftijd. Wellicht is er interesse om de leeftijd naar 21 te verhogen? :)

Serieus, een innemen van een rijbewijs is niet hard genoeg. In zo'n geval moet de auto ook maar in beslag worden genomen, ongeacht wie de eigenaar is. Als de auto geleend is, is de grootste straf voor deze knullen dat ze de eigenaren moeten uitleggen wat ze met hun auto gedaan hebben. En als ze toch de eigenaren zijn, is het een leuk boetebedrag, de aanschafkosten van een nieuw vehikel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 30 mar 2005, 10:06

180 km/u is te hard, zondermeer. Maar ik vind dit zeker geen landelijk nieuws, hele volksstammen doen dit op 'racebanen' als de (oostelijke gedeelte van de) A1, A6, A7, A35, A348 etc. etc. Ik denk dat deze overtreding nieuwswaardig was vanwege het wedstrijdgehalte ervan (twee auto's die zo hard rijden en tegen elkaar lijken te racen), dat mag niet.

180 km/u heb ik ook wel eens gereden in Nederland (één keer raden waar... :)). Maar weest gerust: ik was het niet. De Matiz die ik met regelmaat leen gaat niet harder dan 150, maar in de praktijk houd ik hem zo rond de 110.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 mar 2005, 10:19

Met mijn Daihatsu durf ik niet eens boven de 130 uit te komen :) Mijn record staat op 180 in Duitsland (met een Toyota). Maar je zult me onder de racers niet terugvinden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 30 mar 2005, 10:24

ViaHaaren schreef:In de Panorama van deze week (leesmap, dus 1,5 maand oud ;)) staan de grootste snelheidsovertredingen van Nederland. Wat te denken van een stepje met 70 km/h i.p.v. 5 km/h. Ook een overtreding van 290 km/h op de A16 en 193 km/h op de N61 (80 km/h-weg). :twisted:
Er is ooit een Duitser geflitst op de N 201 met 205 km/u tussen Mijdrecht en Aalsmeer. Vmax natuurlijk 80..., hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft is míj een groot raadsel.

Overigens heb ik ook wel eens 200 gereden in een auto. Maar ja als lifter had ik daar geen invloed op; was trouwens op één van de Belgische E wegen.
Mijn vader heeft nooit harder dan 160 gereden, lang geleden op de A 4 Hoofddorp - Nieuw Vennep. Record maximum overtreding was in Maastricht toen ik op zaterdagnacht om 4:00 's ochtends met de taxi naar mijn jeugdhotel terug reed. We reden 120 terwijl de Vmax 50 km/u was... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 11:11

Snelheid an sich is ook niet zo het probleem.

Op een rustige snelweg met weinig verkeer kun je veilig 140 rijden en hoeft 160 ook nog niet onveilig te zijn; nog harder rijden is voor mensen zonder "Duitse" ervaring en rijstijl echter niet aan te bevelen. Al was het maar voor de veiligheid van anderen.

Op een druk moment met beroerde weersomstandigheden kan 120 legaal zijn, maar feitelijk nog veel te hard. Het gaat dus om ervaring en verkeersinzicht, of je aan zo'n snelheid echt zwaar zou moeten tillen.

Gezien het feit dat er een wedstrijdje werd gespeeld, heeft het zondermeer aan verkeersinzicht ontbroken. En aan besef over de gevaren die je daarmee een ander toe kunt brengen. Wedstrijdje rijden op de Nederlandse snelweg met 180 is wat mij betreft voldoende reden om eens flink financieel aan te pakken. Zadel die figuren maar op met een boete zo hoog dat ze er 10 jaar lang een PL van af moeten betalen met minstens € 300/maand...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 30 mar 2005, 12:17

Bij dit soort absurde snelheden volgt er niet alleen invordering rijbewijs, maar ook een stevige boete. Je wordt gedagvaard en je mag de rechter dan uitleggen waarom je zo snel reed. Bovendien worden deze grove snelheidsovertredingen ook geregistreerd: bega je binnen een bepaalde periode opnieuw zo'n grove overtreding , dan zijn de sancties nog zwaarder. Nog hogere boete, ribewijs nog langer kwijt, inbeslagname en verbeurdverklaring auto en zelfs (hoewel zelden) gevangenisstraf.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » wo 30 mar 2005, 14:45

@ Hajo:hoe vaak komt verbeurdverklaring eigenlijk voor bij inbeslaggenomen voertuigen?

De wet zegt namelijk dat voorwerpen die een gevaar voor het verkeer vormen (verkeer = maatschappelijk verkeer) verbeurd verklaard mogen worden. Bij een voertuig dat 80 reed in een 30 km. kan daar geen sprake van zijn: iedere auto kan 80 halen.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 14:56

De meeste auto's die in beslag worden genomen staan binnen de kortste keren weer bij de eigenaar. Het financiële nadeel dat wordt berokkend staat meestal in geen verhouding tot de financiële afstraffing van andere delicten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 30 mar 2005, 15:00

Volgens mij wordt een auto slechts verbeurd verklaard ter (anders niet mogelijke) inning van boete en andere schulden.

Het zou ook een enorme rechtsongelijkheid geven dat voor dezelfde overtreding de een Euro 100 000 (de Porche) moet dokken en de ander slechts Euro 1000 (de afgedragen Toyota)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 30 mar 2005, 15:19

René schreef:De meeste auto's die in beslag worden genomen staan binnen de kortste keren weer bij de eigenaar. Het financiële nadeel dat wordt berokkend staat meestal in geen verhouding tot de financiële afstraffing van andere delicten.
Een van de manco's in de rechtshandhaving, naar mijn mening. :wall:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 30 mar 2005, 18:20

@Vincent: Die Duitser stond er ook tussen.

Ik ben trouwens meer voor een gedifferentieerde beboeting. Ik vind dat iemand die 10 km/h te hard rijdt op een snelweg een minder hoge boete hoeft dan iemand die 10 km/h te hard gaat in de bebouwde kom. Maar je moet die boetes in de bebouwde kom dan ook flink gaan verhogen imo.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 30 mar 2005, 20:23

ViaHaaren schreef:@Vincent: Die Duitser stond er ook tussen.

Ik ben trouwens meer voor een gedifferentieerde beboeting. Ik vind dat iemand die 10 km/h te hard rijdt op een snelweg een minder hoge boete hoeft dan iemand die 10 km/h te hard gaat in de bebouwde kom. Maar je moet die boetes in de bebouwde kom dan ook flink gaan verhogen imo.
Niet altijd mee eens. Er zijn wegen binnen de bebouwde kom waar Vmax=50 geldt, maar die 2x2 zijn met geslotenverklaring voor alle langzaam verkeer. Feitelijk hoort daar 70 te gelden. Het is pure waanzin om daar bij 60 km/h enorme boetes uit te gaan lopen delen. Net zo min als op de N225 door Doorn, waar slechts 30 km/h is toegestaan.

Wat mij betreft is een dergelijk strenger maken van de handhaving binnen de bebouwde kom enkel realistisch als er minimumnormen komen voor de maximumsnelheid.
Bijvoorbeeld:
* wegen met een dagintensiteit > 2000 (nader in te vullen) mvt tenminste 50 km/h
* wegen met geslotenverklaringen en/of 2x2 tenminste 70 km/h
of in elk geval vaststellen dat als wegen aan deze normen voldoen er beneden de aangegeven normsnelheid niet wordt gehandhaafd.

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » wo 30 mar 2005, 22:51

Als taxichauffeur zit ik ook regelmatig boven de 180km/u, Op provinciale wegen wil ik ook nog welkeens gas geven.
Die wegen waar ik hard rij ken ik wel op mijn duimpje, op andere wegen doe ik het maar niet.
Heb een keer 260 gereden op de A2 van Vianen naar Culemborg, maar da's wel laag vliegen dan.
Ik vind trouwens dat 140 moet kunnen, vooral 's nachts.
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 30 mar 2005, 23:40

Die wegen waar ik hard rij ken ik wel op mijn duimpje, op andere wegen doe ik het maar niet.
Maar niet volgens het verwachtingspatroon van andere weggebruikers. We hadden op de weg tussen Kibbutz Gvaram en de route 4 (weg Ashkelon - Gaza-stad) een chaffeur die standaard 120 reed op een weg die in Nederland vast zou worden aangeduid met zone 60. Er zaten een paar onoverzichtelijke bochten in en als je daar wandelde dan moest je rekening houden met de 'dienstregeling' van desbetreffende kibbutztaxi. Echt veilig voelde ik me bij hem nooit ook al kende hij de weg.
Net zo min als op de N225 door Doorn, waar slechts 30 km/h is toegestaan.
Maar er staan misschien wel scholen langs de weg? Vierbaanswegen binnen de bebouwde kom nodigen vaak goed uit om te snel te rijden (de express-wegen in Lely-city bijvoorbeeld). Meestal wordt dat 'opgelost' door smalle rotondes of vervelende wegversmallingen aan te leggen.[/i]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 31 mar 2005, 8:18

De N225 ligt erg ongelukkig in Doorn. Het is daar smal en dwars door het centrum. Maar 50 op 2-baans wegen, vind ik absurd. In Spijkenisse is de ringweg deels 2-baans en daar moet je 50 (wordt gecontroleer) :evil: .

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 31 mar 2005, 15:32

René schreef:
ViaHaaren schreef:@Vincent: Die Duitser stond er ook tussen.

Ik ben trouwens meer voor een gedifferentieerde beboeting. Ik vind dat iemand die 10 km/h te hard rijdt op een snelweg een minder hoge boete hoeft dan iemand die 10 km/h te hard gaat in de bebouwde kom. Maar je moet die boetes in de bebouwde kom dan ook flink gaan verhogen imo.
Niet altijd mee eens. Er zijn wegen binnen de bebouwde kom waar Vmax=50 geldt, maar die 2x2 zijn met geslotenverklaring voor alle langzaam verkeer. Feitelijk hoort daar 70 te gelden. Het is pure waanzin om daar bij 60 km/h enorme boetes uit te gaan lopen delen. Net zo min als op de N225 door Doorn, waar slechts 30 km/h is toegestaan.

Wat mij betreft is een dergelijk strenger maken van de handhaving binnen de bebouwde kom enkel realistisch als er minimumnormen komen voor de maximumsnelheid.
Bijvoorbeeld:
* wegen met een dagintensiteit > 2000 (nader in te vullen) mvt tenminste 50 km/h
* wegen met geslotenverklaringen en/of 2x2 tenminste 70 km/h
of in elk geval vaststellen dat als wegen aan deze normen voldoen er beneden de aangegeven normsnelheid niet wordt gehandhaafd.
Hier ben ik het ook mee eens. :)

Maar het ging mij even om flauwheden. Gisteren hoorde ik van mijn oom dat hij een boete had van € 28,- voor 2 km te hard op het 70 km/h-stuk van de N65. Op zo'n manier neem je elk mogelijk draagvlak weg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » vr 01 apr 2005, 10:40

Bart schreef:@ Hajo:hoe vaak komt verbeurdverklaring eigenlijk voor bij inbeslaggenomen voertuigen?
Ik heb geen exacte cijfers, maar weet wel dat het bij verkeersovertredingen niet al te vaak voorkomt. Anders is het bij voertuigen gekocht van geld afkomstig uit misdaad (de "pluk-ze" wetgeving) en uiteraard de Belastingdienst. Heb je een grote belastingschuld (particulier of zakelijk) en de zaak loopt uit de hand, dan kan de rechter (via de deurwaarder) beslag leggen op je auto, die verbeurd verklaren en bij opbod verkopen. (Dit moet wettelijk worden aangekondigd: kijk maar eens in de krant.) De opbrengst is dan bestemd voor de aflossing van de belastingschuld, een eventueel restant (na aftrek kosten) ontvang je terug.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 01 apr 2005, 14:20

ViaHaaren schreef:Gisteren hoorde ik van mijn oom dat hij een boete had van € 28,- voor 2 km te hard op het 70 km/h-stuk van de N65. Op zo'n manier neem je elk mogelijk draagvlak weg.
Je moet natuurlijk wel bedenken dat die 2 km na correctie en marge is, dus dat-ie in werkelijkheid wel wat meer dan 2 km te hard reed.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 01 apr 2005, 14:31

Wicher schreef:
ViaHaaren schreef:Gisteren hoorde ik van mijn oom dat hij een boete had van € 28,- voor 2 km te hard op het 70 km/h-stuk van de N65. Op zo'n manier neem je elk mogelijk draagvlak weg.
Je moet natuurlijk wel bedenken dat die 2 km na correctie en marge is, dus dat-ie in werkelijkheid wel wat meer dan 2 km te hard reed.


Dan heeft die tijdens een inhaalmanoeuvre even 77 km/h gereden ofzo. Ik vind het dan nog steeds een onevenredig zware boete voor zo'n onbenullig vergrijp.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 01 apr 2005, 14:35

Mwa, ik niet.
77 km/h is gewoon te hard op een 70-weg. Dat verdient dus een boete. En een boete van € 10 schiet dan ook niet op, dan haal je de inningskosten er misschien nauwelijks uit.

Plaats reactie