'Het is dweilen met de kraan open'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 27 mei 2006, 15:04

Bedenk wel dat Zuidoost-Brabant topregio nummer 1 is van de EU als het gaat om kennis en economie. Heel Brabant springt er trouwens positief uit qua economie, dus daar mogen we best wat voor terugkrijgen. :)

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » za 27 mei 2006, 16:24

Pieter schreef:Ik vraag me wel af hoeveel waarde je mag hechten aan extrapolaties naar 2020. Ik weet ook niet precies hoe ze gemaakt worden, maar ik kan wel wat redenen bedenken dat de groei van het autoverkeer toch wel een keer zal afremmen.

- Olie en energie worden structureel schaarser en duurder. Dit zal weerslag krijgen op o.a. autogebruik.
Aan de andere kant worden auto's zuiniger en komen er op niet al te lange termijn voertuigen op de weg die op andere brandstoffen rijden. Dit zal uiteindelijk een substantieel deel worden, waardoor het verkeer m.i. niet significant zal afnemen.
Pieter schreef:- De bevolking groeit lang niet meer zo snel als voorheen en zal zelfs gaan afnemen. De spits zal door de vergrijzing wellicht minder zwaar worden (minder werkenden).
Minder woon-werkverkeer als gevolg van vergrijzing betekent niet minder verkeer op de weg. Bij minder werken zal de hoeveelheid recreatief verkeer toenemen. Je krijgt dus een verschuiving van de drukte op de weg i.p.v. piekdruktes in de spits alleen. Voor sommige tracés kan dit betekenen dat er juist meer cappaciteit moet komen, omdat het niet bij congestie alleen blijft, maar bioj een chronisch capaciteitstekort.

Daarnaast worden mensen in Nederland nog steeds rijker, waardoor er per hoofd van de bevolking meer voertuigen op de weg zullen komen. Dus ookal neemt het aantal mensen af, het aantal voertuigen zal op zijn minst constant blijven.
Pieter schreef:- Rekeningrijden wordt ergens in 2012 ingevoerd. Dit zou best een effectieve manier kunnen zijn om wegen op drukke tijden wat rustiger te maken.
Eerst zien dan geloven is mijn opvatting, hoewel ik de introductie van kilometerheffing zeker steun. Het zal de piekdrukte waarschijnlijk wel wat doen afnemen, maar, zoals je zelf al zei, is er hoe dan ook al minder woon-werkverkeer door autonome ontwikkelingen. De drukte is dus meer gespreid over de dag, waardoor het effect van kilometerheffing wat minder groot zal worden.

In de extrapolaties zal er met de lange termijnontwikkeling zeker wel rekening zijn gehouden, maar het is natuurlijk koffiedik kijken over wat de toekomst brengt. Om maar een voorbeeld te geven: een gemuteerde vogelgriep kan een substantieel deel van de bejaarden uitroeien. Dat zal op de demografische ontwikkeling zeker zijn weerslag hebben, maar of, hoe en wanneer de vogelgriep komt? Dat weten we niet. Dus: de extrapolaties moeten zeker worden meegenomen, zeker op basis van autonome ontwikkelingen.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 27 mei 2006, 16:30

Wat René laatst zei vond ik wel interessant, kan het niet zo snel meer terugvinden maar;

"De brandstofprijzen zijn de afgelopen 10 jaar met minstens 70% gestegen. De lonen echter niet, waardoor autorijden sowieso al stukken duurder is geworden. De files worden er echter geen centimeter korter door".

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 27 mei 2006, 17:18

Dat is iets wat ik toch zeker waag te betwijfelen. De huizenprijzen zijn bijvoorbeeld ook met 70% (misschien nog wel meer) toegenomen, zodat het vermogen van de mensen toch behoorlijk gegroeid is. Hierbij komt dat de olieprijs nogsteeds redelijk maatgevend is geweest voor de inflatie; nog afgezien van het feit dat de daadwerkelijke koopkracht van de burgers is verminderd als gevolg van economische malaise. Je kunt de euro, de overheid of de olie-industrie (of natuurlijk Bush) er de schuld van geven; maar dat is gewoon niet waar. De economie draait gewoon een stuk minder lekker dan vroeger. Dat merk je. En dat doet pijn. Maar goed, in de jaren '30 was het allemaal nog veel erger; dus eigenlijk moet je gewoon niet klagen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 27 mei 2006, 17:58

Vinny schreef:De huizenprijzen zijn bijvoorbeeld ook met 70% (misschien nog wel meer) toegenomen, zodat het vermogen van de mensen toch behoorlijk gegroeid is.
Dat is wel vermogen waar je (meestal) niks aan hebt. Alleen een hogere schuld bij de bank, meer OZB betalen, etc... Maar je kunt er geen cent van gebruiken om van te tanken, tenzij je je huis verkoopt en in een tentje gaat zitten.

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » za 27 mei 2006, 20:50

nielske1990 schreef:...en raak je het natuurgebied bij Helmond-Noord, terwijl je dat nu min of meer omzeilt...
Da's geen natuurgebied, da's een verwilderd plantsoen met een hek eromheen.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » zo 28 mei 2006, 11:44

Mus schreef:Da's geen natuurgebied, da's een verwilderd plantsoen met een hek eromheen.
ja, je moet iets om die natuurorganisaties buiten de deur te houden...Als je de snelweg door dat oerwoud heeb stuurt, houden ze de weg zeker tegen. Op mijn manier is er noig een kans van 2% dat de weg er komt... :evil:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Plaats reactie