Uitbreidende Randstad bloeit,rest van het land blijft achter

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 19 aug 2006, 20:16

Als Brabant er van profiteert zit ik hier dus goed. :lol:

Maar zonder dollen, de infra van vooral Eindhoven moet stukken beter.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 19 aug 2006, 22:48

Vandaag in de krant:
Noord-Holland wil geen grote Randstad-provincie. Zij zien meer heil in een bestuursstructuur voor de zuidvleugel (Den Haag-Rotterdam, Dordrecht) enerzijds en voor de noordvleugel (Amsterdam-Haarlem-Utrecht) anderzijds.

En ik kan me daar iets bij voorstellen, want dan kan de zuidvleugel West-Brabant er meer bij betrekken en de noordvleugel Amersfoort, Almere en misschien ook zelfs richting Den Bosch.

Ik vind het ook wel interessant wat de politiek wil gaan doen met zogenoemde perifere gebieden? Worden dat toeristencentra en seniorencentra? Dat lijkt wel het meest logische als je naar Zeeland en Drenthe kijkt, maar geldt dat ook voor de andere gebieden, zoals Limburg, Friesland, de kop van Noord-Holland?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 19 aug 2006, 22:49

's-Hertogenbosch heeft ook niet echt goede OWN, als ik op viamichelin kijk (afritnummers vermeldt op hoog zoomniveau -nieuw- ). Bovendien is de ring van Den Bosch ook wel een stuk drukker dan de Randweg Eindhoven.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 20 aug 2006, 7:26

BlaZ schreef:Economische groei is toch echt een extern effect. Je merkt er individueel niet veel van maar uiteindelijk is het toch goed. Net als bijv concurrentie positie.
Over het algemeen is economische groei geen extern effect, maar een optelsom van de interne effecten van alle individuen.

Het is niet zo dat de definitie is: intern = individueel, extern = voor de hele maatschappij.

Dit soort effecten horen bij individuele 'acties'. Een effect is intern wanneer het direct effect heeft op de 'actor', en extern als het geen direct effect op jou.

Maar inderdaad, als jij langer moet werken (40u per week, of tot je 67e), omdat dat goed is voor 'de economie', dan zit jij inderdaad lekker met negatieve interne effecten, terwijl de positieve effecten extern zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 20 aug 2006, 13:04

kees schreef:Ik vind het ook wel interessant wat de politiek wil gaan doen met zogenoemde perifere gebieden? Worden dat toeristencentra en seniorencentra? Dat lijkt wel het meest logische als je naar Zeeland en Drenthe kijkt, maar geldt dat ook voor de andere gebieden, zoals Limburg, Friesland, de kop van Noord-Holland?
Dat zou enorm dom zijn. Weer alles om de Randstad te laten draaien... :evil:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 20 aug 2006, 13:05

De meeste inwoners wonen nog altijd buiten de Randstad ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 29 aug 2006, 17:19

Toch wel opvallend, dat de Randstad zich oostwaarts uitbreid, en over een jaar of 8, Zwolle onderdeel is van de Randstad.

check ook dit persbericht

Dat zou betekenen dat een groot deel van Nederland onder de noemer "Randstad" gaat vallen.
De werkelijke periferie – Zeeland, Zuid-Limburg, de kop van Noord-Holland, en delen van Groningen , Twente en de Achterhoek -

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 17:52

Ja zo kan ik het ook. Straks valt alleen Delfzijl nog buiten de Randstad, en zijn de koeienweiden tussen Heerenveen en Grou/Akkrum niet meer dan een buiten-Centraal gelegen landschapspark :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 17:57

Nederland anno 2058: Dames en heren, welkom in de TransRandstedMetro (vroeger ook wel intercity genoemd). De volgende stopplaats is Randstad-Grou-Jirnsum-Centrum-West. Deze metro zal nog doorrijden naar Ljouwert Centraal en stoppen op alle tussengelegen stations. Voor degenen die het allemaal te lang vinden duren: Klachten kunt u schrijven naar de NS-klantenservice en de regionale overheid. Wij hebben ook niet om 120 extra stations gevraagd. Voor de terugweg kunt u ook de HSA trein reserveren: Voor 400 euro heeft u al een enkeltje Leeuwarden - Amsterdam Zuid/WTC non-stop! (Per zuiderzeemagneettrein).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Bericht door Koesj » di 29 aug 2006, 18:06

400 euro is in 2058 bij een stabiel inflatiepercentage van 2% per jaar drie keer zo weinig waard.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 29 aug 2006, 18:16

Dan is het dus 100 euro, prijspeil 2006. Lijkt me alsnog behoorlijk veel :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Uitbreidende Randstad bloeit,rest van het land blijft achter

Bericht door Snelwegenkenner » do 20 dec 2007, 19:12

Ik heb zo'n idee dat er later een Netwerkregio bestaat van de steden: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Uitbreidende Randstad bloeit,rest van het land blijft achter

Bericht door Rene » do 20 dec 2007, 19:56

Ik zie geen reden om met deze weinigzeggende post dit stokoude topic een schop te geven :slotje_erop:

Gesloten