Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 22:57

Rein schreef:Daarnaast gaat rekeningrijden gepaard met hoge uitvoeringskosten die uiteraard door de automobilisten moeten worden gedragen waardoor deze er gemiddeld dus sowieso op achteruit gaan.
Niet altijd waar. Als een kilometerheffing leidt tot een efficiënter gebruik van wegen is er minder nieuwe infrastructuur nodig = besparing. Of die groter of kleiner is dan de uitvoeringskosten is de vraag, maar jouw 'sowieso' is niet terecht.
Per saldo zijn de gevolgen van een kilometerheffing onder andere dat de meeste automobilisten (veel) meer gaan betalen, dat bepaalde inkomensgroepen er fors op achteruit gaan, dat er nog grotere problemen komen in het OV, dat de arbeidsparticipatie van bepaalde groepen (waaronder vrouwen) minder wordt, dat er minder (tweede) auto's worden verkocht, de tweedeling in de maatschappij groter wordt, de economische groei lager wordt, er minder inkomstenbelasting wordt geïnd en het vertrouwen in de politiek verder afneemt. En ja als de prijs maar hoog genoeg is, zal het aantal files minder worden, maar dan dus letterlijk en vooral ook figuurlijk tegen een hoge prijs.
Wat een dramatische gevolgen en dat allemaal door de kilometerheffing :nahzeg: Je weet dat zeg 10% minder verkeer tijdens de spits al tot een enorme vermindering van de files leidt? Je vergeet ook het positieve effect van minder files te vermelden; files brengen de economie veel schade toe.

Welke tweedeling in de maatschappij bedoel je ook precies, dat wordt zo vaak gezegd zonder dat duidelijk is over welke groepen het gaat?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » za 29 okt 2016, 22:58

De sterk negatieve welvaartseffecten waren ook een reden om de kilometerheffing niet in te voeren. Bij bepaalde groepen zouden de effecten zeer negatief uitpakken, ook als het als geheel 'budgetneutraal' is. Bijvoorbeeld mensen van net boven het minimumloon die tegen de 15 ct/km moeten neertellen. Bij 30 km komt dat neer op € 180 per maand, plus nog privékilometers. Voor iemand die € 1.800 bruto verdient betekent dat zo 15% minder besteedbaar inkomen, terwijl ze al een laag inkomen hebben.

Een ander probleem was dat een ombuiging van belasting naar bezit naar belasting naar gebruik juist voor mensen met grote, dure auto's positief zouden uitvallen, maar dat iemand met een kleine, zuinige, tweedehands auto bijna niks van de voordelen zou zien (afschaffen BPM, MRB) maar wel veel kwijt zou zijn aan de kilometerheffing.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 22:59

mhkamp schreef:
Moshi schreef:Dat vergat ik helemaal niet, maar wat maakt dat uit?
Heel veel. Als ik met mijn werk er zodanig veel geld op toe zou moeten leggen dat ik beter thuis kan zitten met €850 in de maand dan is mijn keuze héél snel gemaakt. Rein legt het zelfde uit, maar in ietwat andere bewoording.
Eerst zeg je dat je geen keuze hebt en nu is de keuze heel snel gemaakt :s

De weerstand tegen kilometerheffing hier is net zo dogmatisch als milieufreaks die beweren dat extra wegen geen zin hebben :(

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 23:02

Chris schreef:De sterk negatieve welvaartseffecten waren ook een reden om de kilometerheffing niet in te voeren. Bij bepaalde groepen zouden de effecten zeer negatief uitpakken, ook als het als geheel 'budgetneutraal' is. Bijvoorbeeld mensen van net boven het minimumloon die tegen de 15 ct/km moeten neertellen. Bij 30 km komt dat neer op € 180 per maand, plus nog privékilometers. Voor iemand die € 1.800 bruto verdient betekent dat zo 15% minder besteedbaar inkomen, terwijl ze al een laag inkomen hebben.

Een ander probleem was dat een ombuiging van belasting naar bezit naar belasting naar gebruik juist voor mensen met grote, dure auto's positief zouden uitvallen, maar dat iemand met een kleine, zuinige, tweedehands auto bijna niks van de voordelen zou zien (afschaffen BPM, MRB) maar wel veel kwijt zou zijn aan de kilometerheffing.
Dat gaat alleen op als je de kilometerheffing op zich bekijkt. De overheid heeft tig manieren om rekening houdend met die effecten de inkomensnivellering grotendeels gelijk te houden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rein » za 29 okt 2016, 23:03

mhkamp schreef:
Moshi schreef:Dat vergat ik helemaal niet, maar wat maakt dat uit?
Heel veel. Als ik met mijn werk er zodanig veel geld op toe zou moeten leggen dat ik beter thuis kan zitten met €850 in de maand dan is mijn keuze héél snel gemaakt.
Inderdaad, nu al is het zo dat iemand met een modaal inkomen nauwelijks meer overhoudt dan iemand met een uitkering met alle toeslagen, kortingen en andere bijkomende voorzieningen. Met een extra kostenpost als gevolg van rekeningrijden wordt het verschil tussen beide groepen nog kleiner. Waarom zou je 40 uur gaan werken als je met thuiszitten netto-netto evenveel 'verdient'.

En wat dacht je van tweeverdieners met twee kinderen waarbij de vrouw drie dagen werkt. Stel dat zij maandelijks netto 1400 euro verdient. Daarnaast betaalt ze nog zeg 300 euro per maand aan eugen bijdrage aan de kinderopvang, heeft ze 250 aan autokosten per maand (omdat ze een auto nodig heeft om op haar werk te kunnen komen) en houdt ze nu netto-netto 850 euro over. Als ze daar straks ook nog zeg 250 euro aan kilometerheffing vanaf mag halen, werkt ze voor een armetierige 600 euro per maand. Tja op een gegeven moment vraag je je dan wel af waarom je in 's hemelsnaam nog werkt met alle stress etc van dien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Rene » za 29 okt 2016, 23:05

Moshi schreef:Niet altijd waar. Als een kilometerheffing leidt tot een efficiënter gebruik van wegen is er minder nieuwe infrastructuur nodig = besparing.
Alleen leidt het niet tot efficiënter gebruik van wegen. Wel tot meer betalen. En dat is voor de meeste burgers geen besparing.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Rene » za 29 okt 2016, 23:05

Moshi schreef:Je weet dat zeg 10% minder verkeer tijdens de spits al tot een enorme vermindering van de files leidt?
Je weet dat dat gel*l met een rietje is ? Want bij minder verkeer gaat niet van elk spitsuur een bepaalde hoeveelheid af. Nee, de spits wordt iets minder breed. De files blijven dus.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 23:10

Rein schreef:Inderdaad, nu al is het zo dat iemand met een modaal inkomen nauwelijks meer overhoudt dan iemand met een uitkering met alle toeslagen, kortingen en andere bijkomende voorzieningen. Met een extra kostenpost als gevolg van rekeningrijden wordt het verschil tussen beide groepen nog kleiner. Waarom zou je 40 uur gaan werken als je met thuiszitten netto-netto evenveel 'verdient'.

En wat dacht je van tweeverdieners met twee kinderen waarbij de vrouw drie dagen werkt. Stel dat zij maandelijks netto 1400 euro verdient. Daarnaast betaalt ze nog zeg 300 euro per maand aan eugen bijdrage aan de kinderopvang, heeft ze 250 aan autokosten per maand (omdat ze een auto nodig heeft om op haar werk te kunnen komen) en houdt ze nu netto-netto 850 euro over. Als ze daar straks ook nog zeg 250 euro aan kilometerheffing vanaf mag halen, werkt ze voor een armetierige 600 euro per maand. Tja op een gegeven moment vraag je je dan wel af waarom je in 's hemelsnaam nog werkt met alle stress etc van dien.
Jouw hele betoog geeft juist aan dat een kilometerheffing wel invloed heeft op het weggebruik. En de arbeidsmarkt is nog altijd een markt van vraag en aanbod: als een salaris door de kilometerheffing te laag is om interessant te zijn, dan zal de werkgever voor hetzelfde salaris iemand moeten vinden die dichterbij woont (=minder files) of meer salaris betalen (=geen negatieve gevolgen voor de werknemer).

Dat werken meer zou moeten lonen klopt natuurlijk, maar dat is een reden om daar in zijn algemeen wat aan te doen, niet om de kilometerheffing af te schieten.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 23:22

Rene schreef:
Moshi schreef:Niet altijd waar. Als een kilometerheffing leidt tot een efficiënter gebruik van wegen is er minder nieuwe infrastructuur nodig = besparing.
Alleen leidt het niet tot efficiënter gebruik van wegen. Wel tot meer betalen. En dat is voor de meeste burgers geen besparing.
Dus jij wilt beweren dat de prijs van een rit voor niemand enig effect heeft op de keuze die rit te maken? Dat is wat ik bedoel met efficiënter weggebruik, de mensen die er het meeste voor over hebben maken tijdens de drukste tijden gebruik van de weg, de rest rijdt niet en/of op een ander tijdstip.
Rene schreef:
Moshi schreef:Je weet dat zeg 10% minder verkeer tijdens de spits al tot een enorme vermindering van de files leidt?
Je weet dat dat gel*l met een rietje is ? Want bij minder verkeer gaat niet van elk spitsuur een bepaalde hoeveelheid af. Nee, de spits wordt iets minder breed. De files blijven dus.
Een file die minder lang duurt is toch net zo goed vooruitgang :s

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Rene » za 29 okt 2016, 23:28

Moshi schreef:Dus jij wilt beweren dat de prijs van een rit voor niemand enig effect heeft op de keuze die rit te maken?
Bij woon-werk-verkeer speelt het prijsmechanisme vrijwel niet. Je moet de rit namelijk maken om überhaupt inkomen te verwerven. De enorme schommelingen in de brandstofprijzen in de afgelopen 15 jaar hebben dat ook wel bewezen. Zowel voor de crisis als tijdens.
Moshi schreef:Een file die minder lang duurt is toch net zo goed vooruitgang
Nee, dat scheelt "enorm" :nothanks: . 10 minuten later ontstaat de file, 10 minuten eerder is ze opgehouden. Als filerijder om 7.45 uur merk je daar echt helemaal niets van. Behalve dan dat je portemonnee is geplunderd.
Laatst gewijzigd door Rene op za 29 okt 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » za 29 okt 2016, 23:32

Rein schreef:Waarom zou je 40 uur gaan werken als je met thuiszitten netto-netto evenveel 'verdient'.
Omdat we ons ook persoonlijk willen ontwikkelen? Ik kan wel thuis blijven zitten, maar stilstand is achteruitgang.

Ik werk bij een bedrijf dat per ov eigenlijk onbereikbaar is, meer dan 3 kilometer van de dichtstbijzijnde bushalte. Dus dat is geen optie voor mij. Mijn bedrijf zit niet in een grote stad, ik rij naar en van mijn werk tegen de spitsrichting in, en ik heb gelukkig ook de mogelijkheden voor flexibele werktijden waar ik ook graag gebruik van maak. Ik begin regelmatig rond half tien met werken en ik rij dan zonder drukte en oponthoud naar mijn werk toe, en als ik rond zessen weer vertrek is het ook lekker rustig op de weg. Als er een kilometerheffing met spitstarief zou worden ingevoerd is dat voor mij alleen maar meer een reden om zoveel mogelijk gebruik te maken van die flexibele werktijden. Maar aangezien ik in de tegenspitsrichting rij denk ik niet dat we daar veel mee opschieten.
Moshi schreef:Dus jij wilt beweren dat de prijs van een rit voor niemand enig effect heeft op de keuze die rit te maken? Dat is wat ik bedoel met efficiënter weggebruik, de mensen die er het meeste voor over hebben maken tijdens de drukste tijden gebruik van de weg, de rest rijdt niet en/of op een ander tijdstip.
Korte cursus: "Hoe wil je de kloof tussen arm en rijk nog verder vergroten?" Kijk, ik heb een keuze om wat later te beginnen met werken en buiten de spits te rijden. Ik heb een functie waarin dat gelukkig kan en waar de werkgever mij die keuze biedt. De productiemedewerker in een fabriek werkt echter elke dag van acht tot vijf en heeft niet de keuze zijn uren flexibel in te delen. En juist die zou meer gaan moeten betalen om naar zijn werk te reizen?
Moshi schreef:Dat werken meer zou moeten lonen klopt natuurlijk, maar dat is een reden om daar in zijn algemeen wat aan te doen, niet om de kilometerheffing af te schieten.
Daar moet inderdaad in zijn algemeenheid wat aan gedaan worden. En dus moet je niet voordat daar wat aan is gedaan een kilometerheffing invoeren, omdat werken anders nóg minder gaat lonen. Want een kilometerheffing heeft wel degelijk invloed.

Moshi
polderweggetje
Berichten: 31
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 0:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Moshi » za 29 okt 2016, 23:55

Coen Tunnel schreef:Korte cursus: "Hoe wil je de kloof tussen arm en rijk nog verder vergroten?" Kijk, ik heb een keuze om wat later te beginnen met werken en buiten de spits te rijden. Ik heb een functie waarin dat gelukkig kan en waar de werkgever mij die keuze biedt. De productiemedewerker in een fabriek werkt echter elke dag van acht tot vijf en heeft niet de keuze zijn uren flexibel in te delen. En juist die zou meer gaan moeten betalen om naar zijn werk te reizen?
Jij betrekt als enige variabele dat minder verdienend personeel minder flexibele werktijden heeft, dat lijkt me een logische aanname. Daar tegenover staat dat zij gemiddeld ook aanzienlijk dichter bij hun werk wonen. https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/13516DA ... p34art.pdf : "Een duidelijk effect van opleidingsniveau is zichtbaar. Verhoudingsgewijs meer lager opgeleiden leggen een korte woon-werkafstand af. Dit is vooral op de eerste 15 à 20 km goed te zien. Langere afstanden worden juist in hogere mate afgelegd door werknemers met een mastertitel en gepromoveerden." Wat betreft de inkomenseffecten van de kilometerheffing valt dat iig deels tegen elkaar weg.
Moshi schreef:Dat werken meer zou moeten lonen klopt natuurlijk, maar dat is een reden om daar in zijn algemeen wat aan te doen, niet om de kilometerheffing af te schieten.
Coen Tunnel schreef:Daar moet inderdaad in zijn algemeenheid wat aan gedaan worden. En dus moet je niet voordat daar wat aan is gedaan een kilometerheffing invoeren, omdat werken anders nóg minder gaat lonen. Want een kilometerheffing heeft wel degelijk invloed.
Prima. Ik denk dat iedere voorstander van de kilometerheffing het er mee eens is dat dit er niet toe moet leiden dat werken voor grote groepen oninteressant wordt. Het verschil tussen "ja, mits" en "nee, tenzij" is alleen semantisch.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2016, 0:05

Moshi schreef:Jij betrekt als enige variabele dat minder verdienend personeel minder flexibele werktijden heeft, dat lijkt me een logische aanname. Daar tegenover staat dat zij gemiddeld ook aanzienlijk dichter bij hun werk wonen. https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/13516DA ... p34art.pdf : "Een duidelijk effect van opleidingsniveau is zichtbaar. Verhoudingsgewijs meer lager opgeleiden leggen een korte woon-werkafstand af. Dit is vooral op de eerste 15 à 20 km goed te zien. Langere afstanden worden juist in hogere mate afgelegd door werknemers met een mastertitel en gepromoveerden." Wat betreft de inkomenseffecten van de kilometerheffing valt dat iig deels tegen elkaar weg.
Ik had vooral mijn eigen werkplek in gedachten. Een logistiek bedrijf waar ook magazijnpersoneel werkt, en waar overigens genoeg personeel is dat rond de 20-25 km enkele reis maakt. Dat magazijnpersoneel heeft vaste werktijden; ofwel een dagdienst van acht tot vijf, ofwel in ploegen waarvan de eerste ploeg om zes uur begint en de laatste om twaalf uur eindigt. In dat laatste geval heb je uiteraard wel minder last van een eventuele kilometerheffing. Maar de meesten zitten wel in een dagdienst. Voor al die mensen is het ov, nog afgezien van het feit dat we op meer dan drie kilometer van een bushalte zitten, geen alternatief.

Waar ik bij hetzelfde bedrijf en met eenzelfde afstand een alternatief heb met mijn flexibele werktijden, is dat voor het magazijnpersoneel niet het geval. Dan komt het er op neer dat ik een hoger salaris heb en minder kilometerheffing moet betalen. In mijn eigen specifieke situatie vind ik dat vrij krom.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door RSK » zo 30 okt 2016, 0:15

Ik ben warm voorstander van een kilometerheffing, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
  1. Brandstofaccijns wordt afgeschaft
  2. MRB wordt afgeschaft
  3. BPM wordt afgeschaft
  4. De totale bruto-opbrengst van de kilometerheffing mag het huidige totaal van 1 t/m 3 niet overstijgen, daarnaast dienen de uitvoeringskosten hier ook uit betaald te worden
  5. Alle weggebruikers betalen mee, ook de niet-Nederlandse
  6. Er komt één uniform tarief, geen gedifferentieerde heffing over tijd
Met dit lijstje zijn mijn bezwaren weggenomen. En het politiek draagvlak ook wel zo ongeveer. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mhkamp » zo 30 okt 2016, 0:20

^^ Droom lekker verder ;) ('t Is eigenlijk al bedtijd :geeuw: ...)

Niet negatief bedoeld, maar geloof je werkelijk dat dit gaat gebeuren?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2016, 0:41

^^ Lees de laatste zin van RSK's post nog een keer. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijde

Bericht door Palance » zo 30 okt 2016, 7:55

Rein schreef:Alsof mensen voor de lol in de file staan en er (voor hun) zoveel geschikte alternatieven zijn. :roll:
Dat zal zeker niet voor iedereen opgaan, maar op mijn werk zie ik meer dan genoeg voorbeelden: Mijn werkplek is perfect met het OV bereikbaar, maar toch zijn er genoeg die met de auto moeten en zullen gaan. Vanwege werkzaamheden in de omgeving van mijn werkplek staat het er elke dag muurvast. En dan maar wel klagen dat het zo druk is (en dus te laat komen op het werk). Mensen moeten wel blijven beseffen dat ze altijd zelf deel zijn van het fileprobleem. En er zijn er heus genoeg die wel anders kunnen maar niet willen. Dat is een keuze.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » zo 30 okt 2016, 8:13

^^ Zeg ook nog even dat die mensen dichter bij het werk kunnen gaan wonen, dan hebben we alle irrelevante argumenten op micro-niveau te pakken. Want zowel het OV als de huizenmarkt hebben nauwelijks (betaalbare) extra capaciteit.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » zo 30 okt 2016, 8:18

Waarom zou ik dat moeten zeggen van jou?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » zo 30 okt 2016, 8:21

In Friesland kun je voor een leuk bedragje in bijna elk dorp of stad een huis kopen, dus ook daar waar je werkt. Als hier meer hoogwaardige werkgelegenheid zou zijn zouden meer mensen die stap zetten. Helaas tendeert de economie de andere kant op, en steken bedrijven massaal het IJsselmeer over. Ja dan wordt het in Amsterdam natuurlijk drukker...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door keokiracer » zo 30 okt 2016, 8:21

Of dat een valide antwoord is of niet laat ik terzijde, maar het antwoord wordt letterlijk gegeven vlak na het statement...
Ds79m schreef:dan hebben we alle irrelevante argumenten op micro-niveau te pakken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hoevenpe » zo 30 okt 2016, 8:34

Natuurlijk is er nog wel 'wat' winst te behalen, maar dat zal toch echt marginaal zijn: een kilometerheffing zal dusdanig astronomisch hoog moeten worden wil het lonen om te verhuizen.

Gisteren weer eens met het OV meer de kinderen (vinden ze leuk, had ook met de auto naar het museum gekund), dan sta je daar opeens op Bodegraven omdat de spoorbrug stuk is. Totaal bijna 2 uur met omrijden terwijl met de auto dit 45 minuten is.

Een paar van dit soort ervaringen als forens en je laat het wel uit je hoofd om dagelijks de trein te nemen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » zo 30 okt 2016, 9:41

Ik was gisteren met de trein van Rotterdam naar Utrecht en geen greintje last gehad van welke vertraging dan ook :PP:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2016, 10:20

hoevenpe schreef:Gisteren weer eens met het OV meer de kinderen (vinden ze leuk, had ook met de auto naar het museum gekund), dan sta je daar opeens op Bodegraven omdat de spoorbrug stuk is. Totaal bijna 2 uur met omrijden terwijl met de auto dit 45 minuten is.
Tja, met een auto kun je makkelijk omrijden, met een trein wordt dat toch wat lastiger. En de reistijd per auto is vaak al korter dan per openbaar vervoer. Je moet al echt in één van de grote steden van Nederland werken op een locatie die prima per ov bereikbaar is wil de reistijd per ov concurrerend zijn met de auto. En daarnaast is het voor veel mensen ook een comfortkwestie: een drukke volle trein waar je soms moet staan, of je eigen auto.
Palance schreef:Dat zal zeker niet voor iedereen opgaan, maar op mijn werk zie ik meer dan genoeg voorbeelden: Mijn werkplek is perfect met het OV bereikbaar, maar toch zijn er genoeg die met de auto moeten en zullen gaan. Vanwege werkzaamheden in de omgeving van mijn werkplek staat het er elke dag muurvast. En dan maar wel klagen dat het zo druk is (en dus te laat komen op het werk). Mensen moeten wel blijven beseffen dat ze altijd zelf deel zijn van het fileprobleem. En er zijn er heus genoeg die wel anders kunnen maar niet willen. Dat is een keuze.
Jij woont in een sterk verstedelijkte agglomeratie en wellicht heb je zelfs een directe ov-verbinding tussen je huis en je werkplek. In zulke steden is het ov vaak goed, een vlot alternatief en hoogfrequent. Maar daarbuiten zit je toch nog vaak met halfuursfrequenties, wachten op tochtige perrons, overstappen en voor- en natransport, wat allemaal zorgt voor een fors hogere reistijd. Als ik wel zou werken op een plek die per ov bereikbaar is, dan zou je kunnen stellen dat ik een alternatief heb, maar als dat betekent dat ik dagelijks een uur langer aan het reizen ben en een uur korter mijn vriendin zie, dan is het geen realistisch alternatief voor de auto.

Piles
autoweg
Berichten: 1312
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » zo 30 okt 2016, 10:28

Coen Tunnel schreef:Tja, met een auto kun je makkelijk omrijden, met een trein wordt dat toch wat lastiger. En de reistijd per auto is vaak al korter dan per openbaar vervoer. Je moet al echt in één van de grote steden van Nederland werken op een locatie die prima per ov bereikbaar is wil de reistijd per ov concurrerend zijn met de auto. En daarnaast is het voor veel mensen ook een comfortkwestie: een drukke volle trein waar je soms moet staan, of je eigen auto.
.
Exact mijn 2 argumenten om niet met OV te reizen, maar met de auto.
Ik woon in Utrecht en werk in Amsterdam, beide redelijk dicht bij goede OV-verbindingen. Toch is de reistijd 1.20 uur,terwijl de auto me er in 40 minuten brengt. Kan ik nog wel wat file hebben (elke dag) voor OV sneller is.
Plus dat ik liever alleen comfortabel in de auto zit, dan als vee vervoerd te worden. Want de ochtendspits in het OV is ook geen pretje.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » zo 30 okt 2016, 10:30

Coen Tunnel schreef:En de reistijd per auto is vaak al korter dan per openbaar vervoer. Je moet al echt in één van de grote steden van Nederland werken op een locatie die prima per ov bereikbaar is wil de reistijd per ov concurrerend zijn met de auto.
Het openbaar vervoer is qua reistijd vooral concurrerend op verbindingen waar maar een klein deel van alle autoverplaatsingen plaatsvindt, namelijk op de lange afstand naar stadscentra, of tussen stadscentra. In de afstandsgroepen waar de meeste autoverplaatsingen plaatsvinden is juist het reistijdsverschil het grootst (factor 2,5 - 3,5). Daarom is auto en openbaar vervoer grotendeels een gescheiden markt. Dat is ook de reden waarom er bij de invoering van een kilometerheffing - met de veronderstelde reductie van autoverkeer - er nauwelijks een shift naar het openbaar vervoer is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2016, 10:39

Piles schreef:Exact mijn 2 argumenten om niet met OV te reizen, maar met de auto.
Ik woon in Utrecht en werk in Amsterdam, beide redelijk dicht bij goede OV-verbindingen. Toch is de reistijd 1.20 uur,terwijl de auto me er in 40 minuten brengt. Kan ik nog wel wat file hebben (elke dag) voor OV sneller is.
Plus dat ik liever alleen comfortabel in de auto zit, dan als vee vervoerd te worden. Want de ochtendspits in het OV is ook geen pretje.
Precies, in de spitsrichtingen hebben treinen naar grote steden eigenlijk nauwelijks restcapaciteit. Ik vind het verbazingwekkend hoe sommige politieke partijen dat dan toch als een alternatief presenteren.

Ik moet voor mijn werk wel eens naar een andere locatie. Formeel moet ik van mijn bedrijf dan kijken of ik de reis ook (deels) met een ander vervoermiddel dan de auto kan maken. Nu kan ik met de stadsbus hier naar het station, met de rechtstreekse intercity verder en dan de bus naar die locatie pakken. Gelukkig is de bushalte daar vlakbij het kantoor. Wel een krappe overstap van trein op bus, dus de trein mag geen vertraging hebben. Als alles goed gaat kost me dat wel ongeveer een uur extra in vergelijking met de rit per auto die doorgaans ook zeker niet filevrij is... En dan moet ik 's middags ook nog een keer terug.

Nee, ik heb er op dagbasis geen twee uur extra voor over om op zo'n dag met het ov te reizen, zelfs al mag ik eerste klas reizen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » zo 30 okt 2016, 10:50

Coen Tunnel schreef:Jij woont in een sterk verstedelijkte agglomeratie
Klopt, en daarom ben ik het volstrekt oneens met de regelmatig gedeponeerde stelling als zouden filerijders geen keuze hebben en niet voor hun lol in de file staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 okt 2016, 10:54

^^ Er is natuurlijk ook verkeer wat buiten die agglomeratie woont maar binnen die agglomeratie werkt. En dan is het ov vaak veel minder goed een alternatief omdat de plek waar je woont misschien maar eens per (half) uur met een bus wordt bediend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » zo 30 okt 2016, 11:00

Grootstedelijke agglomeraties hebben juist veel meer kris-krasverplaatsingen, waar het reistijdsverschil tussen openbaar vervoer en auto zeer ongunstig is. Er wordt vaak gedacht in termen van buitenwijk/voorstad naar het centrum terwijl in werkelijkheid de verkeersstromen veel meer diffuus zijn, maar vaak op invalswegen samenkomen.

Plaats reactie