Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door duikgek89 » ma 05 dec 2016, 8:34

Anderen moeten dat want .... maar zelf kunnen ze dat blijkbaar niet. Dat is gewoon kortzichtig egoïstisch gejank waarbij men zich niet realiseert dat de andere mensen in de file ook redenen hebben om op die tijd te moeten reizen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door boe! » ma 05 dec 2016, 8:50

Kunnen ze niet of willen ze niet? Sommige mensen kunnen niet (vaste diensten, kinderen moeten naar de opvang), maar een deel is ook te beroerd om wat vroeger of later op pad te gaan of te kiezen voor een alternatief.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rene » ma 05 dec 2016, 10:18

Als werkgevers op grote schaal de deuren niet voor 7.00 openen, om 18.30 de deuren weer sluiten èn verwachten dat je voor 9 of 10 uur uiterlijk op kantoor bent, en maar maximaal 1 dag per week telewerkt, dan heb je weinig alternatief in tijd. En alternatief in modaliteit is er niet (denk macro, niet micro).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door duikgek89 » ma 05 dec 2016, 16:34

^^Maar wat is je alternatief? Om 05:00 komen en om 14:00 weer naar thuis? Dan ben je in het tweede deel van de middag lekker bereikbaar. Maar goed, voor anderen zou dat wel mogelijk zijn. En als mensen dan eens twee dagen per week vanuit huis zouden werken zou dat ook al kunnen schelen.

Een ander idee wat ik had is, in principe zou je het voor bedrijven goedkoop kunnen maken om 9 persoons busjes aan te schaffen. Dan maak je één werknemer daarvoor verantwoordelijk en deze persoon haalt onderweg naar het werk 8 collega's die min of meer langs de route wonen op en zet die 's avonds ook weer netjes thuis af. Dat scheelt toch een aantal auto's in de file.
boe! schreef:Kunnen ze niet of willen ze niet? Sommige mensen kunnen niet (vaste diensten, kinderen moeten naar de opvang), maar een deel is ook te beroerd om wat vroeger of later op pad te gaan of te kiezen voor een alternatief.
Ik denk dat er maar weinig zijn die echt fatsoenlijk anders kunnen. Moet iedereen bloeden om die paar figuren uit de spits te schoppen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » ma 05 dec 2016, 16:41

boe! schreef:Gemiddeld genomen kwam het antwoord er op neer dat 'de andere automobilisten' maar eens op een ander de tijdstip naar hun werk moeten gaan. Dat doet vervolgens niemand en ja, dan is het aanschuiven.
Een gemiddelde ochtendspits duurt van 6:30 - 9:30/10:00 uur. Het is vaak nog wel mogelijk om het drukste spitsuur te mijden, maar je moet echt ongebruikelijke werktijden hebben om helemaal buiten de spits te reizen. Bijvoorbeeld van 6 - 14.30 uur werken. Maar op veel kantoren kan je niet voor 7 uur beginnen. En als je externe contacten hebt, is het ook niet praktisch om vroeg op de middag al niet meer bereikbaar te zijn. In de dienstverlenende / publieke sector zit je toch redelijk aan de 8/9 - 16/17 gebonden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » ma 05 dec 2016, 18:56

Ik vind zelfs 7.00 te laat, ik zou zelfs liever een uur eerder willen beginnen. Ik ben niet voor niets een ochtendmens :)
boe! schreef: Maar nu serieus. Dat is natuurlijk wel eens gevraagd aan die automobilisten. Gemiddeld genomen kwam het antwoord er op neer dat 'de andere automobilisten' maar eens op een ander de tijdstip naar hun werk moeten gaan. Dat doet vervolgens niemand en ja, dan is het aanschuiven.
Dat is inderdaad een groot mentaliteitsprobleem. De file, dat ben je zelf.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » ma 05 dec 2016, 19:16

Gewoon 's ochtends voor de spits beginnen, 's avonds na de spits eindigen en in ruil daarvoor een dag extra vrij.
:denk:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » ma 05 dec 2016, 19:24

En dan doen we dat allemaal tegelijk en gaan we collectief op de vrije dag naar het bos. :ongeduldig:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door waldo79 » ma 05 dec 2016, 19:33

Chris schreef:...Maar op veel kantoren kan je niet voor 7 uur beginnen. En als je externe contacten hebt, is het ook niet praktisch om vroeg op de middag al niet meer bereikbaar te zijn. In de dienstverlenende / publieke sector zit je toch redelijk aan de 8/9 - 16/17 gebonden.
Op de dagen dat ik helpdesk doe (klantenservice voor externen) behoor ik tussen 8.30 en 17.00 uur aanwezig te zijn. Op de meeste dagen doe je dat met 2 collega's waardoor je in het eerste en laatste half uur met elkaar kunt schuiven. Op de overige dagen ben ik voor collega's en externen, die niet via de helpdesk bellen direct bereikbaar via mijn 06. En met die 06 ben je niet per se aan die kantooruren gebonden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » ma 05 dec 2016, 19:52

jelger schreef:En dan doen we dat allemaal tegelijk en gaan we collectief op de vrije dag naar het bos. :ongeduldig:
Niet iedereen hoeft op dezelfde dag vrij te zijn natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » ma 05 dec 2016, 20:07

Dat klopt, het was slechts met enig sarcasme.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Basjuh1981 » wo 07 dec 2016, 9:55

jelger schreef:Dat zijn nogal wat woorden. Ik had eerder neoliberaal gedacht. Afijn, het gaat niet om welk label mijn opmerkingen dienen te krijgen, maar om instrumenten te vinden om ons vervoer op welke wijze dan ook houdbaar en economisch duurzaam te maken. Want van dat laatste is geen sprake.
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. Het was geen aanval op wat jij zei, maar op mensen die voor nivelleren en eerlijker zijn. De PvdA-gedachte.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » wo 07 dec 2016, 18:52

Palance schreef:
jelger schreef:En dan doen we dat allemaal tegelijk en gaan we collectief op de vrije dag naar het bos. :ongeduldig:
Niet iedereen hoeft op dezelfde dag vrij te zijn natuurlijk.
Behalve dat iedereen tamelijk massaal voor de vrijdag of de woensdagmiddag kiest :facepalm:

Uiteindelijk zijn mensen ook kuddedieren. Ik vermoed dat veel "gewone" automobilisten liever gratis in de file staan dan dat ze met het betalen van wat geld filevrij kunnen reizen naar de stad. In het buitenland (Parijs bijv.) zie je die trend ook, en ik heb het idee dat de "ons bin zunig" mentaliteit hier te lande nog wat groter is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » wo 07 dec 2016, 19:10

Ik denk dat het sowieso een illusie is dat je met een kilometerheffing om 8 uur 's ochtends filevrij over de snelwegen kan rijden. Hooguit zal de file iets minder lang duren, en ik denk dat het draagvlak snel zal afnemen als je moet betalen om alsnog in een file te staan, die dan misschien 15 minuten later begint dan nu.

In werkelijkheid zal het eerder een scenario zijn dat met kilometerheffing er in 2030 niet 50% meer files staan dan nu, maar 35 of 40% meer files dan nu. Er zullen denk ik weinig mensen zijn die er dan geld voor over willen hebben. In Stockholm en Göteborg staat nog elke dag flink wat file ondanks de congestieheffing.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2016, 19:19

Vinny schreef:Ik vermoed dat veel "gewone" automobilisten liever gratis in de file staan dan dat ze met het betalen van wat geld filevrij kunnen reizen naar de stad. In het buitenland (Parijs bijv.) zie je die trend ook, en ik heb het idee dat de "ons bin zunig" mentaliteit hier te lande nog wat groter is.
Als je daarmee doelt op de toltunnels in de A14 en A86: die zijn dan ook slechts voor bepaalde verkeersstromen aantrekkelijk. Onmogelijk te vergelijken met bv. de Amerikaanse tolstroken.

Overigens zijn de ca. 30.000 mvt/dag op zowel het tolgedeelte van de A14 als het tolgedeelte van de A86 nou ook geen heel beroerde intensiteiten als je kijkt naar de hoge toltarieven. Met name in de spits zijn die juist hoog; € 8,30 enkele reis op de A14 en tussen de € 9,30 en € 12,00 (!) enkele reis op de A86, afhankelijk van de richting, het tijdstip en de dag (het tarief van € 12,00 geldt op vrijdag tussen 17:00 en 19:00 uur van Rueil richting Vélizy).

Voor een gewone 9-tot-5-kantoorbaan betekent dat als je de Duplextunnel neemt 2 x € 9,80 per dag, en op vrijdag € 9,80 + € 12,00. Dan praat je over meer dan € 100 tol per week. Natuurlijk kan het voor abonnementhouders wel wat minder duur, maar het blijft prijzig. Op de Wegenwiki staat mooi uitgerekend dat je zelfs met een abonnement rond de € 3000 per jaar kwijt bent, en dit was nog gerekend met de iets lagere toltarieven.

Het gaat ook niet om het betalen van 'wat geld' zoals jij het zo mooi zegt, het zijn toch behoorlijk forse bedragen. Kortom, dat mensen dat niet doen heeft niet zoveel met 'ons ben zunig' te maken, maar meer met het gegeven dat niet iedereen op jaarbasis € 3000 kan (of wil) missen om de files te vermijden.
Chris schreef:In Stockholm en Göteborg staat nog elke dag flink wat file ondanks de congestieheffing.
Of wat dacht je van Londen, waar de congestion charge voor gewone voertuigen van mensen die niet in de zone zelf wonen toch £11.50 per dag is...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » wo 07 dec 2016, 19:59

Ik heb er vanmorgen dus 3 uur over gedaan om vanaf Den Haag in de Europese Wijk van Brussel te komen. Een rit van normaliter 2 uur. Dat is dus 50% extra. Filevrij kunnen rijden tot aan ongeveer St Job. De files rond Rotterdam was ik dus net voor.

Nu zijn de files bij Antwerpen en Brussel berucht, maar als de files een stuk bekort kunnen worden zou dat hoe dan ook helpen.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Bluemoon23 » wo 07 dec 2016, 20:02

Coen Tunnel schreef:Of wat dacht je van Londen, waar de congestion charge voor gewone voertuigen van mensen die niet in de zone zelf wonen toch £11.50 per dag is...
Het gemiddelde salaris in Londen is behoorlijk hoog, en degenen die met de auto Londen binnenrijden zullen al helemaal niet tot de armeren behoren denk ik.
Die lachen om die £11.50 per dag.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 dec 2016, 20:06

^^ Ik had het er ook wel voor over omdat het voor mij op dat moment het meest praktisch was, maar £11.50 aan congestion charge and £18.00 voor drie uurtjes parkeren in een parkeergarage (en zoveel parkeergarages zijn er niet in hartje Londen) tikt bij elkaar toch aardig aan. Maar het was de moeite en het geld waard. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Palance » wo 07 dec 2016, 20:07

Vinny schreef:
Palance schreef: Niet iedereen hoeft op dezelfde dag vrij te zijn natuurlijk.
Behalve dat iedereen tamelijk massaal voor de vrijdag of de woensdagmiddag kiest :facepalm:
Een beetje organisatie stuurt daar op vanwege de bezetting. Zelf heb ik helemaal niets met vrij zijn op vrijdagen, tenzij ik een weekend wegga ofzo. Op vrijdagen zijn winkels e.d. afgrijselijk druk. Ik ben veel op dinsdag vrij. Niemand wil die dag, dus ik heb nooit problemen om er niet te zijn, en ook in de winkels is het dan heerlijk rustig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Starlet » do 08 dec 2016, 11:39

jelger schreef:Ik heb er vanmorgen dus 3 uur over gedaan om vanaf Den Haag in de Europese Wijk van Brussel te komen. Een rit van normaliter 2 uur. Dat is dus 50% extra. Filevrij kunnen rijden tot aan ongeveer St Job. De files rond Rotterdam was ik dus net voor.

Nu zijn de files bij Antwerpen en Brussel berucht, maar als de files een stuk bekort kunnen worden zou dat hoe dan ook helpen.
Waarom ben je niet met de trein gegaan? Dit had een extra auto in de spits gescheeld.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 08 dec 2016, 11:44

^^
Kostenaspect. En logistiek.
Twee reizigers a 72 euro per persoon met de trein. :nuts:

Daarnaast gingen de honden mee, en die konden gedurende de ochtend in de auto verblijven.
Ik heb nog niet gehoord van een hondenkluis op de stations om te voorzien in deze behoefte. :facepalm:

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Starlet » do 08 dec 2016, 12:06

^^ 36 euro enkele reis als je met de IC Brussel gaat en voor de honden een mooie uitlaatservice regelen of pension aldaar. ;)

Ik snap je punt wel hoor, maar het typeert perfect waarom rekeningrijden maar een kleine bijdrage gaat leveren aan het oplossen van files.

Zelf ben ik vanochtend met de trein naar het werk gegaan 19E10 enkele reis en een totale reistijd van 2h15m van deur tot deur... Alleen om 's avonds wat te kunnen nuttigen (alcohol).

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vahalis » do 08 dec 2016, 12:26

^^ het laat m.i. juist perfect zien dat met prijs te sturen valt.

Zeker omdat mensen vaak alleen kijken naar de marginale kosten van een autoritje :duck:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 08 dec 2016, 12:59

Starlet schreef:^^ 36 euro enkele reis als je met de IC Brussel gaat en voor de honden een mooie uitlaatservice regelen of pension aldaar. ;)
.
Dus 72 euro retour en dat keer twee. Ik ga niet naar Brussel om te wonen. :facepalm:

Als ik in mijn eentje was gegaan, had ik de trein wel genomen - wat ik geregeld op deze route doe. Er zijn meerdere factoren waarom je flexibel tussen het ene of het andere wisselt. Dit keer heb ik de auto genomen, een andere keer zou ik de trein nemen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 dec 2016, 10:11

Nu schaart ook LeasePlan zich achter het rekening rijden. http://www.telegraaf.nl/binnenland/2724 ... den__.html

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hoevenpe » do 15 dec 2016, 10:13

^^
Omdat ze er meer auto's door kunnen verkopen... :facepalm:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7885
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jackbauer1350 » do 15 dec 2016, 10:17

Waarschijnlijk hebben degene die het rekeningrijden zo geweldig idee vinden een werkgever waar het vrije instuif is de hele dag maar de meeste mensen moeten gewoon op een bepaalde tijd bij de baas zijn. Dan kan men wel rekeningrijden invoeren dan nog stappen de mensen gewoon in de auto want om 8:30/9:00 uur op het werk moeten zijn verandert daar niet door.

En wanneer zeg een kwart van de mensen die nu in de file staan met bijvoorbeeld de trein gaan dan kan men op het dak gaan zitten want de treinen zitten ook al vol rond die tijdstippen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rene » za 17 dec 2016, 15:20

Jackbauer1350 schreef:En wanneer zeg een kwart van de mensen die nu in de file staan met bijvoorbeeld de trein gaan dan kan men op het dak gaan zitten want de treinen zitten ook al vol rond die tijdstippen.
Inderdaad, als je macro denkt in plaats van micro dan weet je dat dit niet kan.

Alhoewel, als al die dakzitters dan even als ze rechtop willen blijven zitten even de bovenleiding aanraken, dan lost het probleem zich natuurlijk ook vanzelf op... :facepalm: :geenlach:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door RSK » za 17 dec 2016, 15:44

Afgelopen week kreeg ik op de A12 een mirakel goed idee voor een capaciteitsheffing die de files flink kan verminderen. Een kastje dat is gekoppeld aan de rem en aan de snelheidsmeter. Bij iedere keer dat auto sneller dan 80km/h rijdt en de rem wordt aangeraakt zonder dat het voertuig daardoor meer dan 10km/h vertraagt, wordt €0,50 in rekening gebracht. Dat levert óf gouden bergen op, of het stopt eindelijk die nodeloze estafette van rode lampen die in toenemende hevigheid wordt doorgegeven naar achter.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » za 17 dec 2016, 18:23

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie