Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » do 16 feb 2017, 19:39

Coen Tunnel schreef:
Vinny schreef:Het zelfde geldt eigenlijk ook wel voor de bijdrage die Coen Tunnel (met spatie) geeft. Voor forensen is het openbaar vervoer natuurlijk niet twee keer zo duur als de auto. In veel gevallen is het zelfs goedkoper dan autorijden, omdat je als OV-reiziger een abonnement kan afsluiten en je de vaste lasten van de auto niet hebt.
Ik heb een auto niet alleen om naar mijn werk te gaan. Ik doe er nog meer mee, dus die auto en die vaste lasten heb ik sowieso wel. Met of zonder werk.

Bovendien heb ik mijn auto sowieso wel nodig voor mijn werk. Mijn werk is per ov niet bereikbaar. De dichtstbijzijnde bushalte is meer dan 3 km verderop - dat kun je niet zien als bereikbaar met het ov.
Het ging mij om het financiele plaatje niet of het praktisch(er) is. Het is natuurlijk ook maar net wat je gewend bent, ik heb het jaren in Heeg uitgehouden zonder auto - moet wel zeggen dat het wel prettig is dat ik er nu eentje heb.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » do 16 feb 2017, 20:12

^^ Maar je moet de uitzondering niet als regel nemen. Veel mensen hebben sowieso een auto voor andere zaken. Familiebezoek, een dagje uit, vakantie - die hebben die vaste lasten dus altijd, ongeacht hoe ze naar hun werk gaan. Natuurlijk, die auto is een stukje comfort, alleen reizen met het ov is als je onregelmatig reist ook niet goedkoop en bovendien ook veel langzamer.

Bij veel huishoudens staat toch wel een auto voor de deur, en die staat er echt niet alleen om van en naar het werk te gaan. Er zijn ook genoeg mensen die elke dag met de fiets naar het werk gaan en toch een auto hebben.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » do 16 feb 2017, 20:16

^^ Hoe je het ook wendt of keert, met de plannen van Groen Links en D66 gaat een gemiddeld gezin er zo 3-400 euro per maand op achteruit. Dat is gewoon veel geld en daarmee een volledig onwenselijke ontwikkeling.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 16 feb 2017, 20:19

Coen Tunnel schreef:Het duurt alleen twee keer zo lang als met de auto. En het is ook dubbel zo duur als dat de auto nu is.
Tja, ik heb bijna een jaar dagelijks van Den Haag naar Eindhoven (HTC) gependeld voor een project. Dat deed ik toch echt met het OV. Ik ga echt niet 4 a 5 uur auto rijden per dag. Rechtstreekse trein, beginpunt dus altijd plek. 's-ochtend beetje weg tukken, 'op terugweg nog een beetje werken. Met de auto zou het meestal qua reistijd iets minder lang zijn. Maar het zou geen factor 50% schelen. Ik heb het een aantal keren gedaan, en toen kwam ik op 15-20 minuten verschil uit.

Kun je argumenteren dat het toch weer 40 minuten op een dag scheelt. Helemaal waar. Daar staat tegenover dat ik in de trein nog wat kon doen, en dus mijn iets latere binnenkomst en iets eerdere vertrek kon rechtvaardigen. En dat 2 uur autorijden voordat je gaat werken ook je werk niet ten goede komt.

Maar hier in de regio: meestal met de auto inderdaad, maar het kan ook met het OV dat ik bij gelegenheid wel doe. Morgen vliegen: collega's zweren heilig dat het fijner is om met de auto te rijden, dus moet ik eerder weg dan wanneer ik met de trein ga. :nuts:

Elke bestemming heeft zijn voorkeuren, zo sta ik in de mobiliteit. Geen van beide is een fobie. Geen van beiden is een absolute must.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door waldo79 » do 16 feb 2017, 20:24

Dat is ook mijn gedachte. Ondanks geregelde vertraging heb ik een redelijk betrouwbare reistijd per trein en de afstand van 100 km enkele reis is niet relaxed rijden met de auto.

Privé gebruik ik de auto met name voor langere ritten naar het buitenland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » do 16 feb 2017, 21:01

Coen Tunnel schreef:Bij veel huishoudens staat toch wel een auto voor de deur, en die staat er echt niet alleen om van en naar het werk te gaan. Er zijn ook genoeg mensen die elke dag met de fiets naar het werk gaan en toch een auto hebben.
Ik ben er zo één. Een kilometerheffing zou mij persoonlijk niet zo zwaar treffen, maar het economische totaalplaatje is dramatisch. Voor heel veel mensen gaat dat een forse aanslag plegen op het besteedbaar budget, genoeg reden om al tegen te zijn - ook al zou ik er zelf niet zo last van hebben. De welvaartseffecten zijn enorm, de werknemer (vooral de lagere inkomens!) wordt ongenadig afgestraft in het mobiliteitsprogramma van GroenLinks.
jelger schreef:Tja, ik heb bijna een jaar dagelijks van Den Haag naar Eindhoven (HTC) gependeld voor een project.
Je moet je bedenken dat het overgrote deel van de dagelijkse autoverplaatsingen niet over zulke afstanden gaat. Degenen die het doen zijn vaak gedetacheerd of werken op een variërende locatie, maar de gemiddelde forens die elke dag naar kantoor of bedrijf rijdt legt zo'n 25 of 30 kilometer enkele reis af. Precies een afstand waar het reistijdsverschil tussen auto en OV het grootst is. De trein heeft reeds een groot aandeel op verplaatsingen over dergelijke afstanden, maar dergelijke afstanden zijn maar een klein deel van alle autoverplaatsingen.

Daarom is ook daar niet veel te winnen, de potentie van het openbaar vervoer in Nederland wordt min of meer al benut, er zijn geen grote reizigersstromen meer die door het OV slecht bediend worden waar het wel een alternatief kan zijn.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 16 feb 2017, 22:01

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » do 16 feb 2017, 22:11

^^ Strategischer kiezen, met alle gevolgen van dien voor de nu al extreem scheve huizenmarkt. Zolang bedrijven zich niet wat verder van de steden af willen vestigen schiet je er geen donder mee op.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2017, 20:39

Coen Tunnel schreef:^^ Maar je moet de uitzondering niet als regel nemen. Veel mensen hebben sowieso een auto voor andere zaken. Familiebezoek, een dagje uit, vakantie - die hebben die vaste lasten dus altijd, ongeacht hoe ze naar hun werk gaan. Natuurlijk, die auto is een stukje comfort, alleen reizen met het ov is als je onregelmatig reist ook niet goedkoop en bovendien ook veel langzamer.

Bij veel huishoudens staat toch wel een auto voor de deur, en die staat er echt niet alleen om van en naar het werk te gaan. Er zijn ook genoeg mensen die elke dag met de fiets naar het werk gaan en toch een auto hebben.
Maar dat is dus echt niet zo. Een treinabonnement is goedkoper dan autorijden, zelfs per kilometer is dat zo tenzij je een echt heel zuinige auto hebt. Wat je doet is vergelijken met de kosten van een enkele reis openbaar vervoer, en dat moet je dus niet doen. De kosten voor incidentele reizen met het openbaar vervoer zijn relatief hoog.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 20:53

^^ Jij gaat uit van jouw eigen situatie. Jij kent mijn situatie niet.

Mijn werk is per ov niet bereikbaar. Verder zijn mijn bestemmingen gevarieerd. Er zijn voor mij heel veel relaties waar ik weinig heb aan de trein omdat ik vaak veel langer onderweg ben en ik nog voor- en natransport nodig heb. Bovendien ben ik met ov veel minder flexibel en reis ik buiten het woon-werkverkeer meestal samen met mijn vriendin (dan zouden we dus twee kaartjes moeten kopen voor de trein) en reizen we ook met enige regelmaat naar het buitenland.

Ik ben nu veel minder geld kwijt aan reizen dan toen ik nog afhankelijk was van het ov. Ik heb een benzineauto die 1 op 15 rijdt en aan wegenbelasting en verzekering ben ik bij elkaar zo'n vijf tientjes in de maand kwijt. En die auto heb ik toch nodig, aangezien ik anders niet op mijn werk kom. Kortom, ik zou niet weten hoe ik goedkoper uit kan zijn met het ov als die auto er toch al moet zijn.

Laatst ging ik een weekendje weg vanaf Schiphol, samen met mijn vriendin. Met de auto naar Schiphol rijden en daar parkeren was nog goedkoper dan voor twee personen op en neer met de trein vanaf Zwolle.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » vr 17 feb 2017, 21:03

Het gaan niet over mijn eigen situatie. Jij stelt dat het openbaar vervoer voor forensen twee keer zoveel kost als met de auto rijden. Dan moet je daar ook een onderbouwing voor geven.

Amsterdam - Rotterdam is per trein 410 euro per maand. Een gemiddelde maand bestaat uit 20 werkdagen, dus de kosten zijn 20,50 per dag.

Met de auto is het 150 km rijden. Aan brandstofkosten alleen ben je inderdaad een tientje kwijt (als je 1:15 rijdt) maar je hebt ook te maken met verzekering, afschrijving en wegenbelasting. Dan komt er ook nog bij dat je een parkeervergunning nodig hebt. Dan komt het financiele plaatje er wel een beetje anders uit te zien. :yes:

En het gaat me nu niet over comfort en weekenden en zo. Het gaat me puur om de forens-verplaatsing.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » vr 17 feb 2017, 21:17

^^ 75 km is bepaald geen gemiddelde forensafstand, dus hoe de verhoudingen liggen voor deze marginale groep boeit helemaal niet...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 21:32

Vinny schreef:Het gaan niet over mijn eigen situatie. Jij stelt dat het openbaar vervoer voor forensen twee keer zoveel kost als met de auto rijden. Dan moet je daar ook een onderbouwing voor geven.
Ben je nou achterlijk of doe je achterlijk?

Ik schreef enkel:
Coen Tunnel schreef:Het duurt alleen twee keer zo lang als met de auto. En het is ook dubbel zo duur als dat de auto nu is.
Ik heb nergens in de mond genomen dat het om forenzen zou gaan. Het was puur een enigszins spottend bedoelde opmerking naar de post van boe! Maar andermaal weet jij het weer lekker uit z'n verband te rukken. Ik kijk er niet meer van op, het is niet de eerste keer en het zal ook niet de laatste keer zijn. Lees nou gewoon eens een keer goed. Dat lijkt me echt niet teveel gevraagd van iemand die universitait opgeleid is. Zo moeilijk is het echt niet.
Amsterdam - Rotterdam is per trein 410 euro per maand. Een gemiddelde maand bestaat uit 20 werkdagen, dus de kosten zijn 20,50 per dag.

Met de auto is het 150 km rijden. Aan brandstofkosten alleen ben je inderdaad een tientje kwijt (als je 1:15 rijdt) maar je hebt ook te maken met verzekering, afschrijving en wegenbelasting. Dan komt er ook nog bij dat je een parkeervergunning nodig hebt. Dan komt het financiele plaatje er wel een beetje anders uit te zien. :yes:
75 km is nauwelijks nog een forensafstand. :yes:

En lang niet overal heb je een parkeervergunning nodig. :yes:

Verzekering en wegenbelasting? Heb je ook als je de auto niet voor woon-werkverkeer gebruikt. Veel mensen zullen hun auto niet alleen voor woon-werkverkeer gebruiken, en kunnen lang niet alle privé-verplaatsingen met het ov doen. :yes:

Afschrijving? Hangt heel erg af van de waarde en de leeftijd van je auto. Mijn 15 jaar oude auto is al vrijwel afgeschreven. :yes:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Wesso » vr 17 feb 2017, 21:50

^^ Zeg, hou het een beetje gezellig. Ik denk dat Vinny nogal serieus op je posting reageerde omdat het er niet op leek dat jouw "twee keer zo duur" spottend bedoeld was. De ene posting is de andere niet in dit kader, en als je de discussie vanaf JGB07's posting over spitsheffing serieus volgt is er wel degelijk een link met forensen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 feb 2017, 22:32

^^ Sorry dat ik me wat liet gaan, maar het is heel vervelend als ik andermaal verkeerd word begrepen omdat iemand gewoon niet goed leest. Er worden mij woorden in de mond gelegd die ik niet heb gezegd en vervolgens word ik geacht datgene wat ik niet heb beweerd ook nog te onderbouwen. Daarna worden er allemaal kulargumenten bijgehaald die niks met gewoon forensisme te maken hebben (natuurlijk komt op een relatie als Amsterdam Centraal-Rotterdam Centraal de trein er relatief gunstig uit) en wordt het met zo'n zelfvoldaan :yes: afgesloten, alsof zojuist de enige absolute waarheid is verteld.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Via » za 18 feb 2017, 10:24

Een forse kilometerheffing zoals GL voorstelt zonder iets aan de scheve woningmarkt te doen is echt een ordinaire lastenverzwaring. Ik zou mezelf willen omschrijven als 'bewuste reiziger' die als het kan (vooral privé) echt wel een goede afweging maakt tussen fiets, auto of OV, maar voor mijn werk heb ik de auto gewoon nodig. Ik heb veel afspraken of inventarisaties buiten kantoor op plekken die met het OV niet of veel lastiger bereikbaar zijn of waar een veel langere reistijd (onder werktijd) voor staat. Ik vraag me af of hier wel over is nagedacht, aangezien ik daar lang niet de enige in ben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » za 18 feb 2017, 11:46

Ds79m schreef:^^ 75 km is bepaald geen gemiddelde forensafstand, dus hoe de verhoudingen liggen voor deze marginale groep boeit helemaal niet...
Grappig dan dat ik een boel mensen ken (inclusief mezelf) die dat jarenlang doen of gedaan hebben. Er is zelfs een hele spoorlijn voor gebouwd...

Het enige dat ik wilde aangeven is dat het zomaar stellen dat het openbaar vervoer twee keer zo duur is dan de auto nogal wat nuance behoeft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door boe! » za 18 feb 2017, 11:57

Vinny schreef:Het enige dat ik wilde aangeven is dat het zomaar stellen dat het openbaar vervoer twee keer zo duur is dan de auto nogal wat nuance behoeft.
Inderdaad. Mijn vorige auto (type boodschappenwagen) kostte mij 23 cent per kilometer. Ik woon 20 kilometer van mijn werk. Uitgaande van 200 werkdagen per jaar kom je dan op een totaalbedrag van 1.840 euro. Daar komen dan nog de parkeerkosten bij (2 euro per dag). Mijn busabonnement kost mij 1200 euro per jaar. Dat is dus ruimschoots goedkoper dan mijn auto.

Op het moment dat je met 2 of meer personen gaat reizen, dan is OV al gauw de duurdere optie. Voor één persoon hoeft dat niet het geval te zijn.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » za 18 feb 2017, 13:33

Via schreef:Een forse kilometerheffing zoals GL voorstelt zonder iets aan de scheve woningmarkt te doen is echt een ordinaire lastenverzwaring. Ik zou mezelf willen omschrijven als 'bewuste reiziger' die als het kan (vooral privé) echt wel een goede afweging maakt tussen fiets, auto of OV, maar voor mijn werk heb ik de auto gewoon nodig. Ik heb veel afspraken of inventarisaties buiten kantoor op plekken die met het OV niet of veel lastiger bereikbaar zijn of waar een veel langere reistijd (onder werktijd) voor staat. Ik vraag me af of hier wel over is nagedacht, aangezien ik daar lang niet de enige in ben.
Ik ben hier niet om die partijen te verdedigen, maar ik heb niet de indruk dat de al dan niet traditionele milieupartijen een ondoordacht verkiezingsprogramma hebben geschreven. Wat ik wel geloof is dat deze partijen een bepaalde waarde aan dat milieu hangen (GL 15 cent per km, D66 12 cent per km, CU 11 cent per km), die hoger ligt dan wat de gemiddelde Nederlander zou kiezen, en die daarbij nog eens niet functioneel is en schadelijke economische effecten heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door DjIdee » za 18 feb 2017, 13:38

Vinny schreef: Een treinabonnement is goedkoper dan autorijden, zelfs per kilometer is dat zo tenzij je een echt heel zuinige auto hebt. Wat je doet is vergelijken met de kosten van een enkele reis openbaar vervoer, en dat moet je dus niet doen. De kosten voor incidentele reizen met het openbaar vervoer zijn relatief hoog.
Ja, goedkoop gemaakt. Met de forse subsidies aan ProRail en NS. Want de prijs per afgelegde reizigerskilometer is belachelijk hoog.

De auto is daarentegen is al behoorlijk belast (brandstof, houderschap, aanschaf), dus wil je de prijs OV vs auto echt gaan vergelijken, doe het dan objectief

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » zo 19 feb 2017, 21:11

Ds79m schreef:^^ 75 km is bepaald geen gemiddelde forensafstand, dus hoe de verhoudingen liggen voor deze marginale groep boeit helemaal niet...
Dat boeit jou misschien niet. Spreek voor jezelf. :down:
Buiten de randstad is 75 km een heel normale forensafstand.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door RSK » zo 19 feb 2017, 21:18

^^ Ja, maar dan noem je ook wel weer een gebied waar je het met OV echt moet treffen. Feit is gewoon dat je (Randstad of niet) op veel relaties met het OV een stuk slechter af bent. Maar het groene smaldeel verdedigt met al te veel liefde dat een uur extra forensen enkele reis "een reëel alternatief" is voor een autorit. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » zo 19 feb 2017, 21:24

hneel schreef:
Ds79m schreef:^^ 75 km is bepaald geen gemiddelde forensafstand, dus hoe de verhoudingen liggen voor deze marginale groep boeit helemaal niet...
Dat boeit jou misschien niet. Spreek voor jezelf. :down:
Buiten de randstad is 75 km een heel normale forensafstand.
Ook buiten de Randstad zullen de meeste mensen niet 75 km van hun werk wonen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » zo 19 feb 2017, 21:52

Ds79m schreef:Ik ben hier niet om die partijen te verdedigen, maar ik heb niet de indruk dat de al dan niet traditionele milieupartijen een ondoordacht verkiezingsprogramma hebben geschreven. Wat ik wel geloof is dat deze partijen een bepaalde waarde aan dat milieu hangen (GL 15 cent per km, D66 12 cent per km, CU 11 cent per km), die hoger ligt dan wat de gemiddelde Nederlander zou kiezen, en die daarbij nog eens niet functioneel is en schadelijke economische effecten heeft.
Ook ik ben hier niet om GL te verdedigen, maar voorlopig stellen zij wel een forse verlaging van de belasting op arbeid voor. Die zal dan willen financieren uit het belasten van gedrag dat zij ongewenst vinden. Daar zit natuurlijk de kilometerheffing bij, maar ook verhoging van de belasting op winst en vermogen. Grote kans dat een simpele forens-werknemer (niet zijnde de eigenaar) dan ondanks kilometerheffing er nota bene op vooruit gaat.

Het ontmoedigen van bedrijvigheid door winst en vermogen extra zwaar te belasten lijkt me nogal funest voor economie en creëren van nieuwe werkgelegenheid die niet uit belastingcenten hoeft te worden betaald. Maar goed, dat is een stommiteit van links die diep zit
en waarom ik dus nooit aan die kant van het politieke spectrum zal stemmen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » zo 19 feb 2017, 22:12

Lage inkomens betalen al nauwelijks belasting op arbeid. Bij minimumloon € 145 en bij bruto € 2000 ongeveer € 300 volgens http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

De vraag is in hoeverre deze inkomens dan nog gecompenseerd gaan worden. Je moet dan de inkomstenbelasting naar nul brengen om mensen die 30 kilometer naar het werk reizen te compenseren.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » zo 19 feb 2017, 22:20

Coen Tunnel schreef:
hneel schreef:
Ds79m schreef:^^ 75 km is bepaald geen gemiddelde forensafstand, dus hoe de verhoudingen liggen voor deze marginale groep boeit helemaal niet...
Dat boeit jou misschien niet. Spreek voor jezelf. :down:
Buiten de randstad is 75 km een heel normale forensafstand.
Ook buiten de Randstad zullen de meeste mensen niet 75 km van hun werk wonen.
Mijn vrouw zit op 64 km. Ik op 50. Dat is geen 75, maar zoveel zit het er nou ook niet vanaf. We zijn lang niet de enigen in ons dorp die dat soort afstanden rijden.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door captain007 » zo 19 feb 2017, 22:22

En vergeet niet dat als je de winstbelasting gaat verhogen bedrijven dan weer in andere kosten gaan snijden om dat te compenseren. En dan kom je al gauw bij personeel uit. Wordt je dus van twee kanten gepakt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door RSK » zo 19 feb 2017, 22:28

^^ Reken daar maar een derde kant bij, vanmorgen stelde een journalist een terechte vraag aan Klaver in Buitenhof. Stel nou dat alle maatregelen van GroenLinks het perfecte gewenste resultaat hebben, en er dus een gigantische daling is van gereden kilometers en energieverbruik. Hoe gaan ze dan de daardoor gemiste belastinginkomsten goedmaken? Dan zal uiteindelijk toch de inkomstenbelasting of BTW weer omhoog moeten.

Maar goed, laten we even de theorie handhaven dat het 'werkt' zoals hierboven geschetst: belasting op arbeid omlaag en ongewenst gebruik belasten. Een snelle rekensom leert mij dat ik er €160 in de maand op achteruit ga als alle loon- en inkomstenbelastingen vervallen en ik enkel nog 18 cent per kilometer (spitstarief) betaal. Dat loopt met mijn huidige inkomen aardig richting de 10% koopkrachtverlies. En dan hebben we het nog niet over de toename van de energierekening met €100 per maand die hun plannen inhouden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » zo 19 feb 2017, 22:51

Kortom, het is een benadering die voor midden- en hogere inkomens winst kan opleveren, maar die voor lagere inkomens aanzienlijke achteruitgangen kan opleveren. Iets dat denk ik alle verschuivingen vanuit progressieve inkomstenbelasting naar vlakke accijns veroorzaken.
captain007 schreef:En vergeet niet dat als je de winstbelasting gaat verhogen bedrijven dan weer in andere kosten gaan snijden om dat te compenseren. En dan kom je al gauw bij personeel uit. Wordt je dus van twee kanten gepakt.
Filantropen daargelaten willen aandeelhouders een return on investment zien. Als hogere winstbelasting die return gaat drukken, zal er of worden beknibbeld om het gewenste doel toch te halen, en zullen nieuwe investeringen uitblijven. Dat laatste is ook dramatisch voor werkgelegenheid.

Iemand vertelde me ooit over Zweden (toch altijd een voorbeeld voor links Nederland, door al zijn voorzieningen) dat ze daar arbeid zeer hoog belasten, maar inkomen uit zelf gehouden aandelen juist laag. Dat werkt daar als een stimulans om zelf eens aan het ondernemen te slaan.

JGB07
dorpsstraat
Berichten: 162
Lid geworden op: do 11 feb 2016, 15:27

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door JGB07 » di 21 feb 2017, 10:21

Vinny schreef:Voor forensen is het openbaar vervoer natuurlijk niet twee keer zo duur als de auto. In veel gevallen is het zelfs goedkoper dan autorijden, omdat je als OV-reiziger een abonnement kan afsluiten en je de vaste lasten van de auto niet hebt. Sterker nog, ik vind autorijden erg duur - heen en weer rijden naar mijn ouders is nog steeds goedkoper met de trein (maar stukken minder comfortabel).
Voor zover je al gelijk hebt dat het voor het forensenverkeer niet twee keer zo duur is, dan geldt dat op zijn minst voor familiebezoekjes.
Ik heb al vaker benoemd dat ik omwille van werk in de randstad zit, maar dat familie allemaal in het Noorden zit.
Met de auto (uitgaande van volledige kosten) is een retour Amsterdam - Leeuwarden goedkoper dan met de trein (zonder korting).
Nu heb ik ook nog een vriendin, wat de trein twee keer zo duur maakt, ook met korting (40%) blijft de trein derhalve duurder.
Dan heb ik het nog niet eens over reistijd, met de trein ruim 2,5 uur, met de auto iets meer dan één uur.

Daarnaast geldt hier hetzelfde als bij Coentunnel: het werk is nauwelijks per ov te bereiken en de auto is noodzakelijk voor het werk.

OV is een prima alternatief voor mensen die geïsoleerd in de randstad (bij voorkeur in één stad) wonen en werken. Heb je echter een woonstek, familie of werkplek daarbuiten, dan is het OV zowel qua prijs als reistijd geen reëel alternatief.

Nog even ter zake mijn opmerkingen over mijn bul, natuurlijk zal ik werken en niet thuis zitten. Maar wat anderen ook aangeven: we moeten meer kijken naar inwoners met een inkomen van 1 tot zeg 2 maal modaal. Zij vormen de motor van de samenleving (zeker in de vorm van inkomstenbelasting), maar krijgen vaak de rekening gepresenteerd. Vaak wordt vergeten dat voor hen niet (zonder meer) mogelijk is om werk te vinden in de plaats waar zij wonen, dat zij evenmin woonruimte kunnen betalen op de plek waar ze werken en straks (als de plannen van sommige partijen doorgaan) kunnen zij ook het vervoer van de woonplek naar het werk niet meer betalen. Dat lijkt mij op zijn minst een zorgwekkende ontwikkeling.

Zoals eerder aangegeven: laten we Jan Modaal omarmen, de forens toejuichen en gewoon de files oplossen zonder de rekening wéér bij hem neer te leggen.
Laatst gewijzigd door waldo79 op di 21 feb 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige witregels eruit gehaald

Plaats reactie