Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door verfmeer95 » do 01 jun 2017, 0:27

Toch heb ik het idee dat een forens die dagelijks van Vierzon naar Bourges of van Saint Avold naar Metz pendelt jaarlijks meer betaald dan een toerist die een keer per jaar naar Zuid-Frankrijk rijdt. Dat is in landen met een vignet toch stukken minder het geval, daar zie je dat de kosten per kilometer voor forenzen veel lager ligt.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Robbert297 » do 01 jun 2017, 6:41

^^ Lijkt mij ook wel logisch. Een forens reist elke dag. Die zouden niet meer moeten betalen dan een toerist.
Слава Україні

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » do 01 jun 2017, 6:43

verfmeer95 schreef:Toch heb ik het idee dat een forens die dagelijks van Vierzon naar Bourges of van Saint Avold naar Metz pendelt jaarlijks meer betaald dan een toerist die een keer per jaar naar Zuid-Frankrijk rijdt. Dat is in landen met een vignet toch stukken minder het geval, daar zie je dat de kosten per kilometer voor forenzen veel lager ligt.
Dan is het maar goed dat op jaarbasis iedereen meer kwijt is en die ongelijkheid uit de wereld geholpen wordt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door verfmeer95 » do 01 jun 2017, 11:22

Robbert297 schreef:^^ Lijkt mij ook wel logisch. Een forens reist elke dag. Die zouden niet meer moeten betalen dan een toerist.
Waarom zou iemand die die wegen vaker gebruikt daar niet meer voor moeten betalen?

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Robbert297 » do 01 jun 2017, 11:36

^^ Omdat forensen (de naam zegt het al) er met een reden rijden. Zij rijden naar hun werk om er hun brood mee te verdienen. Zij moeten wel op en neer rijden.
Toeristen rijden er ook met een reden, maar de reden is heel anders, namelijk de vakantie vieren van hun geld wat ze bij elkaar hebben gespaard door te werken. Zij zijn niet verplicht om deze route te rijden.
Forensen rijden iedere dag op en neer om geld te verdienen. Dat iedere dag op en neer rijden is al duur genoeg. Toeristen daarentegen rijden op een bepaalde plek om vakantie te vieren. zij rijden er dus sporadisch en mogen dus best een hoger tarief betalen.

Vergelijk het eens met het OV-systeem bij ons in Nederland: studenten reizen gratis om naar hun opleiding te gaan. Studenten die dan eens een dagje in het weekend weg willen voor een leuk dagje uit, moeten dan wel geld betalen om gebruik te maken van het OV, omdat de meesten niet verplicht zijn om in het weekend te reizen. Ter vergelijking (vergezocht) zou je in dit geval het weekend ook kunnen benoemen als "sporadisch": de toeristen die even van de wegen gebruik maken om vakantie te vieren. Weliswaar niet echt een vergelijking, maar het komt in de buurt.

Beter kan ik het helaas niet uitleggen.
Слава Україні

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Davy » do 01 jun 2017, 11:52

Toch is het wel eens goed dat deze discussie er is: ik zie er een mogelijke prikkel voor bepaalde takken van het bedrijfsleven in om zich eens te bezinnen waarom ze persé allemaal op een hoop moeten zitten op bepaalde welbekende hotspots, en men wel gedwongen wordt lange afstanden te reizen. Een visie waar hier te weinig wordt bij stilgestaan in mijn ogen...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » do 01 jun 2017, 12:28

^^ Maar een pijnpunt dat dan wel bovenkomt als het gaat om commerciële centra zoals dat geval dat ze bij Vilvoorde willen leggen of dat stadion aan de Expo in Brussel. Dan opeens doet die parameter er wel toe, maar voor "gewoon" werk is dat kennelijk niet zo belangrijk.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 12:46

Robbert297 schreef:
Forensen rijden iedere dag op en neer om geld te verdienen. Dat iedere dag op en neer rijden is al duur genoeg. Toeristen daarentegen rijden op een bepaalde plek om vakantie te vieren. zij rijden er dus sporadisch en mogen dus best een hoger tarief betalen.
Forensen hebben dus profijt van de weg. Ik zie het 'moeten' niet als goede reden om korting te verlenen, de weg slijt niet minder hard omdat ze daar moeten rijden. Dat ze korting krijgen omdat ze bijvoorbeeld een abonnement hebben en de vaste kosten daardoor lager zijn kan ik me nog voorstellen.
Je zou zelfs kunnen redeneren dat omdat een weg moet worden gedimensioneerd op de piekbelasting forensen een hoger tarief moeten betalen. Je maakt immers kosten die je niet had gemaakt als de piek er niet is.
Robbert297 schreef: studenten reizen gratis om naar hun opleiding te gaan.
Dat is niet juist. Je kan hooguit redeneren dat hun marginale kosten nul zijn. Bij de invoering van de Studenten OV-kaart hebben ze namelijk het reiskostendeel uit hun beurs ingeleverd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Robbert297 » do 01 jun 2017, 13:03

^^ En als we dan even alleen kijken naar Nederland. Ben jij dan voor of tegen rekeningrijden?
Слава Україні

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 01 jun 2017, 13:37

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 13:46

Robbert297 schreef:En als we dan even alleen kijken naar Nederland. Ben jij dan voor of tegen rekeningrijden?
Als rekeningrijden in de plaats komt van andere autobelastingen ben ik niet op voorhand tegen.

Als het wordt ingevoerd als politiek middel om gedrag te sturen ben ik wel tegen. Dan komt namelijk wel het 'moeten' om de hoek kijken. Door ruimtelijke keuzes en beperkingen in de woningbouw kom je al snel op afstand van je werk te wonen. Als ik dan ook nog eens door werktijden, schooltijden, (on)mogelijkheid om thuis te werken, crèchetijden etc. wordt gedwongen op bepaalde tijden te reizen heb ik feitelijk verplicht op de piekmomenten te reizen. De druk om gedrag te veranderen wordt dan eenzijdig bij de forens gelegd. De andere partijen kunnen met de handen over elkaar gaan zitten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 01 jun 2017, 14:07

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 14:35

^^ ik ben dan ook vooral tegen als er nauwelijks alternatief is. Als je dat wel hebt (lees garage voor je auto) vind ik het prima. Dan werkt het ook.

In onze stad is de parkeerdruk dermate hoog dat als je een eigen parkeerplek hebt, je die ook ook gebruikt. Je ziet bij ons vooral olievlekwerking. Mensen die hun auto niet kwijt kunnen (geen plek, geen vergunning en/of ze vinden het te duur) de auto in de volgende wijk neerzetten

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 01 jun 2017, 14:52

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 15:57

^^ Bij ons (Utrecht) leidt het waterbedeffect wel tot uitbreiding :( Mogelijk dat als het tegen de ring aanloopt dat het stopt, maar men is nu ook bezig met betaald parkeren in Leische Rijn Centrum.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 01 jun 2017, 16:39

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » do 01 jun 2017, 17:04

^^ Dus iedereen met 2 auto's wordt gestraft om die "luxe" te genieten? Of zie ik dat nu verkeerd?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Basjuh1981 » do 01 jun 2017, 18:15

^^ Dat zie je goed. In NL iemand iets "gunnen" die er voor gewerkt heeft is namelijk vies. Daarom is nivelleren hier ook zo'n feestje 8-)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » do 01 jun 2017, 22:53

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » do 01 jun 2017, 23:02

Dank je om m'n rhetorische vraag te hebben beantwoord, jouw standpunt krijg ik er gratis bij.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door martwout2 » vr 02 jun 2017, 10:54

Het eerste wat me opviel bij dit plan van de EU is hoe ze het met de tolwegen in Frankrijk gaan doen. Nu betaal je daar alleen op de peagewegen tol. Ga je dan straks met die kast ook op lokale wegen betalen?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » vr 02 jun 2017, 13:02

^^ Dat zou niet enkel in Frankrijk zo zijn, maar ook in Spanje, Italië, Portugal, Griekenland,...

Anderszijds denk ik gewoon dat je dan péage betaalt + km-heffing. Ik zie niet in hoe een politicus die kassa/kassa kans kan laten liggen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » za 03 jun 2017, 13:24

Het toont m.i. aan dat dit probleem ook niet op Europees niveau op te lossen is. Ieder land belast het autogebruik op zijn eigen manier en overal zal er weerstand ontstaan als de lasten voor autogebruik of -bezit zal stijgen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mhkamp » za 03 jun 2017, 14:20

^^ Nee? Waarom zijn we één Europa? Juist om die samenwerking toch?

Ik ben blij dat ik de grenzen over kan zonder enige controle, en ik ben blij dat ik (over het algemeen) één munt nodig ben. Maar dan houdt het wel op. Daar waar samenwerking écht nodig is faalt men keer op keer omdat 27 neuzen elk een andere richting op staan. Grenzen bestaan nog steeds, ondanks een grenzeloze EU.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » za 03 jun 2017, 14:30

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/02/br ... 5-a1519422
Conclusie

Het document van de Europese Commissie waaruit De Telegraaf citeert is slechts een discussiestuk. Het bevat geen voorstel om de kilometerheffing in de hele EU in te voeren. De Commissie zegt dit ook niet te willen. Ze doet alleen bescheiden voorstellen om bestaande wetgeving voor tolheffing aan te passen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 15:44

^^ Het is niet bepaald de eerste keer dat een discussiestuk van één of andere werkgroep van de EC het nieuws haalt als zijnde 'in te voeren beleid'. Veel media lijken ook niet te weten hoe de EU bestuurlijk in elkaar steekt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » za 03 jun 2017, 15:49

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door verfmeer95 » do 21 sep 2017, 20:58

NOS: Kilometerheffing vrachtwagens op formatietafel
Het nieuwe kabinet kiest mogelijk voor een bepaalde vorm van kilometerheffing voor vrachtverkeer. Het plan dat op de formatietafel ligt is om vervoerders per kilometer te laten betalen, waarbij vervuilende vrachtwagens het meest betalen.
De transportsector is hierover benaderd door de onderhandelende partijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) vindt het op zich een logische gedachte. Directeur Toet: "Onze buurlanden hebben ook zo'n systeem."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » do 21 sep 2017, 21:05

NOS schreef:België en Duitsland hebben al een dergelijke heffing, die Nederlandse vervoerders ook moeten betalen zodra zij de grens over gaan. Buitenlandse vervoerders betalen in Nederland niets.
Weer een gevalletje van geen research doen: buitenlandse vrachtwagens betalen in Nederland wel degelijk belasting, via het Eurovignet. Dit is de belasting zware motorrijtuigen (BZM) die zo ook door buitenlandse vrachtwagens betaald wordt. Dit is een flat fee, € 8 per dag of € 1250 per jaar (meer als je een oudere euronorm hebt). Het brengt jaarlijks € 166 miljoen op (aandeel Eurovignet in Nederland).

Kritiek is er echter al jaren op het Eurovignet: het is veel te goedkoop. Voor € 1250 per jaar heb je de belasting voldaan in Denemarken, Luxemburg, Nederland en Zweden (vroeger ook in België en Duitsland).

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mhkamp » vr 22 sep 2017, 19:54

^^ Dus dat 'niets' is dus deels waar.

In Duitsland en België betaald een transportbedrijf per kilometer, eventueel per aantal assen (D), en de milieunorm. Dat voelt vat beter in de portemonnee dan een goedkoop eurovignet. En dat is misschien de redenen dat er in Nederland nog oudere wagens rondrijden die niet per sé in bijvoorbeeld het centrum van Rotterdam of Utrecht komen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie