Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » di 30 okt 2018, 19:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » di 30 okt 2018, 19:21

^^ In België zitten we met een wegennet uit de jaren 70 met de capaciteit die toen als ruim werd beschouwd. Daar is sindsdien eigenlijk fundamenteel niks aan veranderd. Spitsstroken, fietsostrades ten spijt, dat is randje symboolpolitiek en op z'n best een doekje voor de rechterarm terwijl het bloedt uit de linker. Circulatieplannen, LEZ's en dergelijke zorgen eigenlijk voor nog meer filevorming.

Een degelijke oost-west en noord-zuid verbinding doorheen België die niet via Antwerpen, Brussel of Luik verloopt zou getuigen van realiteitszin. Oosterweel is ondertussen ook al zodanig light geworden dat ook die "oplossing" eigenlijk eerder GTI-vormen begint aan te nemen.

E17, E40, E34, E313, E42 zouden niet 2x2 of 2x3 moeten zijn maar gewoon 2x4 of 2x5. R0 en R1 zijn ondertussen zo hopeloos ondermaats dat zelfs de geplande verbredingen eigenlijk meer berekend zijn op een capaciteit van de jaren 90 en niet voor 2020+

Ja, dat kost enorm veel geld, maar met een tekort van 8 miljard nog voor 3 miljard aan vliegtuigjes kopen, dan kan een extra 3 miljard - die er ook niet is - ook wel geïnvesteerd worden in iets wat de belastingbetaler op zich van dichterbij beleeft als zijnde nuttig.

Maar laten we vooral gewoon rekeningrijden, opeens gaan openingsuren van werk, scholen en winkels zodanig opschuiven dat iedereen op een lege baan rijdt en daar graag voor gaat betalen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » di 30 okt 2018, 19:59

jelger schreef: di 30 okt 2018, 19:10Beschrijf eens hoe het wegennet van ondermaats naar adequaat gebracht kan worden. ;)
De ambitie uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) uitvoeren. 2x3 op achterlandverbindingen, 2x4 op drukke interstedelijke corridors en verder maatwerk waar nodig. Dat zal de files ongetwijfeld niet helemaal oplossen, en zeker niet op een regenachtige herfstdag met tig ongevallen, maar het maakt het wegennet wel robuuster. Je ziet dat de recente wegverbredingen al veel geholpen hebben om de duur en intensiteit van de congestie te verminderen, die is in Nederland duidelijk minder dan in België, Parijs en Duitsland. Het is echter nog lang niet af en het wegennet is een keten dat verder ontwikkeld moet worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » di 30 okt 2018, 20:12

Volgens mij is het achterliggende probleem dat werkgelegenheid steeds verder centraliseert en betaalbare huisvesting rondom deze werkgelegenheidsconglomeraten steeds minder te vinden is. Daar hoor je de overheid nauwelijks tot niet over... :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Piles » di 30 okt 2018, 21:06

^^ hear hear
Alle werkgelegenheid in de grote Randstad, maar wonen onbetaalbaar.
Ja, dan moet je wel elke dag 50+ km reizen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mhkamp » di 30 okt 2018, 21:51

^^ :D En als ik in de spits op de A7 richting Bad Nieuweschans rij en ik hoor de files van 20 minuten of langer.... Veel plezier :woop:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door GuteFahrt » di 30 okt 2018, 22:07

^^ Totdat je weer vanaf Bad Zwischenahn tot Neuenkruge en in Oldenburg aan mag schuiven.

:mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » di 30 okt 2018, 22:17

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mhkamp » di 30 okt 2018, 22:18

GuteFahrt schreef: di 30 okt 2018, 22:07 ^^ Totdat je weer vanaf Bad Zwischenahn tot Neuenkruge en in Oldenburg aan mag schuiven.

:mrgreen:
:mrgreen: Dan zijn we er bij Westerstede er al lang weer af.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » di 30 okt 2018, 22:24

jelger schreef: di 30 okt 2018, 22:17En er zal wat gedaan moeten worden aan (het verlagen van) de noodzaak om te reizen met de auto (of OV).
Met thuiswerken kan potentieel meer aan de files gedaan worden dan veel andere flankerende oplossingen uit het "beter benutten" of "slimmer" domein. Ik werk ook een dag in de week thuis, maar de meesten kiezen dan voor de vrijdag blijkbaar.

Toch wel apart dat ondanks alle mogelijkheden van de ICT in de afgelopen 20 jaar, het thuiswerken toch wel een relatief nicheproduct is gebleven. Ik denk niet dat er veel werkgevers zijn die het goed vinden dat je 3 dagen of meer thuiswerkt in de week. Op mijn werk zijn er ook regels voor. Thuiswerken heeft voordelen en nadelen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door DjIdee » wo 31 okt 2018, 7:17

Behoorlijk zelfs... IT'er, veel middelen en mogelijkheden tot thuiswerken, maar veel werk wat ik doe is 'team' work. En kennis en kunde deel je veel sneller als je bij elkaar op de zaal zit, elkaar ontmoet bij de koffie of even naar iemand kan toelopen bij een vraag. Alle andere middelen ten spijt (van bellen en mail tot slack & skype/hangouts), die zijn lang niet zo effectief.

Spitsmijden doe ik wel graag, om 7u (of eerder indien mogelijk) starten op een opdracht, en voor de middagdrukte weer aan richting huis is wel zo prettig. En op de dagen met de kids wegbrengen (vrouw in het onderwijs en minder flexibel met uren/tijden/thuiswerken) soms uurtje eerder opstaan, alvast wat werk doen, dan de ochtendrituelen met de kids en vervolgens doorrijden richting werk. Maar dan zit je er wel middenin :( Al blijft de A7 (Marum - Groningen op dit moment) vaak net wel/net niet rijden, soms wel stevige files (los van incidenten)... Maar voordat dit wegvak in de file top 50 komt / MIRT zijn we 10 jaar verder, ipv nu alvast beginnen met processen en procedures.
Dagen dat we beide werken zitten de kids om 7u al op de kinderopvang / bso (1 schoolgaand, de ander nog niet). Beide in hetzelfde pand. En die is vrij flexibel, hoor dat dat elders niet zo vroeg kan.

KMheffing gaat mogelijk meer sturen op veranderend gedrag van hen die wel de keuzes hebben, en als het maar een procent of 10 is, is het al erg fijn. De grens tussen congestie en blijven rijden is volgens mij niet zo heel groot. Samen met de nodige infrastructurele maatregelen (niet alleen op het hoofdwegennet, veel congestie is ook afkomstig van een slechte doorstroom op het aansluitend own).

En ja, werk centraliseert steeds meer in de steden, en wonen steeds meer daarbuiten. Iedereen heeft recht op een huis met tuin hoor ik veel mensen zeggen. En in de stad vind je die minder snel voor een acceptabele prijs. Ik woon voor iets meer dan 2 ton (eind 2012 gekocht) in een royale 2 onder 1 kap woning. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om in de stad Groningen te gaan wonen, of meer richting de Randstad waar onze core business zit (detachering)...
Vind het ook een falen van beleid. Wel nieuwe wijken bouwen in de periferie, wel alleen maar kantoren faciliteren op 'A' locaties, maar niet het bijbehorende wegennet aanpassen.

Eigenlijk zou men het moeten omdraaien. Een stad als Almere, of bv het enorm uitbreiden van bv een Amersfoort/Harderwijk, mag pas starten als onderliggende infrastructuur tegelijkertijd is aangepast. Zoals je nu ook eigenlijk geen pand mag opleveren zonder rioolaansluiting, water, elektra en enige vorm van verwarming (vaak gas). Zowel OWN, Hoofdwegennet als OV. Dat wettelijk vastleggen is een enorm pressiemiddel richting de overheid (immers, voor gemeenten (en rijksoverheid) een enorme inkomstenbron), maar die gaan dan ook de projectontwikkelaars en mensen met stevige grondposities aan de deur krijgen. En dan krijg je het effect wat je zou willen hebben, dat je bij planologische ontwikkelingen, ook de bijbehorende infrastructuur direct gaat meenemen, zoals ooit in het Rijkswegenplan wel een ruwe schets was gekoppeld aan het toenmalige beleid/verwachting.

En ja, in mindere tijden, betekend dat dat ik voor mijn opdrachten flink verder moet rijden, en dan zit ik ook zo boven de 60k per jaar. Nu met vooral Groningen/Leeuwarden/Zwolle zit ik onder de 30k. Dus als er een kmheffing komt, dan ook graag een plaats/wegvak afhankelijke, ipv een algemen, want de meeste stukken die ik rij, zijn geen file top 50 vakken. Even los van het feit dat we met de brandstofaccijnzen al lange tijd een kmheffing hebben (nog gekoppeld aan de milieuprestatie ook, hoe mooi is dat).

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door captain007 » wo 31 okt 2018, 8:11

Chris schreef: di 30 okt 2018, 22:24Toch wel apart dat ondanks alle mogelijkheden van de ICT in de afgelopen 20 jaar, het thuiswerken toch wel een relatief nicheproduct is gebleven.
Zelf werk ik een dag in de week thuis op vrijdag. Dat is ook omdat de klant waar ik zit dit accepteert. Er zijn anno 2018 nog steeds bedrijven die thuiswerken niet de normaalste zaak van de wereld vinden :shutup:. En het idiote is dat ze wel vaak de infrastructuur hebben om dit te kunnen faciliteren. Wat dat betreft heeft het ook ontzettend veel met bedrijfsculturen te maken en die blijken toch veel lastiger aan te passen dan je denkt. Daarnaast deel ik ook de mening van DjIdee dat het iets is wat niet altijd werkbaar is. Als je veel overleggen hebt, merk je dat fysieke meetings toch vaak meer opleveren dan een conference call. Dus het kan wat mij betreft zeker werken voor 1 a 2 dagen in de week, maar meer wordt al een stuk lastiger werken in teamverband.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Basjuh1981 » wo 31 okt 2018, 8:28

jelger schreef: di 30 okt 2018, 22:17
Vinny schreef: di 30 okt 2018, 20:12 Volgens mij is het achterliggende probleem dat werkgelegenheid steeds verder centraliseert en betaalbare huisvesting rondom deze werkgelegenheidsconglomeraten steeds minder te vinden is. Daar hoor je de overheid nauwelijks tot niet over... :facepalm:
De oplossing is ook niet nog meer satellietsteden bouwen zoals Zoetermeer of Almere e.c. De oplossing is ook niet alleen maar meer asfalt.

Probleem is te complex om in een paar "simpele" (hetzij kostbare) ingrepen te vatten. Zolang teveel mensen tegelijkertijd naar dezelfde plek(ken) reizen en die groei in aantal reizigers ook niet een halt toe is te roepen is het vechten tegen de bierkaai. Er zal hoe dan ook meer gespreid moeten worden qua tijd maar ook qua bestemmingen. En er zal wat gedaan moeten worden aan (het verlagen van) de noodzaak om te reizen met de auto (of OV).

Dit kan echt niet alleen een overheidsding zijn. We dienen allemaal eigenaar van het probleem en dus oplossing moeten worden, als het ons tenminste genoeg kan schelen.

En aan dat laatste twijfel ik serieus nog wel eens.
De bevolkingstoename mag ook wel eens ingedamd worden. De vergrijzing is nog zo slecht niet.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door DjIdee » wo 31 okt 2018, 8:54

^^
Jawel, die werken niet, en kosten wel geld (en zorg (dus handenwerk))...

Heel sterk gepolariseerd.... Maar kijk eens wat het effect daarvan is in bv Japan, wat daar nu speelt mbt uitdagingen, is ook hier de toekomst.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Basjuh1981 » wo 31 okt 2018, 9:23

Die hebben wel jarenlang gewerkt. En geven nu ook wat geld uit. Ze kosten nu wat meer wat betreft zorg, maar dat is volkomen logisch.

Het probleem met vergrijzing lost zich vanzelf op.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door DjIdee » wo 31 okt 2018, 9:47

^^
Niet vanzelf, dat is nou precies waar Japan tegenaan loopt
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/06/ja ... t-a1605544

Maar goed, zo gaan we wel verder offtopic, behalve dat rekeningrijden juist de 'plezierritjes' uit de spitsen zou kunnen halen.. Al zitten er tegenwoordig ook grootouders tussen op weg naar hun kleinkinderen om een dag op te passen terwijl de ouders naar het werk zijn

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door GuteFahrt » wo 31 okt 2018, 11:31

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » wo 31 okt 2018, 11:34

Bangmakerij. Een treinkaartje van 30 euro wordt dan 90 cent duurder. (30 * 1,06 = 31,80 en 30 * 1,09 = 32,70). Daar gaan mensen echt niet voor over stappen op de auto, nog los van het feit dat een heel groot deel van de treinreizigers niet zelf voor zijn reis betaalt en dus sowieso niet gevoelig zijn voor beprijzing.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » wo 31 okt 2018, 20:10

De bevolkingstoename mag ook wel eens ingedamd worden. De vergrijzing is nog zo slecht niet.
De Gaza-strook en dergelijke gebiedjes mogen wel eens geboortebeperking gaan overwegen, in de EU niet:
https://www.baby-wereld.nl/geboortecijf ... en-europa/

Gemiddeld moeten vrouwen 2 kinderen krijgen om de bevolking op lange termijn stabiel te houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » wo 31 okt 2018, 20:23

Telegraaf 31 Oktober schreef:’Elektrische auto zorgt voor meer files’

Den Haag - Het ’groenste kabinet ooit’ zorgt voor meer files met de ambitie om mensen massaal aan de stekkerauto te krijgen. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) waarschuwt voor de schaduwzijde van elektrisch rijden. „De aanschafprijs van elektrische auto’s is hoog, maar het gebruik is juist goedkoper. Mensen hoeven bijvoorbeeld geen accijns te betalen”, zegt PBL-programmaleider verkeer en vervoer Hans Hilbers. „Als automobilisten minder kosten hebben, gaan ze vaker rijden.”

Zeker als de aanschaf van de stekkerauto voor meer mensen binnen bereik komt, gaat dit sneller leiden tot meer files, waarschuwt de deskundige. Hilbers attendeerde Kamerleden in een gesprek ook op het wegvallen van de accijnsinkomsten aan de pomp. Dit levert de schatkist nu jaarlijks ruim 8 miljard euro op.
Tijd voor de paniek om uit te breken in Den Haag. Het zou me niet verbazen als we in de komende jaren een flink media-offensief gaan krijgen waarin deze onzinnige logica (die andersom alvast duidelijk niet werkt) enthousiast over ons uitgestort gaat worden, om op die manier de 'weldenkende' mensen ervan te overtuigen dat een kilometerheffing echt noodzakelijk is.
Laatst gewijzigd door Ds79m op wo 31 okt 2018, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Coen Tunnel » wo 31 okt 2018, 20:37

^^ Alleen voor elektrische auto's dan, bij brandstofauto's wordt het gebruik al voldoende belast door accijnzen. :duck:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeff » wo 31 okt 2018, 22:11

Is er met rekening rijden ook rekening gehouden met Bussen & vrachtwagens?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rein » wo 31 okt 2018, 22:46

ehh, er is voorlopig nog helemaal geen sprake van rekeningrijden. Er zijn nog niet eens officiële plannen voor, dus ook niet voor wie wel en wie niet, hoe het geregeld zou moeten worden, kastjes etc.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Basjuh1981 » do 01 nov 2018, 8:47

Vinny schreef: wo 31 okt 2018, 20:10
De bevolkingstoename mag ook wel eens ingedamd worden. De vergrijzing is nog zo slecht niet.
De Gaza-strook en dergelijke gebiedjes mogen wel eens geboortebeperking gaan overwegen, in de EU niet:
https://www.baby-wereld.nl/geboortecijf ... en-europa/

Gemiddeld moeten vrouwen 2 kinderen krijgen om de bevolking op lange termijn stabiel te houden.
Maar goed dat we ze dan importeren :duck:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Peter » do 01 nov 2018, 9:41

Vinny schreef: wo 31 okt 2018, 20:10 Gemiddeld moeten vrouwen 2 kinderen krijgen om de bevolking op lange termijn stabiel te houden.
Ongeveer 2,5 voor volwassen en vruchtbare vrouwen. Je moet immers rekening houden met sterfte voor de gemiddelde moederleeftijd (25 of zo in NL) en vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen (of door een ziekte deze beter niet kunnen krijgen).
Als je meisjes (ook babies) meetelt in het gemiddelde wordt het uiteraard 2. Of 2,05 omdat er net iets meer jongens worden geboren dan meisjes. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » do 01 nov 2018, 20:04

In Nederland overlijden gelukkig maar heel weinig vrouwen voor ze de vruchtbare leeftijd hebben bereikt en is het percentage onvruchtbare vrouwen ook laag. Het enige dat ik wilde illustreren is dat de Nederlandse bevolking - zonder immigratie - naar krimp neigt. Echter omdat er immigratiepatronen bestaan (van arme landen in de wereld naar West-Europa en binnen Nederland van platteland naar stad) neemt de druk op steden wel toe, en nu zo toe dat het voor de gemiddelde werknemer én onbetaalbaar wordt om een woning in de stad te kopen én onbetaalbaar om in de stad te komen met de auto. Dat lijkt me sociaal geen wenselijke ontwikkeling, want dit vergroot de kloof tussen groepen burgers in Nederland. Het is gewoon enorm jammer dat dit bredere perspectief helemaal niet geschetst wordt, zowel niet in de media en niet in de politiek.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Km357 » do 01 nov 2018, 20:58

^^ En ieder nadekende burger zou eens goed moeten nadenken waarom dat zo is.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18187
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door mavas » do 08 nov 2018, 14:17

En ook vanochtend was het weer in het nieuws, dat de verkeersprestatie van auto's de 150 miljard heeft bereikt en dat daardoor de files monsterlijk lang zijn geworden, met als oplossing de Kilometerheffing. Zelfs een of andere voorzitter van de RAI was hier voor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » do 08 nov 2018, 14:23

mavas schreef: do 08 nov 2018, 14:17Zelfs een of andere voorzitter van de RAI was hier voor.
De Raivereniging vertegenwoordigt de belangen van autofabrikanten. Het idee is dat met een kilometerheffing de BPM afgeschaft kan worden, en het dus goedkoper wordt om auto's nieuw te kopen. In die zin is het niet verwonderlijk dat de rai voor zo'n scenario is. Zij komen niet op voor de belangen van autorijders, maar van automakers.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Kaaiman » do 08 nov 2018, 14:40

Ach stom, niet op de mediadiscussiekalender gekeken... :blabla:

Oktober: pietendiscussie
November: filediscussie
December: vuurwerkdiscussie
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie