Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rene » di 21 feb 2017, 10:37

JGB07 schreef:Zoals eerder aangegeven: laten we Jan Modaal omarmen, de forens toejuichen en gewoon de files oplossen zonder de rekening wéér bij hem neer te leggen.
Helemaal mee eens. Het feit dat de linkse grachtengordelpartijen met hun ideeën de gewone man/vrouw enkel maar op extra lasten wil zadelen en tezelfdertijd in een keurslijf wil dwingen qua levensstijl, maakt dat ik nooit op die partijen meer zal stemmen.
Forensisme is nodig omdat we met de Wet op de Ruimtelijke Ordening nu zo'n 50 jaar geleden Nederland op slot hebben gedaan. Daar ligt de werkelijke reden van de exhorbitante huizenprijzen in Nederland die moeten worden opgebracht door gewone mensen met gewone inkomens - die dat ook alleen maar kunnen door met anderhalf inkomen op enige afstand van de stad te gaan wonen en als forens te gaan leven. En met al die RO-wetgeving die bouwen overal verbiedt kan links Nederland lekker wegmijmeren bij alle grassprieten die onbebouwd blijven, en konden rechtse onroerend-goed-rakkers fors geld verdienen aan de gecreëerde schaarste. Ik denk trouwens niet dat de Omgevingswet daar echt verandering in gaat brengen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » di 21 feb 2017, 10:44

Pino schreef:Het ontmoedigen van bedrijvigheid door winst en vermogen extra zwaar te belasten lijkt me nogal funest voor economie en creëren van nieuwe werkgelegenheid die niet uit belastingcenten hoeft te worden betaald. Maar goed, dat is een stommiteit van links die diep zit
en waarom ik dus nooit aan die kant van het politieke spectrum zal stemmen.
Alle linkse partijen op dit gebied op één hoop gooien is niet nodig. De SP is nog altijd fel tegenstander van de kmheffing.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Kaaiman » di 21 feb 2017, 14:21

De SP is dan ook geen grachtengordelpartij, maar eerder een arbeidersbuurt- c.q. volksbuurtpartij. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door jelger » di 21 feb 2017, 14:34

Die halen het geld dat anders via de km heffing binnenkomt wel via de loonheffing.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 14:37

Het is ook logisch dat de SP tegen de kilometerheffing is. Hun achterban zal vaker dan gemiddeld op een slecht met het OV bereikbare plek werken, zoals op een bedrijventerrein of industrieterrein. Zij zouden het zwaarst getroffen worden omdat dergelijk werk vaak al niet heel goed betaalt. Netto kom je dan op het bijstandsniveau uit zoals in het rekenvoorbeeld van € 2.000,- per maand even geleden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » di 21 feb 2017, 15:22

^^ Omgekeerd zijn veel van de banen in de 'SP-hoek' dan ook weer van een soort dat je ze dichterbij huis kunt krijgen, zodat je minder kilometers maakt. Hoeft kilometerheffing niet eens negatief voor je uit te pakken.

Hoe dan ook, waar ik het had over denkfouten in de linkse hoek, had dat niet (langer) te maken met kilometerheffing. Maar met de wens om ondernemers op allerlei manieren zwaarder te belasten, zonder je te realiseren dat je daarmee uiteindelijk de werknemers treft. Omdat een kleiner deel van de winst weer terug kan worden gebracht in een onderneming en kapitaalverschaffers ook minder bereid zullen zijn om te investeren in ondernemingen doordat er zoveel aan belasting moet worden afgetikt. En minder investeringen betekent vrijwel altijd minder werkgelegenheid. Of dat er meer werk zal worden verricht onder nulurencontracten, door ZZP'ers enzovoort - ook zaken waar linkse partijen zo zwaar op tegen zijn. Mag ik toch weer pleiten voor dat Zweede model: belast winst uit onderneming relatief laag; daarmee ontstaat werkgelegenheid waarmee werkgevers én werknemers een behoorlijk luxe verzorgingsstaat kunnen financieren.
Rene schreef:Forensisme is nodig omdat we met de Wet op de Ruimtelijke Ordening nu zo'n 50 jaar geleden Nederland op slot hebben gedaan. Daar ligt de werkelijke reden van de exhorbitante huizenprijzen in Nederland die moeten worden opgebracht door gewone mensen met gewone inkomens - die dat ook alleen maar kunnen door met anderhalf inkomen op enige afstand van de stad te gaan wonen en als forens te gaan leven. En met al die RO-wetgeving die bouwen overal verbiedt kan links Nederland lekker wegmijmeren bij alle grassprieten die onbebouwd blijven, en konden rechtse onroerend-goed-rakkers fors geld verdienen aan de gecreëerde schaarste. Ik denk trouwens niet dat de Omgevingswet daar echt verandering in gaat brengen.
West-Nederland is in mijn optiek een redelijk geslaagde balans tussen een zeer compacte stad (laten we zeggen model London of Hong Kong, met alle ongemakken daarvan) en een zeer uitgestrekte verzameling suburbs volgens model Amerikaanse prairie. Het probleem is dat hier aan twee kanten tegenaan wordt getrapt: je hebt politiek links dat niet kan aanvaarden dat deze ruimtelijke ordening forensisme, en forensisme over snelwegen in het bijzonder, onvermijdelijk maakt. En je hebt de inwoner van suburbia die, internationaal bezien, eigenlijk behoorlijk goed is voorzien van woningen met tuintjes etc., maar die nog meer voor minder wil hebben. Spreekwoordelijk het liefst een pand op een toplokatie in de centrale stad dat je kunt financieren op één inkomen, waarna je ook nog drie keer per jaar lekker op vakantie kunt. Sorry - meer voor minder kun je krijgen in de grote steden ergens in de Amerikaanse leegte en in de lege gebieden van Nederland, maar niet in de Randstad. Resteert politiek rechts, dat misschien zelf een achterban van meeprofiterende projectontwikkelaars heeft, maar in ieder geval nog redelijk zijn best doet om meer huizen en meer asfalt mogelijk te maken, om daarmee recht te doen aan het gekozen model.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Jeroen » di 21 feb 2017, 15:32

De lage en middeninkomensgroepen waar de SP voor op komt kennen ook vaak veel slechtere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals geen of een zeer beperkte reiskostenvergoeding (laat staan een leaseauto).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » di 21 feb 2017, 15:42

Pino schreef:^^ Omgekeerd zijn veel van de banen in de 'SP-hoek' dan ook weer van een soort dat je ze dichterbij huis kunt krijgen, zodat je minder kilometers maakt. Hoeft kilometerheffing niet eens negatief voor je uit te pakken.
Voor de horeca of retail zal dat inderdaad opgaan, maar in de industrie en logistiek zijn wat grotere forensafstanden niet ongebruikelijk. Zeker in zuid/oost/noord-Nederland. Laten we wel wezen, we hebben het tot nu toe over afstanden van zo'n 30 kilometer. Dat is nog niks extreems, en ligt dicht bij het Nederlands gemiddelde. Voor mensen die 40, 50 of 60 kilometer reizen zal het aanzienlijk duurder uitvallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » di 21 feb 2017, 17:42

Jeroen schreef:Alle linkse partijen op dit gebied op één hoop gooien is niet nodig. De SP is nog altijd fel tegenstander van de kmheffing.
"Nog altijd fel tegenstander" suggereert dat de SP er al jaren tegen vecht, maar dat is bepaald niet het geval. In het partijprogramma van de vorige verkiezingen waren ze nog voorstander:
Ds79m schreef:SP:
-Voor personenauto’s en bestelwagens wordt een kilometerheffing ingevoerd. Het tarief is 6 cent per kilometer en wordt via een eenvoudig systeem geïnd, bijvoorbeeld via de kilometerteller. De wegenbelasting wordt tegelijk afgeschaft. Het tarief is zodanig gekozen dat deze maatregel structureel neutraal is voor het EMU-saldo.
-Voor vrachtwagens wordt een kilometerheffing ingevoerd. Het tarief is 15 cent per kilometer en wordt gedifferentieerd naar milieu- en geluidskenmerken. De wegenbelasting en het eurovignet worden tegelijk afgeschaft. Met deze heffing wordt structureel 0,7 mld euro per jaar opgehaald.
-De onbelaste kilometervergoeding blijft min of meer bestaan, alleen niet voor lease-auto's.
(Klik hier voor meer info).

Wat dat betreft kan het best zijn dat de SP nu tegenstander is, maar met dit verleden is het op zijn minst onwaarschijnlijk dat de partij zich er al te sterk tegen zou verzetten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » di 21 feb 2017, 17:51

Pino schreef:West-Nederland is in mijn optiek een redelijk geslaagde balans tussen een zeer compacte stad (laten we zeggen model London of Hong Kong, met alle ongemakken daarvan) en een zeer uitgestrekte verzameling suburbs volgens model Amerikaanse prairie. Het probleem is dat hier aan twee kanten tegenaan wordt getrapt: je hebt politiek links dat niet kan aanvaarden dat deze ruimtelijke ordening forensisme, en forensisme over snelwegen in het bijzonder, onvermijdelijk maakt. En je hebt de inwoner van suburbia die, internationaal bezien, eigenlijk behoorlijk goed is voorzien van woningen met tuintjes etc., maar die nog meer voor minder wil hebben. Spreekwoordelijk het liefst een pand op een toplokatie in de centrale stad dat je kunt financieren op één inkomen, waarna je ook nog drie keer per jaar lekker op vakantie kunt. Sorry - meer voor minder kun je krijgen in de grote steden ergens in de Amerikaanse leegte en in de lege gebieden van Nederland, maar niet in de Randstad. Resteert politiek rechts, dat misschien zelf een achterban van meeprofiterende projectontwikkelaars heeft, maar in ieder geval nog redelijk zijn best doet om meer huizen en meer asfalt mogelijk te maken, om daarmee recht te doen aan het gekozen model.
Afgelopen vrijdag nog een vrouw gesproken over de huizenmarkt in Amsterdam, ze werd redelijk giftig toen ik voorstelde dat als ze minder geld zou uit willen geven aan een huis ze is aangewezen op een randgemeente. Maar ze heeft zelf gekozen voor een mooie baan op een toplocatie in de Randstad. Dan ben je ook meer geld kwijt aan fatsoenlijke huisvesting (maar haar salaris is ongetwijfeld hoger dan dat van mij)

Ik heb overigens niet het idee dat het verder erg leeft. Veel van de (Randstedelijke) suburbs vallen tegenwoordig onder het "Middelland", daar is momenteel een serie over op Eén Vandaag. De meeste mensen klagen over slechtere zorg, meer Marokkaanen in de wijk en randgroepjongerenoverlast. Niet of nauwelijks over files.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » di 21 feb 2017, 18:12

Vinny schreef:Afgelopen vrijdag nog een vrouw gesproken over de huizenmarkt in Amsterdam, ze werd redelijk giftig toen ik voorstelde dat als ze minder geld zou uit willen geven aan een huis ze is aangewezen op een randgemeente. Maar ze heeft zelf gekozen voor een mooie baan op een toplocatie in de Randstad. Dan ben je ook meer geld kwijt aan fatsoenlijke huisvesting (maar haar salaris is ongetwijfeld hoger dan dat van mij)
Gelukkig is de wens om voor weinig riant te wonen breed gedragen in de Randstad. Zelf herken ik het natuurlijk ook, inclusief op enig moment het besef dat een ruimere gezinswoning me binnen de gewilde delen van Amsterdam waarschijnlijk niet gegeven zou zijn. Natuurlijk jammer voor je droom om ergens fantastisch te zitten, en niet forens te worden in zo'n saaie randgemeente, maar you cannot have it all. In Amsterdam zou er nog iets van een tussen-oplossing kunnen bestaan in de vorm van luxere appartementen, maar de markt daarvoor lijkt redelijk klein (er zit toch iets van een tuin in het DNA van de moderne Nederlander). De behoefte van de Gemeente Amsterdam om die markt een beetje te bedienen lijkt ook vrij klein. En was er eens een plan in de vorm van de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland, staat het onder zware druk omdat UNESCO-werelderfgoed-status in gevaar zou kunnen komen door hoogbouw binnen een paar kilometer van de grachtengordel...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rogier » di 21 feb 2017, 18:35

Ik kan daar hard om lachen. Mensen die lopen te zeuren over de hoge huizenprijzen in Amsterdam, maar tegelijk wil men voor geen goud in Almere of elders wonen, terwijl daar voor relatief weinig geld een goede \ ruime woning kunt kopen.
Om in het Engels te zeggen: There is no such thing as a free lunch.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » di 21 feb 2017, 19:44

Pino schreef:n was er eens een plan in de vorm van de Sluisbuurt op het Zeeburgereiland, staat het onder zware druk omdat UNESCO-werelderfgoed-status in gevaar zou kunnen komen door hoogbouw binnen een paar kilometer van de grachtengordel...
Je kunt het historische centrum niet groter maken dan het nu is. Tenzij je de binnenstad zelf sloopt en dat is gewoon ook een tamelijk bizar alsniet dom idee.

Ik ben er veel meer voor dat de werkgelegenheid gewoon meer wordt gedecentraliseerd zodat mensen in de suburbane gebieden en in middelgrote steden ook gewoon een leuke baan kunnen hebben in hun eigen omgeving. Feit is dat in een rap tempo dit soort decentrale kantoren worden opgeheven ten favoeure van een super-locatie in de Randstad. Dat levert én meer ontevreden forensen en meer files op...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » di 21 feb 2017, 20:19

Vinny schreef:Je kunt het historische centrum niet groter maken dan het nu is. Tenzij je de binnenstad zelf sloopt en dat is gewoon ook een tamelijk bizar alsniet dom idee.
Met slopen en herbouwen maak je datzelfde stuk stad ook nog steeds niet groter. ;) Wel kun je dan meer mensen kwijt op dezelfde oppervlakte. Hoe dan ook, binnenstad slopen lijkt me geen oplossing, maar in de gewilde wijken om de binnenstad heen (inmiddels vrijwel alles binnen de A10, zelfs delen van Noord) wordt van tijd tot tijd een gebied herontwikkeld. Hoogbouw blijkt daar al decennia feitelijk geen optie, met als gevolg dat nieuw woningaanbod binnen de A10 amper de alsmaar toenemende vraag kan bijbenen. En dan raar opkijken dat die markt oververhit is.
Ik ben er veel meer voor dat de werkgelegenheid gewoon meer wordt gedecentraliseerd zodat mensen in de suburbane gebieden en in middelgrote steden ook gewoon een leuke baan kunnen hebben in hun eigen omgeving. Feit is dat in een rap tempo dit soort decentrale kantoren worden opgeheven ten favoeure van een super-locatie in de Randstad. Dat levert én meer ontevreden forensen en meer files op...
Het is een soort bedrijfseconomische realiteit dat dit aan het gebeuren is. Kun je niet leuk vinden, maar ik geloof als gezegd niet zo in linkse redeneringen van het slag "dan belast je het maar." Verdere centralisatie in de Randstad (en binnen de Randstad in toenemende mate rond Amsterdam) lijkt mij een gegeven voor de komende tijd. Waar de overheid dan beleid omheen mag bouwen teneinde die frustraties een beetje te beperken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Vinny » di 21 feb 2017, 20:27

Pino schreef:maar you cannot have it all.
Er zijn weinig dingen die niet binnen drie muisklikken bereikbaar zijn. Maar goed, ik heb soms ook wel een beetje het idee dat mensen daar nog niet helemaal aan gewend zijn geraakt. Veel werk bestaat uit het schrijven van codes. Dat kun je in Sillicon Valley en in het sexy klinkende Zürich. Maar ook wel op een onbewoond eiland in principe :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » di 21 feb 2017, 20:47

^^ Zolang je werk in je eentje doet, of desnoods in teams die via Skype in contact staan, werkt dat. Maar bedrijven hechten grote waarde aan elkaar met regelmaat echt in de ogen kunnen kijken. Op een centrale locatie. Die overigens ook handig is als plek om teams een beetje uit te breiden met nieuw talent dat je in West-Nederland nu eenmaal wat makkelijker tegenkomt dan in Friesland. Het is de reden dat ook in de tech zoiets bestaat als Silicon Valley: het werk kun je overal doen waar een computer met internet is, omgevingsfactoren zorgen ervoor dat di succesvolle tech-startup eerst Bolsward verlaat voor een grotere stad en bij echte groei op enig moment een tech hub de vestigingsplaats zal worden.

Privé kun je veel met drie muisklikken bij je krijgen, maar de levendigheid en diversiteit van een grote stad niet. Of het nu gaat om de mogelijkheid om iedere zaterdag ergens anders koffie te drinken, kunst en cultuur of weet ik veel wat, het geeft een aantrekkingskracht aan de grote steden die het platteland en forensensteden absoluut missen. Wat natuurlijk weer een factor is die zorgt voor talent in de stad, wat weer bedrijvigheid aantrekt enzovoort.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door hneel » di 21 feb 2017, 20:59

Jeroen schreef:Alle linkse partijen op dit gebied op één hoop gooien is niet nodig. De SP is nog altijd fel tegenstander van de kmheffing.
Dit is een stukje uit 2010. Inmiddels heeft de SP het roer omgegooid en is nu warm voorstander van kilometerheffing.
Om precies te zijn: bij de vorige verkiezingen hadden ze het al in hun programma gestopt, maar gaven ze er nog geen ruchtbaarheid aan.

Voor mij heeft de SP nu echt afgedaan. Ze waren toch al niet zo auto-vriendelijk; tegen meer asfalt en tegen verhoging naar 130.

Andere vraag: welke concrete tarieven hebben de verschillende partijen eigenlijk dit keer in gedachten? (prijs per kilometer dus)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door DjIdee » di 21 feb 2017, 22:40

Vinny schreef:
Pino schreef:maar you cannot have it all.
Er zijn weinig dingen die niet binnen drie muisklikken bereikbaar zijn. Maar goed, ik heb soms ook wel een beetje het idee dat mensen daar nog niet helemaal aan gewend zijn geraakt. Veel werk bestaat uit het schrijven van codes. Dat kun je in Sillicon Valley en in het sexy klinkende Zürich. Maar ook wel op een onbewoond eiland in principe :yes:
Moet je daar wel met je team gaan zitten. Inmiddels redelijk wat ervaringsjaren in de IT wereld (met name kwaliteit)...

Hoe meer afstand en minder directe afstemming (praten/interactie, geen rapportages of andere lapmiddelen) hoe groter het risico dat je niet (op tijd) krijgt wat je wil hebben. Een goed team in 1 hok met de juiste faciliteiten, mandaat en middelen is nog altijd veruit het meest effectief in de IT.

En ja, ben op vrijdag einde ochtend wel eens in de auto gesprongen van Leeuwarden naar Amsterdam om daar een team te ondersteunen met een probleem wat zich vrij spontaan voordeed en waar direct contact/overleg echt wel een pre was. Samen analyseren en de stappen doorlopen. Einde middag was het rond, terwijl als we dan heen en weer waren gaan mailen, of elk uur een statuscall via skype of weet ik allemaal wat voor methodes, we in het weekend nog bezig waren geweest.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » wo 22 feb 2017, 9:32

^^ Ik werk in een totaal andere sector, maar mijn ervaring is niet anders. Dat werkt zo binnen mijn eigen team, en wanneer mensen uit mijn team support geven aan teams elders. Dat werkt prima via e-mail en telefoon zolang het werk overzichtelijk is, maar op enig moment kun je niet anders dan in het vliegtuig stappen om met elkaar in één ruimte te zitten. Alle alternatieven zorgen voor teveel verlies van informatie, wat je je niet kunt veroorloven wanneer het werk complexer wordt of onder grote tijdsdruk staat.

Betekent natuurlijk best dat commoditised werk nog heel redelijk buiten de centrum-lokatie kan gebeuren, wat zich in mijn omgeving dan ook uit in mogelijkheden om delen van je werk thuis te doen. En natuurlijk kun je commoditised delen van je onderneming best verplaatsen naar perifere plaatsen. Die plaatsen kunnen echter niet al te perifeer zijn, want je wilt wel toegang tot een voldoende brede arbeidsmarkt waar je voldoende krachten van voldoende kwaliteit kunt vinden. Dat uit zich er in Nederland niet voor niets voor dat veel bedrijven hun ondersteunende functies concentreren op perifere lokaties in het dichterbevolkte gedeelte van het land (Randstad of aansluitende stadsregio's in Noord-Brabant en Gelderland; heel soms in de stedelijke regio's Twente of Zuid-Limburg). En dat er in de rest van het land een langzame brain drain aan de gang is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door waldo79 » wo 22 feb 2017, 13:22

commoditised
Ik ben je kwijt :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Pino » wo 22 feb 2017, 15:38

^^ Sorry, teveel management-gelul. Dat zal me leren :wall:

Doelde op redelijk gestandaardiseerde processen, werk dat inhoudelijk eigenlijk iedere keer min of meer hetzelfde is. Zodat het minder wenselijk is om met complete teams bij elkaar te zitten om het wiel uit te vinden, en je het makkelijker kunt verrichten op plaatsen waar je de talenten wat minder makkelijk van een boom plukt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door waldo79 » wo 22 feb 2017, 15:45

Aha, ik begrijp je ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rein » wo 31 mei 2017, 13:38

De Europese Commissie heeft vandaag een voorstel gedaan om mobiliteit en vervoer in Europa te moderniseren. Volgens het FD wil de EC onder meer tolvignetten af schaffen en alleen nog tol te heffen op basis van gereden kilometers. Landen zouden niet verplicht worden om mee te doen, maar als zij tolheffing invoeren of hiermee willen doorgaan, moeten zij wel voldoen aan Europese voorschriften. Voor vrachtwagens zouden de wijzigingen in 2023 in moeten gaan, voor personenauto's is dat vier jaar later. In het nieuwe systeem is het niet meer nodig om aan de grens vignetten aan te schaffen, alles zou elektronisch moeten verlopen via herkenning van de nummerplaten.
Europese Commissie schreef: Europa in beweging: Commissie werkt aan schone, concurrerende en geconnecteerde mobiliteit

De Europese Commissie onderneemt actie om mobiliteit en vervoer in Europa te moderniseren. Dat moet de sector helpen om concurrerend te blijven tijdens een sociaal verantwoorde transitie naar schone energie en digitalisering.

“Europa in beweging” is een breed scala van initiatieven om het verkeer veiliger te maken, eerlijker rekeningrijden te bevorderen, de CO2 -uitstoot, luchtvervuiling en congestie te verminderen, de administratieve rompslomp voor bedrijven te verlagen, zwart werk te bestrijden en werknemers fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en rusttijden te verzekeren. De langetermijnvoordelen van deze maatregelen reiken veel verder dan de vervoerssector: meer banen, groei en investeringen, grotere sociale rechtvaardigheid, meer keuzemogelijkheden voor consumenten en een Europa dat resoluut inzet op lage emissies.

Maroš Šefčovič, vicevoorzitter voor de energie-unie: “De transportsector is fundamenteel aan het veranderen. Europa moet deze kans aangrijpen en de toekomst van mobiliteit vorm geven. Dit is het moment om “het wiel opnieuw uit te vinden”. Ik wil dat onze vervoerssector niet alleen de mondiale veranderingen ondergaat, maar er ook de richting van bepaalt."

Jyrki Katainen, vicevoorzitter voor Banen, Groei, Investeringen en Concurrentievermogen: “Onze benadering van mobiliteit reikt veel verder dan alleen de transportsector. We zien ook nieuwe ontwikkelingen op het gebied van vervoer in het kader van recente economische trends, zoals de deel- of kringloopeconomie. Daarom is dit een kans om de hele Europese economie te moderniseren en op een duurzamer pad te brengen.”

EU-commissaris voor vervoer Violeta Bulc: “Dit is een unieke kans om niet alleen in de EU, maar ook wereldwijd het voortouw te nemen bij de modernisering van het wegvervoer. Onze hervormingen zullen het fundament vormen voor gestandaardiseerde, digitale verkeersoplossingen, eerlijkere sociale omstandigheden en afdwingbare marktregels. Ze zullen de sociaaleconomische kosten van vervoer helpen verminderen, zoals verloren tijd door het verkeer, dodelijke ongevallen en ernstig letsel, gezondheidsrisico's door luchtvervuiling en geluidshinder, en tegelijkertijd aan de behoeften van burgers, bedrijven en milieu voldoen. Gemeenschappelijke normen en grensoverschrijdende diensten brengen ook multimodaal reizen binnen handbereik in Europa”.

Mobiliteit drukt zijn stempel op het dagelijks leven van de Europese burgers en verschaft rechtstreeks werk aan meer dan 11 miljoen mensen. De sector ondergaat momenteel een aantal technologische, economische en sociale omwentelingen, en dat tegen een steeds sneller tempo. Op de juiste manier inspelen op deze veranderingen is essentieel voor een Europa dat ons beschermt, sterker maakt en verdedigt - een politieke prioriteit voor de Commissie-Juncker. Daarom heeft de Commissie vandaag een langetermijnstrategie aangenomen om van deze uitdagingen kansen te maken en te zorgen voor slimme, sociaal rechtvaardige en concurrerende mobiliteit in 2025. De EU zal deze transitie stimuleren met gerichte wetgeving en ondersteunende maatregelen, waaronder investeringen in infrastructuur, onderzoek en innovatie. Zo zullen in Europa de beste schone, geconnecteerde en geautomatiseerde mobiliteitsoplossingen, vervoersuitrusting en voertuigen worden ontwikkeld, geproduceerd en op de markt gebracht.
Dit voornemen gaat vergezeld van een eerste reeks van 8 wetgevingsinitiatieven voor het wegvervoer. De vervoerssector is van bijzonder belang, omdat hij rechtstreeks werk verschaft aan 5 miljoen Europeanen, en tegelijkertijd goed is voor bijna een vijfde van de totale uitstoot van broeikasgassen in de EU. Deze voorstellen zullen de markt voor goederenvervoer over de weg beter doen werken en bijdragen tot betere sociale en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers. Het middel daartoe is meer handhaving, de strijd tegen illegale arbeidspraktijken, het verlagen van administratieve lasten voor bedrijven en een verduidelijking van de bestaande regels, bijvoorbeeld inzake de toepassing van nationale wetgeving betreffende het minimumloon.

De Commissie bevordert ook naadloze mobiliteitsoplossingen zodat burgers en bedrijven gemakkelijker kunnen reizen in heel Europa. Zo zullen weggebruikers dankzij het voorstel om de interoperabiliteit van tolsystemen te vergroten door de hele EU kunnen rijden, zonder zich iets te hoeven aantrekken van uiteenlopende administratieve formaliteiten. Dankzij gemeenschappelijke specificaties voor informatie over openbaar vervoer zullen reizigers hun verplaatsingen beter kunnen plannen en het beste traject kunnen kiezen, ook als ze een grens over moeten.

Op deze eerste reeks van 8 voorstellen zullen de komende 12 maanden andere voorstellen volgen, onder meer over de emissienormen voor auto's en bestelwagens na 2020, en ook de allereerste emissienormen voor zware bedrijfsvoertuigen, volgend op het voorstel van vandaag inzake de monitoring en rapportage van CO2-emissies en brandstofverbruik bij zware bedrijfsvoertuigen. Deze voorstellen zullen leiden tot meer innovatie; een groter concurrentievermogen, minder CO2 -uitstoot, een betere luchtkwaliteit en volksgezondheid, en veiliger verkeer.

Achtergrondinformatie
Vervoer en mobiliteit zijn van vitaal belang voor de economie en het concurrentievermogen van Europa. Dit belang vindt zijn weerslag in het brede scala van andere Europese beleidskaders met een beslissende invloed op de sector. Het succes van de prioriteiten van de Commissie Juncker in de Energie-unie, de Digitale eengemaakte markt en de Agenda voor banen, groei en investeringen dragen alle bij tot vervoer en mobiliteit. In de Strategie voor de energie-unie van februari 2015 is de transitie naar een energie-efficiënte en koolstofarme vervoersector een van de kerngebieden voor actie. De maatregelen die al zijn uiteengezet in de in juli 2016 aangenomen Strategie voor emissiearme mobiliteit worden nu uitgevoerd. Investeringen in infrastructuur in het kader van het Investeringsplan voor Europa vormen een krachtige stimulans voor de toekomstige schone, concurrerende en geconnecteerde mobiliteit in Europa.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 13:48

Ik vind het een slecht plan, het komt neer op een grote lastenverzwaring voor automobilisten, met name op lange internationale routes, wat juist niet goed is voor de Europese eenwording waar men naar streeft. Een kilometerheffing werpt een financiële drempel op om internationaal te reizen. Moet je straks € 250 aan tol betalen op een retour Gardameer?

Een vignet is namelijk een wegenbelasting terwijl een kilometerheffing dat niet is. Een kilometerheffing van 5 - 10 ct/km is veel duurder dan een vignet van 10 of 15 euro. Alleen in specifieke gevallen kan het goedkoper zijn (bijvoorbeeld een stukje door Slovenië op weg naar Kroatië). Maar bijvoorbeeld het 10-dagenvignet in Oostenrijk is even duur als amper een uur rijden op de autoroute of autopista.

Een kilometerheffing is echt niet nodig om van de stickervignetten af te komen. Elektronische vignetten bestaan al langere tijd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Robbert297 » wo 31 mei 2017, 13:54

Zeer slecht plan. Ben het volledig met Chris eens.
Слава Україні

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Rein » wo 31 mei 2017, 15:49

Het 'plan' staat in dit document. Veel meer dan wat het FD al aangeeft is er vooralsnog niet openbaar gemaakt.
Europese Commissie schreef:Road-charging is a national competence and Member States are – and will remain – free to introduce it on their territory or not. For those who decide to do so, the Commission is today proposing some common principles. Firstly, citizens shall not be unfairly treated on the basis of their nationality, for instance through discriminatory road- pricing. Secondly, charging should be based on the distance driven (tolls) rather than on time (vignettes). This will best re ect actual usage and pollution. Thirdly, charges based on emissions performance will make it possible to reward the most environmentally-friendly vehicles. Fourthly, electronic tolling systems will guarantee seamless mobility across Europe.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door verfmeer95 » wo 31 mei 2017, 19:30

Chris schreef:Ik vind het een slecht plan, het komt neer op een grote lastenverzwaring voor automobilisten, met name op lange internationale routes, wat juist niet goed is voor de Europese eenwording waar men naar streeft. Een kilometerheffing werpt een financiële drempel op om internationaal te reizen. Moet je straks € 250 aan tol betalen op een retour Gardameer?

Een vignet is namelijk een wegenbelasting terwijl een kilometerheffing dat niet is. Een kilometerheffing van 5 - 10 ct/km is veel duurder dan een vignet van 10 of 15 euro. Alleen in specifieke gevallen kan het goedkoper zijn (bijvoorbeeld een stukje door Slovenië op weg naar Kroatië). Maar bijvoorbeeld het 10-dagenvignet in Oostenrijk is even duur als amper een uur rijden op de autoroute of autopista.

Een kilometerheffing is echt niet nodig om van de stickervignetten af te komen. Elektronische vignetten bestaan al langere tijd.
Het is toch juist goed? Inwoners rijden meer kilometers dan buitenlanders, terwijl ze nu bijna hetzelfde betalen. De inwoners zullen straks dus meer moeten gaan betalen terwijl mensen op doorreis minder hoeven te betalen. Ik denk dat je qua tarieven eerder aan 1ct/km dan aan 10ct/km moet denken.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Ds79m » wo 31 mei 2017, 22:03

^^ Je denkt toch niet echt dat de naar geld smachtende EU een tarief van 1 cent in gedachten heeft? :emo:

Dit gaat net als Nederland gewoon om een vervangaccijns bij elektrisch rijden en een kastje in iedere auto, zodat iedereen gevolgd kan worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 22:12

Het lijkt me inderdaad naief dat het goedkoper gaat worden als het doel is de CO2 uitstoot te verminderen. 5 - 10 cent per kilometer zijn courante toltarieven elders in Europa, met een neiging meer naar die 10 cent dan de 5 cent.

Het probleem is daarnaast dat het vignet een eenvoudige tariefstructuur heeft met voorspelbare inkomsten. Dat is belangrijk omdat het vignet in veel landen direct de infrastructuur financiert, en dus niet in de algemene begroting eindigt. Met een draak van een tariefstructuur naar uitstootklasse - die uiteraard per land, wegvak en tijdstip zal gaan verschillen - wordt het erg ondoorzichtig.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Bericht door Bluemoon23 » wo 31 mei 2017, 22:42

Goedkoper zal het inderdaad echt niet worden.
Voor de politiek geldt over het algemeen: "als de burger er beter van wordt, dan doen ze het niet"

Plaats reactie