Kilometerheffing / Rekeningrijden / Betaald rijden

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 26 feb 2007, 13:28

Palance schreef:Toen ik in Ridderkerk werkte vond ik het ook oneerlijk dat mijn directe buslijn werd geschrapt. Nu duurde mijn reis over die paar kilometer uiteindelijk een ruim uur. Maar dat was mijn keuze. Er zullen mensen zijn die dit een dwang zien om de auto maar te nemen. Dat laatste deed ik ook wel eens (reistijd: 15 minuten), maar het is te kort door de bocht om dit 'dwingen' te noemen. Ik vind het ook oneerlijk dat ik toen flink om moest reizen. Maar jammer dan.
Met het verschil dat die buslijn ongetwijfeld werd geschrapt omdat er bijna niemand gebruik van maakte. Terwijl er van de wegen heel veel gebruik wordt gemaakt, en deze smal worden gelaten.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 feb 2007, 13:52

Vinny schreef:Helaas weet ik nog niet waar ik terecht kom, maar waarschijnlijk niet op fietsafstand. Ik heb sollicitaties lopen van Eindhoven t/m Kampen...
Tja, dat hoort nou eenmaal bij solliciteren. De vraag is wat je gaat doen, zodra je die baan hebt. Wil je koste wat kost in Amsterdam blijven zitten (en kies je dus voor forensen en daarmee voor files) of ben je bereid naar je werkplek toe te verhuizen?
Waldo79 schreef:Ligt eraan of je een vermogen wilt neertellen aan een woning? En er zijn tegenwoordig meerdere gezinsleden die elk ergens anders werken.
Je kunt ervoor kiezen om hartje-stad te gaan wonen en daar ligt de prijs per vierkante meter doorgaans hoger. Of goedkoper in een slaapstad die verder van de werkplek afligt. Maar niemand gaat mij vertellen dat er in de steden niets betaalbaars te krijgen is. Probleem is alleen dat veel mensen kieskeurig zijn en bepaalde gebieden in de stad uitsluiten. Allemaal best begrijpelijk (ook ik woon liever niet in de Millinxbuurt in Rotterdam), maar het is ook met beperkte inkomens wel degelijk mogelijk om in de grote stad te wonen. Als je dat niet doet, is het dus je eigen keuze. Hetzelfde geldt voor partners die in verschillende steden werken. Ik kan er best voor kiezen om een baan te accepteren in bijvoorbeeld Eindhoven (of om een overplaatsing daarheen te accepteren), maar dan accepteren mijn vriendin en ik ook de consequentie - namelijk dat één van ons forens wordt met alle nadelen van dien. Dito wanneer een van ons een baan zou accepteren met wisselende standplaatsen (consultant of iets dergelijks).

Probleem is dat de forens graag wel de lusten en niet de lasten wil. Hij wil de rust en ruimte van buiten de grote stad (voorsteden, slaapsteden en dorpen) en wil ook ruim baan bij het heen en weer rijden. Dat de keus voor de een op gespannen voet staat met de andere wens gaat er -gezien het geklaag- bij de meeste forensen niet in.

Hoezeer ik ook vind dat de oplossing van ons verkeersinfarct voor een groot deel is gelegen in meer asfalt, het geklaag van forensen komt op mij over als krokodillentranen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 14:22

Jeroen schreef:Maar wie bepaalt wat een prima alternatief is? Als het moet kom ik met het OV ook wel van Siebengewald in Nieuweschans. Of dat handig voor mij zou zijn is een tweede, maar het kan. En dat geldt zo een beetje voor 99% van alle personenverplaatsingen met de auto: het kan niet echt ideaal zijn, maar de mogelijkheid is er. Het probleem in jouw redenering zit hem juist in het woordje 'prima'. Wanneer is het OV een prima alternatief? Dat is zo subjectief, dat daar geen duidelijke grens voor valt te stellen. Maar de massale keuze voor de auto laat toch duidelijk zien dat de reiziger in de meeste gevallen, zelfs met een hoop fileleed, accijnsverhogingen etc. dat het OV een slecht(er) alternatief is.
Voor mij is een alternatief: Als je met het OV ook goed van huis naar werk (of school) kunt komen en er niet heel veel langer over doet. Dat laatste is natuurlijk arbitrair, maar toch.
Als ik collega's over de files hoor klagen, maar waarvan ik weet dat ze direct met de tram of metro hier kunnen komen, dan denk ik: "Zeur niet zo". Dan huil je IMHO krokodillentranen.
Ds79m schreef:Met het verschil dat die buslijn ongetwijfeld werd geschrapt omdat er bijna niemand gebruik van maakte. Terwijl er van de wegen heel veel gebruik wordt gemaakt, en deze smal worden gelaten.
Ik was soms de enige reiziger ;) Maar de bezetting lag vaak tussen 5 en 10 man. Voor een spitslijn vind ik desalniettemin dat hij in stand gehouden moet worden. Want met het wegvallen van de lijn werd ook Rijsoord van de 'hoofdplaats' Ridderkerk afgesneden, een situatie die men nu met een (gratis) buurtbus op wil lossen.
Dat je zo'n bus niet 2 of 4 keer per uur laat rijden, OK, maar hou hem dan wel als spitslijn intact voor die mensen die niet met de auto willen (of kunnen!) maar wel moeten werken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 feb 2007, 14:53

Pino schreef:Hoezeer ik ook vind dat de oplossing van ons verkeersinfarct voor een groot deel is gelegen in meer asfalt, het geklaag van forensen komt op mij over als krokodillentranen.
De NS verhoogt de prijs van kaartjes met 1 - 2 %. Enorme ophef hierover. Ze gaan voorbij aan het feit dat ze lang niet de volledige prijs betalen. Automobilisten betalen jaarlijks 10 keer meer dan er van terugkomt. Dan mag je best reden hebben tot klagen, zeker als je dan nóg meer moet gaan betalen (km heffing), voor een product dat zwaar tekortschiet.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 14:57

Zoals gezegd: Je vervoersmodaliteit is een keuze, je werkplek is een keuze en je woonadres is een keuze. Die 3 keuzes kun je zelf redelijk beïnvloeden. Alles is een keuze, de consequenties draag je zelf, zeker als je hebt afgewogen wat voor gevolgen jouw keuze zal hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 feb 2007, 15:08

Palance schreef:je woonadres is een keuze.
Op zich heb je wel gelijk, maar erg makkelijk is het niet. Ik ben nog jong, en heb daarom niet zo'n groot inkomen.

Dan viel Zwolle-Zuid al af, de huren zijn te hoog, en een hypotheek kan ik nog niet betalen. Dat betekend dat ik dus al minimaal 5km verderop moet.

Het enig betaalbare via de woningbouw, zijn slooppanden in Holtenbroek. Nou, sorry, ik wil graag mijn auto ook heel terug zien, dus Holtenbroek/Kamperpoort valt dan af.

Dan heb je niet veel keuze meer, studentenwoningen zijn al geen optie, daar is chronisch tekort aan in Zwolle.

Gelukkig kon ik wat krijgen in Stadshagen, maar met als gevolg dat ik 15km van het werk afwoon.
Zo makkelijk is het krijgen van een woning niet, en ik had nog niet eens zoveel eisen.

Dan kan ik kiezen; met het OV naar het werk, of met de auto. De Bus doet er altijd een uur over, van deur tot deur. Met de auto variert het van 15 - 20 minuten offspits, tot 50 minuten in een heel drukke spits, oftewel ik ben dan altijd sneller thuis met de auto, in de meeste gevallen 3 keer zo snel enkele reis.
Verder heb ik dermate wisselende werktijden dat ik geen zin heb om om 5.30 al de bus te pakken, als ik ook om 6.10 uur de auto kan pakken.

Ik kan me dus goed voorstellen dat als je een gezin hebt, de keuze op de kortere reistijd (auto dus) wel erg makkelijk te maken is, al sta je vaak meer stil in de file/voor het verkeerslicht dan dat je echt aan het rijden bent.

De automobilist brengt in één kabinetsperiode € 80 miljard op. Toch ziet men in diezelfde periode slechts één achtste hiervan terug in (voornamelijk) onderhoud en zeer beperkte capaciteitsvergroting.

Nu wil men nóg meer geld gaan eisen van de automobilist, dus ik kan me geheel voorstellen dat men dit als waanzin en uitmelkerij ziet.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 15:14

Chris schreef: Het enig betaalbare via de woningbouw, zijn slooppanden in Holtenbroek. Nou, sorry, ik wil graag mijn auto ook heel terug zien, dus Holtenbroek/Kamperpoort valt dan af.
De buurt ken ik niet, maar ik kan me er wat bij voorstellen. Goed, je kán wel, maar je wíl niet. Als je vlakbij wilt wonen, kún je dus redelijk goedkoop wonen. Dan is het jouw keuze om elkers te wonen met eventuele vervoersproblemen vandien.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 feb 2007, 15:22

Tja, dat hoort nou eenmaal bij solliciteren. De vraag is wat je gaat doen, zodra je die baan hebt. Wil je koste wat kost in Amsterdam blijven zitten (en kies je dus voor forensen en daarmee voor files) of ben je bereid naar je werkplek toe te verhuizen?
Dat hangt van een heleboel meer factoren af. Overigens heb ik nog helemaal geen rijbewijs, dus in de file staan zit er voor mij voorlopig niet in. Het voordeel van wonen in het centrum van Amsterdam is wel dat ik tegen-spits-in forens, dus minder last van files zal hebben wanneer ik mijn rijbewijs wél heb gehaald. Dan is het nog even afwachten hoe het met parkeren etc. zit. Waarschijnlijk neem ik dan een abonnement op Q-park in de buurt. Dat houdt in dat ik verder moet lopen naar mijn auto dan naar de dichtstbijzijnde bushalte (vrij uniek in Nederland)...
Maar niemand gaat mij vertellen dat er in de steden niets betaalbaars te krijgen is.
Er zijn genoeg goedkope huizen te vinden, vooral in de grote band van woningen in 'etnische buurten', en ook in de wijken die een minder slechte reputatie hebben zie je toch weinig Nederlanders. Als ze er wel komen wonen krijg je gentrification effecten, en dat is ook niet altijd even wenselijk. In mijn eigen stadsdeel bijvoorbeeld verrijst de ene yuppenflat naar de andere... :roll:
Maar de bezetting lag vaak tussen 5 en 10 man
De opheffingsnorm voor een buslijn is < 8 reizigers per uur per richting (en op het platteland < 8 reizigers per twee uur, bij een frequentie van eens in de twee uur). Voor de spitsbussen geldt een minimum van 8 passagiers per busrit. (c) OV-visie Aalsmeer (c) Connexxion.
De NS verhoogt de prijs van kaartjes met 1 - 2 %. Enorme ophef hierover
Hoe harder je schreeuwt hoe groter de kans dat je serieus wordt genomen. Wat mij betreft mogen de kaartjes best een stukje duurder worden, zeker omdat er behoorlijk wat overheidssubsidie is voor de NS.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 feb 2007, 15:26

, studentenwoningen zijn al geen optie, daar is chronisch tekort aan in Zwolle.
Wat is je budget eigenlijk Chris? Op kamernet zag ik toch een aantal acceptabele kamers van rond de 300/350 euro. Mocht ik in Kampen worden aangenomen zal ik daar waarschijnlijk ook in komen te wonen :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 feb 2007, 15:49

Palance schreef:
De buurt ken ik niet, maar ik kan me er wat bij voorstellen. Goed, je kán wel, maar je wíl niet. Als je vlakbij wilt wonen, kún je dus redelijk goedkoop wonen. Dan is het jouw keuze om elkers te wonen met eventuele vervoersproblemen vandien.
Holtenbroek is nog steeds zo'n 10km van mijn werk.

Maargoed, als je teruggaat naar de tweeverdieners, die in verschillende plaatsen werken, wordt dat nog lastiger. En dan heb je het nog niet over dorpen/stadjes in de omgeving waar simpelweg meer mensen wonen dan er banen zijn. Dat gaat allemaal naar de grote stad in de buurt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 16:02

Kijk, ik wil ook niet in een foute buurt wonen. Ik kán op loopafstand van mijn werk gaan zitten, maar Rotterdam-Zuid staat er niet zo goed op, in de regel, dus zoek ik het lekker in Barendrecht. Met als consequentie: Verder reizen. Dát is een keuze.

Als ik werk zou vinden in, laten we zeggen, Rijswijk, weet ik nu al van te voren dat ik met die A13 zit. Dan kan ik roepen over oneerlijkheid wat ik wil, ik maak keuzes, ik ken de consequenties en dat verandert niks aan het vervoersprobleem waar ik bewust voor gekozen heb. Mocht er ooit verlichting komen dmv. de A4 of de A16, dan zal dat in de komende 5 jaren voor mij nog niets oplossen. Maar ja, keuzes...

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 feb 2007, 16:09

Nederland is een vrij land. Je kunt wonen waar je wilt. Je kunt werken waar je wilt. Je kunt het vervoermiddel nemen wat het best bij je past.
Binnenkort zijn er weer verkiezingen. Je kunt stemmen op de politieke partij die je het meest aanspreekt die vervolgens de dingen gaat beslissen waarvan je verwacht dat jij er het meest garen bij spint.
Iedereen mag zijn mening uiten over van alles en nog wat.

Kortom, zeuren is nergens voor nodig ;)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 feb 2007, 16:25

Chris schreef:
Pino schreef:Hoezeer ik ook vind dat de oplossing van ons verkeersinfarct voor een groot deel is gelegen in meer asfalt, het geklaag van forensen komt op mij over als krokodillentranen.
De NS verhoogt de prijs van kaartjes met 1 - 2 %. Enorme ophef hierover. Ze gaan voorbij aan het feit dat ze lang niet de volledige prijs betalen.
NS-reizigers zijn ook forensen. Ook hun geklaag valt in de categorie "krokodillentranen". Maar wel van een groepje krokodillen dat zijn ingang in Den Haag schijnbaar uitstekend weet te vinden. Misschien toch een moment dat de autolobby zich wat beter organiseert dan met een ANWB die een slap geluid vertolkt.

Want als gezegd: ik ben van mening dat de automobilist te weinig krijgt voor het geld dat hij betaalt. Ook al blijft dat betalen en die overlast zijn eigen keuze.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 26 feb 2007, 17:23

N.a.v. de opmerkingen van Pino over onterechte krokodilletranen van treinreizigers in verhouding tot het 'leed' van automobilisten ga ik nu toch steigeren als ex- treinforens.

In het najaar van 2004 vielen heel veel treinen uit, vaak zonder dat dat werd medegedeeld. Dat betekende in mijn geval minimaal een half uur vertraging, maar omdat de daaropvolgende trein uiteraard rammetje vol zat, liep die uiteraard ook vertraging op. Je komt dan platgewalst en te laat op je werk aan.
Vergelijking met de automobilist: René heeft eens gezegd dat een kilometer in de file in de spits 2 minuten extra reistijd oplevert. Dus pas als een file 15 km of langer is, dan ben je evenveel tijd kwijt als bij treinuitval.

Enne, hou a.u.b. op met dat gelul over dat OV-reizigers te weinig betalen. Dat exonomische geleuter komt me langzamerhand uit alle openingen, omdat veel mensen die gebruik maken van het OV geen auto hebben of niet in de positie zijn dit te betalen. De sociale overwegingen worden hier constant onder het tapijt gemoffeld als niet ter zake doend of slechts van mineur belang.

En dan nog wat (ik ben toch bezig). Ik hoor ook vaak dat het voor de verkeersintensiteit op de weg niet veel zou uitmaken als alle treinreizigers de auto zouden pakken.
Nou, gezien de drukte op stations en het feit dat er vaak 1 persoon in een auto zit die vaak 30 meter weg nodig heeft, waag ik dat zeer te betwijfelen.

En dan nog wat:enkele maanden geleden was op het journaal het bericht dat de beroepsbevolking is gaan dalen en dat dat aan zal houden. Dat zou toch moeten betekenen dat de spitsintensiteiten moeten afnemen op termijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 26 feb 2007, 17:47

Kees: OV-reizigers moeten niet zeuren.
Het is allemaal een gevolg van hun eigen keuze voor het OV.
Eigen keuzes, en verder niet gaan lopen zeiken. Althans, als ik het goed heb geleerd van Palance...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 17:48

Vertragingen zijn er altijd. Ik word als OV-reiziger ook niet vrolijk van dit soort informatieborden met wachttijden (gelukkig gold de 21 minuten niet voor mij)
Afbeelding

En als je eenmaal in de tram zit ook niet vrolijk van dit soort concentraties mensen. Gelukkig had ik bij toeval zitplek :)
Afbeelding

Maar goed, het is mijn keuze, ik hoef niet per sé van deur tot deur zo weinig mogelijk te bewegen. Een goede wandeling na (of vóór) het werk is ook best lekker :idea:

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 17:51

René schreef:Kees: OV-reizigers moeten niet zeuren.
Het is allemaal een gevolg van hun eigen keuze voor het OV.
Eigen keuzes, en verder niet gaan lopen zeiken. Althans, als ik het goed heb geleerd van Palance...
Dat heb je goed begrepen. Net als filerijders niet moeten zeuren.

(Nu is het wat mij betreft wel weer genoeg gewest, het zoveelste we-vallen-in-herhaling-terwijl-alle-argumenten-al-tig-keer-zijn-genoemd-bij-het-zoveelste-onbedoelde-OV-topic, toch?)

Autosnelwegen.net

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 26 feb 2007, 17:57

OV is niet altijd een eigen keuze.
Espace de zody 8-)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 26 feb 2007, 17:59

N.a.v. de opmerkingen van Pino over onterechte krokodilletranen van treinreizigers in verhouding tot het 'leed' van automobilisten ga ik nu toch steigeren als ex- treinforens.
Het is ook geen argument. Wanneer ik bijvoorbeeld vroeger te laat thuis kwam en er geen eten meer over was dan had ik honger. Dan moet niet iemand met het verhaal aankomen dat ze in Afrika nog veel meer honger hebben. Natuurlijk is dat zo, maar moet dat dan maar betekenen dat je in Nederland het recht verspeelt om goed te eten? (wel dat je zou kunnen overwegen om je bij mij als donateur van Oxfam Novib in te schrijven, maar dat is een heel andere discussie :))

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 26 feb 2007, 18:02

kees schreef:N.a.v. de opmerkingen van Pino over onterechte krokodilletranen van treinreizigers in verhouding tot het 'leed' van automobilisten ga ik nu toch steigeren als ex- treinforens.
Nou dan steiger je toch verkeerd, want ik heb alleen gezegd dat zowel het geklaag van OV-forensen als dat van auto-forensen valt in de categorie "krokodillentranen". Want beide zijn vooral erg goed in klagen, zonder dat ze zich beseffen dat hun leed het directe gevolg is van hun keuze om te gaan forensen in plaats van zo dicht bij hun werkplek te gaan wonen dat ze OV en auto helemaal niet nodig hebben (of maar zo kort dat ook het leed verwaarloosbaar wordt).

hneel
verkeersader

Bericht door hneel » ma 26 feb 2007, 18:06

Palance schreef:Zoals gezegd: Je vervoersmodaliteit is een keuze, je werkplek is een keuze en je woonadres is een keuze. Die 3 keuzes kun je zelf redelijk beïnvloeden. Alles is een keuze, de consequenties draag je zelf, zeker als je hebt afgewogen wat voor gevolgen jouw keuze zal hebben.
Volgens die redenatie zou het het beste zijn als de halve bevolking uit gebieden als bv Zeeland of West-Brabant naar de Rijnmond moeten verhuizen waar het toch al zo lekker druk is.

Is dat een wenselijk scenario? Dan wordt wonen in de Rijnmond trouwens helemaal onbetaalbaar...
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 feb 2007, 18:58

Even lezen aub: Ik zeg niet dat het moet, ik zeg dat het een keuze is die je kan maken. Als het te druk wordt zullen veel mensen de keuze maken niet te verhuizen, of werk dichterbij te zoeken. Of totaal ander werk.

Autosnelwegen.net

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 12 mar 2007, 13:27

Trouw schreef: Rekeningrijden / Kilometerheffing zit er nu toch echt aan te komen
De kilometerheffing is terug op de politieke agenda. Het kabinet wil het rekeningrijden snel invoeren. De leasebranche ziet de bui al hangen. Want als de BPM wordt afgeschaft, worden nieuwe auto’s goedkoper. En dalen gebruikte auto’s dus in waarde.

Onder druk van de PvdA en de ChristenUnie lijkt het erop dat na tientallen jaren politiek gesteggel deze kabinetsperiode de kilometerheffing toch echt wordt ingevoerd. De BPM wordt uiteindelijk afgeschaft.

Van de coalitiepartners is het CDA het meest terughoudend. Na jaren discussie werd binnen de CDA-fractie eind 2005 eindelijk besloten tot invoering. In het partijprogramma ligt nog wel grote nadruk op een aantal voorwaarden. Zo mag het voor alle automobilisten tezamen geen lastenverzwaring betekenen. En de opbrengsten van de kilometerheffing moeten worden besteed aan infrastructuur.

Daarbij moeten de belastingen op het autobezit en het autogebruik ter compensatie worden afgeschaft, eist het CDA. Op dat punt vinden bijna alle politieke partijen elkaar, al is de opheffing van de belasting op auto’s (de BPM) omstreden.

Een aantal jaren geleden was het vooral de VVD die de BPM in zijn geheel wilde afschaffen als het rekeningrijden werd ingevoerd. De ChristenUnie en GroenLinks waren daar in 2001 nog erg bezorgd over. Dat zou immers een verlaging van de autoprijzen betekenen en misschien zouden mensen dan grotere auto’s kopen en de aanschaf van een tweede overwegen.

Opvallend genoeg was het VVD- minister Zalm van financiën die in 2005 opgelucht was dat zijn partij ervoor zorgde dat het rekeningrijden nogmaals werd uitgesteld, juist omdat hij niet zonder de BPM wilde. Ondertussen heeft met name de ChristenUnie, maar ook de PvdA, haast met de invoering van de kilometerheffing. „Kosten verbinden aan het autorijden dwingt weggebruikers elke keer een bewuste keuze te maken. Dat gaat onnodige mobiliteit tegen. Dus is een voortvarende invoering gewenst”, aldus de CU.

Zolang de motorrijtuigenbelasting niet is afgeschaft, stelt de CU voor op zware auto’s (boven de 1500 kg) een toeslag te heffen, de zogenaamde ’trekkertax’. Voor de hoogte van de aanschafbelasting (BPM) gaat de zuinigheid van de auto als criterium gelden. Zo krijgen auto’s met een snelheidsbegrenzer een lagere BPM.

De CU wil verder automobilisten een laag tarief laten betalen voor de eerste 5000 gereden kilometers per jaar, zodat autogebruik voor mensen die weinig rijden betaalbaar blijft. De CU ziet een deel van de inkomsten van de heffing graag naar beter openbaar vervoer en een grotere verkeersveiligheid gaan.

Of de PvdA en het CDA met al deze wensen akkoord zullen gaan, is de vraag. De VVD zal in ieder geval protesteren als de gehele opbrengst van het rekeningrijden niet in het wegennet wordt gestoken. De andere grote oppositiepartij SP noemt het daarentegen een ’voorwaarde’ voor de kilometerheffing dat er ’fiks’ wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer.
Espace de zody 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 12 mar 2007, 14:17

Hoeveel auto's gaan dan onder die "trekkertaks" vallen? Een grotere middenklasser legt dat gewicht (>1500 kg) zo in de weegschaal :?

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 12 mar 2007, 14:34

In welk gebied en op welke locaties zou het rekeningrijden ingevoerd gaan worden? Er werd steeds gesproken over de Randstad, maar ik kan me voorstellen dat ze het op meer drukke zones zullen invoeren.
Espace de zody 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 12 mar 2007, 14:59

De CU wil verder automobilisten een laag tarief laten betalen voor de eerste 5000 gereden kilometers per jaar, zodat autogebruik voor mensen die weinig rijden betaalbaar blijft.
Nog meer tweede boodschappenkarretjes die vooral hun ritjes met hoge emissies per gereden kilometer afleggen.
En dat mag Jan Pet uit Almere zeker allemaal gaan betalen...
CU: wanneer doen jullie die oogkleppen nu eens af ?

Ik geloof dat ik maar 7 oude barrels ga aanschaffen... :idea:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » wo 14 mar 2007, 22:26

René schreef:
De CU wil verder automobilisten een laag tarief laten betalen voor de eerste 5000 gereden kilometers per jaar, zodat autogebruik voor mensen die weinig rijden betaalbaar blijft.
Nog meer tweede boodschappenkarretjes die vooral hun ritjes met hoge emissies per gereden kilometer afleggen.
En dat mag Jan Pet uit Almere zeker allemaal gaan betalen...
CU: wanneer doen jullie die oogkleppen nu eens af ?

Ik geloof dat ik maar 7 oude barrels ga aanschaffen... :idea:
Ach komop gewoon je auto op naam van een drugsverslaafde of dakloze zetten voor 50 euro en je hoeft gewoon niks te betalen.

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 14 mar 2007, 22:40

BlaZ schreef:Ach komop gewoon je auto op naam van een drugsverslaafde of dakloze zetten voor 50 euro en je hoeft gewoon niks te betalen.
En dan kan ik het later weer recht gaan zetten :twisted:
Espace de zody 8-)

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 15 mar 2007, 8:22

René schreef:Ik geloof dat ik maar 7 oude barrels ga aanschaffen... :idea:
Ik neem aan dat een en ander wel zo wordt gestructureerd dat je geen franchise van 5.000 km per auto krijgt, maar per belastingbetaler. Kortom, dan is die drugsverslaafde een beter idee. Vraag me overigens wel af, hoe je dat met leaseauto's zou oplossen. Kijk je dan naar de leasemaatschappij als geheel?

Maar goed, een progressieve opbouw van kilometerheffing past mooi in mijn uitgangspunt dat lange-afstandsforensen moet worden aangepakt. Het idee vind ik dus ronduit positief, nu de invulling nog.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 15 mar 2007, 8:47

Ik voorzie al de volgende tactiek:
Twee aan de eigen auto identieke loop- en sloopauto's opkopen, voor de nummerborden.
Eén formele auto op naam van een der ouders, en één op naam van de partner.
Vervolgens 3x/jaar nummerbord schroeven, en je hebt zomaar 10.000 "gratis" km per jaar extra...