Het nieuwe rijbewijs

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Het nieuwe rijbewijs

Bericht door Hajo » zo 22 mei 2005, 14:08

Vanaf 1 augustus 2006 wordt er een nieuw model rijbewijs uitgegeven.

Dit rijbewijs heeft het formaat van een creditcard en is met de meest moderne technieken tegen vervalsing beschermd. Zo heeft het een hologram, is de foto van de houder met een speciale lasertechniek in het rijbewijs gebrand en zie je het gezicht van de houder ook in het rijbewijs als je het tegen het licht houdt, vergelijkbaar met het laatste model paspoort en vreemdelingenbewijzen.

De uitgifte blijft berusten bij de gemeente en het rijbewijs zal naar verwachting iets duurder zijn dan het huidige model. Bovendien zal er tussen aanvraag en verstrekking enkele werkdagen zitten, dus niet meer "klaar terwijl u wacht".

Aan de achterkant van het nieuwe rijbewijs zit een magneetstrip (net zoals bij een bankpasje), daarin zijn de gegevens van het rijbewijs digitaal opgeslagen. Op deze manier kunnen de gegevens automatisch worden uitgelezen.

Dit heeft ook voordelen voor de politie. Als eerste korps in ons land zal de KLPD verkeersdienst met scanners worden uitgerust. Daarna volgen de overige korpsen. Bij staande houding hoeft de agent dan alleen nog maar het rijbewijs in deze scanner te stoppen om, na het indrukken van enkele knopjes, de bekeuring uit te printen. Dit zal ongetwijfeld veel tijd besparen zodat de politie nog meer tijd heeft om overtreders aan de kant te zetten. Zo kan het aantal uitgeschreven bekeuringen nog verder worden verhoogd en er nog beter worden gewerkt aan een nog veiliger verkeersbeeld.

Bronnen: KLPD, Min. van Verkeer & Waterstaat, RTL-4 nieuws

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 22 mei 2005, 14:18

Het zal mij benieuwen hoeveel mensen plotseling hun rijbewijs hebben verloren als dit nieuwe model er komt...

Dit formaat rijbewijs is natuurlijk stukken beter dan dat lomp grote stukje papier van nu. De bijkomstigheden als het digitaal kunnen uitlezen van het rijbewijs vind ik ook wel een voordeel eigenlijk...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Bericht door LennyKravitz » zo 22 mei 2005, 16:21

Gaan ze de bestaande papieren rijbewijzen vervangen?... zo ja... hoe/wanneer?

Kunnen ze dit ook niet doen met de kentekenbewijzen?
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 22 mei 2005, 16:35

LennyKravitz schreef:Gaan ze de bestaande papieren rijbewijzen vervangen?... zo ja... hoe/wanneer?
Als je rijbewijs geldig is tot na 1 augustus 2006, dan ontvang je bij verlenging het creditcard model.
Kunnen ze dit ook niet doen met de kentekenbewijzen?
Er is al sinds jaren een discussie om de huidige kentekenbewijzen, al dan niet samen met het APK keuringsbewijs, te vervangen door 1 formulier. Technisch is het best mogelijk, maar er kleven nogal wat bezwaren aan. Vooral het feit dat in Nederland het kenteken aan het motorvoertuig is gekoppeld (en dus niet, zoals in Belgie, persoonsgebonden is), is lastig. Je blijft toch met twee formulieren zitten: 1 voor het motorvoertuig en
1 voor de tenaamstelling.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 22 mei 2005, 21:40

Ze moeten weer eens wat geld hebben en daarom doen ze dit.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » zo 22 mei 2005, 21:50

@ snelwegrijder:

Wat een kulargument. Nergens op gebaseerd en voor de rest ook lekker inhoudsloos...

Het rijbewijs an sich is immers slechts een stukje papier. Om dat stukje papier (dat in Enschede trouwens 44 euro kost...) te krijgen moet het geld worden uitgegeven. Ik ken betere methoden om aan geld te komen dan de introductie van een nieuw rijbewijs...

Ik zie er nog wel een voordeel van in: als het nieuwe rijbewijs centraal wordt gemaakt, dan zal het waarschijnlijk ook in iedere gemeente evenveel kosten, net zoals met de paspoorten en ID-bewijzen.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het nieuwe rijbewijs

Bericht door Palance » ma 23 mei 2005, 8:25

Hajo schreef: Aan de achterkant van het nieuwe rijbewijs zit een magneetstrip (net zoals bij een bankpasje), daarin zijn de gegevens van het rijbewijs digitaal opgeslagen. Op deze manier kunnen de gegevens automatisch worden uitgelezen.
Worden ook evt. ontzeggingen en andere beperkingen die een houder heeft er opgeslagen? (en bij ontzeggingn ook weer eraf gehaald als de straf voorbij is?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Het nieuwe rijbewijs

Bericht door Hajo » ma 23 mei 2005, 12:04

Palance schreef:Worden ook evt. ontzeggingen en andere beperkingen die een houder heeft er opgeslagen? (en bij ontzeggingn ook weer eraf gehaald als de straf voorbij is?)
Een ontzegging gaat meestal gepaard met een invordering van het rijbewijs. Overkomt je dat, dan zul je ook het nieuwe model daadwerkelijk moeten inleveren. Je ontvangt altijd een ontvangstbewijs van de agent, samen met een brochure hoe verder te handelen. Of je het rijbewijs wel of niet terug krijgt is aan de Officier van Justitie. Ik kan mij wel voorstellen dat eventuele beperkingen betreffende bijvoorbeeld de gezondheid van de houder zowel zichtbaar als onzichtbaar (in de magneetstrip) worden opgeslagen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 23 mei 2005, 12:40

Bijkomend voordeel is dat het rijbewijs dan ook echt als legitimatie te gebruiken zal zijn. Informeel is dat nu al soms zo, maar wettelijk heeft het rijbewijs (ook internationaal niet) geen enkele status anders dan een recht tot het berijden van een bepaald type voertuig.

Het huidige rijbewijs is behoorlijk fraudegevoelig en het fraudebestendige paspoort behoorlijk onhandig (groot, stug, beschadigingsgevoelig). Het paspoort kun je dan thuislaten, tenzij je naar een visumland reist en stempels nodig hebt.

Ik hoop dat ze bijfuncties gaan integreren (belangrijke medische gegevens, rijontzegging buitenland, rijbeperkingen, etc).

Op zich moet je ook persoonskenmerken (lengte, SOFI-nummer, paspoortnummer, etc) digitaal kunnen opnemen om de ID beter controleerbaar en bruikbaar te maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 23 mei 2005, 13:15

Binnen Nederland is het rijbewijs een van de drie geldige legitimatiebewijzen, naast het paspoort en ID-kaart. (voor buitenlanders zijn er andere documenten, afhankelijk van hun status).

Het SOFI-nummer staat er (iig bij mij) gewoon op.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 23 mei 2005, 15:37

Bart schreef:Binnen Nederland is het rijbewijs een van de drie geldige legitimatiebewijzen, naast het paspoort en ID-kaart. (voor buitenlanders zijn er andere documenten, afhankelijk van hun status).

Het SOFI-nummer staat er (iig bij mij) gewoon op.
Dit geloof dat dit inderdaad zo is.

Bij mij staat er iig "Permanent" op, ook leuk :lol: 8-)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 23 mei 2005, 17:15

IQ schreef:Dit geloof dat dit inderdaad zo is. Bij mij staat er iig "Permanent" op, ook leuk :lol: 8-)
Op een Nederlands rijbewijs staat altijd het sofi-nummer van de houder vernmeld. Dat wordt starks ook op het nieuwe rijbewijs vermeld overigens.

De aantekening "permanent" op een Belgisch rijbewijs betekent dat de houder zijn proefperiode goed is doorgekomen en dus een rijbewijs voor het leven heeft. (Klopt dat IQ?) Dat wil m.i. niet zeggen dat het rijbewijs in Belgie niet ingevorderd kan worden, maar alleen dat de houder geen examens meer hoeft af te leggen. En een Belgisch staatsburger kan ook in Nederland zijn rijbewijs kwijtraken!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 23 mei 2005, 17:21

Hajo schreef:De aantekening "permanent" op een Belgisch rijbewijs betekent dat de houder zijn proefperiode goed is doorgekomen en dus een rijbewijs voor het leven heeft. (Klopt dat IQ?) Dat wil m.i. niet zeggen dat het rijbewijs in Belgie niet ingevorderd kan worden, maar alleen dat de houder geen examens meer hoeft af te leggen. En een Belgisch staatsburger kan ook in Nederland zijn rijbewijs kwijtraken!
Klopt volledig! Het staat alleen grappig :D Net alsof hij niet kan worden ingevorderd :P

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 24 mei 2005, 13:37

IQ[] schreef:
Hajo schreef:De aantekening "permanent" op een Belgisch rijbewijs betekent dat de houder zijn proefperiode goed is doorgekomen en dus een rijbewijs voor het leven heeft.
Klopt volledig! Het staat alleen grappig :D Net alsof hij niet kan worden ingevorderd :P
Ik wist me dit nog uit mijn vorige beroep te herinneren. :mrgreen:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 24 mei 2005, 14:56

Jullie hebben gelijk. Het rijbewijs is binnen Nederland tegenwoordig geldig voor inwoners van Nederland (punt 4). Bij deze het bewijs uit de Wet op de Identificatieplicht:

Artikel 1.
Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen:
1°.
een geldig reisdocument als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, b, c, d, e en g, of tweede lid, van de Paspoortwet;
2°.
de documenten waarover een vreemdeling ingevolge de Vreemdelingenwet 2000 moet beschikken ter vaststelling van zijn identiteit, nationaliteit en verblijfsrechtelijke positie;
3°.
een geldig nationaal, diplomatiek of dienstpaspoort dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, voor zover de houder de nationaliteit van die andere lidstaat bezit;
4°.
een geldig rijbewijs dat is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet, een geldig rijbewijs als bedoeld in artikel 107 van de Wegenverkeerswet 1994 of een rijbewijs dat is afgegeven door het daartoe bevoegde gezag in een andere lidstaat van de Europese Gemeenschappen of in een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waarvan de houder in Nederland woonachtig is, zolang de bij de Wegenverkeerswet 1994 vastgestelde termijn van geldigheid in Nederland niet is verstreken en mits het rijbewijs is voorzien van een pasfoto van de houder.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie