'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Chris » do 11 mar 2010, 12:33

Ik zat me laatst nou eens te bedenken - zien we de laatste pakweg 8 jaar een kentering in wegenplannen en uitvoering? Vanaf eind jaren 80 / tot begin 2000 was vooral benutting het toverwoord, spitsstroken, plusstroken en geen toekomstvaste projecten. De jaren 90 waren dus eigenlijk zeer magere jaren qua nieuwbouw en uitbreiding.

Maar vanaf pakweg midden 2005 zie je volgens mij een kentering, projecten worden meteen goed aangepakt, met ruimtereserveringen, bijvoorbeeld de A4 HSL-tunnel die wel 10 rijstroken kan hebben volgens mij. Of de verbreding van de A2, meteen 2 rijstroken per richting erbij over grote afstanden. Of de Coentunnel / Westrandweg. De A15 Maasvlakte - Vaanplein. De A12 bij Arnhem. De A28 Zwolle - Meppel, de A50 Arnhem - Nijmegen. De planvorming van de SAA en de verbreding van de A1 bij Amersfoort naar 2x4, de A13-A16 en A4 Midden-Delfland.

Alhoewel er zeker nog wel spitsstroken worden toegepast, zie je ook meer toekomstvaste oplossingen, zoals reguliere verbredingen. Wellicht hebben ze toch lering getrokken uit de spitsstroken uit de periode pakweg 1992 - 2002 dat het er op neer komt dat het geen spitsstroken meer zijn feitelijk, omdat ze gedurende grote delen van de dag opengesteld moeten worden, en ook op zaterdagen en zelfs zondagen.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Koesj » do 11 mar 2010, 12:50

^^ Dat is mogelijk maar het zou denk ik met terugwerkende kracht uit gegevens moeten blijken. Ik heb zelf ook wel het idee dat er weer op een robuustere manier naar het wegennet gekeken wordt maar door de filedruk kan het eigenlijk ook niet anders. Op een gegeven moment moet je wegcapaciteit toe gaan voegen omdat Jan met de pet je anders met fakkels en hooivorken achter je bureau vandaan jaagt.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door jan » di 21 sep 2010, 22:18

Gisteren alle lof voor Eurlings in het redactioneel stuk van De Telegraaf.

Vandaag ook nog een artikel over 'de kampioen wegen bouwen':
De Telegraaf schreef:di 21 sep 2010, 05:30

Groei snelwegennet in 2010
door Edwin Timmer

DEN HAAG - Er komt volgend jaar voor 210 kilometer aan nieuw asfalt op de snelwegen.

Tijdens het komende begrotingsjaar zal Rijkswaterstaat onder meer spitsstroken op de A1 in 't Gooi, op de A9 bij Velsen en extra rijstroken op de A27 en de A28 openstellen. Dat blijkt uit cijfers die De Telegraaf heeft opgevraagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. In 2011 start bovendien de aanleg van twee gigaprojecten.
Transporteurs in de haven wrijven zich in de handen om de verdubbeling van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein, die de Rotterdamse haven beter zal ontsluiten. Ook de verbreding van snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere, met verscheidene tunnels en viaducten, zal aanvangen.

Kampioen wegen bouwen
Het jaar 2010 zal voorlopig het jaar blijven waarin een verkeersminister de meeste nieuwe kilometers binnen twaalf maanden heeft aangelegd. Als de projecten geen vertraging oplopen, stopt de teller op 31 december bij 325 kilometer. Demissionair minister Eurlings (Verkeer) is, vergeleken met vorige kabinetten tot ver in de vorige eeuw, daarmee kampioen wegen bouwen. In totaal zal de CDA-bewindsman uitkomen op zo'n 735 kilometer. Dat zijn bijna 184 kilometers per jaar, ofwel bijvoorbeeld drie keer zo veel als onder paars I van toenmalig PvdA-premier Kok. Eigenlijk had Eurlings gedurende zijn ministerschap circa 825 kilometer nieuw asfalt willen aanleggen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Kaaiman » wo 22 sep 2010, 11:44

Heeft 'ie al een lintje? :bosbloemen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Seat » wo 22 sep 2010, 14:15

^^ Die krijgt hij pas als hij over vier jaartjes terugkomt om z'n karwei af te maken :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Rene » wo 22 sep 2010, 19:30

^^
Wel als premier dan, uiteraard... ;)


(Ik ben nooit een fan geweest van het CDA, maar in Eurlings heb ik inmiddels zoveel vertrouwen dat ik zo op hem zou stemmen)

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Jip » do 23 sep 2010, 11:20

Rene schreef:(Ik ben nooit een fan geweest van het CDA, maar in Eurlings heb ik inmiddels zoveel vertrouwen dat ik zo op hem zou stemmen)
Helemaal mee eens! Wat deze man qua wegenbouw heeft bereikt binnen de politieke marges vind ik erg knap. Heb ook eindelijk het gevoel dat we een minister hebben die het snápt.

Paulw
dorpsstraat
Berichten: 166
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 20:07

Re: 'Prioriteitsplannen' Minister Eurlings

Bericht door Paulw » vr 01 okt 2010, 19:05

Het is eigenlijk niet te geloven wat deze man wel allemaal voor elkaar krijgt en andere niet.

Gesloten