'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » wo 26 nov 2008, 21:15

Na wat ik gisteren van een collega gehoord heb over de *kuch* "rekenwonders" bij TNO denk ik opeens heel anders over de resultaten van zo'n evaluatie... :shutup:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 26 nov 2008, 21:43

Iedereen heeft kunnen zien en meten dat de 'filevrije dag' compleet is geflopt.
Om dan toch maar stug vol te blijven houden dat het een succes is geweest, is héél dom.
Men wil gezichtsverlies beperken, maar men verliest mogelijk véél meer. Namelijk het adagium dat TNO echt onafhankelijk onderzoekt.
Want dat beeld is bij veel mensen na zo'n uitkomst toch wel in duigen. Jammer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » do 27 nov 2008, 6:44

Waarom zou TNO ineens niet onafhankelijk kunnen onderzoeken als de conclusie iets anders is dan men het liefste ziet? Dat vind ik wel een héél makkelijk statement.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Attietattie » do 27 nov 2008, 7:51

Precies. Bovendien kan je door naar de fileinformatie te kijken absoluut niets zeggen over het succes van de dag. En dus kan je ook niets zeggen over de sommtjes van TNO.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Ds79m » do 27 nov 2008, 8:09

Attietattie schreef:Bovendien kan je door naar de fileinformatie te kijken absoluut niets zeggen over het succes van de dag.
Maar dat doet TNO volgens het artikel dus wel. Zij beschouwen een filereductie van 7% als een succes. Terwijl een eenmalige en minimale vermindering op de filelengte, die door zoiets als een beetje motregen al varieert tussen de 150 en 350 km, nietszeggend is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » do 27 nov 2008, 8:42

Blijkens het artikel heeft TNO gekeken naar de door de detectielussen van RWS aangeleverde data. Ofwel: de ruwe verkeersgegevens. Om vervolgens een uitspraak te kunnen doen over een reductie van 7% is er dus in elk geval een referentiewaarde nodig, want anders kun je niet eens zeggen dat er een reductie is. Statistisch gezien zul je voor de referentiewaarde een waarde moeten nemen die zoveel mogelijk overeenkomsten heeft met de dag die "anders" is en daarnaast moet je zoveel mogelijk waarden voor zo'n gelijke dag verzamelen om daaruit de referentiewaarde te bepalen.

Ofwel: je hebt voor alle (en niet een paar) donderdagen - niet zijnde vakantiedagen - bij voorkeur met redelijk tot goed weer alle ruwe verkeersgegevens nodig. Vervolgens moet je voor al die donderdagen eenzelfde methode gebruiken om de diverse vergelijkingsvariabelen te berekenen: het aantal files (of filelengte, filezwaarte, filedruk, enz.), aanvang en eindtijd van de file en de snelheid. Bovendien lijkt het mij logisch om ook de intensiteiten te bepalen. Voor alle "normale" donderdagen bepaal je een gemiddelde waarde als referentie inclusief standaardafwijking en dergelijke. Daarna kun je dan voor de "afwijkende" donderdag ook de cijfers bepalen. Als laatste moet je bepalen of het verschil tussen de referentiewaarde en de "afwijkende" dag statistisch significant is.

Stel dat op alle "normale" donderdagen 95% van de lengte van de files (filelengte als voorbeeld) tussen 189 en 249 kilometer zit, met een gemiddelde van 217 kilometer. Als er op de filevrije dag dan 201 kilometer file staat, dan is het eenvoudig te zeggen dat er een reductie is van pakweg 7% ten opzichte van het gemiddelde. Dit verschil is echter helemaal niet significant, want die 201 kilometer valt binnen de 95%-spreiding die de files op een donderdag tóch al hebben. Men kan pas spreken van een significant verschil wanneer de filelengte lager is dan 189 km (of hoger dan 249 km).

Kortom: een getal als "7% reductie" is waardeloos zonder daarbij te kijken naar de spreiding van de referentiewaarde en de significantie van het resultaat. Ik kan helaas het rapport nergens op het internet vinden, want ik ben wel benieuwd in hoeverre de conclusie "7% reductie" ook inderdaad statistisch onderbouwd is...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Ehuls » do 27 nov 2008, 9:49

Op het moment dat je een onderzoek van TNO nodig hebt om te kunnen beoordelen of het nu wel of niet een succes was lijkt het me bij voorbaat al geen succes geweest..

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » do 27 nov 2008, 13:14

Paixao schreef:Ik kan helaas het rapport nergens op het internet vinden, want ik ben wel benieuwd in hoeverre de conclusie "7% reductie" ook inderdaad statistisch onderbouwd is...
Ik heb me ook al suf gezocht, maar nog niets gevonden.

Ik zal eens bij een collega die bij de VTL was navragen of er wat meer info in de congresmap zat.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Queue » do 27 nov 2008, 23:12

@ Paixao, helemaal correct, de aanpak die je noemt :blauweduim: . Vervolgens zou het dan nog zuiverder worden wanneer die filevrije dag een aantal keer extra georganiseerd zou zijn. Wanneer het effect van het experiment namelijk nihil zou zijn bij alleen die ene keer dat het wordt uitgevoerd, dan is de kans dat de filelengte toch toevallig onder die 2 x staandaardafwijking (in het voorbeeld: 189 km) komt, nog altijd 2,5%, 1 op 40 dus, en dus een vrij reële kans. Wanneer het experiment 4 keer zou worden uitgevoerd dan zou de kans dat dit toeval zich dan voordoet al 1 op 40^4 = 0,000039% worden.

Nadeel is alleen dat het niet "even" 4 keer kan worden gedaan. Wat daarentegen misschien wel zou kunnen, is het idee om deze statistische analyse op meerdere tijdstippen van zo'n dag uit te voeren, bijvoorbeeld ieder kwartier van de ochtendspits en ieder kwartier van de avondspits. Uiteraard moeten dan per tijdstip apart de referentiewaarden bepaald worden. Als de resultaten dan een significant ander (beter) patroon laten zien dan de referentie, dan is de opzet geslaagd.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » ma 08 dec 2008, 15:35

Het rapport van TNO is inmiddels beschikbaar via hun website (inloggen c.q. registreren nodig).

Voor de evaluatie van de filelengte is gekeken naar de donderdagen in oktober in 2007 en 2008, exclusief de in de herfstvakanties gelegen donderdagen. Kortom, de filevrije dag wordt in feite vergeleken met zes andere donderdagen, waarvan er nog één als minder geschikt wordt aangemerkt vanwege minder goede weersomstandigheden. Een grafiekje met daarin een lijn die de filevrije dag representeert enigszins onder de lijnen van de andere dagen doet geloven dat er op de filevrije dag minder filelengte is geweest. Echter, nergens in het rapport wordt gesproken over de statistische significantie van dit resultaat. Nergens wordt aangegeven in hoeverre sprake is van een gemiddelde filelengte en een standaardafwijking hier op. Dit duidt welhaast op een beginnersfout in statistiek, namelijk door een zeer kleine set waarden te middelen en vervolgens dit gemiddelde "kaal" te vergelijken met een andere meting, om tot de conclusie te komen dat de meting iets lager is dan het gemiddelde.

Het wordt echter nog mooier. Voor de berekening van de gemiddelde snelheid is gebruik gemaakt van een verwachte gemiddelde snelheid, uitgespuugd door een reistijdvoorspellingsmodel dat ontwikkeld is door, hoe kan het ook anders, TNO (in samenwerking met INRIX). Er wordt in het rapport expliciet en impliciet uitgegaan van de juistheid van deze verwachting. De berekening van deze verwachting wordt niet als zodanig toegelicht; het is kennelijk niet aan de lezer om de juistheid daarvan ter discussie te stellen. Een deelname aan een reistijdvoorspellingscompetitie van Rijkswaterstaat wordt als voldoende validatie gezien. Een referentie naar literatuur om het model aan een nadere beschouwing te onderwerpen ontbreekt. Aangegeven wordt wel dat er een random fout in het model zit van circa 11% per berekening. Zeker opvallend is dat het uiteindelijke verschil ook binnen deze random fout zou kunnen vallen, namelijk 10%.

Hoe dan ook, deze verwachting (een simpel getal) wordt (voorzover ik het begrijp) vergeleken met de resultaten van hetzelfde model, met als extra input de meetgegevens van Rijkswaterstaat voor de filevrije dag. Wederom is dus voor een externe partij het resultaat daarvan niet te reproduceren. Bovendien wordt ook in dit geval nergens gesproken over een bandbreedte voor de verwachting, bijvoorbeeld een 95%-interval (dus dat er 95% kans is dat de verwachte gemiddelde snelheid tussen X en Y ligt). Onduidelijk is in hoeverre het model historische data middelt of gewoonweg een representatieve dag neemt. In elk geval lijkt het erop dat de statistische verwerking voor de gemiddelde snelheid nog beroerder is dan die van de filelengte: immers, door twee separate getallen te vergelijken kan geen uitspraak worden gedaan over de statistische significantie.

Bij telewerken speelt eenzelfde statistische fout. Ook hier wordt de filevrije dag vergeleken met 1 alternatieve dag (Rabobank) of 2 alternatieve dagen (TNO). De resultaten daarvan zijn dus weinig representatief.

Voor het openbaar vervoer worden in het geheel geen cijfers in het rapport gegeven, anders dan een korte paragraaf over een vergelijking tussen donderdagen "tot twee jaar terug" en de filevrije dag (door NS uitgevoerd?). Onduidelijk is of een eventuele jaarlijkse stijging is meegerekend en in hoeverre de telling representatief is uitgevoerd.
Gebruik van alternatief vervoer (zoals motoren) valt "buiten de scope van het onderzoek", vanwege de "arbeidsintensieve bewerking op door Rijkswaterstaat aangeleverde data".

Korte conclusie mijnerzijds: het onderzoek is een statistische aanfluiting, en zegt nog altijd niets over of de filevrije dag nu wel of niet "toevallig laag" was of dat er inderdaad een significante afwijking is geweest. :PP:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door waldo79 » ma 08 dec 2008, 17:32

Van TNO zou ik toch deugdelijker onderzoek verwachten :?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Ds79m » ma 08 dec 2008, 19:51

Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de punten van Paixao. Dit is geen wetenschappelijk onderzoek, dit is het verhaal van een basisschoolleerling die zaadjes heeft geplant en een verslag schrijft hoe er een bloem uitgroeit. :roll:

Dan komt men tot een resultaat dat er 7% minder files waren dan op de andere 3 donderdagen in oktober, waarvan de 23e geen goede referentie was vanwege de herfstvakantie. Een steekproef van 3 goede donderdagen, wat een uitgebreid onderzoek! Maar dat is nog niet alles, er waren ook nog een aantal mensen extra aan het telewerken bij de Rabobank, in vergelijking met een week eerder. En alsof het nog niet genoeg is, gingen er liefst 15.000 mensen meer dan op een handjevol andere donderdagen met de trein (dat is inclusief de donderdagen van een jaar ervoor en de donderdagen die in de herfstvakantie vielen).
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Vinny » ma 08 dec 2008, 21:31

Het was alleen jammer dat er 17 exta treinpaden werden ingelegd die niet zijn uitgevoerd omdat er iemand een wissel verkeerd had bediend.... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door boe! » ma 08 dec 2008, 21:33

Ondanks die wissel was het spoorboekloos rijden een groot succes .......



... aldus een woordvoerder van TNO.
:leep:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Vinny » ma 08 dec 2008, 21:38

Zelfs met die 17 treinpaden heb je nog niet bij benadering wat 'de politiek' zich bij spoorboekjeloos rijden voorstelt. Overigens kun je in het Nederland van nu ook best zonder spoorboekje rondreizen: een half uur wachten is op de meeste stations (Marienberg uitgesloten) geen grote straf...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 dec 2008, 23:43

^^ Er zit een café in station Mariënberg, dus ook daar is het geen straf. :roll: Bovendien rijdt de VeenExxpres naar Almelo overdag tweemaal per uur. ;) Ik ken een heleboel vervelender stations, met niet of nauwelijks voorzieningen. Denk aan afgelegen stations als Hindeloopen, waar maar eenmaal per uur een trein komt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door waldo79 » di 09 dec 2008, 10:39

En de stations langs de lijn Tiel-Arnhem staan ook niet echt bol van de voorzieningen. Een uur wachten is niet aan te raden :)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Kaaiman » di 09 dec 2008, 11:03

Half uur wachten op Mariënberg? Als je vanuit Almelo komt kun je beter de stoptrein naar Ommen pakken en daar overstappen op de sneltrein richting Emmen. Zolang het daar zo krap enkelspoor is en Ommen het enige passeerpunt, is dat echt de snelste manier. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Coen Tunnel » di 09 dec 2008, 15:14

Maar met een gewoon treinkaartje voor dat traject (Almelo-Emmen of een deel daarvan) mag dat niet, omdat je dan een station tweemaal passeert.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » di 09 dec 2008, 17:20

Voordat deze draad ook weer verzandt in een OV-discussie tussen Tiel en Ommen, even terug naar het onderzoek:
Paixao schreef:Korte conclusie mijnerzijds: het onderzoek is een statistische aanfluiting, en zegt nog altijd niets over of de filevrije dag nu wel of niet "toevallig laag" was of dat er inderdaad een significante afwijking is geweest.
Prachtig dat je het onderzoek te pakken hebt gekregen. Wat je schreef heeft mijn stoutste verwachtingen helaas overtroffen - ik had niet verwacht dat een gerenommeerde instantie als TNO - en ook een van auteurs, van wie ik dit zeker niet had verwacht - zich zó gemakkelijk voor een karretje had laten spannen. Want dat is wel het gevoel dat mij mij beklijft, als je ervanuitgaat dat jouw conclusies over de "wetenschappelijkheid" van het rapport correct zijn. (En ik heb op dit moment minder reden om aan jouw conclusie te twijfelen, dan aan die van TNO...)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door waldo79 » di 09 dec 2008, 18:32

^^Mee eens.

(En die ontsporingen naar OV-topics vraag ik ook niet om 8-) )

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » wo 10 dec 2008, 14:39

Rene schreef:(...)
ik had niet verwacht dat een gerenommeerde instantie als TNO (...) zich zó gemakkelijk voor een karretje had laten spannen. Want dat is wel het gevoel dat mij mij beklijft, als je ervanuitgaat dat jouw conclusies over de "wetenschappelijkheid" van het rapport correct zijn. (En ik heb op dit moment minder reden om aan jouw conclusie te twijfelen, dan aan die van TNO...)
Ongetwijfeld een geval van "zeggen wat de klant wil horen". Ik denk dat TNO voldoende geld kan verdienen aan de ANWB en daardoor het geheel "te vriend" moet houden. De "Visie op een robuust netwerk" van ANWB is immers ook door TNO uitgevoerd.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat eigenlijk nog niemand in de media gehakt heeft gemaakt van het TNO onderzoek. Op basis van het rapport zelf is dat redelijk eenvoudig. Het onderzoek van TNO kan waarschijnlijk niet of nauwelijks worden gereconstrueerd, gezien het feit dat de gegevens ofwel van TNO ofwel van de ANWB (filelengte) afkomstig zijn. Gevalletje "wij van WC-Eend adviseren... WC-Eend".

Als je het goed zou willen doen moet je voor een heleboel donderdagen de ruwe RWS MONICA-data hebben (zodat er geen invloed is van een serviceprovider), en voor elk van die donderdagen per tijdsperiode (bv. 5 minuten) een beeld moeten maken van de toestand van het hele wegennet in termen van snelheden, intensiteiten en dichtheden (althans, waarvoor data beschikbaar zijn). Vervolgens zou je over alle donderdagen een gemiddeld beeld per tijdsperiode kunnen construeren met 95%-interval, om dit te vergelijken met het beeld van de filevrije donderdag. Zeer arbeidsintensief proces, maar denk ik de enige onafhankelijke methode.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 10 dec 2008, 15:29

Paixao schreef:Ik vraag me wel af hoe het kan dat eigenlijk nog niemand in de media gehakt heeft gemaakt van het TNO onderzoek. Op basis van het rapport zelf is dat redelijk eenvoudig.
Wat niet is kan nog komen. Het moet in elk geval een professionele partij zijn, die zich niet gecommiteerd heeft aan de "persé positieve uitkomst" van de dag. Wellicht de VID; dat is een partij die er belang bij heeft om in de publieke opinie betrouwbaarder te zijn dan hun concurrent ANWB.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door waldo79 » wo 10 dec 2008, 18:21

De VID heeft eerder al kritisch bericht over de filevrije dag :)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » wo 10 dec 2008, 19:04

Dat is zo, maar er zit een aanmerkelijk verschil tussen "kritisch berichten" en professioneel "gehakt maken" van de TNO rapportage. Lijkt me persoonlijk meer iets voor een onafhankelijke partij: ook de VID kan immers worden geassocieerd met vooroordelen uit concurrentieoogpunt. En gezien de arbeidsintensieve handelingen die een volledige analyse vergen, ook niet economisch interessant. Het is misschien wel iets voor een afstudeeropdracht of zo...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door waldo79 » wo 10 dec 2008, 19:09

^^Met jouw berekening/beredenering zou men al een eind op weg zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 10 dec 2008, 19:55

Nee, Paixao gaf enkel de redeneerlijn.
Als je echt al die Monica-gegevens wilt analyseren en daarmee statistisch verantwoord bewijs wilt leveren, dan vrees ik dat daar echt héél veel tijd in gaat zitten.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Paixao » wo 10 dec 2008, 20:30

De onderzoeksrichting is inderdaad relatief eenvoudig. Het ophalen van de data is ook niet zo'n probleem. Het meeste werk gaat zitten in drie dingen, namelijk het op consistentie controleren van alle datasets (waar missen er gegevens?), en het opstellen van een stukje software/programmacode om voor iedere dataset (per dag) de data om te zetten in een hanteerbaar formaat, met de gewenste variabelen per tijdseenheid, en tenslotte het bepalen van het eindresultaat voor iedere dataset.
Dat stukje software kun je vervolgens gebruiken om voor iedere dataset het resultaat te bepalen (bv. filelengte). Daar hoeft verder niet veel werk in te zitten, zodra het framework staat.

Als laatste is het dan de statistische analyse, en daar zijn uiteindelijk wel standaard toetsen en werkwijzen voor. Ook dat is naar verhouding niet het meeste werk. Maar goed, voordat je dit alles hebt uitgevoerd ben je minstens een paar weken (misschien wel paar maanden) op full-time basis verder. En gezien het feit dat er geen economische winst mee is te behalen, is dat voor een profit-organisatie dus nauwelijks haalbaar. De enige groep mensen die een paar maanden tijd heeft zijn de studenten met een verkeerskunde- of statistische opleiding, bijvoorbeeld in het kader van een stage of afstudeeropdracht...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 17:02

8 oktober 2009 is de volgende filevrije dag.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » di 28 jul 2009, 17:17

^^ Waarom doen ze dit gewoon niet in de zomervakantie?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie