'Filevrije dag op 9 oktober'

Discussieer hier over het mobiliteitsbeleid, de positie van het wegverkeer en de gevolgen voor de wegenplannen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Chris » zo 12 okt 2008, 15:17

Palance schreef:De auto hoeft niet per sé voorrang te genieten boven alles!.
Is dat het geval? Nee. Wordt dat het geval? Nee

Ik snap dan ook niet waarom dit soort kreten altijd per se iedere keer bij dit soort discussies op tafel moeten komen, want het werkt alleen maar suggestief.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Ds79m » zo 12 okt 2008, 15:23

Vinny schreef:
Behalve een aanpassing van het gedrag van de forens zie ik zelf ook liever een onmiddelijke bouwstop in de Randstad om de problemen niet nog groter te laten maken
Dat vergroot het probleem natuurlijk alleen maar, want wat gebeurt er bij een bouwstop in de Randstad?
Wet van vraag-en-aanbod:
Onroerend goed in de Randstad wordt duurder, en wel zoveel duurder dat er vraaguitval optreedt. Dit houdt in dat woningen voor de middenklasse (de doorsnee-forens) onbetaalbaar worden, en dus moeten verhuizen naar de stedenband net buiten de randstad. Het fileprobleem wordt dus alleen maar erger, want deze mensen moeten wel elke dag zich om 09:00 melden 'op kantoor'.
Dat is de eigen verantwoording van die mensen. En er zijn heus goede alternatieven hoor. Er zijn nog wel een handjevol flatjes 3 hoog achter vrij in de gemiddelde allochtonenbuurt, midden in de stad. En het OV heeft nog een overcapaciteit van een procent of 5. En ANWB-personeel gaf op de filevrije dag een goed voorbeeld van een structurele oplossing door in tentjes naast het kantoor te overnachten. Maar ja, dat bedenkt de kortzichtige automobilist nu niet. Met de kilometerheffing gaan ze er ongetwijfeld allemaal voor kiezen hun gedrag te wijzigen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » zo 12 okt 2008, 15:33

Peter, jij snapt het tenminste ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Vinny » zo 12 okt 2008, 15:42

Er zijn nog wel een handjevol flatjes 3 hoog achter vrij in de gemiddelde allochtonenbuurt, midden in de stad.
Ik hoop niet dat je op mijn riante stadswoning duidt. ;)
Ik sta nooit in de file en woon op 10 minuten fietsen van mijn werk. Het grappige is: ik heb ook nog eens een riant salaris. Fileprobleem? Gisteren ook weer een lege snelweg gezien..., er stond maar 1 kilometer voor de Coentunnel en daar hoefde ik niet eens doorheen :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Schenker » zo 12 okt 2008, 15:44

Hmm dit is de zoveelste herhaling van zetten. Kennelijk vind de een dat zn eigen mobiliteitsgedrag wel zelf beinvloedbaar is en de ander niet. Ik weet niet wat er voor nodig is om jullie te laten inzien dat je wel degelijk zelf keus hebt en dat de ideale keus niet bestaat. Je zult altijd ergens wat in moeten leveren en dan hangt het er maar net vanaf waar je de prioriteit legt.

Ik vind het in elk geval slap om de schuld volledig bij de overheid te leggen. Je kunt ze een slecht RO-beleid verwijten maar dat maakt je zelf niet minder schuldig aan het mede-file veroorzaken, je neetm zelf actief in deel.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Schenker » zo 12 okt 2008, 15:45

Vinny schreef:Ik hoop niet dat je op mijn riante stadswoning duidt. ;)
Ik sta nooit in de file en woon op 10 minuten fietsen van mijn werk. Het grappige is: ik heb ook nog eens een riant salaris. Fileprobleem? Gisteren ook weer een lege snelweg gezien..., er stond maar 1 kilometer voor de Coentunnel en daar hoefde ik niet eens doorheen :dyn_hyp:
Werk jij op zaterdag?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Vinny » zo 12 okt 2008, 15:56

Nee, maar dan zit ik wel in de auto ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » zo 12 okt 2008, 19:31

Deze vond ik bij Loesje:

Afbeelding

Chips.... daar ben ik één van
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Kaaiman » ma 13 okt 2008, 13:48

Dan zakt de markt voor auto's met oneven kentekens in. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Queue » ma 13 okt 2008, 18:42

Niet als de even-kentekens een andere keer aan de beurt zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Chris » ma 13 okt 2008, 18:43

Zulke dingen bestaan allang in Italië volgens mij. Iedereen koopt dan een tweede barrel erbij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » ma 13 okt 2008, 19:03

Dat was/is ook zo in Griekenland (milieuvervuiling), dat was ook zo in Joegoslavie in begin jaren 80 (benzineschaarste) en en dat zal ook hier zo zijn: Men koopt een extra auto en met rijdt er wel op los. Lang niet iedereen kan een tweede auto betalen, maar veel mensen doen het toch, al is het op de pof.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » ma 13 okt 2008, 19:31

^^ Gezien de krediet crises zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 14 okt 2008, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Chris » di 14 okt 2008, 17:22

Momenteel is de spits zo'n 200 kilometer in lengte. Ik weet zeker wanneer dit tijdens een filevrije dag was gebeurd, de ANWB het allemaal dankzij de "filevrije dag" zou zijn. De spits fluctueert altijd. Soms is het een stuk rustiger dan normaal, vaak ook een stuk drukker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » di 14 okt 2008, 18:53

Een paar ongevallen doen ook wonderen. Er hoeft maar 1 vrachtwagen om te kiepen op een 'strategisch' punt en je file lengte neemt erg snel toe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door IQ[] » di 14 okt 2008, 20:39

^^ Als die vrachtwagen geladen is met asfalt geeft het toch niet? Er komt dan immers meer asfalt bij :puh2:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Coen Tunnel » di 14 okt 2008, 21:11

mhkamp schreef:^^ Gezien de krediet crises zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Een oude Alto, Polo, AX of Panda is niet duur, kost weinig aan wegenbelasting en onderhoud en is voor de meeste mensen nog wel te veroorloven als tweede auto...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » di 14 okt 2008, 22:36

Een sloopexemplaar van je eigen automodel is ook erg handig.
Voor het nummerbord. Je betaalt dubbele wegenbelasting en een minimale WA-verzekering voor dat nummerbord, maar dat is het dan ook.
Dan kun je die op je eigen auto verwisselen.
Kans dat je gepakt wordt: nihil. De kans op een staandehouding voor algehele controle is immers erg laag.

Als je zo'n systeem invoert, zal de burger qua creativiteit altijd 2 stappen voor blijven op de overheid. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Vinny » di 14 okt 2008, 22:42

Tijd voor een chip met persoonsgegevens inbouwen in de auto. Kun je ook gelijk je tol mee afrekenen.


Oh wacht eens even, dat heet 'kilometerheffing'...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2008, 22:45

Jaaaa, daar zitten we op te wachten. Er zullen natuurlijk creatievelingen zijn die hier ook weer iets op weten.

Gewoon tolpoortjes aan de snelweg en cash (of met bankpas) afrekenen. Goedkoper kan niet.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » di 14 okt 2008, 22:46

Wegenbelasting. Simpeler kan niet.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door IQ[] » di 14 okt 2008, 22:58

[doemdenkmodus]
Vinny schreef:Tijd voor een chip met persoonsgegevens inbouwen in de auto. Kun je ook gelijk je tol mee afrekenen.


Oh wacht eens even, dat heet 'kilometerheffing'...
Waarom dan niet gelijk onderhuids laten inplanten? Kan je gelijk iedereen in de gaten houden.
Oh wacht eens even, dat heet '1984'...
[/doemdenkmodus]

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2008, 23:04

Rene schreef:Wegenbelasting. Simpeler kan niet.
Ik ben het niet eens zoals de wegenbelasting in zijn huidige vorm. Betalen terwijl je auto staat te roesten op je oprijlaan is een beeld dat ik niet graag wil. Nee, maak het zo dat de burger voor iedere kilometer betaald (brandstof, maar die zal al te duur zijn, dus dat wordt het niet), of een nodeloos kastje (wat de burger óók betaald, alleen via een andere constructie) of we voeren, net zoals FR en ES tolpoortjes in.

Voor de eerlijke verdeling het laatste, alleen die dramatische OWN :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 9:37

Wegenbelasting is inderdaad niet eerlijk om die reden. En accijns op benzine ook niet, want bewoners van de grensstreek kunnen daar onderuit. Eigenlijk is er niks eerlijk ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door ConradM » wo 15 okt 2008, 10:26

In princiepe is accijns nog het eerlijkst, je betaald naar gebruik * millieubelasting.

Wat betreft de grensstreek, dat is zeker een probleem, misschien op europeesch nivo invoeren ??

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 10:58

Hoe goed we ook bezig zijn met '1' Europa, zoiets krijg je er nooit goed doorheen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 15 okt 2008, 16:21

Zolang de OV-reiziger wordt gesubsidieerd bij het leven en daar helemaal niet 'de gebruiker betaalt' geldt, is het sowieso niet "eerlijk" dat de weggebruiker dat wel zou moeten doen.

@mhkamp: de kosten van wegbeheer zijn helemaal niet afhankelijk van hoeveel gebruik jij daarvan maakt met je luxe-auto.
Het aantal medewerkers dat je nodig hebt bij een wegbeheerder om een zwaar belaste 2x5-strooks weg te onderhouden is niet anders dan bij een zwaar belaste 2x2-weg. De latente directe kosten qua extra asfalt van een bredere weg vallen helemaal in het niet bij de personeelskosten. Alleen bij vrachtwagens is er een direct verband tussen gebruik, belasting en slijtage, maar bij personenauto's niet. In die zin is betalen per kilometer voor personenauto's dus helemaal niet zo eerlijk.
Voorts haal je jezelf een paard van Troje in huis. Eenmaal binnen, zullen de kilometertarieven jaarlijks verhoogd worden. Degenen die nu denken goedkoper uit te zijn zullen een paar jaar na invoering nog wel eens stilstaan bij het feit dat de kosten jaarlijks zoveel meer stijgen dan voor de invoering, en dat ze inmiddels ook al fors meer betalen dan voor de invoering. De auto als ultieme melkkoe van de politiek.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Attietattie » wo 15 okt 2008, 17:25

mhkamp schreef:Ik ben het niet eens zoals de wegenbelasting in zijn huidige vorm. Betalen terwijl je auto staat te roesten op je oprijlaan is een beeld dat ik niet graag wil.
Dat was nou precies de fantastische werking ervan. Als de wegenbelasting vervalt kan iedereen met een minimaal inkomen een auto kopen (bijvoorbeeld een student, met alle respect), voor de deur laten staan en eens in het jaar gebruiken. Gevolg: straten vol, nergens parkeerplaats en door het vraag-en-aanbod-verhaal én het feit dat overheden denken dat wij allemaal gek worden van al dat blik in de straat: een enorme stijging in de parkeertarieven. Betaal je nog steeds grof geld voor je stilstaande bolide, maar dan dus dankzij de mensen die eigenlijk helemaal geen auto kunnen betalen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door Rene » wo 15 okt 2008, 22:07

En: die parkeertarieven worden met datzelfde fantastische kastje ook nog eens volautomatisch van je rekening afgeschreven.
Met een per uur oplopend tarief, uiteraard.

En nee, dit is geen geintje. IPO en VNG willen wel degelijk dat de mogelijkheid van parkeerhandling in het rekeningrijdenkastje komt te zitten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: 'Filevrije dag op 9 oktober'

Bericht door mhkamp » wo 15 okt 2008, 23:07

Palance schreef:Wegenbelasting is inderdaad niet eerlijk om die reden. En accijns op benzine ook niet, want bewoners van de grensstreek kunnen daar onderuit. Eigenlijk is er niks eerlijk.
Palance geeft het al aan. Eigenlijk is er niets eerlijk, maar er is toch wel een systeem waarbij zowel de overheid als de burger door één deur kunnen?
Rene schreef:Zolang de OV-reiziger wordt gesubsidieerd bij het leven en daar helemaal niet 'de gebruiker betaalt' geldt, is het sowieso niet "eerlijk" dat de weggebruiker dat wel zou moeten doen.
Hoezo? Niets kan dichter bij de deur komen dan je eigen auto. Vooruit, de taxi, maar daar betaal je ook scheel aan. Daarbij is het OV nog steeds niet punctueel genoeg, en als er vertraging is is alles onduidelijk. Niemand wil dit.
Rene schreef:@mhkamp: de kosten van wegbeheer zijn helemaal niet afhankelijk van hoeveel gebruik jij daarvan maakt met je luxe-auto.
Het aantal medewerkers dat je nodig hebt bij een wegbeheerder om een zwaar belaste 2x5-strooks weg te onderhouden is niet anders dan bij een zwaar belaste 2x2-weg. De latente directe kosten qua extra asfalt van een bredere weg vallen helemaal in het niet bij de personeelskosten. Alleen bij vrachtwagens is er een direct verband tussen gebruik, belasting en slijtage, maar bij personenauto's niet. In die zin is betalen per kilometer voor personenauto's dus helemaal niet zo eerlijk.
Voorts haal je jezelf een paard van Troje in huis. Eenmaal binnen, zullen de kilometertarieven jaarlijks verhoogd worden. Degenen die nu denken goedkoper uit te zijn zullen een paar jaar na invoering nog wel eens stilstaan bij het feit dat de kosten jaarlijks zoveel meer stijgen dan voor de invoering, en dat ze inmiddels ook al fors meer betalen dan voor de invoering. De auto als ultieme melkkoe van de politiek.
Wat ik hieruit begrijp Rene is dat je bij voorkeur GRATIS autorijd. Sorry, voor niets komt de zon op. Wordt de wegenbelasting ook niet verhoogd? Provinciale opcenten? Accijns op brandstof? Als de overheid jou gratis laat autorijden zullen ze zeker accijns op het onderhoud en reparaties gooien. Ik denk dat je dán duur bent. Daarbij wil ik wel toegeven dat als je zo'n kastje krijgt, dat de overheid jou voor ruim 90% in de gaten heeft, en hiervan ben ik zeker een fel tegenstander omdat ik (en misschien iedereen op dit forum) waarde hecht aan mijn (onze) privacy.
Attietattie schreef:Dat was nou precies de fantastische werking ervan. Als de wegenbelasting vervalt kan iedereen met een minimaal inkomen een auto kopen (bijvoorbeeld een student, met alle respect), voor de deur laten staan en eens in het jaar gebruiken. Gevolg: straten vol, nergens parkeerplaats en door het vraag-en-aanbod-verhaal én het feit dat overheden denken dat wij allemaal gek worden van al dat blik in de straat: een enorme stijging in de parkeertarieven. Betaal je nog steeds grof geld voor je stilstaande bolide, maar dan dus dankzij de mensen die eigenlijk helemaal geen auto kunnen betalen.
Oh, dus met de wegenbelasting heeft niet iedereen recht op een voertuig? Je geeft al aan dat een student respect heeft, maar juist door de wegenbelasting en accijns moet ie (al dan niet) genoodzaakt met het OV. Verder begrijp ik je standpunt.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie