Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Coen Tunnel » wo 21 sep 2016, 11:15

^^ Ah, dat wist ik dan weer niet. Maar ik ben dan ook geen vrachtwagenchauffeur. Weer wat geleerd. :)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 21 sep 2016, 11:17

Jeroen schreef: Bergop is inhalen juist over het algemeen veel makkelijker. Door de grote verschillen in totaalgewicht en vermogen zijn de onderlinge snelheidsverschillen veel groter en ben je zo aan een langzamere collega voorbij.
Ja: met een lege vrachtwagen of lichte lading wel. De jongens met heipalen, zand of een te lichte motor rijden dan 40 km/h berg op....
Verbazend overigens dat veel vrachtchauffeurs niet even inhouden (zeg 75 km/h rijden) als ze ingehaald worden op een 2+2 snelweg door een andere vrachtwagen. Dat zou toch de goodwill naar elkaar en het andere verkeer verhogen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » wo 21 sep 2016, 12:20

Dat verhoogt de goodwill naar elkaar niet. De achterliggers moeten dan namelijk ook van hun cruise control af waardoor alles in elkaar schuift.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Attietattie » wo 21 sep 2016, 12:52

Peter schreef:Verbazend overigens dat veel vrachtchauffeurs niet even inhouden (zeg 75 km/h rijden) als ze ingehaald worden op een 2+2 snelweg door een andere vrachtwagen. Dat zou toch de goodwill naar elkaar en het andere verkeer verhogen.
Hier wordt dat ook als suggestie gedaan. En meteen weer afgeschoten ook. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 21 sep 2016, 13:41

Nu praat je over het inhalen van een lange trein. Dan werkt het niet als de hele trein gas moet loslaten. Het gaat mij om het inhalen van 1 of 2 vrachtwagens door een andere vrachtwagen (het probleem dat in 80% speelt), wat nu soms met een slakkengang gebeurt, met dank aan de snelheidsbegrenzers (en de onwil om even gas te minderen of ongeduld om 91 ipv 89 te willen rijden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » wo 21 sep 2016, 13:47

Het is nu eenmaal al op steeds meer plaatsen in treintjes rijden. Je haalt de woede van collega's op je als je van je CC af gaat als je ingehaald wordt en er zal juist alleen maar meer ingehaald worden als je dat doet. Bovendien: waarom zou een ingehaalde chauffeur steeds moeten bloeden voor een keuze van zijn collega?

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door feitelijk » wo 21 sep 2016, 13:56

Attietattie schreef:
Peter schreef:Verbazend overigens dat veel vrachtchauffeurs niet even inhouden (zeg 75 km/h rijden) als ze ingehaald worden op een 2+2 snelweg door een andere vrachtwagen. Dat zou toch de goodwill naar elkaar en het andere verkeer verhogen.
Hier wordt dat ook als suggestie gedaan. En meteen weer afgeschoten ook. ;)
Ga je me nou echt de Blik OpDe Weg vrachtwagen special laten opzoeken waaron een CBR CCV pief precies dat zelfde aan de truckers aanraadt?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door keokiracer » wo 21 sep 2016, 14:01

Als je het CBR nu als bron neemt dan zien we je binnenkort linksknipperen op rotondes neem ik aan?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door feitelijk » wo 21 sep 2016, 14:10

Selectief shoppen :yes:

Zo ben ik ook erg te spreken over een ander puntje van het CBR: rechts rijden
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Attietattie » wo 21 sep 2016, 14:24

Peter schreef:Nu praat je over het inhalen van een lange trein.
Nee, dat doe ik niet. Als er 3 vrachtwagens rijden, de middelste bedenkt dat hij 2km/h harder wil, de middelste de nummer 1 inhaalt, de nummer 1 zijn gas loslaat, dan gaat nummer 3 natuurlijk ook inhalen omdat hij wordt gehinderd door een ineens langzamer rijdende vrachtwagen. Dus dan heeft de voormalig nr 1 ineens 2 vrachtwagens voor zijn neus, terwijl hij voor die tijd lekker vrij zicht had.

Nee, de inhaler is verantwoordelijk voor het feit dat de rest van NL mag afremmen. Daar heeft de ingehaalde niets mee te maken.

Hier hebben we het ook niet over een enorme trein:
Link
feitelijk schreef:Ga je me nou echt de Blik OpDe Weg vrachtwagen special laten opzoeken waaron een CBR CCV pief precies dat zelfde aan de truckers aanraadt?
Ik laat jou toch nooit iets doen?

Maar nu je het zegt, ik zou me kapot lachen als jij de mening van het CBR als de waarheid aanhangt. :rofl2:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door tovm74 » wo 20 dec 2017, 11:26

Blijkbaar komt er een aanpassing van het huidige inhaalverbod voor vrachtwagens in België.
Nu is er een algemeen inhaalverbod tenzij anders aangegeven met gebodsborden.

Men gaat dit dus omkeren, de vrachtwagens mogen nu wel voorbijsteken, tenzij anders aangegeven met verbodsborden.
Nieuwsblad.be schreef:Vrachtwagens mogen straks overal inhalen

François Bellot (MR), minister van Mobiliteit, werkt aan een aanpassing van de wegcode die toe laat dat vrachtwagens mogen inhalen op snelwegen met twee keer twee rijvakken. In andere Europese landen mag dat al.In de Federale Commissie Verkeersveiligheid kondigde de minister aan dat er einde komt aan het algemene verbod op het inhalen door vrachtwagens op de snelwegen met twee keer twee rijvakken.

De nieuwe wegcode, waarin de nieuwe regel wordt opgenomen, zou in de eerste helft van 2018 van kracht moeten zijn.

In België mag je niet inhalen op 2 x 2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél inhalen, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden. CD&V verkeersexpert Jef Van den Bergh pleitte een tijd geleden nog in Het Nieuwsblad voor een uniforme regelgeving. Die komt er nu dus.
Het volledige artikel vindt u hier.

De bordenboeren van België zullen er wel bij varen.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Chris » wo 20 dec 2017, 11:28

Ik vind dit wel een goede beslissing. België was een uitzondering in Europa, normaal mag je inhalen op snelwegen tenzij anders aangegeven. In België was dat andersom. In het verleden hebben we daarover wel eens gediscussieerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door mavas » wo 20 dec 2017, 11:33

Kijk eens aan, goede beslissing!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Wimpie25 » wo 20 dec 2017, 13:00

Men voert nu eigenlijk dus de situatie van 10 jaar geleden terug in. Het huidige systeem was er net gekomen omdat het het Bordenwoud wat terugdringen en omdat relatief duidelijker was. Nuja, een ramp is het niet, het maakt het Europese wegennet wat uniformer. Wat moet ik trouwens verstaan onder "nieuwe Wegcode". Volgen er nog grootschalige wijzigingen?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » do 21 dec 2017, 19:41

Ik ben blij dat men eindelijk het licht gezien heeft, want de huidige regelgeving is gewoon totaal belachelijk. Nu enkel nog het inhaalverbod bij regen afschaffen, om niet meer achter traag rijdende bange automobilisten met hinderlijke mistlampen achter te hoeven blijven hangen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Alfa » vr 22 dec 2017, 20:58

Ik hoop dat het inhaalverbod in de praktijk niet wordt afgeschaft en het de bedoeling is de situatie gewoon om te draaien: dus ipv borden die een gebod gaven (meestal tussen 19u en 6u) nu borden die een verbod geven tussen 6u en 19u).

Want vrachtwagens die elkaar inhalen blijft het meest ergerlijke in het verkeer. En blijft gevaarlijk, het creëert files en plots vertragend verkeer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » za 23 dec 2017, 1:17

^^ Ik kan je tig dingen opnoemen in het Belgische verkeer die ik hinderlijker en vooral vele malen gevaarlijker vind. En de belangrijkste reden dat inhaalverboden worden ingesteld is vooral een gebrek aan capaciteit van de desbetreffende wegen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Chrysa » za 23 dec 2017, 13:30

Dus inhalende vrachtwagens halen de capaciteit van een weg omlaag? Meteen verbieden dan in zowat heel Vlaanderen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » za 23 dec 2017, 14:18

^^ Ik denk dat je dat eerder moet lezen als: "Op overbelaste wegen zijn inhalende vrachtwagens hinderlijker." Weeg daarbij mee dat de vrachtwagens achterliggers tot remmen dwingen waardoor remgolven ontstaan en de stroom verstoord wordt. Dat effect zie je in de praktijk ook op zeer drukke wegen waar vrachtwagens inhalen.

Volgens mij hoeft de maximale stroom (voertuigen / tijd) op een bepaald punt niet te veranderen met inhalende vrachtwagens als het hele spul gewoon 80 a 90km/h rijdt.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door mhkamp » za 23 dec 2017, 19:11

Ik maak zo af en toe in de spits mee dat de linkerbaan op een 2x2 tot een complete stop komt zonder inhalende vrachtwagens. En de vrachtwagens kunnen dan soms met 60km/h lekker doorrijden. Dus waar ligt het dan aan? Zal ik dan maar niet gaan mompelen over de volgafstand? :?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » za 23 dec 2017, 20:17

^^ Ik denk dat je met die volgafstand zeker een punt hebt.

Alleen moet er wel iets zijn wat een golfbeweging triggert, als harmonica effect moet men verder naar achter steeds verder afremmen. In het Nederlandse verkeer mompel ik dan iets over langzame voorgooiers. En dat zijn vaak van die "ik rij overal 110 en de rest kan naar de maan lopen" figuren, maar kunnen bijvoorbeeld ook vrachtwagens zijn.
De korte volgafstanden maken het voor veel mensen echter moeilijk op een fatsoenlijke manier naar links te komen.

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jump » za 23 dec 2017, 21:57

En als je een goede afstand houdt, dan komt er wel iemand tussen rijden hoor.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door mhkamp » zo 24 dec 2017, 8:56

^^ Op dat punt ben ik het zeker eens. Automobilisten moeten nu eenmaal bumper op bumper rijden. Stel je voor dat er iemand tussen komt :rooie: .
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » zo 24 dec 2017, 9:44

Dat is toch weer dezelfde acceptatie van een kleine volgafstand. Mensen die hun koekblik ertussen rammen accepteren een lage volgafstand en dwingen dat ook de nieuwe achterligger op. Vindt de achterligger het dan nodig af te remmen kan dat genoeg zijn om een golfbeweging te veroorzaken.


Rechts is van begin af aan het snelheidsbeeld volgens mij een stuk homogener als er veel vrachtwagens rijden dus vermoedelijk is het harmonica effect ook minder?

edit: typo...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 24 dec 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door waldo79 » zo 24 dec 2017, 12:12

Rechts is de snelheid een stuk stabieler is mijn indruk :)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Jeroen » zo 24 dec 2017, 14:33

Jump schreef: za 23 dec 2017, 21:57 En als je een goede afstand houdt, dan komt er wel iemand tussen rijden hoor.
Dat is alsnog geen excuus om dan maar te weinig afstand te houden. Weefbewegingen ga je nooit voorkomen, wel heb je invloed op de manier waarop dat gebeurd. Het is geven en nemen in het verkeer en juist voor je eigen veiligheid en die van een ander moet je, zeker bij een (naderende) file op één of meerdere rijstroken, de gaten niet dicht willen rijden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Lambo19 » di 27 feb 2018, 22:12

Vanaf 1 maart vervalt het inhaalverbod voor autocars en autobussen bij regenweer. De maximumsnelheid voor touringcars wordt tevens verhoogd naar 100 km/h op voorwaarde dat alle zitplaatsen voorzien zijn van veiligheidsgordels en er een snelheidsbegrenzer tot 100 km/h aanwezig is. Ook komt er een expliciet verbod voor landbouwvoertuigen op autosnelwegen.

Op 1 januari 2019 wordt het huidige inhaalverbod voor vrachtwagens op 2x2 wegen opgeheven en zal inhalen toegestaan zijn tenzij anders aangegeven.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180227_03380380

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door boe! » di 27 feb 2018, 22:23

Lambo19 schreef: di 27 feb 2018, 22:12op voorwaarde dat alle zitplaatsen voorzien zijn van veiligheidsgordels
Ik neem aan dat de passagiers de gordels ook om moeten doen tijdens de rit anders heeft het aanbrengen van veiligheidsgordels weinig nut.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door Peter » wo 28 feb 2018, 8:40

Dan in de situatie voor bussen hetzelfde als in Nederland. Ik vermoed dan het dragen van de gordel niet verplicht is, omdat dit nauwelijks handhaafbaar is. Daarbij moeten passagiers voor lange trajecten koffie kunnen halen of naar de WC, wat ook wat lastig is met de gordel om. Anderszijds zullen er waarschijnlijk geen passagiers mogen zijn die moeten staan of in het gangpad zitten. Dat maakt de maatregel minder geschikt voor lange afstands lijnbussen, daar die dan ofwel soms mensen bij de halte moeten laten staan ofwel afzakken naar 80 km/h (en dus achterlopen op schema).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen 80 km/h, maar wel inhaalverbod voor vrachtwagens

Bericht door duikgek89 » wo 28 feb 2018, 11:56

Persoonlijk ben ik er geen voorstander van dat bussen harder mogen dan vrachtwagens, want je krijgt min of meer een tussengroep op de weg. Ze passen niet tussen de auto's, maar ook niet tussen de vrachtwagens.

Peter schreef: wo 28 feb 2018, 8:40ofwel afzakken naar 80 km/h (en dus achterlopen op schema).
Die 20km/h, die scheelt helemaal niks!


Aldus het anti-auto kamp wat vaak pro-ov lijkt te zijn...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op wo 28 feb 2018, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie