[F] Route Nationale; do's and don'ts

Moderator: Moderatoren

Boeck536
dorpsstraat

Re: [F] Route Nationale; do's and don'ts

Bericht door Boeck536 » zo 27 nov 2011, 14:10

Dat die anderhalf uur wat te weinig is voor het traject Parijs-Spanje klopt wel. Ik rijd meestal maar tot Bayonne, en dan klopt het wel.
En met die plek langs de D810 bedoel je waarschijnlijk de omgeving van Bidart, een zeer populaire surfspot. Als je de tijd hebt is die route inderdaad interessanter dan de A63.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 nov 2011, 10:14

^^ Inderdaad, tussen Bidart en Guéthary.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 mei 2013, 19:54

Heeft iemand wel eens de D910 tussen Tours en Poitiers gereden als alternatief voor de A10? In combinatie met de N10 via Angoulême naar Bordeaux heb je dan een lang stuk tolvrij. Op Google Earth ziet het als een redelijk snelle route eruit. Noordelijk van Tours richting Orléans of Chartres ziet het er wat minder snel uit.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 01 jun 2013, 9:06

Het is al wat langer geleden, maar in mijn beleving is het een sm vlotte route.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 01 jun 2013, 9:45

Ik ken alleen het deel tussen Chartres en Tours, en dat rijdt redelijk goed door. Het is grotendeels 2+1, en zelfs gedeeltelijk 2+2. Het enige wat ophoudt is de passage van Vendome.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 01 jun 2013, 10:24

Buiten de steden en dorpen rijdt het wel door op dat stuk, maar als het je gaat om péage uit te sparen en toch je gemiddelde nog wat in de gaten houdt zou ik het niet aanraden.

Beter een echte departementale nemen dan. Er is een degelijke route als je je lat neemt van Poitiers naar Le Mans via Chinon-Saumur-Le Lude, vanwaar je de A11 kan nemen of de oude N23 richting Chartres en dan naar Dreux-Versailles via de N12. Dat lijkt een omweg en niet echt valabel, maar je zal sneller opschieten dan op de oude N10 waar heel wat vrachtverkeer op zit....en je ziet nog eens wat, maar dat ga ik nu niet vertellen :D

Boeck536
dorpsstraat

Bericht door Boeck536 » za 01 jun 2013, 11:37

Chris schreef:Heeft iemand wel eens de D910 tussen Tours en Poitiers gereden als alternatief voor de A10? In combinatie met de N10 via Angoulême naar Bordeaux heb je dan een lang stuk tolvrij. Op Google Earth ziet het als een redelijk snelle route eruit. Noordelijk van Tours richting Orléans of Chartres ziet het er wat minder snel uit.
Het stuk tussen Tours en Poitiers is in mijn ogen de enige serieuze flessenhals als je tolvrij van Dunkerque naar Bordeaux wilt rijden, meer dan bijvoorbeeld het stuk tussen Boulogne en Abbeville. De N10 tussen Chartres en Tours is wel redelijk te doen vanwege de over het algemeen conflictvrije stadspassages, en komend vanuit het noorden kun je vanaf Abbeville gebruik maken van de A28 en de N154.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » za 01 jun 2013, 20:57

Zit je nog altijd met Rouen dat heel vlot kan gaan (zo vlot als Lyon-Fourvière 's nachts) maar even goed volledig vast kan staan (zoals Lyon-Fourvière overdag). Persoonlijk vind ik niet dat er een tolvrij alternatief voor de A1 bestaat richting het zuiden voor de hele westkant. Niet alleen is het noorden van Frankrijk vaak nogal heel erg saai in landschappen of je moet van graan en/of kathedralen houden, anderszijds gaan de meeste RN's en RD's daar nog door ieder dorpje op de weg.

Maar ten zuiden van Paris kan je alle kanten op als je dat wil.
Versailles-Dreux-Chartres-Le Mans-Saumur-Poitiers werkt heel goed richting Bordeaux-Bayonne-Spanje
Orléans-Romoranthin-Le Blanc-Bellac-Limoges werkt goed voor alles wat westelijk Centraal Massief of Dordogne is
Nemours-Montargis-Gien-Bourges-Montlucon-Clermont Ferrand brengt je volledig in de stemming om de oude RN9 langs de A75 te volgen
Fontainebleau-Sens-Auxerre-Saulieu-Chalon is ideaal voor de Bourgogne, die oude RN6 is vast nog het meest authentiek RN gevoel boven Lyon...en je kan evengoed langs Dijon rijden als je naar Franche-Comté/Jura wil

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 01 jun 2013, 21:32

Zit je nog altijd met Rouen dat heel vlot kan gaan (zo vlot als Lyon-Fourvière 's nachts) maar even goed volledig vast kan staan (zoals Lyon-Fourvière overdag). Persoonlijk vind ik niet dat er een tolvrij alternatief voor de A1 bestaat richting het zuiden voor de hele westkant. Niet alleen is het noorden van Frankrijk vaak nogal heel erg saai in landschappen of je moet van graan en/of kathedralen houden, anderszijds gaan de meeste RN's en RD's daar nog door ieder dorpje op de weg.
Voor de richting Bretange rijden de oude RN wegen in het noordwesten van Frankrijk prima door. De Seine tolvrij oversteken is wel een uitdaging, wij namen vaak de Pont de Tancarville, dat is een tolbrug. Maar je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld bij Les Andelys de Seine oversteken, alleen dan rij je wel echt een tijdje over smalle D wegen. Maar dan kun je wel mooi van het landschap genieten. 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 02 jun 2013, 10:21

Tegenwoordig zijn de Pont de Brotonne en de diverse bruggen in Rouen tolvrije mogelijkheden, dus de keuze is iets groter. Anderzijds is de Pont de Normandie ook wel zodanig indrukwekkend dat het een paar euro waard is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 jun 2013, 17:31

Chris schreef:Heeft iemand wel eens de D910 tussen Tours en Poitiers gereden als alternatief voor de A10? In combinatie met de N10 via Angoulême naar Bordeaux heb je dan een lang stuk tolvrij. Op Google Earth ziet het als een redelijk snelle route eruit. Noordelijk van Tours richting Orléans of Chartres ziet het er wat minder snel uit.
De N10 Parijs en Tours (via Chartres) rijdt ook goed door hoor. :) Het deel D910 tussen Tours en Poitiers ken ik niet.
Km357 schreef:Maar ten zuiden van Paris kan je alle kanten op als je dat wil.
Versailles-Dreux-Chartres-Le Mans-Saumur-Poitiers werkt heel goed richting Bordeaux-Bayonne-Spanje
Er zijn daar meerdere opties. Je kunt van Versailles ook via Rambouillet naar Chartres rijden, en richting Bordeaux en Spanje is de route via Orléans-Vierzon-Châteauroux-Bellac-Angoulême-Bordeaux ook een hele snelle, vooral door eerst een aardig stuk 2x2 N20 ten zuiden van Parijs, daarna een groot stuk tolvrije A20 en de N141 en N10 die grotendeels als expresweg zijn uitgebouwd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2015, 13:26

Ik heb een tijdje terug deze route tolvrij gereden richting Clermont-Ferrand (met een overnachting in Vichy). Vanaf Zwolle was dat 11,5 uur rijden (920 kilometer) Het is niet echt een snelle route, tussen de plaatsen kun je best opschieten, maar er liggen wel behoorlijk veel dorpen op de route. Tevens hebben Châlons-en-Champagne en Auxerre geen rondweg voor verkeer in deze richting, je moet daar dwars door de stad heen. De wegen zijn over het algemeen echter wel rustig, met nauwelijks vrachtverkeer.

Het probleem is echter dat je via de snelwegen ook eigenlijk de hele dag onderweg bent. De snelwegroutes zijn 80 - 100 kilometer langer, je betaalt behoorlijk veel tol, en je komt langs drukke gebieden als Antwerpen, Lille en Parijs. In beide gevallen ben je toch min of meer de hele dag kwijt. Landschappelijk is de snelwegroute ook nogal monotoon, op de RDs (ex route nationales) krijg je wat meer van het landschap mee, al is dat ook niet al te indrukwekkend.

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 09 jun 2015, 13:55

Die route komt grotendeels overeen met de route zoals ik die in 2013 reed richting Clermont-Ferrand. Destijds kwam ik vanaf Bodegraven en had ik een overnachting nabij Nevers, vanaf de Belgische N5 ben ik toen binnendoor naar Rethel gereden voor een bezoekje aan Reims. Aansluitend over de snelweg naar Troyes, ook een vrij aardig stadje om te bezoeken. Daarna de N77 door Auxerre, gevolgd door de N151 en de D977. Ik vond dat destijds een aangename rustige rit, de instelling was ook juist om goedkoop te reizen (tol, brandstof) en wat meer van de omgeving te zien; we hebben een week lang 1 of 2 steden per dag bezocht.

Afgezien van routes die als voie expresse zijn uitgebouwd ligt je gemiddelde op dit soort OWN-routes tussen de 70 en 80 km/h, waar je op snelwegen sneller aan een gemiddelde van 110 à 120 komt. Als je echter het omreizen meerekent, is het netto verschil in 'opschieten' wat kleiner. In dat opzicht kun je een reisdag zonder afspraken/bezoeken vanaf zo'n 7 à 8 uur rijden toch al afschrijven, dus dan maakt een uurtje meer of minder ook niet echt uit. De tolwegen zijn wel zinvol als je binnen een bepaald tijdbestek een grote afstand moet overbruggen. Zo deden wij eens een familiebezoek in de buurt van Perpignan vanuit de omgeving Nice, van 475km enkele reis. Als je dan inclusief (eet)stops zo'n 5 uur heen reist, zo'n 6 uur terug en je blijft ook nog eens een uur of 3 daar, dan kun je de extra reistijd niet gebruiken.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 09 jun 2015, 14:50

Chris schreef:Ik heb een tijdje terug deze route tolvrij gereden richting Clermont-Ferrand (met een overnachting in Vichy). Vanaf Zwolle was dat 11,5 uur rijden (920 kilometer) Het is niet echt een snelle route, tussen de plaatsen kun je best opschieten, maar er liggen wel behoorlijk veel dorpen op de route. Tevens hebben Châlons-en-Champagne en Auxerre geen rondweg voor verkeer in deze richting, je moet daar dwars door de stad heen. De wegen zijn over het algemeen echter wel rustig, met nauwelijks vrachtverkeer.

Het probleem is echter dat je via de snelwegen ook eigenlijk de hele dag onderweg bent. De snelwegroutes zijn 80 - 100 kilometer langer, je betaalt behoorlijk veel tol, en je komt langs drukke gebieden als Antwerpen, Lille en Parijs. In beide gevallen ben je toch min of meer de hele dag kwijt. Landschappelijk is de snelwegroute ook nogal monotoon, op de RDs (ex route nationales) krijg je wat meer van het landschap mee, al is dat ook niet al te indrukwekkend.

Afbeelding
Die route zou natuurlijk nog wel iets sneller kunnen door op sommige stukken wel de tolweg te nemen. Sowieso tussen Chalons en Troyes, maar evt. zelfs via de A19/A71 langs Otléans.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 09 jun 2015, 15:06

^^ Hoewel je tussen Chalons en Troyes ontegenzeggelijk sneller zult zijn over de A26, is de oude N77 tussen Chalons en Troyes nu net zo'n voormalige Route Nationale waar je goed tempo kunt maken. Lange rechte stukken, vlak landschap, weinig dorpen en weinig rotondes of andere kruisingen waarvoor je van het gas zou moeten. En vrij rustig omdat de grote meerderheid van het verkeer de precies parallel lopende A26 pakt. Maar goed, als je Chalons vanuit het noorden nadert over de D977, moet je bijna wel door de stad heen. Je zult namelijk weinig opschieten met een poging om de A4 en de A26 als ringweg te gebruiken, ook omdat de aansluiting tussen A26 en D977-zuid geen lekker directe is ...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 09 jun 2015, 22:49

De oude N77 is tussen Châlons en Troyes inderdaad een vrij snelle route, afgezien dan van de passage van Châlons.

Ik heb het deel tussen Troyes en Auxerre als het deel met de meeste oponthoud ervaren. Daar liggen nogal wat dorpen op de route met ook wat flitspalen trouwens. En dan de passage van Auxerre zelf.

Zuidelijk van Auxerre is de N77 heel rustig, en rond Clamecy ligt een goede rondweg. Vanaf Varzy heb je twee opties, verder binnendoor naar Nevers, of iets om via La Charité-sur-Loire en dan een stuk A77 pakken. De bewegwijzerde route is de eerste, binnendoor, maar dat vond ik niet echt een snelle weg. Een blik op Google Earth laat mij zien dan de N151 wel lange rechte stukken kent, en de dorpen op de route kleiner zijn, en de N151+A77 dan wellicht sneller / comfortabeler is dan de D977.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 sep 2016, 18:51

Ik ben eind augustus tolvrij van Reims naar Orléans gereden via voornamelijk de ex-N51 en ex-N60, via Épernay, Sézanne, Nogent-sur-Seine, Sens en Montargis.

Afbeelding

De ex-N51 (nu D951) is een middelmatig snelle route voor een (ex) route nationale. Rond Sézanne, Nogent en Sens liggen rondwegen. Je moet echter wel dwars door Épernay wat relatief veel tijd kost. Daarnaast zijn er diverse kleine dorpjes op de route, maar niet overdreven veel. Het landschap is redelijk afwisselend, met name ten zuiden van Reims gaat het aardig op en neer.

Google Maps laat je vanaf Nogent-sur-Seine naar Sens via Pont-sur-Yonne rijden, omdat die route wat beter uitgebouwd is. Als je de bewegwijzering volgt ga je echter een stukje afsnijden binnendoor via Traînel en Thorigny-sur-Oreuse. Een typische departementale weg met 4 dorpen, tegen 1 dorp op de route via Pont-sur-Yonne.

Ik vond het geen doorslaand succes, het kost je zeker een stuk meer tijd dan de autoroute, maar je mijdt dan wel weer Parijs en vanaf de oostelijke helft van Nederland kan je via Liège - Reims over rustige routes rijden ten opzichte van de route via Antwerpen - Parijs. Als je in de spits door Parijs of België moet, dan zal het tijdsverschil relatief klein zijn. Maar is wel een eind binnendoor met geen voie express.

De ex-N60 is een stuk beter uitgebouwd, vanaf Courtenay tot Orléans grotendeels ongelijkvloers, veel 2x2 en geen echte bebouwde kommen. Een goed alternatief voor de A19.

Ik heb ook een stuk van de ex-N20 (nu D2020) parallel aan de A71 gereden tussen Orléans en Vierzon. Hier zijn de dorpspassages van Lamotte-Beuvron, Nouan-le-Fuzelier en Salbris opnieuw ingericht met drempels, versmallingen en ongustige verkeerslichten, duidelijk om doorgaand verkeer te weren. Als je een caravan voor je hebt die met 10 km/h over alle drempels gaat is het wel frustrerend. Hiermee is de ex-N20 minder interessant dan het vroeger was.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 08 sep 2016, 19:46

Chris schreef: Je moet echter wel dwars door Épernay wat relatief veel tijd kost.
Je bent zeker niet via een ouder tracé van de N51 (de D251/ex-N2051) Épernay binnengekomen. Dat was tot 1973 de doorgaande route. Wel een erg mooie weg, slingerend door de wijngaarden met mooie uitzichten.

Overigens kom je dan nog steeds in het drukke centrum van Épernay uit.
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 sep 2016, 22:38

Google Maps laat je tolvrij van Reims naar Orléans rijden over de N31, N2, A104, N104 en de N20/D2020. Dat is 298 km en zou iets sneller moeten zijn, ca. 3,5 uur. Wel veel meer Voie Expresse.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 sep 2016, 21:47

Ik heb vrijdag deze route gereden van de A4 naar de A35. Het scheelt qua tijd bijna niks vergeleken met de snelwegroute via Strasbourg, maar het is wel 26 kilometer (een derde) korter. En het scheelt € 2,30 tol. Formeel zit er ook een verbod op vrachtverkeer op de binnendoorroute van Saverne naar Molsheim, maar ik vond dat er nog best wat vrachtwagens reden. Gelukkig houden die niet zo op als in Duitsland (ze mogen 90 ipv 60).

Afbeelding

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 28 sep 2016, 23:43

Precies die route heb ik ook al een paar keer gereden. Een keer ook het grijze alternatief ernaast omdat een deel van de rondweg bij Molsheim afgesloten was.

Basjuh1981
autoweg

Re: Route Nationale; do's and don'ts

Bericht door Basjuh1981 » vr 07 okt 2016, 19:21

Chris schreef:N88 Mende - St. Étienne. De weg gaat door bergachtig gebied, en overstijgt regelmatig de 1000 meter hoogte. De weg is echter vrij rustig (zelfs op een zaterdag reed er weinig verkeer), en goed uitgebouwd, met af en toe 2+1 trajecten en weinig scherpe bochten of steile hellingen. Prima alternatief om van Lyon richting Millau/Perpignan te gaan om de drukte/tol op de A7/A9 te vermijden.
Vorig jaar de N88 gereden en daarna de N102. Een hele mooie route en op Zwarte Zaterdag een prima alternatief voor de A7. De N102 gaat dwars door de bergen, met zowel stijgend als dalend inhaalmogelijkheden middels een 2+1 configuratie.
Chris schreef:D820 Brive - Montauban. Prima alternatief voor de tolweg A20. De weg is redelijk uitgebouwd, veel 2+1 trajecten en weinig verkeer. Wel kom je af en toe door dorpjes. Rond Cahors is een rondweg. Wel lange stijgingen soms, dus als je met caravan rijdt is een stevige motor wel handig.
Dit is natuurlijk de oude N20. Vroeger vaak gereden, althans als passagier, op vakantie naar Cordes sur Ciel. Mooie herinneringen :)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 07 okt 2016, 19:37

Chris schreef:Ik heb vrijdag deze route gereden van de A4 naar de A35. Het scheelt qua tijd bijna niks vergeleken met de snelwegroute via Strasbourg, maar het is wel 26 kilometer (een derde) korter. En het scheelt € 2,30 tol. Formeel zit er ook een verbod op vrachtverkeer op de binnendoorroute van Saverne naar Molsheim, maar ik vond dat er nog best wat vrachtwagens reden. Gelukkig houden die niet zo op als in Duitsland (ze mogen 90 ipv 60).

Afbeelding
Nee, op een normale route national mag je maar 70 met de vrachtwagen, 90 is enkel toegestaan op snel- en expreswegen.

Ik heb ook wel eens overwogen die route te nemen, maar ben regelmatig gewaarschuwd door collega's die daar al eens gesnapt zijn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 okt 2016, 19:45

Dat wist ik niet, ik heb in elk geval nog nooit hinder ondervonden door trage vrachtwagens op het Franse onderliggend wegennet. Wordt het wel gehandhaafd? Er staan wel veel flitspalen langs N-wegen of voormalige N-wegen. In Duitsland kom ik bijna altijd vrachtwagens tegen die echt 60 rijden op een Bundesstraße.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 17 okt 2016, 11:21

Als je de oude N6 neemt tussen Auxerre en Chalon merk je heel weinig van die snelheidslimiet voor vrachtwagens.

Dit weet de wet er van te zeggen:
> Sur les routes à grande circulation, à caractère prioritaire et signalées comme telles : 80 km/h. Toutefois, cette vitesse maximale est relevée à 100 km/h pour les véhicules dont le poids total est inférieur ou égal à 12 tonnes sur les routes à deux chaussées séparées par un terre-plein central ;
> Sur les autres routes : 80 km/h. Toutefois, cette vitesse maximale est abaissée à 60 km/h pour les véhicules articulés ou avec remorque dont le poids total est supérieur à 12 tonnes."

Dus niks geen 70, ofwel 80, ofwel 60.

Grande Circulation is wettelijk vastelegd maar eigenlijk gaat het om wegen die met groene borden worden bewegwijzerd, alle RN's en de omgenummerde oude RN's behoren daartoe.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 mar 2018, 17:33

Ik stel de vraag maar even hier in plaats van er een nieuwe draad voor te openen. Franse Route Nationales hadden vroeger nogal een reputatie voor onveilige situaties op RNs met drie rijstroken, waarvan de middelste strook dan een suicide lane was omdat verkeer in beide rijrichtingen erover kon inhalen en dus frontale botsingen mogelijk waren. Ik zit vanmiddag echter eens te Googelen over oude hoofdroutes en vraag me af hoeveel die zelfmoordstroken nu echt voorkwamen.

Kijk je naar het huidige alignement van die routes, dan moet het bijna wel zo zijn dat heel veel van die wegen maar twee stroken hadden. Wat bladerend kom ik de volgende voormalige hoofdwegen tegen die (over grote stukken) nu nog steeds een breed alignement hebben dat nu 2+1 kan zijn en dus een klassieke driestrooksweg kan zijn geweest [ik verwijs naar de oude N-nummers]:
- N6 tot aan Lyon
- N7 tot diep in de Provence
- N9: in Languedoc-Roussillon en wat stukjes na de aftakking van de N7
- N10 (nu natuurlijk niet meer te zien op de delen uitgebouwd tot expresweg N10 en snelweg A63)
- N12 (oostelijk van het expresweg-deel door Bretagne)
- N13 naar Normandië
- N14/N15 naar Rouen en Le Havre
- N20 tot Orleans

Dat lijkt dus redelijk beperkt tot de absolute hoofdroutes vanuit Parijs naar vakantiegebieden en de grootste steden. Ging je maar iets buiten dat soort hoofdwegen (denk de routes naar Lille, Brussel en een oude E2 van Calais naar Lyon via Reims), dan lijken die gewoon 1x2 te zijn geweest. Kortom, mis ik dingen of was de hoeveelheid suicide lanes in Frankrijk indertijd niet zo groot als de reputatie van de 'Route Nationale oude stijl' doet vermoeden?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 mar 2018, 17:38

Ik heb voor de Wegenwiki ook de RNs en ex-RNs bekeken, maar je hebt eigenlijk niet zo heel veel RNs die breder dan normaal zijn. Misschien dat die oude driestrooks wegen ondertussen wel een voie express zijn geworden (wegen zoals de N4), maar ik had ook de indruk dat die driestrooks wegen niet zo veel voor kwamen als soms gesuggereerd wordt.

Maar misschien kwamen ze op routes voor waar juist veel lange-afstandsverkeer reed in de jaren 60-70 voordat de autoroutes gereed kwamen. Dan heb je de impressie dat het veel voorkomt, maar eigenlijk rij je dan toevallig net over dat soort wegen.

Ik ben zelf maar één keer zo'n driestrooks weg tegengekomen, een stuk van de N20 in de buurt van Montauban.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 02 mar 2018, 17:42

De ex-N20 tussen Caussade en Montauban:

Afbeelding

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 02 mar 2018, 17:49

Chris schreef: vr 02 mar 2018, 17:38 Misschien dat die oude driestrooks wegen ondertussen wel een voie express zijn geworden (wegen zoals de N4), maar ik had ook de indruk dat die driestrooks wegen niet zo veel voor kwamen als soms gesuggereerd wordt. Maar misschien kwamen ze op routes voor waar juist veel lange-afstandsverkeer reed in de jaren 60-70 voordat de autoroutes gereed kwamen. Dan heb je de impressie dat het veel voorkomt, maar eigenlijk rij je dan toevallig net over dat soort wegen.
Ja, heel goed mogelijk dat huidige expreswegen ooit driestrookswegen waren. Kun je met name denken aan de al genoemde N10 en N2 waar die nu expresweg zijn (maar verder noordelijk aan de N2 niets te zien). Anderzijds is het bij veel expreswegen ook vrij goed zichtbaar hoe er simpelweg een tweede tweestrooks baan naast een bestaande tweestrooks baan is geplempt. Dat duidt dan eerder niet op een oude 1x3. De Bretonse expreswegen hebben dat vrij sterk bijvoorbeeld; daar kun je vaak heel goed zien welke rijbaan er later is naast gelegd.

De N4 op het stuk dat nu expresweg is lijkt me zeker een goede kandidaat; niet in het minst omdat die weg tussen Vitry-le-François en Saint-Dizier ook de E2 Calais-Lyon over zich had lopen en de aansluitende delen van die noord-zuid (N44 Chalons-Vitry; N67 St Dizier-Chaumont) ook driestrooks-delen hebben. Beide aansluitende RN's zijn overigens ook deels expresweg tegenwoordig. De rest van de N4 westelijk van Vitry lijkt echter 1x2 te zijn geweest.

Maar het is natuurlijk absoluut waar wat je zegt: de absolute hoofdroutes naar het zuiden hadden deze configuratie, dus dan snelt de reputatie je nogal vooruit. Aan de andere kant gingen mensen uit de Benelux vaak maar in beperkte mate over die hoofdroutes. Velen kwamen pas bij Beaune op de N6 uit: hetzij afkomstig van de N74 vanuit de Ardennen, hetzij vanuit Breda-Maubeuge over N44/N67. Ik herinner me nog de post van Ronny Forgeron dat men wel uitkeek om eerder dan dat tussen de grote massa auto's uit Parijs uit te komen. Hoewel ook de N74 Dijon-Beaune flinke driestrooks-delen heeft, had je er tegen die tijd onvermijdelijk meer dan genoeg kilometers op 1x2-wegen achter de rug om te weten dat driestrooks niet helemaal de hoofdregel was ...

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » vr 02 mar 2018, 21:19

Even maar m'n zegje doen hier over dit anders écht wel heel boeiende topic, leuk dat het ter sprake komt.

De vroegere 1x3 (?) suicide lane stroken waren letterlijk ook maar dat. Dus gewoon zachte berm aan beide kanten en gedaan. Er was zelfs geen randmarkering, maar enkel de 3 rijstroken. Tegenwoordig zijn dezelfde wegen voorzien van een nieuwe laag asfalt maar ook van die randmarkering die al snel 40-50cm plaats inneemt aan beide kanten om een fietser of scooter een half veilig gevoel van veiligheid mee te geven. Ik zou er niemand op durven sturen maar daar dienen die markeringen en stroken wel degelijk voor.

Als je dan nog even nagaat dat rijstroken in Frankrijk breder zijn geworden - net als al de auto's - dan kom je al snel uit dat je van die oorspronkelijke 3 rijstroken maar 2 degelijke kan maken en het 2+1 systeem biedt ten dele oplossing daar. Echter, bij de échte grote assen van toen (pré 1973) is ofwel de weg wat verbreed (bomen rooien, beetje breder maken, win) ofwel de weg terug gebracht naar 1+1 (bomen zijn er nog).

Van de oorspronkelijke 3-vaks door bomen omringde wegen zijn er amper nog over, maar als je ze echt wel vinden raad ik je aan van de RN113 te volgen van Bordeaux tot Toulouse.