Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 25 jul 2017, 12:24

Een interessante documentaire van 40 jaar geleden over de toekomst van het spoorvervoer in België. Enkele interessante punten, de sluiting van de kleinre halten in de landelijke gebieden, de afsluiting van de Kempen in het nationaal netwerk, het aanleggen van voorstadsnetten om het milieu te besparen, de opkomst van het toerisme op het spoor en hoe dat goederenvervoer een belangrijkere positie begon in te nemen als pesonenvervoer.
Link

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door tovm74 » di 25 jul 2017, 15:27

Naast het tenenkrullend Nederlands van de mannelijke en vrouwelijke commentaarstem, viel me vooral het extreem trage tempo op van de reportage.
Bedoel je ook niet dat men eerder op een verdere ontsluiting van de Kempen en andere gebieden doelt dan ipv een afsluiting?
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Mark » di 25 jul 2017, 17:53

Vinny schreef:De situatie in Wallonië is wat betreft treinverkeer natuurlijk wel schrijnender, maar in dat landsdeel staan dan weer nauwelijks files. Rondom Brussel wordt er gewerkt aan stadsgewestelijk vervoer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewestelijk_ExpresNet
Dit project ligt alweer wat jaren stil (zoals de verdubbeling van spoorlijn 161)...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 25 jul 2017, 19:19

tovm74 schreef:Naast het tenenkrullend Nederlands van de mannelijke en vrouwelijke commentaarstem, viel me vooral het extreem trage tempo op van de reportage.
Bedoel je ook niet dat men eerder op een verdere ontsluiting van de Kempen en andere gebieden doelt dan ipv een afsluiting?
Dat was het typische ABN dat op tv en radio gangbaar was tot ongeveer 1980. Als je naar Nederlandse reportages uit die periode kijkt/luistert merk je hoeveel dichter de uitspraak van het Nederlands uit deze regio's bij mekaar lag.

In de reportage had ik verstaan dat er een groot aantal haltes in de Kempen werden opgedoekt en dat de Kempen daardoor per spoor nog minder optimaal bereikbaar waren.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door verfmeer95 » di 25 jul 2017, 19:58

Wimpie25 schreef:^^
Je denkt in de verkeerde richting, het station van Aarschot is zo goed uitgebouwd omdat de stad zelf pal in het oosten van de Vlaamse ruit gesitueerd is, op een kruispunt van verschillende grote wegen en vooral spoorlijnen. Aarschot zelf is uiteraard goed bereikbaar (de stad trekt voornamelijk hordes scholieren en ambtenaren aan) maar het werkt eigenlijk in de omgekeerde richting, het is de bereikbaarheid tussen Aarschot en de rest van het land die zo interessant is. Er is al een station in Aarschot sinds 1863.

Gedurende een weekdag vertrekt er al 5 tot 7 minuten een trein richting één van de volgende bestemmingen; Antwerpen-Centraal, Leuven, Hasselt, Tongeren, Gent-Sint-Pieters en Oostende. Ik schat dat ongeveer 45% van de reizigers 's morgens op een trein richting Leuven en Brussel staan te wachten, 30% richting Antwerpen pendelt en dat de rest kan worden verdeeld over de grotere steden in Limburg (voornamelijk Hasselt, scholen etc) en lokale bestemmingen.

Station Aarschot biedt een optimale bereikbaarheid met alle grote plaatsen in de oostelijke helft van Vlaanderen. Brussel, Antwerpen en Hasselt zijn slechts een dik half uur verwijderd per trein waarbij dezelfde rit per wagen soms tot 3 keer zo lang kan duren in de spits. Werkgelegenheid per trein binnen handbereik is de reden waarom er de laatste 5 jaar een paar miljoen euro is geïnvesteerd in de uitbouw van de voorzieningen rond het station.
Dat is juist mijn punt. Dat er blijkbaar een verkeerde richting is. Waarom stapt er 's-ochtends komt de trein daar 's-ochtends bijna leeg aan? Waarom staat de E314 alleen richting het westen vast? Waarom moeten al die mensen naar Brussel en Antwerpen maar niemand de andere kant op?

Als je Aarschot vergelijkt met Gouda dan zie je de verschillen. Ook Gouda heeft goede treinverbindingen met de rest van de Randstad en is een opstappunt voor mensen uit de regio. Maar als je het station van Gouda uitloopt slaat de werkgelegenheid je om de oren. De gemeente, een technisch dienstverlener, een verzekeraar, een mediabedrijf, twee middelbare scholen, een notariskantoor, een revalidatiecentrum. Honderden werkplekken binnen 100 meter. Waarom zie ik dat in België niet?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » di 25 jul 2017, 23:32

^^
Dat is in Aarschot evengoed het geval, ik heb nooit aangegeven dat die treinen "leeg" toekomen. Voor het inzetten van de dubbeldekkers was het bijna Japans proppen om op de treinen te geraken.

Met 8 middelbare scholen, 13 basisscholen, het stadsbestuur en administratie Aarschot is een stad), CVO's, academie's voor hoger onderwijs, centrale Politiezone, OCMW, CLB etc is de overheid op zich al een hele grote werkgever in de stad. Bijkomende heb je dan tientallen vestigingen van vrije beroepen (medisch, juridisch, notariaten) en de commerciële sector (Aarschot wordt vaak grappen de stad der kappers en barbieren genoemd). Is er genoeg werkgelegenheid, alleen niet in de industriële sectoren zoals je al aangaf.

Om ter zake te komen, de discrepantie tussen de opstappende en afstappende reizigers heeft er enerzijds mee te maken dat iedereen 's morgens nu éénmaal naar de twee grootste steden van het land trekt. Bijkomend heb je het feit dat je aan Aarschot station volledig GRATIS mag parkeren op een gigantische splinternieuwe parking, en dat er bijkomend in en rond de stad nog meerdere van die parkings liggen met alles bijeen duizenden parkeerplaatsen. Locaties waar je tot Sint-Juttemis mag staan zonder er één cent voor te betalen. Voeg daarbij het feit dat alle investeringen in het station zijn gemaakt om het de centrale ligging net aantrekkelijker te maken voor reizigers uit de grotere regio, ja dan lijkt het mij niet abnormaal dat het aantal opstappende reizigers groter is als diegene die 's morgens naar Aarschot pendelen.

Ik vind het vreemd dat ik dit moet uitleggen maar misschien dat het in Nederland minder evident is, grote steden in België zijn aantrekkingspolen. Werkgelegenheid vind je in België overal, het is niet zo dat alles buiten Brussel en Antwerpen een woestenij is, in tegendeel. Echter we zijn appelen met peren aan het vergelijken, de grootste steden van ons land zijn metropolen, wereldsteden. Zelfs een stad als Leuven zit nog in een andere categorie.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Widejo » wo 26 jul 2017, 11:08

^^
Je kunt de Randstad vergelijken met de Vlaamse Ruit. Het valt niet te ontkennen dat naast Amsterdam ook Rotterdam en Den Haag in de categorie
'Wereldsteden' vallen. Het is ook een fata morgana om te denken, dat het mogelijk is om werkgelegenheid te verplaatsen van Antwerpen/Brussel naar steden als Mechelen, Leuven of Aalst. Het lijkt mij logischer om verkeersstromen beter te faciliteren. Zowel op de weg als op het spoor. Om te voorkomen dat werkgelegenheid van verder weg in België naar Antwerpen/Brussel trekt is het belangrijk dat andere steden ook blijven investeren, denk aan steden als Namur, Charleroi en Líege maar ook Hasselt en Genk.

Het 'stimulerend' verplaatsen van private werkgelegenheid vanuit Antwerpen/Brussel naar andere steden is een tijdrovend en lang proces en lijkt mij ook niet de oplossing voor het probleem.
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 26 jul 2017, 12:01

^^
In Vlaanderen zijn steden als Leuven, Mechelen, Aalst (de zogenaamde centrumsteden) op hun buurt ook regionale aantrekkingspolen. Het steden met een aanbod in hoger onderwijs, innovatieve bedrijven binnen STEM etc. Het probleem is dat deze steden ook binnen of aan de rand van de Vlaamse-Ruit liggen en dus volledig binnen de dagelijkse verkeersstromen van en naar de Ruit vallen. Binnen Vlaanderen is Limburg het grootste slachtoffer van het gebrek aan grote en/of centrumsteden. Zij vallen letterlijk buiten de boot. In het Westen van Vlaanderen is het beter gesteld met Gent Wereldstad, Brugge, de Euregio rond Kortrijk etc.

Mocht Limburg zichzelf economisch kunnen aanzwengelen, zou dat wellicht al een positieve invloed hebben op de structurele files. Werkgelegenheid vanuit Antwerpen en Brussel naar elders versluizen is onmogelijk. Het is utopisch om te denken dat iemand z'n positie vanop de eerste rij gaat opgeven om het bedrijf op een lokaal industrieterrein terug op te bouwen.

De meest haalbare oplossing is dus het creëren van meer werkgelegenheid maar ook dat is geen simpele oplossing. De werkloosheid staat in Vlaanderen ligt al 5,9% lager dan vorig jaar, meer jobs raken niet ingevuld dan wel. Op hetzelfde moment scheert in het BHG en het zuiden van het land de werkloosheid hoge toppen. De situatie is niet eenvoudig...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » wo 26 jul 2017, 12:21

Wimpie25 schreef:Daarnaast blijft de gemiddelde Vlaming wonen waar hij/zij (of de partner) opgeroeid is. Pendelen is quasi een gewoonte en dus in de mobiliteitsdenkoefening moet er rond die factoren gewerkt worden.
Dat is wel een verschil met Nederland. In Nederland zijn rond de grotere steden grote uitbreidingswijken gebouwd waar mensen vanuit allerlei streken zijn gaan wonen. Vaak ooit gestudeerd in een stad of daar hun eerste baan gehad en daarna in een VINEX wijk gaan wonen.

Waar ze in Vlaanderen van de dorpen naar de stad pendelen is het in Nederland meer tussen de steden onderling. Vlaanderen heeft niet zo veel grotere steden als Nederland. In Nederland zijn meer dan 30 steden met 100.000+ inwoners, die vooral gegroeid zijn door uitbreidingswijken vanaf de jaren 60. In België heeft dat fenomeen niet zo plaatsgevonden. Ik heb bijvoorbeeld buren die van oorsprong uit Groningen en Amsterdam komen...

Ik weet niet hoe het in Vlaanderen zit, maar bijvoorbeeld van mijn familie (ooms en tantes) woont men door heel Nederland, van Nijmegen tot Leiden en van Breda tot Zwolle terwijl de familie van oorsprong allemaal uit Twente kwam.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 26 jul 2017, 12:57

^^
Een Vlaming staat er voor bekend onder de kerktoren te blijven wonen. De grootste verhuizing die wordt gemaakt is als men met het nieuwe gezin in de gemeente/stad van één van de partners gaat wonen. Zelden is dat aan de andere kant van het land, meestal betreft het een buurgemeente/-stad. Dit is ook jaren de politiek gebleven om mensen zoveel mogelijk in het eigen dorp te houden en wonen in of een naast een stad te ontmoedigen.

Het principe houdt zichzelf in stand, tussen de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen wordt er onderling al wel eens gewisseld, de eerste is door de aanwezigheid van het BHG al voor een groot stuk volgebouwd en vooral duur. Wat ook meespeelt is dat de lokale dialecten en streekgewoonten erg veel op elkaar lijken en dat het Hageland en de Kempen in mekaar overlopen.

Daarbuiten wordt echter erg weinig verhuisd, weinig Vlamingen zien het zitten om te gaan wonen in een streek waar ze niemand kennen en waar ze de mensen de helft van de tijd niet verstaan. Banden in vriendenkringen en gedeelde levenservaring zijn vaak te sterk om een verhuizing te overwegen. Omdat quasi niemand op de grote afstand verhuist, blijven streken hun eigen gebruiken en dialecten behouden met als gevolg dat het aspect van buitenstaander altijd prominent aanwezig zal blijven. Weinig Vlamingen zien het zitten om meer dan een half uur te rijden om de familie te gaan bezoeken. Meer dan een uur rijden om naar het werk te gaan is het compromis dat ze er noodgedwongen bijnemen.

Leuven is daar trouwens de grootste uitzondering is, de KUL is wereldbefaamd en trekt volk van over heel België en ver daarbuiten aan. Een stuk daarvan blijft hangen met als gevolg dat de stad een relatieve hoog-opgeleide jonge bevolking heeft. Meestal is het het één of het ander. Er zitten door de week bijvoorbeeld ook rond de 6000 Nederlandse studenten op kot, dat is ongeveer 7% van het totaal aantal studenten in Leuven.

Het enige probleem is dat Leuven een bouwstop heeft afgekondigd buiten de ring met als gevolg er een tekort aan huisvesting dreigt (de stad is daar niet alleen in binnen Vlaams-Brabant).

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door rosemeyer » wo 26 jul 2017, 13:22

Wimpie25 schreef:Binnen Vlaanderen is Limburg het grootste slachtoffer van het gebrek aan grote en/of centrumsteden. Zij vallen letterlijk buiten de boot. Mocht Limburg zichzelf economisch kunnen aanzwengelen, zou dat wellicht al een positieve invloed hebben op de structurele files.
In Limburg heb je toch de as Hasselt-Genk? Zit daar zo weinig potentieel? Het Limburgs wegennet is vrij ok, niet? Het kan altijd beter natuurlijk (Noord-Zuid) maar vooral het onderliggende net lijkt me best goed.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Tommy » wo 26 jul 2017, 16:01

@Wimpie25: Als verknochte Aarschottenaar denk jij er zo over...

Als ik binnen eigen familie kijk: Mijn ouders wonen in buurt Poperinge, mijn zus in Brugge, mijn broer in Kortrijk en ikzelf in Sint-Katelijne-Waver. Van een kerktoren is geen sprake. In mijn schoonfamilie is ook niet iedereen rond hun geboortestad Brugge gebleven...
Als ik kijk naar de twee collega's op het eiland vandaag:
-Geboren en getogen Mechelaar en woont er nog steeds.
-Geboren en getogen in Sint-Katelijne-Waver. Woont al poos in Geel en zijn ouders wonen nu in Mechelen.
Dus om zo maar te zeggen 'Zelden is dat aan de andere kant van het land' of 'Quasi niemand op de grote afstand verhuist' is toch wel kort door de bocht.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Widejo » wo 26 jul 2017, 16:29

Het lijkt mij stug dat de structurele files worden veroorzaakt door het verkeer wat van buiten de Vlaamse ruit komt en hoofdzakelijk afreist naar Antwerpen/Brussel, en in mindere mate naar regionale kernen als Mechelen. Mij lijkt het dat juist die regionale kernen net zo goed werken als forensensteden en veel verkeer genereren. En dan zijn er nog de echte forensensteden zoals Beveren, Vilvoorde, Kontich etc.
Ook definieer ik Gent niet als 'wereldstad'.
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » wo 26 jul 2017, 17:41

^^
Binnen de Vlaamse-Ruit is het OWN evengoed verzadigd omdat die centrumsteden inderdaad een grote hoeveelheid verkeer genereren. Voeg daarbij de mensen die die bewuste stad willen verlaten om richting Brussel of Antwerpen te pendelen én het verkeer dat via het OWN de files op de snelwegen wil omzeilen... Op den duur is het bijna logisch dat 's morgens alles vaststaat.

Puur naar inwonersaantal gekeken is Gent na Antwerpen de grootste gemeente van België. Over het standpunt van Wereldstad valt inderdaad te discussiëren.
rosemeyer schreef:
Wimpie25 schreef:Binnen Vlaanderen is Limburg het grootste slachtoffer van het gebrek aan grote en/of centrumsteden. Zij vallen letterlijk buiten de boot. Mocht Limburg zichzelf economisch kunnen aanzwengelen, zou dat wellicht al een positieve invloed hebben op de structurele files.
In Limburg heb je toch de as Hasselt-Genk? Zit daar zo weinig potentieel? Het Limburgs wegennet is vrij ok, niet? Het kan altijd beter natuurlijk (Noord-Zuid) maar vooral het onderliggende net lijkt me best goed.
Het Limburgse OWN is één van de best uitgebouwde van Vlaanderen, de regio is goed gelegen binnen West-Europa en is er nog veel open ruimte dat economisch ontgonnen kan worden. Het potentieel is er.
Tommy schreef:@Wimpie25: Als verknochte Aarschottenaar denk jij er zo over...

Als ik binnen eigen familie kijk: Mijn ouders wonen in buurt Poperinge, mijn zus in Brugge, mijn broer in Kortrijk en ikzelf in Sint-Katelijne-Waver. Van een kerktoren is geen sprake. In mijn schoonfamilie is ook niet iedereen rond hun geboortestad Brugge gebleven...
Als ik kijk naar de twee collega's op het eiland vandaag:
-Geboren en getogen Mechelaar en woont er nog steeds.
-Geboren en getogen in Sint-Katelijne-Waver. Woont al poos in Geel en zijn ouders wonen nu in Mechelen.
Dus om zo maar te zeggen 'Zelden is dat aan de andere kant van het land' of 'Quasi niemand op de grote afstand verhuist' is toch wel kort door de bocht.
Onze familie is in Aarschot beland omdat het centraal gelegen is tussen de Kempen en Brussel-Stad. De twee regio's die de hoofdmoot van de samenstelling uitmaken. Ook zitten we met enkele aangetrouwde Walen en mijn grootmoeder is van Italië. Om te zeggen, ik ben bekend met het concept van "op grote afstand verhuizen", des te meer reden waarom ik aangeef het zo zeldzaam te vinden want binnen mijn gehele kennissenkring is dat nogal een opvallende mix ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » do 27 jul 2017, 1:19

Wimpie25 schreef: Het enige probleem is dat Leuven een bouwstop heeft afgekondigd buiten de ring met als gevolg er een tekort aan huisvesting dreigt (de stad is daar niet alleen in binnen Vlaams-Brabant).
Jij noemt dat een probleem? Wil jij dan dat elke m² volverkaveld wordt? Ooit al gehoord van het fenomeen verdichting? Er dreigt dus absoluut geen tekort aan huisvesting. Temeer omdat de bevolking niet zo snel groeit en volgens de verwachting binnenkort stationair zal blijven (door de vergrijzing).

Verder is complete onzin om het pendelgedrag van de Vlaming voor te stellen als onveranderbaar en een cultuurgegeven. Als dergelijk leefpatroon voor vervuiling en files zorgt dan mag dat leefpatroon in vraag worden gesteld en mogen, neen moeten er, alternatieven voorgesteld worden. Kernversterking zorgt er zeker voor dat de nood aan mobiliteit alleszins niet toeneemt. Terwijl een toename van lintbebouwing en slecht ingeplande verkaveling wel de nood aan mobiliteit zou verhogen.

Overigens is het beeld dat de Vlaming onder de kerktoren blijft ook alsmaar meer achterhaalt. Zeker omdat alsmaar meer mensen studeren is 'blijven hangen in de studentenstad' zeker een gekend fenomeen geworden. Gent bestaat voor zowat een kwart uit uitgeweken West-Vlamingen. Net zoals Leuven. Enkel in de perifere regio's geldt nog dat er vooral in eigen streek gekeken wordt voor een woonplaats. Verhuizen naar een goed bereikbare plaats in de Vlaamse Ruit is zeker niet geen vreemd fenomeen, de prijs van de woning zal al meer de woonplaatskeuze bepalen dan louter 'eigen streek'. Mensen blijven niet meer onder de kerktoren wonen, ze zullen uiteraard ook niet zomaar naar de andere kant van het land verhuizen. Maar zeker als er een gezamelijke woonplaats gezocht moet worden met partner wordt het tegenwoordig eerder regionaal (als in: binnen een straal van ongeveer een half uur) bekeken dan louter in eigen gemeente.
Daarbuiten wordt echter erg weinig verhuisd, weinig Vlamingen zien het zitten om te gaan wonen in een streek waar ze niemand kennen en waar ze de mensen de helft van de tijd niet verstaan. Banden in vriendenkringen en gedeelde levenservaring zijn vaak te sterk om een verhuizing te overwegen. Omdat quasi niemand op de grote afstand verhuist, blijven streken hun eigen gebruiken en dialecten behouden met als gevolg dat het aspect van buitenstaander altijd prominent aanwezig zal blijven. Weinig Vlamingen zien het zitten om meer dan een half uur te rijden om de familie te gaan bezoeken. Meer dan een uur rijden om naar het werk te gaan is het compromis dat ze er noodgedwongen bijnemen.
Waar denk je dat je het meest moet naartoe rijden. Werk of familie?

Jij maakt voortdurend een karikatuur van 'de Vlaming'.
Het Limburgse OWN is één van de best uitgebouwde van Vlaanderen, de regio is goed gelegen binnen West-Europa en is er nog veel open ruimte dat economisch ontgonnen kan worden. Het potentieel is er.
:facepalm: Wat ben ik blij dat jij geen stedenbouwkundige bent. Open ruimte is er voor jou om ontgonnen te worden. Daarmee ben je zoals Joke Schauvliege die denkt dat elke boom er is om gekapt te worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Vinny » do 27 jul 2017, 7:17

Wil jij dan dat elke m² volverkaveld wordt?
Het lijkt me een goed idee als ze in Vlaanderen in plaats van lintbebouwing meer verkavelingswijken gaan aanleggen. Ik moet wel zeggen: doordat Vlamingen meer geneigd zijn in hun dorp te blijven wonen is er veel minder sprake van krimp t.o.v. het Nederlandse platteland, dat niet is ingebed in stedelijke structuren (de plattelandsgebieden rond de Randstad zijn een stuk welvarender dan die in Groningen, Friesland, Overijssel en Zeeland)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » do 27 jul 2017, 13:51

^^
"De krimp van het platteland" is inderdaad een onbestaand fenomeen in Vlaanderen. Het ligt ook aan de bron van de structurele files.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op vr 28 jul 2017, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Widejo » vr 28 jul 2017, 10:56

^^
Ik vraag mij af of de Belgische steden er klaar voor zijn als het eenmaal zo ver is. Überhaupt Wallonië, veel werkgelegenheid voor hoger opgeleiden bevind zich in Brussel en in de Vlaamse steden. Hoe gaan steden als Charleroi en La Louvière daar mee om, die lopen toch leeg? Ook het zuiden van West-Vlaanderen en ook Limburg roepen bij mij alleen maar vraagtekens op.
Wimpie25 schreef:Het Limburgse OWN is één van de best uitgebouwde van Vlaanderen, de regio is goed gelegen binnen West-Europa en is er nog veel open ruimte dat economisch ontgonnen kan worden. Het potentieel is er.
Wel wat aan de late kant hé. Brainport Eindhoven in het noorden, chemiebedrijven in Midden-Limburg NL en de Vlaamse ruit in het westen. Zelfs Zuid-Limburg NL, wat door een industrietransitie gegaan is, timmert inmiddels hard aan de weg met Parkstad. Oftewel, de concurrentie rondom Limburg is snoeihard.
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Wimpie25 » vr 28 jul 2017, 11:14

^^
Limburg is inderdaad "omsingeld" met economische voorspoed en groeimogelijkheden. Vandaar dat Vlaanderen er maar niet in slaagt het spel helemaal van de grond te krijgen. Het grootste verschil met industriële woestenijen in Wallonië, is dat in in Limburg veel wordt geïnvesteerd in de openbare infrastructuur en voormalige mijnsites. De regio ziet er niet armoedig uit en het is de groenste streek van Vlaanderen wat betreft natuurgebieden.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door vynkce » vr 28 jul 2017, 11:34

Wimpie25 schreef:Het Limburgse OWN is één van de best uitgebouwde van Vlaanderen, de regio is goed gelegen binnen West-Europa en is er nog veel open ruimte dat economisch ontgonnen kan worden. Het potentieel is er.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Het Limburgse wegennet is helemaal niet goed uitgebouwd. Ja je hebt de E313 en E314, maar deze verbinden vooral gebieden en steden buiten Limburg. Verder heb je heel wat viervaksbanen. Op een klein stukje noordzuidverbinding na allemaal met heel wat kruispunten en verkeerslichten. De snelste en gemakkelijkste route vanuit bijvoorbeeld Antwerpen naar plaatsen als Kinrooi, Bree, Maaseik, Meeuwen-Gruitrode en Hamont loopt via de E34 en dan langs Eindhoven en de A2 richting Weert. Ook de ruime omgeving van Sint-Truiden blijft zeer lastig ontsloten door de weg en dan spreek ik al helemaal niet van het (soms gewoon onbestaande) spoorverkeer.

Verder voeg ik graag toe dat ik oorspronkelijk afkomstig ben van de Antwerpse Kempen, nu in het Leuvense woon (na een tussenstop in Antwerpen), mijn broer in het Gentse woont en mijn zus in het buitenland. Qua kerktorenmentaliteit van de Vlaming kan dit alvast tellen denk ik 8-)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door IQ[] » ma 31 jul 2017, 9:43

vynkce schreef:De snelste en gemakkelijkste route vanuit bijvoorbeeld Antwerpen naar plaatsen als Kinrooi, Bree, Maaseik, Meeuwen-Gruitrode en Hamont loopt via de E34 en dan langs Eindhoven en de A2 richting Weert.
Ik neem toch meestal (en met mij velen), afhankelijk van de bestemming, de E313/E314 en dan de N141 naar Leopoldsburg, N76 naar Bree en N75/N78 naar Maaseik. De N74 gebruik ik eigenlijk niet. Voor Lommel en Hamont zou dat nog kunnen, maar dan kan je inderdaad beter de E34 nemen. Neemt niet weg dat je gelijk hebt qua bereikbaarheid. Het duurt met gemak 30-40 minuten voor je op de snelweg zit richting Antwerpen/Brussel, met genoeg verkeerslichten en in de spits behoorlijke verkeersdrukte. Structurele files in de periferie heb je vooral op de N74/N715 (Houthalen-Helchteren). En verder verlies je aardig wat tijd in de spits op de N72/N73 Beringen-Leopoldsburg (spoorwegovergang met gridlock soms in Leopoldsburg) en de N78 passage Maasmechelen (verkeerslichten). Rond Genk en Hasselt ben ik niet zo bekend, maar ik denk dat vooral rond Hasselt aardige filevorming is op het OWN (wederom N74 en ring Hasselt)?

Ook een "leuke" route is de N73 af te rijden in de avondspits. Dan is Limburg van west naar oost ineens best groot :mrgreen:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Willem » ma 31 jul 2017, 11:00

^^ Het valt me rond Genk en Hasselt wel vaker op dat het er behoorlijk druk kan zijn, zelfs op een zaterdagmiddag ofzo.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Lambo19 » za 25 nov 2017, 20:38

Een uitzending van Terzake waar het onophoudelijke fileprobleem aan bod komt:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... d20171123/

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » za 25 nov 2017, 22:06

Het zou al helpen door geen nieuwe baanwinkels en bijkomende lintbebouwing meer toe te staan langs gewestwegen en een beleid van kernversterking. De sleutel zit in de ruimtelijke ordening, minder in verkeersmaatregelen zoals OV en fietssnelwegen, die zullen altijd een doekje voor het bloeden zijn als de oorzaak van het verplaatsingsgedrag niet aangepakt wordt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Km357 » zo 26 nov 2017, 9:38

Kernversterking terwijl de meeste steden zoveel mogelijk auto's te weren, de binnenstad autovrij te maken, parkeertarieven omhoog zwieren, zone 30's installeren ondanks dat de zelfstandigen in die centra algemeen omzetverlies lijden omwille van die maatregelen? Laatste cijfers van Gent zijn trouwens 10 tot 30% algemeen omzetverlies, voor een normale zelfstandige is dat moordend.

Het is juist logisch dat er een verschuiving is naar buiten de stad.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » zo 26 nov 2017, 11:36

^^Het punt is dat je minder de auto moet gebruiken bij kernversterking en dat de alternatieven valabeler worden. Bij de huidige ruimtelijke ordening is er geen alternatief voor de auto.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door vynkce » vr 09 mar 2018, 15:03

Lambo19 schreef: ma 13 mar 2017, 20:05 Naar jaarlijkse gewoonte heeft het Vlaams Verkeerscentrum het "Rapport verkeersindicatoren snelwegen Vlaanderen" voor 2016 bekend gemaakt.
http://www.verkeerscentrum.be/verkeersi ... 016-170313
Ook dat van 2017 is nu vrijgegeven : http://www.verkeerscentrum.be/pdf/rappo ... 7-v1-1.pdf

Enkele conclusies:
- In 2017 is het verkeer op de Vlaamse snelwegen op werkdagen toegenomen met 0.6% door de toename van zowel het autoverkeer als het vrachtverkeer.

- De stagnatie in de groei van het vrachtverkeer in de loop van 2016 blijkt zodoende tijdelijk van aard.

- Net zoals bij 2016 het geval was, klopt 2017 de recordwaarden van zijn voorganger op het vlak van de globale filezwaarte als gevolg van een toename van zowel de ochtend- als de avondfiles. De toename is veel sterker in de regio Antwerpen (+14 à +18%) dan in de regio Brussel (+3% à +7%).

- De ochtendfiles zijn in 2017 met 158 km gemiddeld 13 km langer dan in 2016, de avondfiles met 124 km gemiddeld 3 km langer dan in 2016.

- Maandag 11 december is de absolute topdag in 2017 qua filelengte. Door sneeuwval tijdens de ochtendspits stond er maar liefst 603 km file op de Vlaamse snelwegen of het dubbele van de topdagen in 2015 en 2016 toen er geen sprake was van sneeuwval van betekenis tijdens de spits.

- De toename van de congestie is grotendeels structureel en een gevolg van de hoge mate van verzadiging of zelfs oververzadiging van grote delen van het Vlaamse snelwegennet.

- De verdere toename van de verzadigingsgraad evenals de toename van het aantal hinderongevallen leidt tot een significante toename van de files aan de klassieke knelpunten maar ook tot het ontstaan van nieuwe structurele congestie. Aan de Kennedytunnel richting Nederland, de absolute topper in Vlaanderen qua duurtijd van de files, staat in 2017 maar liefst 10.5 uur file op een gemiddelde werkdag, een toename met 2 uur op 2 jaar tijd.

- Nergens in Vlaanderen rijdt er meer verkeer dan op het zuidelijk deel van de Antwerpse ring, die ook uitgesproken koploper is wat betreft vrachtverkeer. Zelfs op deze uiterst drukke wegsegmenten neemt het aantal voertuigen in 2017 nog verder toe (+ 500 à +1 000 voertuigen per dag).

- De verkeersvolumes tussen Brugge en Knokke-Heist op het in 2017 geopende stuk van de A11 zijn nog erg laag: op een gemiddelde werkdag op de hoofdrijbaan tot 7 750 niet-vrachtwagens en tot 2 250 vrachtwagens per dag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » vr 09 mar 2018, 15:10

Aan de Kennedytunnel richting Nederland, de absolute topper in Vlaanderen qua duurtijd van de files, staat in 2017 maar liefst 10.5 uur file op een gemiddelde werkdag, een toename met 2 uur op 2 jaar tijd.
Een 25% langere fileduur in slechts 2 jaar tijd, dat is wel een teken dat de tunnel extreem verzadigd is. En dan is er nog niet eens tunneldosering volgens mij (zoals er in Nederland soms wel is).

De verzadigingsgraad van het Vlaamse wegennet is zo hoog dat een spitsstrookje hier en daar het niet gaat oplossen. Bijkomend probleem is dat het Vlaamse snelwegennet zeer kwetsbaar is door de manier waarop het snelwegennet is aangelegd, met Antwerpen, Brussel en Gent als draaipunten van het Vlaamse snelwegennet. Als er bij Antwerpen of Brussel wat gebeurt zijn er geen alternatieven voorhanden. In Nederland en in mindere mate Duitsland is het vaak mogelijk om regionaal verkeer om te leiden via andere routes. In België kan dat vaak niet. Als er op de R1 iets gebeurt slaat de hele regio dicht. Maar ook bijvoorbeeld als er in de ochtendspits iets gebeurt tussen Ranst en Antwerpen dan zijn gewoon geen alternatieven voorhanden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Chris » vr 09 mar 2018, 15:13

51.000 vrachtwagens per dag trouwens op de R1 tussen Berchem en Borgerhout (beide richtingen samen). Dat is echt absurd. Vanaf 18.000 - 20.000 (beide richtingen samen) krijg je al forse kolonnevorming.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Structurele files Vlaanderen en Brussel

Bericht door Alfa » vr 09 mar 2018, 16:22

Maar vrachtwagens mogen op de R1 wel de volledige breedte van de weg gebruiken.

Plaats reactie