Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Wouter N14 » di 06 mar 2018, 20:12

^^ Het zou inderdaad zomaar kunnen dat ze in één keer het traject Goes - Markiezaat aanpakken. Dan kunnen ze ook de nieuwe afstandsborden met Breda neerzetten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Kaaiman » di 06 mar 2018, 22:49

Zulke wijzigingen worden gewoon in de ontwerpendatabase van de NBd verwerkt, zodat áls er een bord vervangen moet worden er een verbeterde versie wordt geplaatst. Tot die tijd is er geen urgentie.

Ik heb een dergelijke opmerking nl. ook doorgegeven aan de provincie Drenthe ten aanzien van de bewegwijzering van de N391 bij Roswinkel waar het wegnummer N379 op alle wegwijzers ontbreekt. Het antwoord van de provinciemedewerker was qua strekking wat ik hierboven schetste.

Ik zou dus niet teveel rekenen op een grootscheepse bordvervangingsactie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door harry » wo 07 mar 2018, 20:39

^^
Dat knap ik niet helemaal. Bedoel je dat ze toegeven dat ze geen ontwerpendatabase hebben gebruikt bij de N391? Anders was dat niet fout gegaan.

Het bestaan van zo'n ontwerpendatabase verbaast me sowieso. Ik zie overal in het land verkeerde wegwijzers na schade vervangen worden door net zo verkeerde wegwijzers...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Snelwegfreak » wo 07 mar 2018, 21:10

De enige database die er sinds een paar jaar is, is vooral gericht op de indeling van de borden. Wát er op de borden staat is nog altijd een proces van afstemming van wensen van meerdere partijen. Zeker op het onderliggend wegennet, waar wegbeheerders en NBd invloed hebben op wat er op de borden moet komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » do 08 mar 2018, 14:05

BHJ schreef: di 06 mar 2018, 18:48 Tijd voor portalen op :kp: Markiezaat?
:denk:
En snel ook! Altijd als ik daar langs kom zie ik late uitvoegers voor de richting Antwerpen aangezien de bewegwijzering voor de parkeerplaats belangrijker is dan de afrit Antwerpen. Er mist daar een aankondiging. Ik hoop dat ze ook portalen aanbrengen op de A4 tussen aansluiting Hoogerheide en Markiezaat, al is daar de nood niet zo hoog.
Wouter N14 schreef: di 06 mar 2018, 20:12 ^^ Het zou inderdaad zomaar kunnen dat ze in één keer het traject Goes - Markiezaat aanpakken. Dan kunnen ze ook de nieuwe afstandsborden met Breda neerzetten.
Dat zou natuurlijk fantastisch zijn. Met ik hoop Rotterdam/Antwerpen ergens onder de streep. Al zou dat waarschijnlijk te veel gevraagd zijn. :sorry:
Hamburg, meine Perle

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 08 mar 2018, 16:02

^^ Rotterdam zou ik boven de streep houden, aangezien je daarvoor nooit hoeft af te slaan.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » do 08 mar 2018, 18:04

^^ Dan zou Breda wel onder de streep moeten, aangezien je daarvoor nog tweemaal moet afslaan. :p
Discussieren is de kunst van het weglaten.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » do 08 mar 2018, 19:59

^^ Punt is dat je tussen Markiezaat en Zoomland zowel Breda als Rotterdam boven de streep moet laten staan. Aangezien je vanuit Zeeland mij Markiezaat niet hoeft af te slaan is het dus raar als Rotterdam opeens van onder de streep naar boven de streep verhuist.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door sven_engelen » vr 09 mar 2018, 0:45

Rotterdam zou onder de streep moeten met eventueel het nummer A16 ervoor. Ja. A16 want die weg lijdt pas echt naar Rotterdam toe.
Svenlo

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Rene » vr 09 mar 2018, 10:39

Rotterdam komt westelijk van KP Markiezaat niet op de borden.
Rotterdam is daarna logischerwijs een A4-doel.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » vr 09 mar 2018, 16:14

^^
Dan alleen Antwerpen onder de streep.
A58
Bergen op Zoom
Breda
----
A4 Antwerpen
Hamburg, meine Perle

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door verfmeer95 » vr 09 mar 2018, 18:34

^^ Of gewoon
A58
Rotterdam
Bergen op Zoom
Breda
----
A4 Antwerpen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » vr 09 mar 2018, 20:37

verfmeer95 schreef: do 08 mar 2018, 19:59Punt is dat je tussen Markiezaat en Zoomland zowel Breda als Rotterdam boven de streep moet laten staan. Aangezien je vanuit Zeeland mij Markiezaat niet hoeft af te slaan is het dus raar als Rotterdam opeens van onder de streep naar boven de streep verhuist.
Deze discussie over het gebruik van strepen bij TOTSOs en doelen waarvoor je pas na langere tijd van wegnummer wisselt is al ongeveer zo oud als het forum. In Duitsland is er geen regel voor; in Nederland volgens mij ook niet (maar met sub-sub-uitvoeringsdocumenten weet je het nooit). Gedachte lijkt desalniettemin toch dat het wegnummer leidend is en niet de TOTSO. En dat het volkomen legitiem is om een pas ruim later afslaand doel nog boven de streep te houden. Rijkswaterstaat lijkt heel terughoudend met doelen onder de streep brengen in vergelijking met Duitsland.

Discussie over Rotterdam lijkt me voorbij in het licht van de post van René. Blijf het een stomme beslissing vinden, samenhangend met dat nodeloos promoveren van hoofddoel Bergen op Zoom tot quasi-netwerkdoel. Als ze dan wel Antwerpen vroeg onder de streep gaan zetten omdat dat al iets voor BoZ afslaat, heb je het failliet van het systeem bij elkaar. Het systeem is dan belangrijker geworden dan de door veel meer Zeeuwen gebruikte verbinding dan die naar Antwerpen.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Widejo » za 10 mar 2018, 2:50

^^
Gelukkig zijn er behoorlijk wat Belgische en Duitse dagtrippers en vakantiegangers die wel gebruik maken van Zeeland <-> Antwerpen. Als de A58 Zeeland alleen voor Zeeuwen was geweest, dan was het wel een 2×1 100 km/h geweest tot aan Vlissingen.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 10 mar 2018, 6:42

^
De A58 is op werkdagen en ook buiten het vakantieseizoen druk genoeg om de status autosnelweg te rechtvaardigen. Bij Goes staat het bijna iedere werkdag op bepaalde momenten vast.
Uiteraard is de A58 in Zeeland minder druk dan de gemiddelde Nederlandse snelweg, omdat de snelweg dood loopt, in een dun bevolkt gebied ligt voor Nederlandse begrippen en omdat het geen doorvoorroute is.
Laatst gewijzigd door Steptimer op za 10 mar 2018, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door BHJ » za 10 mar 2018, 9:37

Widejo schreef: za 10 mar 2018, 2:50 ^^
Gelukkig zijn er behoorlijk wat Belgische en Duitse dagtrippers en vakantiegangers die wel gebruik maken van Zeeland <-> Antwerpen. Als de A58 Zeeland alleen voor Zeeuwen was geweest, dan was het wel een 2×1 100 km/h geweest tot aan Vlissingen.
Voordat de verbinding Zeeland <-> Antwerpen er in de huidige snelwegvorm lag, was de A58 al jaren 2x2.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 10 mar 2018, 9:57

Op weg van Walcheren naar Antwerpen nam je vroeger ook de A58 hoor. En dan over Hoogerheide/Putte België in. Hoogstens was die route toen wat minder populair onder verkeer Zeeland-Duitsland. Maar goed, ik zeg ook niet dat ik Antwerpen een onnodig doel vind. Het is alleen dat wél Antwerpen en zeggen dat Rotterdam al gedekt wordt door Bergen op Zoom de wereld op zijn kop is én geen recht doet aan niet-vakantieverkeer gedurende een 350 dagen per jaar.

Ikzelf had al vanaf Walcheren gewerkt met Breda, Rotterdam en Antwerpen, de drie (echte) netwerkdoelen waar de A58 je naartoe brengt. En daarnaast dan het eerstvolgende hoofddoel: eerst Goes, dan BoZ.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » za 10 mar 2018, 11:20

^
Goed voorstel.
Volledig mee eens. Misschien komt dit inzicht later, als blijkt dat het plaats vervangende netwerkdoel Bergen op Zoom geen succes is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Vinny » za 10 mar 2018, 19:38

BHJ schreef: za 10 mar 2018, 9:37
Widejo schreef: za 10 mar 2018, 2:50 ^^
Gelukkig zijn er behoorlijk wat Belgische en Duitse dagtrippers en vakantiegangers die wel gebruik maken van Zeeland <-> Antwerpen. Als de A58 Zeeland alleen voor Zeeuwen was geweest, dan was het wel een 2×1 100 km/h geweest tot aan Vlissingen.
Voordat de verbinding Zeeland <-> Antwerpen er in de huidige snelwegvorm lag, was de A58 al jaren 2x2.
Dat is bekend. Ik heb toch het idee dat het aan de Delta-werken (of eigenlijk de trage realisatie daarvan) is dat de A 58 wel is uitgebouwd en bijvoorbeeld de N 57 en de N 59 niet. In principe is één 2x2 autosnelweg tussen Rotterdam en Vlissingen voldoende, en dat is om historische reden de A 58 geworden, maar het had mij niet veel uitgemaakt als dat de A 59 of de A 57 zou zijn geweest. In zo'n geval was de A 58 ten westen van Markizaat niet uitgebouwd en had het waarschijnlijk ook niet gehoeven.

Voor wat betreft de bewegwijzering is het mij onduidelijk waarom Rotterdam ten westen van Markizaat zou moeten ontbreken. Volgens het NBA-systeem is Rotterdam super-netwerkdoel. Dan verwacht je dat terug op de bewegwijzering. Hoewel nu de voorkeursroute Rotterdam - Vlissingen via de A 4 en de A 58 verloopt denk ik overigens niet dat Rotterdam keihard gemist wordt. Als automobilisten toch via de N 57 of de N 59 willen rijden mogen ze dat ook doen. Sturing is niet persé nodig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » za 10 mar 2018, 20:30

Vinny schreef: za 10 mar 2018, 19:38 Ik heb toch het idee dat het aan de Delta-werken (of eigenlijk de trage realisatie daarvan) is dat de A 58 wel is uitgebouwd en bijvoorbeeld de N 57 en de N 59 niet. In principe is één 2x2 autosnelweg tussen Rotterdam en Vlissingen voldoende, en dat is om historische reden de A 58 geworden, maar het had mij niet veel uitgemaakt als dat de A 59 of de A 57 zou zijn geweest. In zo'n geval was de A 58 ten westen van Markizaat niet uitgebouwd en had het waarschijnlijk ook niet gehoeven.
De route via de A58 biedt, in tegenstelling tot de N57, een effectieve verbinding naar niet alleen Rotterdam, maar ook oost-west en via de A27 ook naar het noordoosten. Voor een overzichtelijke omweg in kilometers ontsluit hij de grotere steden van Zeeland veel beter dan alleen de N57 had gekund. Uitbouw van de N59 (in combinatie met Goes-Zierikzee) had een bruikbare middenoplossing kunnen zijn -niet voor niets lange tijd de bewegwijzerde route Rotterdam-Vlissingen- maar dat lijkt me eigenlijk niet denkbaar zonder snelweg tussen De Poel en Markiezaat.

Kortom, het verbaast mij niets dat de A58 het 'gewonnen' heeft. Denk niet dat de oplevering van de Deltawerken daar nu veel invloed op heeft gehad. Hoogstens had wat snellere oplevering alsnog voor een A57 gezorgd, omdat die dan met de dammen zou zijn aangelegd in de hoogtijdagen van de snelwegbouw.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Jackbauer1350 » za 10 mar 2018, 21:56

Flink portaalbord aan de zuidkant van de Gaasperdammertunnel
Afbeelding

Van de andere kant gezien:
Afbeelding

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 11 mar 2018, 0:58

Widejo schreef: za 10 mar 2018, 2:50 ^^
Gelukkig zijn er behoorlijk wat Belgische en Duitse dagtrippers en vakantiegangers die wel gebruik maken van Zeeland <-> Antwerpen. Als de A58 Zeeland alleen voor Zeeuwen was geweest, dan was het wel een 2×1 100 km/h geweest tot aan Vlissingen.
Dat is natuurlijk onzin. Je bouwt een snelweg niet alleen op basis van puur het aantal motorvoertuigen, maar ook voor de bereikbaarheid van een regio. En dat rechtvaardigt in alle gevallen de A58.

Ik ben het eens dat het vreemd is dat BoZ wordt gezien als een volwaardig richtinggevend doel. Vanaf Vlissingen zou ik werken met Rotterdam en Antwerpen als netwerkdoelen met telkens het eerstvolgende hoofddoel als aanvulling (Middelburg, Goes, BoZ). Vanaf Markiezaat kan daar Eindhoven bij. Waarom Breda daar al op de borden moet is mij niet helemaal duidelijk, dat is toch geen netwerkdoel?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Coen Tunnel » zo 11 mar 2018, 1:15

^^ Breda is wel een netwerkdoel. Maar Bergen op Zoom is daar wat misplaatst. Dat het op de A4 een plaatsvervangend netwerkdoel is, is tot daar aan toe. Maar dat hoeft toch niet te betekenen dat het op de A58 als zodaning gebruikt gaat worden? Dat is het de facto promoveren van Bergen op Zoom tot netwerkdoel en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 11 mar 2018, 1:32

Oh toch wel, ik twijfelde al over Breda als netwerkdoel. Dan zal je als je correct wil zijn al vanaf Vlissingen alledrie de netwerkdoelen moeten bewegwijzeren.

Ik blijf het overigens jammer vinden dat Brussel en Brugge niet zijn toegevoegd op Markiezaat. NBA technisch zou dat wel moeten, aangezien er tot Antwerpen geen hoofddoel meer is. Beide worden in België gecontinueerd op knooppunt Antwerpen-Haven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door waldo79 » zo 11 mar 2018, 10:57

Vanuit Zeeland lijkt me Brugge misplaatst. Brussel past wel. Vanuit Rotterdam kunnen beide steden wel.

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Steptimer » zo 11 mar 2018, 11:16

^ Inderdaad. Voegt niet veel toe vanuit Zeeland.

Brugge is bovendien geen netwerkdoel. Brugge kom je in Nederland alleen tegen in Zeeuws-Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Steptimer op zo 11 mar 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door evos » zo 11 mar 2018, 12:05

Bovendien ligt Gent dan meer voor de hand dan Brugge.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Emil » zo 11 mar 2018, 19:00

^^ Gent word in Belgie op knooppunt Beveren via de E17 geleid. Brugge gaat via de E34, vandaar dat Brugge beter volstaat. Het gaat er om dat je een goed doel hebt voor de Liefkenshoektunnel route.

Een bord 'Hulst volg Brugge' behoort dan ook tot de mogelijkheden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door Pino » zo 11 mar 2018, 19:40

Emil schreef: zo 11 mar 2018, 1:32 NBA technisch zou dat wel moeten, aangezien er tot Antwerpen geen hoofddoel meer is.
NBA-technisch komt er pas een doel achter het netwerkdoel op de borden wanneer het netwerkdoel niet meer richtinggevend wordt geacht. Niet wanneer het netwerkdoel tevens hoofddoel is. Dat moment "niet richtinggevend genoeg" wordt bepaald door de willekeur van Rijkswaterstaat. Op de A2-zuid komt het al bij Amsterdam, ongetwijfeld ook enigszins gedreven door een gemaksfactor omdat nu eenmaal de keuze was gemaakt om verwijzingen Maastricht te vervangen door Eindhoven. Op dezelfde manier komt buitenlands netwerkdoel al bij Lunetten op de borden; dat suggereert dat Arnhem dan dus ook niet meer richtinggevend is. Maar nader je Utrecht vanaf de A28, dan wordt met droge ogen nog tot bij Zeist beweerd dat er niets mis is met Utrecht alleen.

Bij Markiezaat zou ik menen dat Antwerpen nog wel richtinggevend genoeg is. Pas wat dichter bij de Ring van Antwerpen komt een moment dat het gepast zou zijn om vooruit te lopen op de belangrijkste uitvalswegen. Maar tegen die tijd zit je in België, en daar gelden andere regels. Op zijn best noem je die doelen voor het eerst op het afstandenbord direct na het knooppunt. Mits de Belgen zo continueren uiteraard.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Discussie bewegwijzering in NL (NBA)

Bericht door boe! » zo 11 mar 2018, 20:19

Pino schreef: zo 11 mar 2018, 19:40Maar nader je Utrecht vanaf de A28, dan wordt met droge ogen nog tot bij Zeist beweerd dat er niets mis is met Utrecht alleen.
Dat je dat met droge ogen durft te beweren. ;)
Rotterdam komt er bij Amersfoort al bij.

Plaats reactie