Het grote Ddesign-topic

Discussies over de bewegwijzering. Voor zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Over systeem, wegnummering, redesign, fouten, ANWB, Tebodin, etc.

Moderator: Moderatoren

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » zo 25 feb 2018, 19:26

^^

Goed plan, ga ik proberen.
Die 2 voorwegwijzers zijn al erg priegelig uitgevoerd, en nu is deze ook nog eens beschadigd. Gevolg : dagelijks mensen die op het aller laatste moment ontdekken dat ze op een afrit zitten en zonder te kijken opschuiven of verkeerd rijden.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Mandelsoft » zo 25 feb 2018, 21:29

Jackbauer1350 schreef: zo 25 feb 2018, 13:09
SPOILER: TOON

Afbeelding
Deze heeft een harde wind niet overleeft.
Misschien maakte het opgezette U-routebordje deze wegewijzer wat aan de Hogekant :mrgreen:
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » ma 26 feb 2018, 18:02

Snelwegfreak schreef: do 08 feb 2018, 19:20 Mijns inziens niet, nee. Eentiende maal de kapitaalhoogte is ook wel erg dun. Vroeger was het eenzesde maal de kapitaalhoogte.
Toch heb ik heb ik niet het idee dat Ddesign echt uit balans is door het verkleinen van de pijlen en bies tov oldschool. Het lettertype Dd neemt ook een aardige slag minder ruimte in.

Als men de kapitaalhoogte bubeko nou 15 a 20% zou verhogen dan hoeft er geen lay-out technische wijziging verkocht worden aan de wegbeheerders, wordt er gecompenseerd voor het smallere font/bies/pijlen en gaat de leesbaarheid toch aardig omhoog in veel situaties :idea: .

Bibeko hoeft er dan niets aangepast te worden, oldschool was daar toch wel wat lomp.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » ma 26 feb 2018, 18:05

^^ In veel gevallen zou dat inderdaad voldoende zijn, zeker. Mijns inziens waren de kapitaalhoogtes jaren terug al vergroot bubeko. Misschien gaan ze er ooit nog mee bezig. Zeker met het oog op vergrijzing best wel een issue.
Enne gojje mins blieft altied leave.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » do 01 mar 2018, 18:12

Snelwegfreak schreef: zo 25 feb 2018, 19:14 Ik denk dat je het beter bij de NBd kunt melden: https://www.bewegwijzeringsdienst.nl/schade-melden/
Eindelijk beantwoord. Samengevat:

De wegwijzer aan de Hermangorterweg zal op korte termijn verwijderd en vervangen worden voor een tijdelijke oplossing, de bestaande wegwijzer was gemonteerd op een te lage positie. Er wordt nog besloten of deze mast t.z.t. moet worden vervangen of dat we het bij de tijdelijke oplossing laten.

Voor wat betreft uw overige opmerkingen, deze bewegwijzering valt onder het tijdelijk beheer van RWS/SAAone.


Ik heb m'n best gedaan . :) Het originele bericht van mij was vooral een waslijst met onvolkomenheden aan vrijwel alle recent geplaatste voorwegwijzers. (Ring aanduiding, kapitaalhoogtes, letters die niet op dezelfde hoogte staan :wall: et cetera)
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Via » di 13 mar 2018, 21:34

Volgens mij is er weer een grote vervangingsronde gaande momenteel. Ik zie overal enorm veel nieuwe bewegwijzering opduiken, ook als vervanging van (eerste generatie)-redesign. :)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » di 13 mar 2018, 21:40

Het gaat inderdaad de goede kant op ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door mavas » di 13 mar 2018, 22:27

We hebben inderdaad de mazzel dat 2018 in de buurt komt van de 15 jaar levensduur van veel Redesign.
Daarnaast je natuurlijk ook dat op borden waar kleine dingen op gewijzigd worden, dat daar gelijk het hele bord vervangen wordt voor Ddesign. 8-)

Nu nog hopen dat er nog eens wat gaat veranderen aan de lay-out en dan is het wel weer bijna net zo goed als in de tijd van oldschool.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » wo 14 mar 2018, 13:18

Wat een mooi vooruitzicht 8-)

Toch heb ik niet het idee dat men op redelijke termijn met een layout wijziging gaat komen. Ik heb het idee dat de richtlijn 2014 zo breed geaccepteerd is omdat de borden niet groter zijn geworden ten opzichte van redesign.

Een layout wijziging waarbij de leesbaarheid omhoog gaat heeft al snel het gevolg dat de borden weer groter worden. Ik weet niet of men dan ook zo bereid is om deze richtlijn na te leven .
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 mar 2018, 13:49

brandhout schreef:Toch heb ik niet het idee dat men op redelijke termijn met een layout wijziging gaat komen. Ik heb het idee dat de richtlijn 2014 zo breed geaccepteerd is omdat de borden niet groter zijn geworden ten opzichte van redesign.
Dat weet ik wel zeker. Redesign = Ddesign, maar dan met RWS-Dd en hartkoppijlen. Verder exact hetzelfde. En de intentie van Redesign was mede kleinere borden, dat zie ik ze dus niet snel terugdraaien.
brandhout schreef:Een layout wijziging waarbij de leesbaarheid omhoog gaat heeft al snel het gevolg dat de borden weer groter worden. Ik weet niet of men dan ook zo bereid is om deze richtlijn na te leven .
Op zich hoeven er geen grote lay-outwijzigingen plaats te vinden. Een dikkere bies, zowel om het bord als routenummervelden, een andere oplossing voor de afstandsaanduiding en rechts uitlijnen van afstanden op licht- en handwegwijzers. Het belangrijkste moet mijns inziens zijn, zeker met het oog op de vergrijzing, dat de kapitaalhoogten in het algemeen omhoog gaan. Dat hoeft geen gigantische ingreep te zijn.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » wo 14 mar 2018, 17:58

Nu Rotterdam nog van die redesignmeuk af. :twisted:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Rene » wo 14 mar 2018, 19:29

brandhout schreef: wo 14 mar 2018, 13:18Toch heb ik niet het idee dat men op redelijke termijn met een layout wijziging gaat komen.
Ik denk van wel. Men wil verregaand geautomatiseerd gaan ontwerpen bij de NBd, en daarbij passen beter geoptimaliseerde bordsjablonen. Denk daarbij aan onderlinge posities van routenummers, pijlen en bestemmingen. Vooral bij portaalpanelen is nog veel winst te halen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 mar 2018, 19:41

^^ Mag er input geleverd worden door 'derden'? ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Via » wo 14 mar 2018, 21:22

Wordt er dan niet standaard een grotere kapitaalhoogte toegepast tegenwoordig? Afgelopen tijd zijn op de N65 een aantal Dd-borden geplaatst en deze week ook op de voormalige N630 en bij beide valt het me op dat ze heel goed te lezen zijn, zelfs beter dan de voorgangers met Ee. De letters lijken groter te zijn, of dat lijkt althans zo door de bordindeling met dunnere bies. Betreft overigens beide gebiedsontsluitingswegen bubeko.

Valt me trouwens sowieso altijd bij Ddesign op wat een prima letter Dd is tegenover Uu. :)

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » wo 14 mar 2018, 21:47

Rene schreef: wo 14 mar 2018, 19:29
brandhout schreef: wo 14 mar 2018, 13:18Toch heb ik niet het idee dat men op redelijke termijn met een layout wijziging gaat komen.
Ik denk van wel. Men wil verregaand geautomatiseerd gaan ontwerpen bij de NBd, en daarbij passen beter geoptimaliseerde bordsjablonen. Denk daarbij aan onderlinge posities van routenummers, pijlen en bestemmingen. Vooral bij portaalpanelen is nog veel winst te halen.
Interessante ontwikkeling ! Nu maar hopen dat men in dat geval ook bereid is om een aantal leesbaarheidsbevorderende wijzigingen door te voeren zoals bij de NBA sjablonen.
Via schreef: wo 14 mar 2018, 21:22 Wordt er dan niet standaard een grotere kapitaalhoogte toegepast tegenwoordig?
Hier in en rond Flevoland lijkt kleiner eerder de trend helaas. Alhoewel ik over veel borden ook twijfel of ze wel door de nbd ontworpen zijn. Ik ben in ieder geval nooit een Dd bord tegengekomen met een grotere kapitaal hoogte als zijn (meestal oldschool) voorganger.
Via schreef: wo 14 mar 2018, 21:22 Valt me trouwens sowieso altijd bij Ddesign op wat een prima letter Dd is tegenover Uu. :)
Ik hoop eigenlijk dat men toch nog teruggaat maar Ee , in ieder geval bubeko. Dd is inderdaad ten opzichte van Uu een prima letter. Echter zou ik iets als Helvetica of Gill Sans nog eerder prefereren over Uu. Humanist sans serif moet lekker ver weg van bewegwijzering blijven.

Voor handwijzers is het wel een verbetering tov oldschool.
Laatst gewijzigd door brandhout op wo 14 mar 2018, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door harry » wo 14 mar 2018, 22:12

Snelwegfreak schreef: wo 14 mar 2018, 13:49Het belangrijkste moet mijns inziens zijn, zeker met het oog op de vergrijzing, dat de kapitaalhoogten in het algemeen omhoog gaan.
Zijn de eisen aan de kwaliteit van ogen gewijzigd bij het halen van een rijbewijs? Of moeten mensen zonder rijbewijs de wegwijzers ook kunnen lezen?
Ik zou eerder zeggen dat kleinere wegwijzers acceptabel zijn omdat ze steeds vaker alleen een bevestiging zijn van een elektronisch aangegeven route.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » wo 14 mar 2018, 22:28

^^

Tijdens het rijexamen is er wel de kans dat de leerling tijdens het zelfstandig routerijden geen navigatiesysteem mag gebruiken. Dan ben je wel volledig aangewezen op bewegwijzering. Ik heb in ieder geval aardig lopen turen naar vaak niet reflecterende en soms defecte redesign bakken .
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » wo 14 mar 2018, 23:03

harry schreef: wo 14 mar 2018, 22:12Ik zou eerder zeggen dat kleinere wegwijzers acceptabel zijn omdat ze steeds vaker alleen een bevestiging zijn van een elektronisch aangegeven route.
Waar de borden voor gebruikt worden maakt in die zin niet uit: je moet ze op afstand en op hogere snelheid kunnen lezen in een dynamische situatie met soms slecht zicht. Daarin zijn de kapitaalhoogten (zeker buiten bebouwde kom) op dit moment mijns inziens niet toereikend. Dat is dan nog mijn eigen ervaring, dat ik borden niet op tijd volledig kon lezen (vooral 's avonds, met regen). En dan zijn mijn ogen nog goed...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door BHJ » vr 30 mar 2018, 9:13

Het zal vast al eens eerder zijn langsgekomen, maar dit staat in Breda:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit bord hoort zo gekanteld te staan?
Afbeelding
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Snelwegfreak » vr 30 mar 2018, 9:14

In die laatste zitten zonnecollectoren die energie opwekken voor de openbare verlichting, een proef van de gemeente Breda.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » zo 01 apr 2018, 9:40

N18:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door sven_engelen » di 03 apr 2018, 14:18

Vers gespot op de N280 bij Roermond

Afbeelding
Svenlo

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door boe! » di 03 apr 2018, 18:25

^^ Het middelste bord is ook aangepast. Rechts in de berm mis ik overigens een flink aantal bomen. Reconstructie op komst?

Zelfde locatie in juni 2017.
Afbeelding

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door nickdh » di 03 apr 2018, 19:55

Die bomen zijn gesnoeid zodat er geen Herten uit het niks de weg opspringen. [emoji6]

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door sven_engelen » di 03 apr 2018, 20:41

De N280 gaat inderdaad op de schop ja.
Svenlo

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door harry » di 03 apr 2018, 21:57

nickdh schreef: di 03 apr 2018, 19:55 Die bomen zijn gesnoeid zodat er geen Herten uit het niks de weg opspringen.
Maar wat Weert nu de Herten dan?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door sven_engelen » di 03 apr 2018, 23:28

De file van allerlei Duitsers die naar de designer outlet willen :mrgreen:
Svenlo

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door Jackbauer1350 » za 21 apr 2018, 12:56

Inmiddels is door de reconstructiewerken de N236 voor het grootste deel voorzien van nieuwe bewegwijzering.
Er zit wel verschil in het nummerschild.

Afbeelding

Afbeelding
Een paar borden bij het voorrangsplein Driemond.

Afbeelding
Afbeelding
Borden bij de rotonde met de '-Gravelandseweg.
Laatst gewijzigd door Jackbauer1350 op za 21 apr 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

brandhout
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 18 aug 2017, 21:11

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door brandhout » za 21 apr 2018, 18:45

^^

Jammer dat zulke zaken een aantal jaar na de invoering van richtlijn 2014 toch nog mis kunnen gaan.
Een wagen voor mensen die vooruit zien. Trabant 600

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Het grote Ddesign-topic

Bericht door nickdh » za 21 apr 2018, 19:09

harry schreef: di 03 apr 2018, 21:57
nickdh schreef: di 03 apr 2018, 19:55 Die bomen zijn gesnoeid zodat er geen Herten uit het niks de weg opspringen.
Maar wat Weert nu de Herten dan?
Ik zou het niet weten, maar ik hoop voor ze dat ze geen Eindhoven om te lopen.

Plaats reactie